Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker du å forby elbilparkering for elbiler som ikke lader?

Startet av Olemann, fredag 31. januar 2014, klokken 10:42

« forrige - neste »

Aberg88

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. august 2014, klokken 10:41
Sitat fra: Palleraa på torsdag 21. august 2014, klokken 08:51
Jeg fik min i3 leveret i Danmark også. Til min skræk har jeg opdaget at standard laderen i DK kun kan levere 10A. Der står 230V 10A på den i hvert fald.

Så jeg må hellere se at få installeret dedikeret 16A lader.

Tja, siden (de aller fleste) i3 kan lade på 7,4kW kan det kanskje være en ide å installere en raskere dedikert lader om man først skal gjøre det? 32A, evt. 25A eller 20A om nettselskapet ikke liker 32A 1-fase kurser...
Må bare hive meg på her. Har jeg forstått det riktig at man må ha hurtig-lading oppsjonen for å dra nytte av 32A lading?
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

jkirkebo

Sitat fra: Aberg88 på torsdag 21. august 2014, klokken 10:49
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. august 2014, klokken 10:41
Sitat fra: Palleraa på torsdag 21. august 2014, klokken 08:51
Jeg fik min i3 leveret i Danmark også. Til min skræk har jeg opdaget at standard laderen i DK kun kan levere 10A. Der står 230V 10A på den i hvert fald.

Så jeg må hellere se at få installeret dedikeret 16A lader.

Tja, siden (de aller fleste) i3 kan lade på 7,4kW kan det kanskje være en ide å installere en raskere dedikert lader om man først skal gjøre det? 32A, evt. 25A eller 20A om nettselskapet ikke liker 32A 1-fase kurser...
Må bare hive meg på her. Har jeg forstått det riktig at man må ha hurtig-lading oppsjonen for å dra nytte av 32A lading?

Ja.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Palleraa

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. august 2014, klokken 10:41
Sitat fra: Palleraa på torsdag 21. august 2014, klokken 08:51
Jeg fik min i3 leveret i Danmark også. Til min skræk har jeg opdaget at standard laderen i DK kun kan levere 10A. Der står 230V 10A på den i hvert fald.

Så jeg må hellere se at få installeret dedikeret 16A lader.

Tja, siden (de aller fleste) i3 kan lade på 7,4kW kan det kanskje være en ide å installere en raskere dedikert lader om man først skal gjøre det? 32A, evt. 25A eller 20A om nettselskapet ikke liker 32A 1-fase kurser...

Det er ikke tilladt at trække mere end 16A på én fase i Danmark desværre. Har undersøgt det.
i3 ejer fra Købehavn siden september 2014.

bromm

Sitat fra: Palleraa på torsdag 21. august 2014, klokken 13:29
Det er ikke tilladt at trække mere end 16A på én fase i Danmark desværre. Har undersøgt det.
Dette medfører sikkert riktighet for Schuko-kontakt, ja - den er ikke laget for å klare mer enn 16A. Laderen som er med i3 i Norge leverer forøvrig ca. 11,4 - 11,5 Amp - så det er ikke så stor forskjell.

Men man kan selvfølgelig (også i Danmark), legge opp en egen én-fase kurs med Type 2 veggboks, og dermed levere opptil maks for i3, som er 32A

http://www.e-pages.dk/rosendahls/207/altpdf/rosendahls_207.pdf

Eksempel på veggboks: http://scel.no/produkter/ladestasjon_for_el_biler/veggmontre_ladere/content_1/text_9a037c67-3a5e-467d-8a8f-bf720975f19f/1395926988071/en_es_gr_490072_ccl_wbm_v2_1_2.pdf

LMOR

Det Palleraa sier er vel at 32A ikke tillates pga skjevbelastning i nettet. Det kan også være en utfordring i deler av Norge. Eventuelt må en da betale noe ekstra til for å få lov.

Det han trenger, er gode råd i forhold til å levere 1-fase til bilen, og belaste nettet med 3-fase.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Palleraa

Sitat fra: LMOR på torsdag 21. august 2014, klokken 14:36
Det Palleraa sier er vel at 32A ikke tillates pga skjevbelastning i nettet. Det kan også være en utfordring i deler av Norge. Eventuelt må en da betale noe ekstra til for å få lov.

Det han trenger, er gode råd i forhold til å levere 1-fase til bilen, og belaste nettet med 3-fase.
Præcis LMOR. Tror godt man bare kan gøre det, men det vil være ulovligt.

Jeg drømmer om 3x16A til 1x32A omformer men det findes desværre ikke. Vil tro at løsningen på sigt bliver 3x16A eller 3x32A til 11kW DC eller 22kW DC. Det bliver dyrt, men BMW har lavet en løsning til forhandlere i USA så det kommer nok en dag. I første omgang må vi i Danmark nøjes med 1x16A.
i3 ejer fra Købehavn siden september 2014.

rth

Jeg skal kjøpe meg en ladekabel til. Blir for sårbart å bare ha en. Har nå lest igjennom denne tråden uten å egentlig bli noe klokere på hvilken ladekabel en bør kjøpe.

Såvidt jeg kan finne ut er det 3 forskjellige å velge mellom om man vil ha 16A lading.

Ratio sin justerbare.
http://elbilshop.no/type2.html

Mennekes justerbar
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product

EVI sin fast 16A
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes


Jeg har prøvd sistnvnte, men får feilmelding på for lite strøm. Flere kontakter prøvd. Hvorvidt problemet ligger i bilen min eller i kladden aner jeg ikke. Men det er ganske store prisforkjeller her. Fra 3000 til nesten 7000.


Er det noen som har erfaring å dele. Hadde håpt at billigere varianter duger. Kanskje burde jeg bare prøve en ny av den billige, kanskje er det en grunn til at noe er billig og noe dyrt.

TorleifS

Har brukt min EVI kabel i 3mnd uten noen problemer.
Den har ligget ute hele tiden, men i en kapsling med IP64 og sammen med fuktsluker.
Kapslingen selges dessverre ikke lengre...

http://www.clasohlson.com/no/V%C3%A6rbeskyttet-koblingsboks/Pr365207000
Sort/hvit i3

Truls Martin

Får også opp denne feilen hvis jeg bruker av/på bryteren på kladden, så det har vi sluttet med.

Har brukt vår siden vi fikk bilen i Mai og er fornøyd. Sitter fastlåst på veggen i garasjen med egenprodusert brakett  :P


Sitat fra: rth på fredag 22. august 2014, klokken 10:33
Jeg skal kjøpe meg en ladekabel til. Blir for sårbart å bare ha en. Har nå lest igjennom denne tråden uten å egentlig bli noe klokere på hvilken ladekabel en bør kjøpe.

Såvidt jeg kan finne ut er det 3 forskjellige å velge mellom om man vil ha 16A lading.

Ratio sin justerbare.
http://elbilshop.no/type2.html

Mennekes justerbar
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product

EVI sin fast 16A
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes


Jeg har prøvd sistnvnte, men får feilmelding på for lite strøm. Flere kontakter prøvd. Hvorvidt problemet ligger i bilen min eller i kladden aner jeg ikke. Men det er ganske store prisforkjeller her. Fra 3000 til nesten 7000.


Er det noen som har erfaring å dele. Hadde håpt at billigere varianter duger. Kanskje burde jeg bare prøve en ny av den billige, kanskje er det en grunn til at noe er billig og noe dyrt.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

ali_ben

Sitat fra: TorleifS på fredag 22. august 2014, klokken 11:55
Har brukt min EVI kabel i 3mnd uten noen problemer.
Den har ligget ute hele tiden, men i en kapsling med IP64 og sammen med fuktsluker.
Kapslingen selges dessverre ikke lengre...

http://www.clasohlson.com/no/V%C3%A6rbeskyttet-koblingsboks/Pr365207000

Jeg trenger litt mer power til jobblading. 16A gir jo litt ift standardkladden, men jeg synes at 7000 kroner for Mennekes er noe stivt. Er EVI-kabelen fortsatt good-to-go?

BMW i3 levert 2. mai 2014

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Olemann


Jeg har den, fungert utmerket på alle 3 ladestrømmene.  Kjekt at det er 16A, stor forskjell fra original 12A ladning. Må bare huske skru av panelovnene på samme kurs, for denne laderen gir 15.5A på full fart.

Men nå er hagen klar for graving og legging av ny jordkabel for 32A til garasjen, så da blir det vel etterhvert en slik stasjon i garasjen, når Biltema, Clas Ohlson og Nille kommer med produkter til rett pris...... :)

Ole

Sitat fra: Klykken på fredag 29. august 2014, klokken 10:28
Elbilhjelpen skryter av denne: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html#Lader_mest_borte_med_16A
Ganske vanntett er den også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg228291.html#msg228291
Men justeringsintervallene er litt lange, altså 6-10-16A.

Pit

#207
Sitat fra: ali_ben på fredag 29. august 2014, klokken 10:17
Jeg trenger litt mer power til jobblading. 16A gir jo litt ift standardkladden, men jeg synes at 7000 kroner for Mennekes er noe stivt. Er EVI-kabelen fortsatt good-to-go?

Jeg bruker EVI 16A kladden hjemme. Fungerer utmerket. Koster kr. 3000.- Og man kan redusere ladestrømmen fra skjermen i bilen, om nødvendig. Men vær obs på at den ikke er helt vanntett. ( IP 55)

AndesiteSilver_i3

Trekker orginalladeren 12A?
Vil det si at sikringen ryker hvis jeg bruker denne laderen på 10A-kurs?
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

LMOR

Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på fredag 29. august 2014, klokken 14:35
Trekker orginalladeren 12A?
Vil det si at sikringen ryker hvis jeg bruker denne laderen på 10A-kurs?
Ikke før etter en stund (time?), men ellers bør du vel sette innstillingen på med/reduced, da trekker den 9A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA