Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av elbil - 10A vs 16A

Startet av ravn, torsdag 09. oktober 2008, klokken 14:45

« forrige - neste »

ravn

Siden Johannes i Elbilimport sannsynligvis ligger å sover ut etter mye nattearbeid for å klargjøre bilen min så får jeg reklamere litt :)

Deres importerte Ford Ranger Electric har nå blitt godkjent for norske veier, og er tilgjengelig umiddelbart i Kristiansand.
For de som ikke kjenner til denne bilen så er det en liten pickup, orginalt med eldrift fra Ford.



Kort oppsumert:
Motor: Siemens 3-Phase AC Electric, 90Hp (67 kW, 190Nm dreiemoment)
Topphastighet: 120 km/t
Rekkevidde: 100-160 km
Seter: 3
Batteri: NiMh
Antall moduler: 25
Vekt per modul: 18.54 kg
Vekt batteripakke: 485 kg
Modul spenning: 12V
System spenning: 300 V
Kapsitet (C/3): 95 Ah, 26kWh
Spesifikk Energi: 63 Wh/kg

Pris fra kr 240.000,-

elbilimport.no
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

elektrolux

Høres ut som en vinner med de dataene.

Må en til Kristiansand for å prøvekjøre, eller blir det mulig i Stavanger også.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ravn

Flytter til Stavanger for en periode på mandag jeg, kommer kjørende med bilen :)
(Eller har ikke funnet sted å bo enda, så må bo hos bekjente på Jæren inntil videre, men skal jobbe i Stavanger).

Send meg en PM til uka :)
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

El rayo

Sitat fra: ravn på torsdag 25. september 2008, klokken 11:15
så får jeg reklamere litt :)

Bare positive opplysninger her. Kanskje bør man også opplyse at dette er brukte biler som er innpå 10 år gamle. Når batteripakka er dobbelt så tung som den i Th!nk kan man forvente enten adskillig lengere ladetid eller en vesentlig høyere ladestrøm.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ravn

#4
Stemmer bra med ladetid. Det sier seg jo selv at med større batteripakke så får man lengre ladetid.
Den orginale laderen er også ekstern (ikke bare kabel, men ett lite skap) 32A, som vanlige dødelige må ha eletriker til å montere. Heldigvis tilbyr elbil import 16A "ladekabel".

Ladetid er vel oppgitt til 7-8 timer på 32A. Men slikt gjør jo jeg på natta uansett, så det viktigste for meg er at når jeg skal ut å kjøre har jeg en 120-150 km å kjøre før jeg må lade igjen :) Da holder det å bare lade om natta.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

HHF

Ladetid på 7 timer er jo ikke noe problem, men på 32 A - betyr det at det tar dobbelt så lang tid med 16 A ladekabel som du nevner?

Synes Rangeren har veldig mye av det jeg savner i Thinken i dag - størrelse som kan være viktig i hissig morgentrafikk, rekkevidde som holder til det meste man trenger i løpet av en dag, en max fart som gjør det helt uproblematisk å holde motorveifart, 3 seter som jo er mer nyttig enn 2 (og 4 som i PSA er jo topp) og til sist også en fin lastekapasitet selvom den ikke er "innendørs".

På minussiden ser jeg også for meg ulempene med så mange batterier på en gammel bil med denne typen batterier... Er det like stor risiko her som med Think og PSA sine batterier? I så fall er vel bare den økonomiske risikoen enda større fordi det er flere/større batterier?

Hvordan varmes disse bilene opp - er det bensin/dieselvarmer eller strøm ?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

ravn

#6
Vet faktisk ikke hvor stor forskjell det er på 16 eller 32 timer, men jeg lader den jo nå kun på 16A og den er jo fulladet på morgenen. Men så har jeg til gode å lade den mer enn 50% ut.
Men husk at 7-8 timer er fra 0 til 100%, er nok noe helt annet opp til 80% feks.

Selv om de er gamle har mange av dem lav kmstand (er alt fra 3000 km til 30.000 km på dem, det er en av faktorene som utgjør prisen på de forskjellige).

Jeg har skjønt det slik at NiMh ikke "eksploderer" som nicd, men blir gradvis dårligere. Rangeren har jo også individuel overvåkning av hvert batteri (volt, ah, etc), så dette hjelper jo også på levetiden.
Noen andre kan vel si mer om dette.

Ang varme så er dette california biler så det er kun elektrisk (3kw) varme, samt aircondition.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

ravn

Det er noe spesielt med en elbil hvor man ligger i ca 100 km/t, legger seg ut i venstre fil og faktisk kan akselerere bra opp til 120.

Ikke at jeg gjør slikt.
Men hører rykte om at det sluker batteri og ikke er vanlig praksis :)
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

HHF

Så lenge det bare er ren teori, er det jo greit  ;D

Personlig skulle jeg ihvertfall gjerne sett jeg hadde en elbil som kunne flytte meg opp fra havnivå og til Lierskogen uten å måtte ned i 60-70 i fart i de verste bakkene. Det kunne vært hyggelig å fulgt trafikken bedre akkurat der ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA