Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Påkjørt mens TMS var parkert...

Startet av takktakk, onsdag 29. januar 2014, klokken 21:15

« forrige - neste »

takktakk

Hei dere.

Beklager om dette er repost, men satt og leste om ladeproblemene enkelte har og at det er en særnorsk kabel vi får. Da slo det meg om vi må ha en annen kabel tilgjengelig om vi skal reise utenlands, eller om vi kan bruke den samme?

Noen som vet?
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

Cowboystrekk

Dette lurer jeg og på da jeg mener det står at vår kabel ikke kan brukes utenlands, eller var det at utenlandske kabeler ikke kan brukes her? :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

orjan

I manualen står det veldig tydelig at vår UMC er bare for Norge, og "IT-grid only". Men såvidt jeg har skjønt fra andre innlegg her på forumet så er sannheten heller det at vår UMC kan brukes i resten av europa og her hjemme, mens den europeiske varianten bare kan brukes i resten av europa og IKKE her.

Jeg synes uansett det er merkelig hvis det som står i manualen er det motsatte av hva som faktisk er riktig.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

tho

Men UMCen som leveres i Norge kan da brukes på TN-nett. Da kan den brukes i Europa vertfall.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

satheesh.net

Det er korrekt som orjan skriver. Vi (UMC levert i Norge) kan bruke denne "overalt". Det er de "andre" som ikke kan bruke disse i Norge. Sånn sett er vi faktisk litt heldige. ;)

Spinner

Sitat fra: orjan på onsdag 22. januar 2014, klokken 09:45
I manualen står det veldig tydelig at vår UMC er bare for Norge, og "IT-grid only". Men såvidt jeg har skjønt fra andre innlegg her på forumet så er sannheten heller det at vår UMC kan brukes i resten av europa og her hjemme, mens den europeiske varianten bare kan brukes i resten av europa og IKKE her.

Jeg synes uansett det er merkelig hvis det som står i manualen er det motsatte av hva som faktisk er riktig.
Det siste står i manualen: Norway has a unique power grid, referred to as IT Net. For these reason, Model S and Mobile Connectors delivered to Norway are
specifically built to work with the Norwegian electricity grid. The Norwegian UMC will be fully functional across Europe. The EU UMC in
turn will not function in Norway, this can be bridged by a Type 2 Connector using a public charging station

OleT

Norsk UMC fungerer (mer eller mindre) på både IT, TT og TN nett. Det tyder på at den skulle virke over hele Europa, inkludert Albania. ;)
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Cowboystrekk

Sitat fra: OleT på onsdag 22. januar 2014, klokken 09:55
Norsk UMC fungerer (mer eller mindre) på både IT, TT og TN nett. Det tyder på at den skulle virke over hele Europa, inkludert Albania. ;)
Supert, da er Albaniaferien spikra for neste år :D NOT!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bjørn

De "andre" *kan* bruke sin UMC her også.. de plassene vi har TN-Nett.. :) dvs der dem finner en rød 5 pins kontakt..

fortoggale

Dette blir det sjau av. Til sommeren kommer det helt sikkert opp noen nederlendere og tyskere i sine nye TMS for sin Norwegische Urlaub.

Hva skjer når de kople sine ladere til våre to-pinns 16A stikk?
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

AndersinOslo

Sitat fra: fortoggale på onsdag 22. januar 2014, klokken 14:07
Dette blir det sjau av. Til sommeren kommer det helt sikkert opp noen nederlendere og tyskere i sine nye TMS for sin Norwegische Urlaub.

Tyskere og nederlendere som er tur er helt ufattelig godt forberedt. De har tatt kveldskurs i lading, og har med detaljerte kart over lademuligheter, og alle tenkbare former for overganger pluss en bror som er dr. dr. elektro standby i Dortmund. Men er litt kjapp nordmann i fint driv nedover i Europa med "web mens du kjører" som eneste planlegging vil nok dukke opp her...
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Nuvolari

Sitat fra: AndersinOslo på onsdag 22. januar 2014, klokken 14:35
Sitat fra: fortoggale på onsdag 22. januar 2014, klokken 14:07

Tyskere og nederlendere som er tur er helt ufattelig godt forberedt. De har tatt kveldskurs i lading, og har med detaljerte kart over lademuligheter, og alle tenkbare former for overganger pluss en bror som er dr. dr. elektro standby i Dortmund. Men er litt kjapp nordmann i fint driv nedover i Europa med "web mens du kjører" som eneste planlegging vil nok dukke opp her...

HAHA bra skrevet :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

stue

Det var jo en sveitser på rundtur i Norge med sin "utenlandske" model s her for ikke så mange måneder siden. Han rapporterte ikke om noen problemer så vidt jeg husker.

Amoss

Sitat fra: stue på onsdag 22. januar 2014, klokken 15:00
Det var jo en sveitser på rundtur i Norge med sin "utenlandske" model s her for ikke så mange måneder siden. Han rapporterte ikke om noen problemer så vidt jeg husker.

Mener han hadde med seg en egen ladeboks på turen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AndersinOslo

Sveitsere er vel om mulig enda bedre forberedt.

Det er vanlig å ha 2 eller 3 strømforsyninger til huset i Sveits, redundant energiforsyning fra forskjellige trafoer. Han hadde sikkert en plan B og C i tillegg til A.

Nordmenn derimot er et fangstfolk, vi forventer at vi kan ro ut og dra opp mat, eller gå i skauen å slå noe ihjel og spise det, eller selge skauen. Og derfor kjører vi til fjells og håper at vi finner noe strøm ett eller annet sted...
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA