Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Blizzak NV 155/70-19 - vinterdekk til i3

Startet av Chlangum, torsdag 30. januar 2014, klokken 00:41

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. januar 2014, klokken 12:31
Sitat fra: Voll1 på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:39
OT!!  Mulig det oppfattes som å "banne i kirka"  ;) - men hva ville du ha brukt av tid med fossil-bil? Ville du ha vært framme kl 20:00 i stedet for kl 01:00 (6 timers kjøretid)?
Å kjøre fossilbil vil gå raskere, men det blir jo en avveining. Er det verd å tre tilbake til det forrige århundre og lide seg gjennom en tur i fossilbil for å spare tid?

Og ikke er fossilbil spesielt rimelig på ferga, heller. Bensin/dieselprisene her på Sunnmøre har jeg slutta å følge med på; jeg fyller så sjeldent nå. Men av erfaring vet jeg at Caravella bruker drøyt 70 liter tur/retur Bergen, og da snakker vi om ca en tusenlapp bare der. Et par timer ekstra og drøyt 500kr rett i lomma? Grei timelønn, det? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

snurrehue

Å kjøre fossilbil vil gå raskere, men det blir jo en avveining. Er det verd å tre tilbake til det forrige århundre og lide seg gjennom en tur i fossilbil for å spare tid?

Nåja, jeg vil ikke akkurat si at en typisk 600 000-kroners fossilbil er en lidelse å kjøre... Vil tippe de fleste synes det er langt mer lidelse å måtte bruke flere timer ekstra på turen fordi man må stoppe lenge for å lade samt må kjøre omveier for å nå frem til destinasjonen.

PS! http://auto.howstuffworks.com/who-created-the-first-electric-car.htm
Å sette seg inn i en elbil er da å tre tilbake til det 19. århundre? ;)

Øyvind.h

Sitat fra: snurrehue på torsdag 23. januar 2014, klokken 13:12

Nåja, jeg vil ikke akkurat si at en typisk 600 000-kroners fossilbil er en lidelse å kjøre... Vil tippe de fleste synes det er langt mer lidelse å måtte bruke flere timer ekstra på turen fordi man må stoppe lenge for å lade samt må kjøre omveier for å nå frem til destinasjonen.

PS! http://auto.howstuffworks.com/who-created-the-first-electric-car.htm
Å sette seg inn i en elbil er da å tre tilbake til det 19. århundre? ;)
Beklager snurrehue, men når man har eid og kjørt Tesla noen måneder blir dessverre tidlige helter gammelmodige. Det er skikkelig nedtur å dra på langtur med fossilbil nå. Fossilbilenes tid er forbi for min del.

Men at ladenettverket må bli bedre er det ingen tvil om :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: cra på torsdag 23. januar 2014, klokken 13:09
Sitat fra: Voll1 på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:39
OT!!  Mulig det oppfattes som å "banne i kirka"  ;) - men hva ville du ha brukt av tid med fossil-bil? Ville du ha vært framme kl 20:00 i stedet for kl 01:00 (6 timers kjøretid)?

Og ikke er fossilbil spesielt rimelig på ferga, heller. Bensin/dieselprisene her på Sunnmøre har jeg slutta å følge med på; jeg fyller så sjeldent nå. Men av erfaring vet jeg at Caravella bruker drøyt 70 liter tur/retur Bergen, og da snakker vi om ca en tusenlapp bare der. Et par timer ekstra og drøyt 500kr rett i lomma? Grei timelønn, det? :)

Kostnadene ved bilhold har jeg hverken tenkt eller regnet på etter at jeg fikk bilen, men de siste 6 månedene har jeg vel spart omtrent 15.000,- i drivstoff og bom. Husker i gamledager når jeg spylte tusenlapper ned i tanken hver måned, og merker meg at det fortsatt foregår slikt på den lokale bensinstasjonen  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: cra på torsdag 23. januar 2014, klokken 13:09
Og ikke er fossilbil spesielt rimelig på ferga, heller. Et par timer ekstra og drøyt 500kr rett i lomma? Grei timelønn, det? :)

Nå må man jo riktignok betale passasjertakst for fører, og den er vel i snitt ca 40% av bilprisen. Så det er på langt nær gratis på fergene.

cra

Sitat fra: snurrehue på torsdag 23. januar 2014, klokken 13:24
Nå må man jo riktignok betale passasjertakst for fører, og den er vel i snitt ca 40% av bilprisen. Så det er på langt nær gratis på fergene.

Helt klart; "Gratis" er ikke gratis i dette tilfellet, desverre. (For at det ikke skal være billigere å kjøre elbil enn å sykle/gå, visstnok).  Men en av fordelene er at det koster ca 300kr å få rabatten (som på passasjerer bare er 17%), da et verdikort for person koster cra 300kr. Verdikort for bil koster godt over 3000, og er et mye større utlegg. 

Det man sparer på ferga hadde jeg ikke regna inn i timelønna heller sånn sett; der så jeg på hva jeg ville ha spart i diesel på tur/retur Bergen. :)  Forutsetter at man lader gratis, selvsagt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Chlangum

Ja, slik det er nå er det helt klart en fordel med fossil hvis man skal ta den turen. Men ikke svarte om jeg gidder å dra dinosauren (gammel Baleno 1,6 4x4 som ikke går på fram i det heletatt) opp dit.

Men til neste år så blir vel samme turen langs kysten bare 30 min mer.
Det er levlig med tanke på drivstoffbesparelsen.

Turen kommer nok til å gå via Aurland uansett. Tenker det blir det letteste og alternativet blir ikke noe raskere selv om den er kortere. Dessuten så er det ikke noe særligt å stå timevis å lade seint på kvelden. Da er det bedre å kjøre

Takker alle sammen for inspill
Ja, du også Voll1 selv om du var OT
Dessuten synes jeg det er helt greit å "banne i kirken"  ;D
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

cra

Bare en liten heads up; alperittet kan bli utsatt: http://www.smp.no/nyheter/indre/article9119203.ece

Regner med du følger med, men just in case likevel.... :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA