Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Blizzak NV 155/70-19 - vinterdekk til i3

Startet av Chlangum, torsdag 30. januar 2014, klokken 00:41

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. januar 2014, klokken 12:31
Sitat fra: Voll1 på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:39
OT!!  Mulig det oppfattes som å "banne i kirka"  ;) - men hva ville du ha brukt av tid med fossil-bil? Ville du ha vært framme kl 20:00 i stedet for kl 01:00 (6 timers kjøretid)?
Å kjøre fossilbil vil gå raskere, men det blir jo en avveining. Er det verd å tre tilbake til det forrige århundre og lide seg gjennom en tur i fossilbil for å spare tid?

Og ikke er fossilbil spesielt rimelig på ferga, heller. Bensin/dieselprisene her på Sunnmøre har jeg slutta å følge med på; jeg fyller så sjeldent nå. Men av erfaring vet jeg at Caravella bruker drøyt 70 liter tur/retur Bergen, og da snakker vi om ca en tusenlapp bare der. Et par timer ekstra og drøyt 500kr rett i lomma? Grei timelønn, det? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. januar 2014, klokken 12:31
Å kjøre fossilbil vil gå raskere, men det blir jo en avveining. Er det verd å tre tilbake til det forrige århundre og lide seg gjennom en tur i fossilbil for å spare tid?

Nåja, jeg vil ikke akkurat si at en typisk 600 000-kroners fossilbil er en lidelse å kjøre... Vil tippe de fleste synes det er langt mer lidelse å måtte bruke flere timer ekstra på turen fordi man må stoppe lenge for å lade samt må kjøre omveier for å nå frem til destinasjonen.

PS! http://auto.howstuffworks.com/who-created-the-first-electric-car.htm
Å sette seg inn i en elbil er da å tre tilbake til det 19. århundre? ;)

Øyvind.h

Sitat fra: snurrehue på torsdag 23. januar 2014, klokken 13:12
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. januar 2014, klokken 12:31
Å kjøre fossilbil vil gå raskere, men det blir jo en avveining. Er det verd å tre tilbake til det forrige århundre og lide seg gjennom en tur i fossilbil for å spare tid?

Nåja, jeg vil ikke akkurat si at en typisk 600 000-kroners fossilbil er en lidelse å kjøre... Vil tippe de fleste synes det er langt mer lidelse å måtte bruke flere timer ekstra på turen fordi man må stoppe lenge for å lade samt må kjøre omveier for å nå frem til destinasjonen.

PS! http://auto.howstuffworks.com/who-created-the-first-electric-car.htm
Å sette seg inn i en elbil er da å tre tilbake til det 19. århundre? ;)
Beklager snurrehue, men når man har eid og kjørt Tesla noen måneder blir dessverre tidlige helter gammelmodige. Det er skikkelig nedtur å dra på langtur med fossilbil nå. Fossilbilenes tid er forbi for min del.

Men at ladenettverket må bli bedre er det ingen tvil om :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: cra på torsdag 23. januar 2014, klokken 13:09
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. januar 2014, klokken 12:31
Sitat fra: Voll1 på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:39
OT!!  Mulig det oppfattes som å "banne i kirka"  ;) - men hva ville du ha brukt av tid med fossil-bil? Ville du ha vært framme kl 20:00 i stedet for kl 01:00 (6 timers kjøretid)?
Å kjøre fossilbil vil gå raskere, men det blir jo en avveining. Er det verd å tre tilbake til det forrige århundre og lide seg gjennom en tur i fossilbil for å spare tid?

Og ikke er fossilbil spesielt rimelig på ferga, heller. Bensin/dieselprisene her på Sunnmøre har jeg slutta å følge med på; jeg fyller så sjeldent nå. Men av erfaring vet jeg at Caravella bruker drøyt 70 liter tur/retur Bergen, og da snakker vi om ca en tusenlapp bare der. Et par timer ekstra og drøyt 500kr rett i lomma? Grei timelønn, det? :)

Kostnadene ved bilhold har jeg hverken tenkt eller regnet på etter at jeg fikk bilen, men de siste 6 månedene har jeg vel spart omtrent 15.000,- i drivstoff og bom. Husker i gamledager når jeg spylte tusenlapper ned i tanken hver måned, og merker meg at det fortsatt foregår slikt på den lokale bensinstasjonen  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: cra på torsdag 23. januar 2014, klokken 13:09
Og ikke er fossilbil spesielt rimelig på ferga, heller. Et par timer ekstra og drøyt 500kr rett i lomma? Grei timelønn, det? :)

Nå må man jo riktignok betale passasjertakst for fører, og den er vel i snitt ca 40% av bilprisen. Så det er på langt nær gratis på fergene.

cra

Sitat fra: snurrehue på torsdag 23. januar 2014, klokken 13:24
Nå må man jo riktignok betale passasjertakst for fører, og den er vel i snitt ca 40% av bilprisen. Så det er på langt nær gratis på fergene.

Helt klart; "Gratis" er ikke gratis i dette tilfellet, desverre. (For at det ikke skal være billigere å kjøre elbil enn å sykle/gå, visstnok).  Men en av fordelene er at det koster ca 300kr å få rabatten (som på passasjerer bare er 17%), da et verdikort for person koster cra 300kr. Verdikort for bil koster godt over 3000, og er et mye større utlegg. 

Det man sparer på ferga hadde jeg ikke regna inn i timelønna heller sånn sett; der så jeg på hva jeg ville ha spart i diesel på tur/retur Bergen. :)  Forutsetter at man lader gratis, selvsagt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Chlangum

Ja, slik det er nå er det helt klart en fordel med fossil hvis man skal ta den turen. Men ikke svarte om jeg gidder å dra dinosauren (gammel Baleno 1,6 4x4 som ikke går på fram i det heletatt) opp dit.

Men til neste år så blir vel samme turen langs kysten bare 30 min mer.
Det er levlig med tanke på drivstoffbesparelsen.

Turen kommer nok til å gå via Aurland uansett. Tenker det blir det letteste og alternativet blir ikke noe raskere selv om den er kortere. Dessuten så er det ikke noe særligt å stå timevis å lade seint på kvelden. Da er det bedre å kjøre

Takker alle sammen for inspill
Ja, du også Voll1 selv om du var OT
Dessuten synes jeg det er helt greit å "banne i kirken"  ;D
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

cra

Bare en liten heads up; alperittet kan bli utsatt: http://www.smp.no/nyheter/indre/article9119203.ece

Regner med du følger med, men just in case likevel.... :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA