Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av johncl, torsdag 30. januar 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

johncl

I Carwings er det 3 tall som virkelig viser en rekke overraskende punkt angående det å kjøre elektrisk bil:

- Acceleration Technique (Electricity consumed by the traction motor per kilometre)
- Brake Technique (Electricity captured by regenerative braking per kilometre)
- Car Accessory Usage (Electricity consumed by the vehicle accessories per kilometre)

Når man så fyller disse med tall for en typisk 50 km tur for meg i går så er de da:

- Acceleration Technique : 186.5 Wh
- Brake Technique : 48.5 Wh
- Car Accessory Usage : 54.8 Wh

Det første som slår meg er hvor mye energi som faktisk har gått til å varme opp bilen (0 grader ute) og forklarer godt hvorfor rekkevidden hopper opp betraktelig i displayet når man skrur av varmeapparatet.

Men det jeg ble virkelig overrasket av er hvor mye energi regenerativ bremsing faktisk gir tilbake! Det er jo nesten nok til å drive varmeapparatet helt. Og tankene går da på den enorme mengden med bortkastet energi vi har i dagens fossile biler hver gang vi skal bremse disse ned. Nå bør det nevnes at bilen kjøres i ECO modus her også så både lav akselerasjon og mye regenerering.

Naturlig nok gav Carwings meg rating 1 (laveste) på Car Accessory Usage, så i dag skal jeg teste en dags kjøring uten varmeapparatet og se hva systemet ellers trekker på en typisk dag.
Perlehvit Leaf 2014

Thomas Parsli

Carwings er hjernedød og skiller ikke mellom energiforbruk i +25 uten AC og -25 og full varme.

Og hvis du sammenligner deg med andre, må du gjøre det geografisk.
Jeg finner tallene der meningsløse...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

johncl

Det var da voldsomt så negativ man var i dag da. Carwings ser jeg ikke er helt presis nei, men den gir en pekepinn.

Og poenget med posten var ikke å skryte eller sammenligne eller noe slikt, men å påpeke hvor mye energi man faktisk får tilbake ved regenerering (nesten 25% av energien som går til framdrift). Og disse tallene viser da tydelig hva mengde energi som går til "Car Accessory Usage" hvor AC inngår som en del - som et eksempel scenario (0 grader ute og satt til 20 grader på AC). Totalen som vises i carwings for mitt vedkommende for kjøring i går, dvs totalt 19.2 kWh/100 km stemmer ganske så bra med det som ble tappet fra batteriet over de noen og 50 km jeg kjørte. Disse tre tallene viser i så fall at totalt av energiforbruk (inkludert det som kom inn fra regenerering) så gikk 77% av det til framdrift og 33% til AC og annet "accessory usage".
Perlehvit Leaf 2014

johncl

Ok, da var tallene for gårsdagen kommet inn i carwings og planen var å la være å bruke varmeapparatet hele dagen men jeg tenkte jeg skulle unngå å utsette en del passasjerer for det samme senere på dagen så det ble varme på ca halvparten av kjøringen denne dagen:

Energy Economy: 17.3 kWh/100km

- Acceleration Technique : 179.0 Wh
- Brake Technique : 39.3 Wh
- Car Accessory Usage : 33.4 Wh

Så en god del bedre for den dagen. Av totalt energiforbruk (179+33.4) så utgjør framdrift da 84% og annet da 16%. Interessant å se at regen gav tilbake mer enn AC brukte. :)

Ser fram til å se resultatene når det blir litt varmere (selv om det er ganske mildt i Bergen for tiden).
Perlehvit Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA