Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker du å forby elbilparkering for elbiler som ikke lader?

Startet av Olemann, fredag 31. januar 2014, klokken 10:42

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. februar 2014, klokken 09:40
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 15. februar 2014, klokken 00:34
Mennekes skriver selv at laderen opererer med Mode 2, - så i3 BURDE trekke ren 16A fra denne.

Alle kabler med kladd er Mode 2, det er selve definisjonen på Mode 2. Kabel uten kladd er Mode 1 og stolpe er Mode 3. Det er ingen annen forskjell på Mode 2 og Mode 3 enn at kladden er bygget inn i en stolpe. Dvs. det er kun brukeren som ser forskjellen, ikke bilen. Mode 1 brukes ikke lengre av moderne elbiler.
Dette har vi diskutert før. Det er forskjell på kommunikasjonen mellom mode 2 og mode 3. i3 kan snakke med avanserte wallbox. Du har sikkert rett i at mange av dagens bokser ikke kommuniserer enda.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rabiat22

Satte i lader i går, med kansje litt for lang skjøteledning til bilen.
5 timer på 50%
13km pr time etter app statusen

LMOR

Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 15. februar 2014, klokken 10:40
Satte i lader i går, med kansje litt for lang skjøteledning til bilen.
5 timer på 50%
13km pr time etter app statusen
Mener du at det gikk 5 timer fra 50% til 100%?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rabiat22

Sitat fra: LMOR på lørdag 15. februar 2014, klokken 10:48
Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 15. februar 2014, klokken 10:40
Satte i lader i går, med kansje litt for lang skjøteledning til bilen.
5 timer på 50%
13km pr time etter app statusen
Mener du at det gikk 5 timer fra 50% til 100%?
Ja. Men det er laaang lendnig "ned" til bilen. Det er 16amp kurs. Testa forvarming av bilen, varm bil på noen straxser :)

LMOR

Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 15. februar 2014, klokken 11:00
Sitat fra: LMOR på lørdag 15. februar 2014, klokken 10:48
Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 15. februar 2014, klokken 10:40
Satte i lader i går, med kansje litt for lang skjøteledning til bilen.
5 timer på 50%
13km pr time etter app statusen
Mener du at det gikk 5 timer fra 50% til 100%?
Ja. Men det er laaang lendnig "ned" til bilen. Det er 16amp kurs. Testa forvarming av bilen, varm bil på noen straxser :)
Stemmer bra med med ladetabellen :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

#140
Sitat fra: LMOR på lørdag 15. februar 2014, klokken 10:25
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. februar 2014, klokken 09:40
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 15. februar 2014, klokken 00:34
Mennekes skriver selv at laderen opererer med Mode 2, - så i3 BURDE trekke ren 16A fra denne.

Alle kabler med kladd er Mode 2, det er selve definisjonen på Mode 2. Kabel uten kladd er Mode 1 og stolpe er Mode 3. Det er ingen annen forskjell på Mode 2 og Mode 3 enn at kladden er bygget inn i en stolpe. Dvs. det er kun brukeren som ser forskjellen, ikke bilen. Mode 1 brukes ikke lengre av moderne elbiler.
Dette har vi diskutert før. Det er forskjell på kommunikasjonen mellom mode 2 og mode 3. i3 kan snakke med avanserte wallbox. Du har sikkert rett i at mange av dagens bokser ikke kommuniserer enda.
En ting jeg vil føle meg trygg på, er at uansett hva BMW evt. bygger i av ekstrafunksjoner i sin Wallbox, er de ikke så dumme at de bygger inn begrensninger som vil gjøre bilen dårligere enn nødvendig når den lades fra offentlige ladestasjoner.
Som jkirkebo sier: Bilen ser ikke forskjell på en 3.parts ladekladd og en offentlig ladestasjon.

Husk også at lader i bilen ikke trenger annen informasjon fra ladestasjonen enn hva den maksimalt kan trekke av strøm. Resten styres internt i bilen, det eneste ladstasjon trenger å vite er at den er tilkoblet en bil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Jeg er enig i det du skriver Griffel, poenget mitt var bare at at det er feil å si at det ikke er noen forskjell på mode-2 og mode-3, og at bilen ikke ser den forskjellen.

Med en pro versjon av Wallbox og solcelleanlegg, så er det wallbox som styrer ladingen og ikke bilen. I EU er tanken at bilene skal inngå i smart grid.

Og hvis i3 finner en annen ladestasjon som vil kommunisere med, så kan de "forhandle" og bli enige seg i mellom:

The vehicle can request a charging state by setting a resistor - using 2700 Ohm a Mode 3 compatible vehicle is announced ("vehicle detected") which does not require charging. Switching to 880 Ohm the vehicle is "ready" to be charged and switching to 240 Ohm the vehicle requests "with ventilation" charging which does not have an effect outdoors but the charging current will be switched off indoors if no ventilation is available. The charging station can use the wave signal to describe the maximum current that is available from the charging station with the help of pulse width modulation: a 10% PWM is a 10 A maximum, a 25% PWM is a 16 A maximum, a 50% PWM is a 32 A maximum and a 90% PWM flags a fast charge option
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Så det er altså ingen som kan dokumentere i form av bilder/video/tester at i3 faktisk trekker 16A fra "16A" kladder?

:o



LMOR

jgilbert har i hvert fall vist at det er mulig å trekke mer enn 12A, men det var ingen offisiell 3.parts kabel.

Det er dessverre bare noen få, inkl.deg selv som bidrar i forskningsprosjektet.

Jeg får min kabel snart:

http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

og da kan jeg måle. Men fint hvis noen andre tester før.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: LMOR på lørdag 15. februar 2014, klokken 14:50
Og hvis i3 finner en annen ladestasjon som vil kommunisere med, så kan de "forhandle" og bli enige seg i mellom:

The vehicle can request a charging state by setting a resistor - using 2700 Ohm a Mode 3 compatible vehicle is announced ("vehicle detected") which does not require charging. Switching to 880 Ohm the vehicle is "ready" to be charged and switching to 240 Ohm the vehicle requests "with ventilation" charging which does not have an effect outdoors but the charging current will be switched off indoors if no ventilation is available. The charging station can use the wave signal to describe the maximum current that is available from the charging station with the help of pulse width modulation: a 10% PWM is a 10 A maximum, a 25% PWM is a 16 A maximum, a 50% PWM is a 32 A maximum and a 90% PWM flags a fast charge option
Med andre ord helt standard, for alle kladder og veggbokser.
Det er denne måten enhver mode 2 og 3 boks fortellet laderen i bilen hvor mye strøm den får lov å trekke. Det er en forskjell på kladd og veggboks. På noen veggboks kan denne verdien styre fra et overordnet system slik at det overordnede systemet for eksempel kan fortelle bilen at nå må ladingen reduseres fordi kona de bruker stekeovnen. Eller at nå må ladingen reduseres fordi enn annen elbil også trenger halvparten av felles ledningen til 2 ladepunkter. Kladden derimot kan skjelden fjernstyres men onen har et manuelt valg som i kommunikasjon med bilen virker akkurat slik du beskriver. Det endrer ikke det faktum at lader i bil ikke vet at dette signalet komme fra en kladde eller fra en veggboks.

Det du forteller er at Wallbox kan styres fra et overordnet system som kommuniserer annerledes enn kommunikasjon mellom bil og wallboks. Mellom bil og box/kladd er kommunikasjonen standarisert, mellom boks og et overordnet kontrollsystem gjelder ikke denne standarden, her går det på PLC eller ethernet.

Det er altså ikke noen forhandling, bilen ber om strøm og boksn sier hvor my den får lov å forskyne seg med. Altså dersom kladden sier du kan få 16A så kan ladern trekke opp til 16A, men av hensyn til batteriene som bilens ladesystem kjenner til trekker den kanskje mindre. Veggboks og kladd vet ingen ting om tilstanden til batteriet, bare om en øvre grense. Mode4 DC lading er annerledes her er det en ekstern lader som sytres av bilens ladesystem, og hvor lader og bil har en mer omfattende kommunikasjon vil PLC.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

OK, mulig du har rett, men da forstår jeg ikke:

- hvorfor de skriver "Mode 3 compatible vehicle". Bilen vil vel oppdage "forhandlingen", for dette med ventilasjon osv er ikke noe som er beskrevet på mode 2?

- hvorfor i3 har 2 ladeinstillinger, der den ene er "mode 3". Hvis ikke bilen ser forskjell, trenger de bare 1.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 08:08
OK, mulig du har rett, men da forstår jeg ikke:

- hvorfor de skriver "Mode 3 compatible vehicle". Bilen vil vel oppdage "forhandlingen", for dette med ventilasjon osv er ikke noe som er beskrevet på mode 2?

- hvorfor i3 har 2 ladeinstillinger, der den ene er "mode 3". Hvis ikke bilen ser forskjell, trenger de bare 1.

Ventilasjon kan sikkert implementeres i Mode 2 kabler også men det gir jo ca. null mening siden Mode 2 kabler er portable ;)

Bilen ser nok forskjell, den ser 12A i pilot-signalet og antar korrekt Mode 2 kabel. Jeg har aldri hørt om en 12A Mode 3 boks. Tipper dette er BMWs måte å forenkle det litt for mye for folk som ikke vet forskjellen mellom watt, volt og ampere. Vi som kan dette ville selvfølgelig foretrukket en direkte visning/valg av strømstyrke istedenfor, slik som Tesla har implementert det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#147
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. februar 2014, klokken 10:17
Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 08:08
OK, mulig du har rett, men da forstår jeg ikke:

- hvorfor de skriver "Mode 3 compatible vehicle". Bilen vil vel oppdage "forhandlingen", for dette med ventilasjon osv er ikke noe som er beskrevet på mode 2?

- hvorfor i3 har 2 ladeinstillinger, der den ene er "mode 3". Hvis ikke bilen ser forskjell, trenger de bare 1.

Ventilasjon kan sikkert implementeres i Mode 2 kabler også men det gir jo ca. null mening siden Mode 2 kabler er portable ;)
Som jkirkebo skriver en portabel kabel vet ikke om den brukes inne eller ute.
En innedørs veggboks derimot kan avhengig av konfigurasjonen settes opp slik at om det kommer et kjøretøy med batterier som krever ekstra ventilasjon ikke slå på strømmen før den har tilbakemelding fra et evt. ventilasjonsanlegg. Evt. ikke slå på strømmen i det heletatt om lokalet ikke er egnet for lading av et slik kjøretøy. Dette er også en helt standard funksjon. Om BMWi3 har batterier som krever ekstra ventilasjon vil jeg ikke uttale meg om. I såfall vil jeg nesten være bekymret for å ha den i garasjen. Men siden de tillater kladdlading er nok disse bateriene hermetisk lukket og krever nok ikke ventilasjon. Jeg har derfor vondt for å tro at BMW med 240ohm ber om ventilasjon. Er denne beskrivelsen på engelsk virklig hentet fra BMW?

Lader du en gaffel trucker med blybatterier av og til er helt sikkert en slik funksjon nyttig.

Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 08:08
- hvorfor i3 har 2 ladeinstillinger, der den ene er "mode 3". Hvis ikke bilen ser forskjell, trenger de bare 1.
Trolig fordi maksimal-redusert-lav har ulike verdier for disse to modus.

Bilen må forholde seg til standard, og kunne virke med offentlig standard ladestasjoner og 3.parts utstyr laget ihh. til standard. Det forhindrer selvfølgelig ikke BMW i å bygge inn tilleggs funksjoner i sin Wallbox og kladd. Disse vil kun BMWi3 har glede av, og f.eks kunne gjøre BMW's kladdkable ustandard og unyttig for andre enn BMW. Slik sett kan det hende at BMW kjenner igjen en BMW kladd, men ikke kan skille mellom 3.part kladd og en offentlig ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: Griffel på mandag 17. februar 2014, klokken 10:56
Er denne beskrivelsen på engelsk virklig hentet fra BMW?
Tror vi stopper denne diskusjon. Vi forstår hverandre ikke tror jeg. Ventilasjonen var bare et eksempel, og har ingenting med i3 å gjøre.
Tiden vil vise om i3 faktisk kan detektere forskjell på mode2 og 3. Slik jeg forstår manualen vil en med mode2 ikke få 100% av tilgjengelig effekt, mens det får en på mode3.
Når vi er ferdig med ladetabellen, og vi har fått eksperimentert med settings for å lure i3 til å tro at en mode2 er mode3 (altså ingen forskjell mellom en 16A kladd og en 16A wallbox), så har du fått rett, og jeg er samtidig glad for det. Vinn - Vinn :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

Jeg har fått denne laderen nå (http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler), men venter på at en elektriker skal legge opp strømstikk ved biloppstillingsplassen i garasjeanlegget her.

Har ikke tenkt noe på det før nå, men ser at det på laderen står mode 2. Jeg må ærlig innrømme at jeg trodde det var mode 3. Men så vidt jeg skjønner det som står over her så vet vi enda ikke om det har noen betydning at en semiportabel 3. partslader er mode 3 eller mode 2 med tanke på å kunne levere 16A?

Blir uansett spennende å teste om noen dager. Om den ikke klarer å levere 16A, kommer jeg til å levere den tilbake.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA