Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lade TMS i Sverige (Gøteborg)

Startet av PaalT, tirsdag 28. januar 2014, klokken 22:29

« forrige - neste »

PaalT

Hei alle sammen..
Det er mye fokus på problemer med lading for tiden. Mange av oss har installert Salto hjemmelader og jeg ønsker at andre deler erfaringer med hjemmeladerne til salto. Kanskje noen for nytte av det vi skriver.

Hjemme hos oss bruker vi Salto til daglig lading av TMS.. Vi er KJEMPE fornøyd!  Fungerer hver gang vi plugger inn. Kona bruker UMC'en på jobben men den har streiket et par ganger pga IT/TN problematikken.

Litt fakta om hva vi har og hva vi har gjort:
Nettet: IT nett 230VAC
- Trukket 25mm2 Alu 3fas leder fra hus til garasje (40m)
- Jordvern og 40A sikring montert i sikringsskapet.
- Installert boks med overgang fra ALU til Cu kabel (pålagt)
- Montert Salto Hjemmelader Type 2, mode 3. Lader TMS lasket og begrenset til 20A (programert) av Salto
- Kjøp Type 2, mode 3 kabel fra elbil foreningen (samme pris som fra Salto, men da støtter man foreningen)
- Skal montere 32A blått uttak for UMC

Det er viktig å bruke en overdimensjonert kabel fra sikringsskapet til garasjen, ellers så vil det blir merkbart spenning-tap. Alu kabel er mye billigere en Cu kabler. Selv med 25mm2 (som tåler lett 64A) så var det billigere en Cu kabel for 32A. Jeg ba Salto om å redusere boksen til 20A. Dette kunne jeg har definert i TMS i stedet for - tabbe!!. Oppsettet per i dag gir 26Km/t og det er mer en nok for vanlig forbruk.

Vi spanderte på oss Salto fordi det var UMC problemer allerede i høst. Dette var ikke noe nytt da! Jeg vet ikke hvorfor Salto boksen unngår IT/TN problematikken, men det fungerer! Er selvfølgelig litt betenkt når jeg hører at garantien kan utgå hvis man ikke bruker godkjent TM ladere. Vel, Alnabru hadde Salto bokser, og de har et tett samarbeid med Tesla. Jeg regner med at de er godkjent. (krysser fingre)..

Håper andre kan bidra med positive og negative Salto erfaringer




Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

FThorsen

Sitat fra: PaalT på tirsdag 21. januar 2014, klokken 14:50
Er selvfølgelig litt betenkt når jeg hører at garantien kan utgå hvis man ikke bruker godkjent TM ladere. Vel, Alnabru hadde Salto bokser, og de har et tett samarbeid med Tesla. Jeg regner med at de er godkjent. (krysser fingre)..

Vel, det er en sannhet med modifikasjoner at garantien kan utgå ved å benytte seg av ikkegodkjent Tesla ladere. Se sak på f.eks. Dinside hvor Tesla uttaler følgende:
"Tesla vil presisere at kunden må få velge å bruke det utstyret de ønsker til bilen. Men dersom det oppstår feil eller skade, og det kan påvises at det skyldes det uoriginale produktet, så bortfaller garantiordningen."
Mtp at Sønnico er partner av Tesla og at de monterer Saltoladere for dem så skal det mye til hvis du blir sittende med regningen hvis det skjer noe feil under lading.

Forøvrig en interresant post. Hvor mye billigere var Alu enn Cu kabel på strekket ditt btw?
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

PaalT

Sitat fra: fthorsen på tirsdag 21. januar 2014, klokken 14:57
Forøvrig en interresant post. Hvor mye billigere var Alu enn Cu kabel på strekket ditt btw?

fthorsen,
Jeg mener elektrikeren nevnte 1/2 pris i forhold til Cu!
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

sn0le

Sjekket nettop pris hos en Grossist vi bruker på jobben.
PFXP 4G25 for 1000V.
Riktignok 2 forskjellige produsenter.
Men Cu kabel var 3 ganger så dyr som Alu. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

PaalT

Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

coskars

Hadde egentlig bestilt 230v-400v trafo hjemme og salto opplegg, men fant ut i siste liten at vi hadde 400v på jobben med nok power. Droppet trafo og satt opp Salto (ABL SURSUM) boks for bruk av type 2- type 2 Menneskes kabel på jobben. Lader med Schuko hjemme.
32A var ingen problem, så her går det raskt :) Dog begrenset til 26A for tiden. Lader med ca 82 km i optimale forhold. Start\stopp fungerer. Vedlikeholdslading har jeg ikke fått til enda..
Ellers funker alt ypperlig.

Er lite teknisk av meg, så ikke spør meg om kabler o.l   ???

Ikke fått faktura enda, men ligger i underkant 20k.. For øvrig veldig hjelpsomme på Salto, og flinke til å forklare en rookie som meg.. De tok kommunikasjonen med min elektriker, så alt gikk smooth.. 
Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA