Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Waberg, onsdag 29. januar 2014, klokken 23:07

« forrige - neste »

Waberg

Da jeg skulle kjøre på jobb i dag og kom ut på motorveien hørte jeg en ny lyd. Det som bekymrer meg er at lyden forsvant da jeg slapp gassen. Jeg kjørte en liter runde før jeg kjørte hjem å byttet bil. Jeg ble ikke så mye klokere på runden, bortsett fra at det kun er når jeg gir gass og kjører over 60kmt at jeg hører denne lyden. Å beskrive en  lyd er jo alltid like moro. Det er nesten som motorlyden bare i en lysere tone. Ikke en hvinende lyd som man gjerne får med bremsene.

Det er ikke jeg  som har byttet kullbørstene, men selger sa at det var for 5000km siden og nå har jeg kjørt 1000 til. Jeg hadde uansett tenkt å sjekke kullbørstene i snart. Jeg har lest litt om hvordan man sjekker/bytter kullbørster her på forumet, men uten garasje og i minusgrader er det ikke den beste tiden å ligge under bilen. Så jeg hadde tenkt å levere den inn den første gangen.

Så spørsmålet mitt er. Er det noen som vet hva dette kan være? Bør jeg bare levere den inn? Det er 35km fra meg til Elbilmek, kan jeg ta sjansen på å kjøre den dit?
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

Elmo

#1
Hvor lenge børstene holder er veldig individuelt. Alt fra 5000 til 25000 er "normalt" avhengig av bla kjørestil og beskaffenhet på kommutatoren osv.
Min erfaring er at man heller hører "børste-gnaging" når man tar igang med ved utslitt, men siden du hører noe bare ved på drag så kan det vel være gnister/lysbue du hører.

Jeg hadde ikke kjørt til Elbilmek uten å sjekke først. Selv i kulda og uten bukk er det ikke så veldig vanskelig å sjekke den nederste børsten iallefall. Jekk opp venstre framhjul så høyt du klarer. Legg noe under hjulet (!) og skli under på et akebrett.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Elmo på onsdag 22. januar 2014, klokken 14:55
Selv i kulda og uten bukk er det ikke så veldig vanskelig å sjekke den nederste børsten iallefall.

Men før du gjør noe annet . . . . er du sikker på at det ikke bare er is i hjulbuen ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Waberg

Ja is i hjulbuen var det første jeg så etter.

Her er at bilde av den ene kullbørsten. Hva tror dere om denne? Det er vel ikke helt krise? Når bør jeg bytte?


Men mens jeg var under der fant jeg noe annet morsomt

Er det bare fordi gummibeskyttelen er løsnet? Eller er det noe som bør byttes? Jeg har ikke merket noe på styringen av bilen. Kan dette være svaret på den svake duringen jeg hører når jeg gir gass? Selger sa at han hadde hatt den inne på service for å rette opp skjev forstilling. Dette var ikke lenge før jeg overtok bilen.

15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

Elmo

Streken på børsten markerer når den skal byttes så sånn sett er den helt fin, og sliteflaten ser fin ut. Men jeg syns det ser ut som den er veldig skjevt slitt ?? I utgangspunktet skal slitasjen være parallel med merkestreken. Jeg har sett litt skjev-slitasje en gang eller to men ikke så mye tror jeg (men så har jeg bare sjekket børster på 6-7 ulike biler). Håper noen andre kan uttale seg om det. Evt kan du kanskje ringe Elbilmek å spørre om det er "vanlig"/"farlig".

Klarer ikke helt å se hva du mener er problemet med gummibelgen. Men det er antagelig at den er løs i tykkeste enden?? Dvs metallbåndet som skal holde den på plass er røket/borte?  Det kan skape litt underlig låt når du kjører - ja.

Byttes?  Hvis belgen er OK så skal det bare være å fylle opp med fett og sette på nytt klammer (og håpe på at det ikke er kommet inn for mye skitt og vann/is). Er det kommet inn skitt så vil leddet slites fortere enn normalt, men Men selv da er det ikke stor annet å gjøre enn å
Løse klammer selges bla på Biltema, men de er litt dritt å på strammet. Jeg har det problemet på høyre-side på "Elmo". Etter å ha ødelagt to Biltema-klammer så brukte jeg isteden en bred plast-strips og det har holdt leeenge nå.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Waberg

Det er kanskje ikke så gale som det ser ut med all oljen/fettet? Det bare så så dramatisk ut i forhold til andre siden som er gullende ren. Er det ett fett hvilket fett jeg fyller opp med? Jeg har fett som jeg har brukt til kulelager liggende.

Jeg hadde aldri turt å kjøpe en slik bil uten dette forumet. Takk for hjelpen. Igjen. Det kommer sikkert flere dumme spørsmål.

Siden børstene er ok har jeg kjørt 40km i dag uten at lyden har endret seg. Det er kanskje ingen ting å være bekymmret over? Det vil jo vise seg den dagen jeg står med nødblinken på:)
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

Elmo

Når det er så mye fett/olje der så er nok belgen løs, evt har vært løs, i ytterkant. Hvis metallbåndet mangler kan du lett dra belgen mot midten av bilen. Før du evt montere nytt bånd (eller strips) så må du passe på å få dratt den innpå/over festesporet.
Type fett?? - vet ikke, men alt må vel være bedre enn ingenting. Jeg tømte bare fettpressa mi inn der jeg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Jeg kom på at den kan jo være lite olje på girkassa.
Det burde vel egentlig gi lik lyd uansett fart og pågrad, men kan være noe å sjekke.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Waberg

Og der var lyden borte! Ikke godt å si hva det kan ha vært? Men jeg har hatt en mistanke om at det er Stereoen som spiller meg et puss?

Giroljen har jeg uansett tenkt å bytte. Må bare finne girkassen først:)
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

Elmo

Sitat fra: Waberg på torsdag 30. januar 2014, klokken 11:48
Giroljen har jeg uansett tenkt å bytte. Må bare finne girkassen først:)
Giret er jo ikke akkurat gir da, men utvekslingen inni motorkassa. Påfyllings- og tappe-hull står rett under hverandre på høyre side på motorkassa, rett vet drivakselen. Se Bytte gearolje på ElbilWiki
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA