Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 3. Parts produkter til Tesla model S

Startet av Teslafanboy, onsdag 29. januar 2014, klokken 20:21

« forrige - neste »

ebbrey

#15
Hvis du skal råne rundt å dra litt damer. Tja, hvit perlemor model s med sota ruter hørtes ikke feil ut.
Grå model s(x) feks, da er vi over på gravid kone, barneseter og storhandel på rema 1000?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

#16
Grå gir klare Aston Martin vibber, spesielt i skumringen. Dritlekker, spesielt med sort skinn, litt toning av rutene og matt abachi interiør :)

Hvitt er harry, spesielt perlemor  8)

S er mye finere enn X, og byr på plenty med plass. X er klumpete, men tilbyr 7 seter og fortsatt mye bagasjeplass. Blir muligens X på meg, og det blir en nedgradering fra S``en.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Om du skal velge M S eller X, og hvilken farge må jo - som flere før meg har nevnt - du selv vurdere. Men siden du spør her, så prøver jeg å svare etter beste evne. Da du ikke har sagt noe om behovet eller bruksmønster så tar jeg utgangspunkt i "stereotypen", så beklager om jeg bommer eller tråkker på noen ømme tær :p

Som en 23 åring så mener jeg du bør gå for S. Dels får du den NÅ, uten å måtte vente, men dette er også en mye "kulere" bil - nesten en sportsbil med plass til halve vennegjengen ;) Mye bedre å cruise/råne på byen og "dra damer" (om det er det du er ute etter). Antar at du ikke alt sitter med eget hus, og har derfor lite behov for å dra henger med hageavfall etc :p

Når det gjelder farge - gå for en av standardfargene - sort eller hvit - og foiler bilen i en unik farge etter egen/venners smak. Dette beskytter originallakken til bilen selges (for å kjøpe X når du sitter der med "kjærring og unger" ;) ), og er relativt (i forhold til å om-lakkere) rimelig å bytte farge dersom du ombestemmer deg siden. Dessuten beskyttes lakken mot "dings" etc.

NB: Som en råne/cruise bil - ikke glem å få med lys-pakka! ;)


Fordelene med X vil være 4wd om du drar på hytteturer etc, samt at du får plass til HELE vennegjengen på tur.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

turfsurf

Sitat fra: ephan på onsdag 22. januar 2014, klokken 10:45
Jeg er meget positivt overasket over innvendig plass og vinteregenskaper til Model S.  Det er utrolig hvor effektivt traction er i kombinasjon med en elektromotor som man ned i tilnærmet 0 rpm.  Og med luftfæring som kan heve bilen betydelig er den suveren. Så etter min mening er behovet for 4*4 lite.
Og trenger du mere plass enn i en S så er vel lastebil neste.

Det eneste negative er fortsatt muligheten for hengerfeste.

Så min anbefaling etter 3000km på vinterføre og flere turer på fjellet med unger og alpint + langrennsutstyr til en hel familie og mat til en hel bataljon i frunken er at TMS holder til det aller meste. Og så er den etter min mening mye lekrere enn TMX.
husk at TMX blir på størrelse med en Q7 om ikke større , og da blir det ofte utfordrene å parkere etc.

PS! Spennende å se hvordan man setter skiboks /takstative på TMX med måkevingedører.

Det er fremdeles en betydelig forskjell mellom en relativt lav bakhjulstrekker (fortsatt lav med luftfjæringer) og en høy firehjulstrekker. Prøv deg på en bakkete hyttevei med 15-20 cm nysnø og litt skavler som har blåst opp over natta. Det går helt fint med de fleste firehjulstrekkere med litt ekstra bakkeklaring, men bare å glemme med Model S. Ellers er jeg enig med deg, Model S har plenty med plass til en familie på fem med ski og det hele...

Når det gjelder størrelse, så blir vel ikke X større en S i lengde/bredde, men kun i høyde ?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Amoss

Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:41
Når det gjelder størrelse, så blir vel ikke X større en S i lengde/bredde, men kun i høyde ?

Litt lengre. Finner ikke spesifikasjonene i farten, men mener de hadde forlenget skatebordet til MS med noen tommer, men samme bredden.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Model X kanskje et par tommer lengre.

Er personer som har brukt bilder av prototypene og sammenlignet med model S:

Her er en tabel som viser størrelse, regnet ut fra bilder.

Siden begge er bassert på samme understell er nok ikke tallene langt unna.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/7554-Model-X-Specs
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Teslanewbie

Noen som har lest om model x testing i regnvær eller med snø på taket ? Ser for meg at mye faller på passasjerene når dørene åpnes..

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

turfsurf

Sitat fra: sigurdi på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:19
Model X kanskje et par tommer lengre.

Er personer som har brukt bilder av prototypene og sammenlignet med model S:

Her er en tabel som viser størrelse, regnet ut fra bilder.

Siden begge er bassert på samme understell er nok ikke tallene langt unna.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/7554-Model-X-Specs


Tviler mye på dette, ca ti cm bredere enn Model S (og Q7) ? Skjønner godt at den trenger falkevinge dører i så fall.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Voll1

#23
X har kanskje bedre bakseter enn X (høyere, mindre flate, ...)??

edit:   X kanskje bedre enn S !  :-)
Model S  2013-2018
Model X  2017-

Epleskreller

Sitat fra: Voll1 på onsdag 22. januar 2014, klokken 15:08
X har kanskje bedre bakseter enn X (høyere, mindre flate, ...)??

Dette er jeg uenig i :-X
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Mindgame

De som forventer at prisen blir lik på X og S blir nok skuffet. Tesla vet å ta betalt for ekstrafunksjoner.

Ellers ville jeg kjøpt S dersom det passer til ditt behov. X er foreløpig ukjent, som i likningen.

Lille Lance

X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

satheesh.net

Sitat fra: Lille Lance på onsdag 22. januar 2014, klokken 16:30
Seterad nr.3 i X sies å være trang

I og med at det er gjenbruk av understellet (identisk med TMS), så er nok den bakre raden litt trangere. Dette kan man også se på lanseringsvideoen. De bygger nok ikke så mye ut bakover, den er jo stor i utgangspunktet. Forsåvidt er det relativt trangt i den bakre raden i TMS'en også. :P

gbzdoc


Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:41
Sitat fra: ephan på onsdag 22. januar 2014, klokken 10:45
Jeg er meget positivt overasket over innvendig plass og vinteregenskaper til Model S.  Det er utrolig hvor effektivt traction er i kombinasjon med en elektromotor som man ned i tilnærmet 0 rpm.  Og med luftfæring som kan heve bilen betydelig er den suveren. Så etter min mening er behovet for 4*4 lite.
Og trenger du mere plass enn i en S så er vel lastebil neste.

Det eneste negative er fortsatt muligheten for hengerfeste.

Så min anbefaling etter 3000km på vinterføre og flere turer på fjellet med unger og alpint + langrennsutstyr til en hel familie og mat til en hel bataljon i frunken er at TMS holder til det aller meste. Og så er den etter min mening mye lekrere enn TMX.
husk at TMX blir på størrelse med en Q7 om ikke større , og da blir det ofte utfordrene å parkere etc.

PS! Spennende å se hvordan man setter skiboks /takstative på TMX med måkevingedører.

Det er fremdeles en betydelig forskjell mellom en relativt lav bakhjulstrekker (fortsatt lav med luftfjæringer) og en høy firehjulstrekker. Prøv deg på en bakkete hyttevei med 15-20 cm nysnø og litt skavler som har blåst opp over natta. Det går helt fint med de fleste firehjulstrekkere med litt ekstra bakkeklaring, men bare å glemme med Model S. Ellers er jeg enig med deg, Model S har plenty med plass til en familie på fem med ski og det hele...

Når det gjelder størrelse, så blir vel ikke X større en S i lengde/bredde, men kun i høyde ?

Relativt lav? Med sine 18,5 cm bakkeklaring på høyeste innstilling er den jo ikke akkurat lav. Finne nok av "liksom SUVer" der ute som er lavere.

Hadde nylig en episode hvor en VW Touran slo nedi en kant som jeg greit kjørte over med bilen på høyeste innstilling. :)

turfsurf

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 22. januar 2014, klokken 18:36

Relativt lav? Med sine 18,5 cm bakkeklaring på høyeste innstilling er den jo ikke akkurat lav. Finne nok av "liksom SUVer" der ute som er lavere.

Hadde nylig en episode hvor en VW Touran slo nedi en kant som jeg greit kjørte over med bilen på høyeste innstilling. :)

160 mm er høyeste bakkeklaring. Det er ikke mye til å være luftfjæring og ikke mye over normalhøyde på "vanlige" biler. Allroad til Audi ligger vel på 180, Touaregen jeg hadde gikk til 300. Så ja, relativt lav, de fleste suver er nok litt høyere. Selvfølgelig, biler med såkalt sportsfjæring og diverse bluemotion er jo vesentlig lavere igjen.

"Very High – fjæringen heves 33 mm over standardhøyde"
"Standard – standardhøyden er 127 mm over bakken"
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA