Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vike ladeplass for "dårlige" elbiler?

Startet av hma, tirsdag 28. januar 2014, klokken 21:52

« forrige - neste »

hma

Et godt alternativ til den portable ladekladden er å sette opp en hjemmeladestasjon.
Den gir god el-sikkerhet og kan bygges fra hyllevare-komponenter med standard DIN-montering, samme type man finner i vanlige sikringsskapet.

Løsningen kan enkelt tilpasses andre el-kjørtøy, både med type1-kontakt "J1772" (Leaf/Trilling) og type2-kontakt "Mennekes" (i3, e-Up! og Tesla Model S)

Følgende monteres som permanent installasjon av autorisert elektriker.

1. Kontroll-enhet "Mainpine EPC 16A"(sender signal til bilen om ladefart og slår på kontaktoren). 32A-utgaven vil også fungere.
http://shop.zerocarbonworld.org/Charging-Station-Components/EPC-16A-teth.html
Pris: GBP 70.0 + frakt og moms  (litt dyr frakt, men ca NoK 1400,- inkl moms)

2. Jordfeilbryter 2-polt 30mA (inntil 40A)
https://www.elhandel.no/products/jordfeilbryter-2-pol-40a-30ma-nl1-63-2p-40a-0-03a
Pris: NoK 316,-

3. Modulærkontaktor 2-polt (inntill 40A)
https://www.elhandel.no/products/modulaerkontaktor-40a-2pol-230v
Pris: NoK 377,-

4. Kapsling (8 moduler)
http://www.clasohlson.com/no/Kapsling/Pr325682000
Pris: NoK 129,-

5. Kabel med Think-kontakt "Lewden"
Kan skaffes fra defekte ladekladder, hos Röhne/Selmer, hos Salto, evt ved å poste på dette forumet.
Pris: Ukjent (men min mening er at disse ikke bør koste mer enn noen hundrelapper).

Tverrsnitt på alle ledninger i ladekretsen skal være minimum 2,5mm2. Om man tenker framtidig bruk (f.eks for støtte av 32A) må man bruke 6,0mm2 tverrsnitt.

Deler og materiell kan koste rundt NoK, 2500-3000, så kan man legge til 1 time arbeid for elektriker.
Det bør være mulig med en totalkostnad i underkant av Nok 4000,-.

Koblingsskjema for type1-kontakt J1772 (samme kobling som for Think) ligger her:
https://system.netsuite.com/core/media/media.nl?id=110499&c=3562421&h=6c671608f6494a312588&_xt=.pdf&ck=hi9tuajgAT4J5UWs&vid=hi9tuajgAUEJ5XhA&cktime=123025&addrcountry=GB

Byggeveiledning om du ønsker å justere ned ladestrøm i trinn:
http://zerocarbonworld.org/images/technical_drawings/How_to_add_a_current_switch.pdf

Forklaring på hvilke motstander som kan brukes for å regulere ladefart:
https://system.netsuite.com/core/media/media.nl?id=111523&c=3562421&h=4c99f2ef6ca97a9ccaac&_xt=.pdf&ck=hi9tuajgAT4J5UWs&vid=hi9tuajgAUEJ5XhA&cktime=123025&addrcountry=GB

Ta en titt på denne tråden for flere detaljer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10232.msg144706.html#msg144706

Noen eksempel:


- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA