Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker du å forby elbilparkering for elbiler som ikke lader?

Startet av Olemann, fredag 31. januar 2014, klokken 10:42

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: BOStrand på mandag 27. januar 2014, klokken 19:05
Lader nå i3 på Max på en 10A kurs. Hvordan er dette mulig?
Sikkert fordi du har den nye typen "komprimert" strøm :-)

Jeg målte ladestrømmen til 2100w på Max, så det kan være flere forklaringer:

1. At BMW igjen har beskrevet feil spec, og at det som det står i UK specen er riktig, at det er max 10A på standard kabelen.
2. At i3 "reserverer" 2-4A til oppvarming og andre ting. Du kan f.eks. teste dette ved å sette på aux.climate mens du lader på max, og se om sikringen går da.
3. At sikringen din ikke virker :-)
+ sikkert flere andre.

Fint hvis du tester teori 2!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SE

Sitat fra: BOStrand på mandag 27. januar 2014, klokken 19:05
Lader nå i3 på Max på en 10A kurs. Hvordan er dette mulig?
En 10A sikring kan nok varig belastes noe mer enn 10A.  Du har vel da i praksis sjekket at den tåler 12A  :)
Den løser ut enten termisk eller på strøm.  Hva som måtte oppstå først..

Snart-i3

En 10A gammeldags sikring tåler vel 13A. Dette er det samme som godtas på 1,5 mm2 ledning
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

LMOR

Sitat fra: SE på mandag 27. januar 2014, klokken 19:41
Sitat fra: BOStrand på mandag 27. januar 2014, klokken 19:05
Lader nå i3 på Max på en 10A kurs. Hvordan er dette mulig?
En 10A sikring kan nok varig belastes noe mer enn 10A.  Du har vel da i praksis sjekket at den tåler 12A  :)
Den løser ut enten termisk eller på strøm.  Hva som måtte oppstå først..
Over en kortere periode ja, men ikke over flere timer med full belastning. Det står vel i så fall på sikringen?
10A skal løse ut innen 1 time på strømmer større mer enn 113%
En skrusikring tåler mer enn en automatsikring, stemmer sikkert det Snart-i3 skriver.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Mikmik

Sitat fra: GelpMan på mandag 27. januar 2014, klokken 16:20
Klarer ikke helt å holde følge med på alle de forskjellige kablene og bruksområdene til disse. Er lettere forvirret nå... :o

Har ikke garasje men jeg har 16A kontakt på utsiden av huset. Ønsker å kunne lade med 16A når det er nødvendig.
Er det slik å forstå at det ikke følger med kabel for lading med 16A? (har bestillt med hurtiglading)

Et annet stort problem tror jeg, er avstanden fra kontakten til der bilen står (ca.7m) kan jeg bruke skjøtekabel her? Så et sted i tråden her noen som linket til en løsning med kabeltrommel som så meget lovende ut, men kabellengden var ikke oppgitt og systemet var IP44 som jeg mener ikke egner seg utendørs...?
Jeg har også tenkt endel på hvordan jeg skal legge opp lading når bilen kommer.
Og at jeg har kommet frem til denne løsningen:
- Jeg bruker kun den allerede eksisterende 16Amp kursen jeg har. Jeg vurderte å legge 32Amp med en gang da jeg har lov til å legge strøm i eget hus. Men selger påpekte at med mitt bruk vil man fint lade om natten.
- Jeg kjøper en ekstra kladd-lader slik at en alltid ligger i bilen. Denne med Shuko (vanlig stikk). http://www.ev-institute.no/mobile/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

- Den kladd-laderen som følger med bilen skal stå mer eller mindre permanent i garasjen. På den kommer jeg til å bytte ut kontakten til en mer robust 16Amp kontakt. http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Adaptorkabel_3G2_5mm_fra_16A_230V_Cee_til_16A_Shuko
Vanlig stikk bør IKKE brukes til langvarig høy belastning.

Du må IKKE bruke kabeltrommel da dette er brannfarlig. Se heller om du kan bruke en god 2,5 mm2 gummikabel med CEE (se over) kontakter.
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

BOStrand

#80
Sitat fra: LMOR på mandag 27. januar 2014, klokken 19:16
Sitat fra: BOStrand på mandag 27. januar 2014, klokken 19:05
Lader nå i3 på Max på en 10A kurs. Hvordan er dette mulig?
Sikkert fordi du har den nye typen "komprimert" strøm :-)

Jeg målte ladestrømmen til 2100w på Max, så det kan være flere forklaringer:

1. At BMW igjen har beskrevet feil spec, og at det som det står i UK specen er riktig, at det er max 10A på standard kabelen.
2. At i3 "reserverer" 2-4A til oppvarming og andre ting. Du kan f.eks. teste dette ved å sette på aux.climate mens du lader på max, og se om sikringen går da.
3. At sikringen din ikke virker :-)
+ sikkert flere andre.

Fint hvis du tester teori 2!

Har nå ladet på max med aux.climate på - automat-sikringen gikk ikke (men er litt varm). Jeg tror 10A er max på standard ladekabel. Sikringen går hele tiden når jeg bruker (forsøker å bruke) min nye Nilfisk høytrykkspyler.

LMOR

Sitat fra: BOStrand på mandag 27. januar 2014, klokken 22:16
Sitat fra: LMOR på mandag 27. januar 2014, klokken 19:16
Sitat fra: BOStrand på mandag 27. januar 2014, klokken 19:05
Lader nå i3 på Max på en 10A kurs. Hvordan er dette mulig?
Sikkert fordi du har den nye typen "komprimert" strøm :-)

Jeg målte ladestrømmen til 2100w på Max, så det kan være flere forklaringer:

1. At BMW igjen har beskrevet feil spec, og at det som det står i UK specen er riktig, at det er max 10A på standard kabelen.
2. At i3 "reserverer" 2-4A til oppvarming og andre ting. Du kan f.eks. teste dette ved å sette på aux.climate mens du lader på max, og se om sikringen går da.
3. At sikringen din ikke virker :-)
+ sikkert flere andre.

Fint hvis du tester teori 2!

Har nå ladet på max med aux.climate på - automat-sikringen gikk ikke (men er litt varm). Jeg tror 10A er max på standard ladekabel. Sikringen går hele tiden når jeg bruker (forsøker å bruke) min nye Nilfisk høytrykkspyler.
Fint hvis du sjekker hvor mye høytrykkspyleren trekker.

Standardkabelen i UK er i følge BMW på 10A...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

Er det sånn at standard kladd-kabel svartelistes som en betydelig mer brannfarlig løsning man ikke bør bruke på permament basis i garasjen - uansett hvor nytt og bra anlegget er? Det stemmer vel ikke hely med det jeg i alle fall ble lovet av BMW-selgeren - der var det inge betenkeligheter med det.

LMOR

Sitat fra: østfolding på mandag 27. januar 2014, klokken 22:46
Er det sånn at standard kladd-kabel svartelistes som en betydelig mer brannfarlig løsning man ikke bør bruke på permament basis i garasjen - uansett hvor nytt og bra anlegget er? Det stemmer vel ikke hely med det jeg i alle fall ble lovet av BMW-selgeren - der var det inge betenkeligheter med det.

Nei, det er ikke riktig. Det er bare tull. Ingen har noengang sagt at en varmeovn på 2000w er noe problem å ha i en stikk-kontakt. I så fall har jeg mange brannfeller i huset. De har stått i ro i stikk-kontakten i 16 år nå :-)

Men 16A utvikler mye mer varme. Du bør ha mer robuste kontakter hvis du skal trekke 3700w kontinuerlig i flere timer hver dag! Det har også vanligvis maskiner du kjøper som trekker +/- 3700w. Det er også det de også ofte bruker i garasjeanlegg/campingplasser
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

BOStrand

#84
Sitat fra: LMOR på mandag 27. januar 2014, klokken 22:45
Sitat fra: BOStrand på mandag 27. januar 2014, klokken 22:16
Sitat fra: LMOR på mandag 27. januar 2014, klokken 19:16
Sitat fra: BOStrand på mandag 27. januar 2014, klokken 19:05
Lader nå i3 på Max på en 10A kurs. Hvordan er dette mulig?
Sikkert fordi du har den nye typen "komprimert" strøm :-)

Jeg målte ladestrømmen til 2100w på Max, så det kan være flere forklaringer:

1. At BMW igjen har beskrevet feil spec, og at det som det står i UK specen er riktig, at det er max 10A på standard kabelen.
2. At i3 "reserverer" 2-4A til oppvarming og andre ting. Du kan f.eks. teste dette ved å sette på aux.climate mens du lader på max, og se om sikringen går da.
3. At sikringen din ikke virker :-)
+ sikkert flere andre.

Fint hvis du tester teori 2!

Har nå ladet på max med aux.climate på - automat-sikringen gikk ikke (men er litt varm). Jeg tror 10A er max på standard ladekabel. Sikringen går hele tiden når jeg bruker (forsøker å bruke) min nye Nilfisk høytrykkspyler.
Fint hvis du sjekker hvor mye høytrykkspyleren trekker.

Standardkabelen i UK er i følge BMW på 10A...

1800W. Slår sikkert inn med en del mer når motoren starter. Fungerer fint på 16A kurs.

LMOR

Kan være du har en rask sikring, det kan forklare forskjellen. Bilen trekker nok jevnt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#86
I standardutförande kan BMW i3 laddas med 2,4kW/10A vilket ger en laddtid på 8-10 timmar för en helt urladdad i3:a.

Bei den E-Autos ladet man heute Standard entweder mit 6A,8A,10A oder 16A. Dieses 12A ist wieder irgend ein BMW Exotending das in der Praxis bis heute nicht eingesetzt wird. In der Schweiz wird empfohlen mit 8A Dauerlast zu laden, maximale Belastung sind 10A auf normale Steckdose und die nächst höhere Steckdosenversion kann 16A Dauerlast laden, wo ist da der Sinn des 12A Kabels? Weil BMW keine brennenden Steckdosen sehen will, geben sie in der Schweiz ein 8A Ladekabel mit wie Mitsu, Nissan und co das bei den neuen EV's auch machen. Ergo dieses 12A Kabel bildet nicht die Realität ab.

I UK, har det stått 10A hele veien.

Tror derfor vi må revurdere om i3 kan lades på 12A.

Mye tyder nå på at low=6, med=8 og high=10 på standard-kabelen. Det stemmer også med at en del andre kabler  kan stilles mellom 6-10A.

Det stemmer også bedre med målingene jeg gjorde der jeg fikk maks 2100w netto til batteriet. Da går 1-200w til vedlikehold av batteritemperatur.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#87
Sitat fra: LMOR på mandag 27. januar 2014, klokken 23:00
Sitat fra: østfolding på mandag 27. januar 2014, klokken 22:46
Er det sånn at standard kladd-kabel svartelistes som en betydelig mer brannfarlig løsning man ikke bør bruke på permament basis i garasjen - uansett hvor nytt og bra anlegget er? Det stemmer vel ikke hely med det jeg i alle fall ble lovet av BMW-selgeren - der var det inge betenkeligheter med det.
Nei, det er ikke riktig. Det er bare tull. Ingen har noengang sagt at en varmeovn på 2000w er noe problem å ha i en stikk-kontakt. I så fall har jeg mange brannfeller i huset. De har stått i ro i stikk-kontakten i 16 år nå :-)

LMOR, jeg vet ikke hvorfor du fortsetter med bastante, og helt tydelig selv-uttenkte konklusjoner - men det gjør du. Å skrive at "Nei, det er ikke riktig. Det er bare tull" på det Østfolding spør på er noe du helt klart får stå inne for selv... Bildet nedenfor viser at varmgang kan skje (og skjer) i Schucko-kontakter. Det snakkes om varovner på 2000W og garasjeporter (!).... De står vel for f... ikke å brenner på full styrke i 6-8 timer hver natt - i beste fall går en varmeovn på fullt i 5-10 minutt av gangen (før termostaten gir den en pause), og en garasjeport (?), vel ta tiden på hvor lenge den går selv - skjerpings !!!!!!!!


LMOR

#88
Du blir for raskt sint bromm. Selvfølgelig kan det bli brann hvis det er noe galt i det elektriske anlegget uansett, men det kan det også om det er fast installasjon. Samme som på bildet ditt vil f.eks. skje hvis elektrikeren glemmer å skru den ene lederen til. (Referansen til garasjeporten var ikke i forhold til strømstyrke, og står ikke over... men tidligere i forhold til irr/korrosjon, fordi det er den kontakten som har stått i lengst i garasjen. irr/korrosjon blir alle kontaktene utsatt for uavhengig av bruk)

Før var det ikke termostat på elektriske ovner på 2000w... Og når det er -20 grader ute står i hvert fall mine ovner på kontinuerlig hele døgnet for å prøve å holde 22 grader...
Er det du eller jeg som uttaler seg for skråsikkert...??

Weil BMW keine brennenden Steckdosen sehen will, geben sie in der Schweiz ein 8A Ladekabel.

Spørsmålet var "Er det sånn at standard kladd-kabel svartelistes som en betydelig mer brannfarlig løsning man ikke bør bruke på permament basis i garasjen - uansett hvor nytt og bra anlegget er? Det stemmer vel ikke helt med det jeg i alle fall ble lovet av BMW-selgeren"

Det er bare tull at du ikke kan bruke kladden permanent i et normalt godt anlegg. Bli så sint som du vil. Du kan ikke selge en elbil i Europa med en brannfarlig kabel! Det er nok derfor EU bestemmer maks 10A, og Sveits maks 8A. Det står ingen steder at du ikke kan lader med kladd kabelen permanent, og en elbil med 12-16mil rekkevidde må lades hver dag.

Det står at de anbefaler veggboks for at det skal bli enklere å bruke, og for at du skal kunne lade raskere, IKKE for å unngå brann i standard laderen.

Dette står på Vegvesenets side: (sist oppdatert 10 jan 2014)

Slik lader du batteriet på en elbil på en sikker måte:

Lading:

Følg produsentens anvisninger om sikker bruk.
Ladekabel må alltid tilkobles en jordet kontakt for å beskytte mot elektrisk sjokk ved feil.
Bruk original ladekabel eller en kabel med tilsvarende egenskaper og ladestrøm (inntil 10A på vanlig jordet husholdningskontakt).
Unngå bruk av skjøteledninger – plugg ladekabelen direkte i bilen.
Har du ladekabel med kontrollenhet integrert, heng alltid boksen opp slik at vekta av den ikke belaster støpselet og stikkontakten. Da begrenser du muligheten for varmgang og skade på plugg og kontakt.
Sikre at ladekabelen ikke er i veien for fotgjengere eller kan bli skadet av trafikk når du lader.
Beskytt elektriske kontakter og plugger mot vann, snø og saltsprut for å unngå korrosjon og dårlig kontakt. Lukk lokket på ladekontakter etter bruk.
Ikke bruk ladekabel som har synlige skader eller korrosjon på plugg (støpsel) eller kontaktpinner. Dette kan skade kontakten og være en fare for andre som skal lade fra samme kontakt.

Vedlikehold:

Følg produsentens anvisninger om vedlikehold.
Sjekk ladekabel, plugger og kontakter jevnlig for synlige skader, sprekker og tegn til varmgang (sot og brune merker på plasten). Utstyr med skader må ikke benyttes.
Blir pluggen (støpselet) unormalt varm under bruk, må både plugg og kontakt sjekkes for feil. Se spesielt etter fargeforandring på plast på støpt plugg og plasten rundt kontakthullene i kontakten. Er dette brunt eller svart, må du ikke bruke kontakt / plugg før dette er reparert.
Ikke gjør endringer på ladesystem og tilsvarende utstyr. Med ladesystem menes alt fra og med kontakten i vegg til og med ladeelektronikken/programvaren i bilen.


Ta og ring til Vegvesenet og be dem fjerne dette, i stedet for å hisse deg opp på meg :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Mikmik

Men jeg tror vi alle kan være enige at ved lading 16Amp med kladd bør (skal) man bruke CEE kontakt. Som Truls Martin og Bromm også mener.
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA