Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ryggekamera skittent hver gang jeg trenger det!

Startet av Cobber, torsdag 30. januar 2014, klokken 21:55

« forrige - neste »

Cobber

Den største bøygen med elbil er lading hjemme, i alle fall for vår familie. Nå vil jeg gjerne bytte den ene bilen vår i en elbil. Jeg er usikker på om jeg skal bytte hovedbil eller bil nr 2. Tesla S er egentlig for stor for oss, men jeg finner ikke gode alternativer mellom Leaf og Tesla. Dermed er det kanskje naturlig å tenke VW Up eller tilsvarende, og bytte ut bil nr 2.

Jeg var innom en Tesla-forhandler i går. Selgeren snakket teknisk om strøm og lading, egentlig litt over mitt hode. Jeg er ikke el-ingeniør og har tydeligvis ikke satt meg godt nok inn i elbil og lading. Clouet er at jeg må ha inn elektriker for å sjekke om jeg har 400 Volt (?) inn til huset. Sjekket VW E-Up på nett, og der virker det hele mindre komplisert. Jeg skulle gjerne hatt den smarte hurtigladeren og appen til Tesla for å kunne lade andre bilmodeller hurtig. Tesla sin "boks" reduserte ladetiden fra 30 timer til 10 timer. Dette kan vel leveres til BMW i3, VW E-Up og andre?

Mitt spørsmål er egentlig om noen har erfaring med slike "strømoptimaliserere" (a-la Tesla) for andre bilmodeller.

cra

Det enkleste er å se det opp mot hvor mye du skal bruke bilen. Sjekk de ulike bilenes "km pr time" på det du har tilgjengelig av kurser pr nå. Selv har jeg aldri hatt mer enn 13A tilgjengelig, men bilene (har en Think og en Leaf pr i dag) er som regel klare til bruk alltid. Det meste av tida står de jo hjemme, og da er det bare å koble til lading. Har en mulighet for hurtiglading i nærheten ved behov går det jo an å bruke det ved behov (vi har ikke hurtiglader tilgjengelig i nærheten).

Mulighet for lading når man er på jobb hjelper også på mulighetene for kjøring til ulike aktiviteter seinere på dagen, og har dere likevel to biler og en er fossil har dere jo noe i bakhånd om det skulle bli et akutt behov for kjøring og batteriet ikke har nok strøm.

Kort sagt er min erfaring at det ytterst sjeldent er behov for (semi)hurtiglading hjemme, og over-natta-lading holder lenge. Det betyr selvsagt ikke at andre ikke kan ha behov for dette (og det HAR vært et par ganger det hadde vært greit å hatt muligheten), men jeg tror du vil kunne klare deg uten stort set hele tida, men fasit er det selvsagt bare du som har. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Sitat fra: Cobber på torsdag 23. januar 2014, klokken 10:10
Den største bøygen med elbil er lading hjemme, i alle fall for vår familie. Nå vil jeg gjerne bytte den ene bilen vår i en elbil. Jeg er usikker på om jeg skal bytte hovedbil eller bil nr 2. Tesla S er egentlig for stor for oss, men jeg finner ikke gode alternativer mellom Leaf og Tesla. Dermed er det kanskje naturlig å tenke VW Up eller tilsvarende, og bytte ut bil nr 2.

Jeg var innom en Tesla-forhandler i går. Selgeren snakket teknisk om strøm og lading, egentlig litt over mitt hode. Jeg er ikke el-ingeniør og har tydeligvis ikke satt meg godt nok inn i elbil og lading. Clouet er at jeg må ha inn elektriker for å sjekke om jeg har 400 Volt (?) inn til huset. Sjekket VW E-Up på nett, og der virker det hele mindre komplisert. Jeg skulle gjerne hatt den smarte hurtigladeren og appen til Tesla for å kunne lade andre bilmodeller hurtig. Tesla sin "boks" reduserte ladetiden fra 30 timer til 10 timer. Dette kan vel leveres til BMW i3, VW E-Up og andre?

Mitt spørsmål er egentlig om noen har erfaring med slike "strømoptimaliserere" (a-la Tesla) for andre bilmodeller.
Kjører du veldig langt hver dag? En vanlig stikk-kontakt som kan levere 13A gir deg solid påfyll hver natt. Husk at de fleste biler stort sett står parkert det meste av døgnet :)

Parkerer du eksempelvis bilen for kvelden klokken 20:00 og avreise 07:00 morningen etter har du fylt på 14-15 reelle mil i løpet av natten (dvs typical km, som er veldig presis nå vinterstid ift rekkevidde).

Nye Leaf støtter 32A enfas lading, det samme gjør vel også BMW i3. Usikker på eUP?
Model S støtter 400V 32A trefas, som rundt tregangern hva de andre støtter. Men det krever sitt av strømanlegget ditt hjemme.

Selv hadde jeg lenge bare 13A uttak, og begrenset ofte ladingen til 5A fordi jeg ikke hadde behov for raskere lading! Unntaksvis er det kjekt med 32A enfas som jeg nå har tilgang til, men det er egentlig helt overkill for mitt behov (20.000km i året, div langturer, kona kjører til jobb hver dag etc).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

svingen

Husk att hvis du kjøper tessla kan du kjøre 50 mil på full lada bil, det her bruker du ca 30 timer på å lade men hvor ofte kjøre du mere enn 15 mil per dag?  ( som du får ladet fra 20:00 til 07:00) Har selv en trilling som går ca 7 mil på vinter, dama kjører 5.5 mil på jobb og noen dager kjører jeg på kvelden 3 mil men siden bilen får ladet noen timer før jeg reiser går det helt fint. får jo ca 1.5 mil per time lading :-)   får du lagt opp 32a 220v som du helt sikkert har går det dobbelt så fort å lade :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Cobber

Bilene har relativt likt bruksmønster i ukedagene. Min har firehjulstrekk og brukes til hyppige helgeturer på fjellet hele vinteren. Den andre bilen er sjelden eller aldri på langtur.

Daglig bruk på min bil er fra hjem til barnehage og jobb (Stavanger sentrum - Forus). Så er det normalt en tur i løpet av arbeidsdagen, men sjelden langt. Da tar jeg heller alternativ transport som Kystbuss, tog eller fly. Etter arbeidstur er det hjem, så ut en tur for å gjøre ærender, ta ungene på aktiviteter og hente eller levere unger hos venner. Avstandene er aldri store. Bil nr to har et relativt likt bruksmønster. Bil nr to går 7000 km pr år, bil nr 1 ca 12000 km. Differansen er fjellturene.

På grunn av renovering av bolig har jeg behov for en bil med tilhengerfeste. Vi må også ha en bil som klarer 20 mil på vinterveier, en vei. Dermed blir det naturlig å beholde en bensinbil. 

svingen

Sitat fra: svingen på torsdag 23. januar 2014, klokken 12:50
Mange bra tips her, alt er hvor langt du kjører i snitt i uka
Husk att hvis du kjøper tessla kan du kjøre 50 mil på full lada bil, det her bruker du ca 30 timer på å lade men hvor ofte kjøre du mere enn 15 mil per dag?  ( som du får ladet fra 20:00 til 07:00) Har selv en trilling som går ca 7 mil på vinter, dama kjører 5.5 mil på jobb og noen dager kjører jeg på kvelden 3 mil men siden bilen får ladet noen timer før jeg reiser går det helt fint. får jo ca 1.5 mil per time lading :-)   får du lagt opp 32a 220v som du helt sikkert har går det dobbelt så fort å lade :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Jeg ville byttet bil nr 2, og sett hvor mye du fremdeles bruker bil nr 1.

Ofte vil Elbil ta over så å si all transport, og langtursbilen kan vaskes og parkeres til neste langtur.

Når det gjelder lading gjøres dette enkelt fra hvilket som helst 16A kurs, gjerne med CEE stikk. Må du legge opp hy kurs anbefaler jeg alltid å legge ut 3 fase 32A, enten du har 230V IT nett eller 400V TN nett. Etterpå er fritt fram å sette opp den ladestasjonen du ønsker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cobber

Sitat fra: elektrolux på fredag 24. januar 2014, klokken 08:00
Jeg ville byttet bil nr 2, og sett hvor mye du fremdeles bruker bil nr 1.

Ofte vil Elbil ta over så å si all transport, og langtursbilen kan vaskes og parkeres til neste langtur.

Når det gjelder lading gjøres dette enkelt fra hvilket som helst 16A kurs, gjerne med CEE stikk. Må du legge opp hy kurs anbefaler jeg alltid å legge ut 3 fase 32A, enten du har 230V IT nett eller 400V TN nett. Etterpå er fritt fram å sette opp den ladestasjonen du ønsker.
Jeg har en 16A-kurs i kjelleren som egentlig ikke er i bruk. Det som trekker strøm nede går via en 10A-kurs. Kanskje jeg slipper å levere tusenlapper til en elektriker?

Tilbake til elbil og lading, det var Tesla sin superlader som trigget min interesse. Finnes noe slik for andre merker også? Selgeren viste en boks på veggen og en app som kontrollerte det hele. Jeg finner ikke en slik superlader til f.eks Leaf

Vind

Sitat fra: Cobber på fredag 24. januar 2014, klokken 10:26
Tilbake til elbil og lading, det var Tesla sin superlader som trigget min interesse. Finnes noe slik for andre merker også? Selgeren viste en boks på veggen og en app som kontrollerte det hele. Jeg finner ikke en slik superlader til f.eks Leaf
Tesla SuperCharger hjemme - da er det bare å få ett byggelån først - og vinne i Lotto, og tilslutt en svært god deal med everket og Statkraft . Den har 120 kW, som vel omtrent krever strøm som en kvart bydel.

Hjemme lader man med betraktelig mindre, og over lengre tid, veggladere kan f.eks levere 11-20 kW, mens de offentlige hurtigladerne kan levere opp til 55kW (det er ikke mange slike i Norge)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

valvolainen

Alle DC hurtigladere er dyre. Chademo krever også lisens i tillgg. Det er kostbart å lage utstyr som likeretter så store effektmengder.
Alle hjemmeladere er AC ladere, og får du montert en Type2Mode3 kan denne snakke med hvilken som helst elbil og lade med opptil 22kWh. Det er teknisk mulig å lade med 43kWh også, men er vel bare renault zoe som kan utnytte dette. Går man ned til 22kWh kan man også innlemme tesla i full utnyttelse. Dette krever da en 32A 400V 3fas. (dedikert). En DC hurtigladestasjon koster fort 500.000, mens en 22kWh veggboks til garasjen koster fra 5000. Batteriet har det etter sigende også bedre med litt tregere lading fremfor hurtiglading.
Disse billige 22kW veggboksene kan også installeres med all type strøm fra 230V 1-fas 16A (2.6kW) til 400V 3fas 32A (22kW) og passer til alle biler.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Cobber på fredag 24. januar 2014, klokken 10:26
Jeg har en 16A-kurs i kjelleren som egentlig ikke er i bruk. Det som trekker strøm nede går via en 10A-kurs. Kanskje jeg slipper å levere tusenlapper til en elektriker?

Tilbake til elbil og lading, det var Tesla sin superlader som trigget min interesse. Finnes noe slik for andre merker også? Selgeren viste en boks på veggen og en app som kontrollerte det hele. Jeg finner ikke en slik superlader til f.eks Leaf

Pkt 2: Tipper det er en misforståelse her, men du er ikke den første :-)
Den boksen som er på veggen i Tesla lokalet er ikke en "Supercharger" men en veggboks som Valvolinen beskriver. Fordelen er et fastmontert anlegg uten slitasjen man har i en vanlig kontakt som plugges inn og ut hele tiden.
Tesla Supercharger er deres betegnelse på sine hurtigladestasjoner som Tesla har satt opp noen steder i landet, nærmeste fra Stavanger er i Lyngdal. Superchargeren kan levere strøm på ca 100kW i timen (tilsvarer 400V 250A). Hurtiglading gjør det mulig å legge ut på lengre turer der man i løpet av kort tid får fyllt opp batteripakken igjen.
Hurtigladere for Leaf, I-Miev finnes og bruker en standard fra Japan som heter ChaDeMo. I Stavangerområdet har Lyse satt opp ChaDeMo hurtigladere på Randaberg, Åsen i Stavanger og på Lura. Finnes også hurtigladere på Byrkjedalstunet og på Klepp. Effekten på disse hurtigladerene er ca 40-50kW i timen.
Nyere europeiske elbilere som e-UP og i3 benytter en ny hurtigladestandard som heter CCS - combined charging system. Disse vil komme på bl.a. Lyse sine hurtigladestasjoner etterhvert.

Med det bruksmønsteret du beskriver, så vil du klare deg fint i det daglige med den dedikerte 16A kursen du allerede har, selv om du bare skulle belaste denne med 10A. For daglig bruk kan du velge hvilken som helst av de nyere elbilene - alle vil passe til det daglige bruksmønsteret.

Muligheter for tur til fjells er bare å anbefale med en Tesla; etter hvert skal du kunne dra på ferie i Europa hvis du holder deg til korridorene du kan nå med Supercharger nettverket de bygger opp.
Mulighet for hengerfeste og firehjulsdrift vil komme om ca halvannet år med Tesla Model X.

Apper for å fjernstyre klima og sjekke status på lading kan du få med flere elbiler, bl.a.Tesla, europeisk Leaf, e-UP og i3.



emil

Sitat fra: valvolainen på mandag 27. januar 2014, klokken 18:59
Alle DC hurtigladere er dyre. Chademo krever også lisens i tillgg. Det er kostbart å lage utstyr som likeretter så store effektmengder.
Alle hjemmeladere er AC ladere, og får du montert en Type2Mode3 kan denne snakke med hvilken som helst elbil og lade med opptil 22kWh. Det er teknisk mulig å lade med 43kWh også, men er vel bare renault zoe som kan utnytte dette. Går man ned til 22kWh kan man også innlemme tesla i full utnyttelse. Dette krever da en 32A 400V 3fas. (dedikert). En DC hurtigladestasjon koster fort 500.000, mens en 22kWh veggboks til garasjen koster fra 5000. Batteriet har det etter sigende også bedre med litt tregere lading fremfor hurtiglading.
Disse billige 22kW veggboksene kan også installeres med all type strøm fra 230V 1-fas 16A (2.6kW) til 400V 3fas 32A (22kW) og passer til alle biler.

Dette har jeg lurt på en liten stund:

Hvorfor er det så mye billigere å dytte 22kW likeretter inn i en Tesla (siden den kan lade 22kW fra AC) enn det er å ha en selvstendig boks? En 22kW Chademo kompatibel sak hadde gjort susen for mange hjemme eller som "portabel/flyttbar" på tur


jkirkebo

Sitat fra: emil på mandag 27. januar 2014, klokken 23:05
Dette har jeg lurt på en liten stund:

Hvorfor er det så mye billigere å dytte 22kW likeretter inn i en Tesla (siden den kan lade 22kW fra AC) enn det er å ha en selvstendig boks? En 22kW Chademo kompatibel sak hadde gjort susen for mange hjemme eller som "portabel/flyttbar" på tur

Volum. Tesla produserer omkring 50.000 av de laderne i året...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

Sitat fra: emil på mandag 27. januar 2014, klokken 23:05
Sitat fra: valvolainen på mandag 27. januar 2014, klokken 18:59
Alle DC hurtigladere er dyre. Chademo krever også lisens i tillgg. Det er kostbart å lage utstyr som likeretter så store effektmengder.
Alle hjemmeladere er AC ladere, og får du montert en Type2Mode3 kan denne snakke med hvilken som helst elbil og lade med opptil 22kWh. Det er teknisk mulig å lade med 43kWh også, men er vel bare renault zoe som kan utnytte dette. Går man ned til 22kWh kan man også innlemme tesla i full utnyttelse. Dette krever da en 32A 400V 3fas. (dedikert). En DC hurtigladestasjon koster fort 500.000, mens en 22kWh veggboks til garasjen koster fra 5000. Batteriet har det etter sigende også bedre med litt tregere lading fremfor hurtiglading.
Disse billige 22kW veggboksene kan også installeres med all type strøm fra 230V 1-fas 16A (2.6kW) til 400V 3fas 32A (22kW) og passer til alle biler.

Dette har jeg lurt på en liten stund:

Hvorfor er det så mye billigere å dytte 22kW likeretter inn i en Tesla (siden den kan lade 22kW fra AC) enn det er å ha en selvstendig boks? En 22kW Chademo kompatibel sak hadde gjort susen for mange hjemme eller som "portabel/flyttbar" på tur


se her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11899.0.html

kommer snart en chademo sak til ca 15 tusen kan lade på 20kw,så ting går jo rette veien :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Elmo

Sitat fra: valvolainen på mandag 27. januar 2014, klokken 18:59
Chademo krever også lisens i tillgg. Det er kostbart å lage utstyr som likeretter så store effektmengder.  Alle hjemmeladere er AC ladere,

Vel - illa alle . .  Kjell Inge Røkke har Chademo hjemme i garasjen på Kongelungen 8)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA