Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).

Startet av Black P85+, tirsdag 28. januar 2014, klokken 17:56

« forrige - neste »

Black P85+

Mulig svart på i en annen tråd, men fant ikke..

Jeg får snart bilen levert i Drammen (14.feb), men klarer rett og slett ikke bestemme meg for Teslas piggdekk (Hakka 7) eller piggfrie (Hakka R2). Alltid fortrukket piggdekk, men lurer på om jeg skal gå for piggfrie pga bedre range. Noen som kan dele erfaring og kunnskap?

Hjelp(!) :)
Mx-5 (Svart)
Rx-8 (Svart)
M.L Evo8 (Rød(?!)
Hamann X3 3.0xd (Svart)
MB CLS (Svart)
P85+ (.....svart seff!.. ;)
Husquarna 350ccm bioklipper
Yardman 12hk snøfreser

Cowboystrekk

Kjører du et sted med mye nullføre\underkjøling så velg piggdekk, men anbefaler deg hakka8 kjøpt fra tredjepart. Det er det overlegent beste piggdekket, det har også lav rullemotstand. R2 er et godt dekk unntatt på våt blankis hvor det er ubrukelig som alle priggfri (opplevd like før jul). Rekkevidda er ca 1,5% bedre enn hakka8 og mindre støy. R2 har den laveste rullemotstanden av alle vinterdekk og muligens lavere enn alle sommerdekk som er å få kjøpt her til lands. Ift rekkevidde så snakker vi om ca 5-6 km mellom disse dekkene, ikke voldsomt, men det hjelper definitivt. Pirellidekkene og en rekke andre piggdekk er derimot langt værre og kan gi reduksjon i rekkevidda på opptil 4% jmf NAF, da snakker vi plutselig nesten 2 mil.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

eclipse

Sitat fra: Black P85+ på tirsdag 21. januar 2014, klokken 10:38
Mulig svart på i en annen tråd, men fant ikke..

Jeg får snart bilen levert i Drammen (14.feb), men klarer rett og slett ikke bestemme meg for Teslas piggdekk (Hakka 7) eller piggfrie (Hakka R2). Alltid fortrukket piggdekk, men lurer på om jeg skal gå for piggfrie pga bedre range. Noen som kan dele erfaring og kunnskap?

Hjelp(!) :)

Det er 1500 innlegg i tråden Dekk og felger, om dette temaet er det like mange meninger som det er biler :-)

Jeg har Hakka7 piggdekk, så langt denne sesongen kunne jeg vel strengt tatt klart meg med sommerdekk, det har vel bare vært noen få dager med nullføre og snøfall der piggdekkene var gode å ha.

Det kommer til slutt an på hvor du bor, er det bratte bakker som er isete? Bor du på Lillehammer med kaldt vinterføre eller Vestlandet med underkjølt regn.

I dag har jeg som sagt piggdekk, men hva jeg kjøper neste gang er usikkert. Dekkstøy er vesentlig med Hakka7. Forbruk ca 210 watt/km på langtur, men temp spiller også en rolle her. Samme langtur i September med sommerdekk og +15 grade 180 watt/km
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

asa

Jeg kjøpte hakka 8 fra tredjepart til lavere pris enn hakka 7 fra Tesla.
Rekkevidden er som Cowboystrekk skriver ikke problemet i forhold til piggfritt, men støyen fra piggene er plagsom. For meg var likevel sikkerhet det viktigste, da jeg var usikker på bilens kvaliteter på vinterføre. I ettertid har jo bilen vist seg super på vinterføre, så piggfritt hadde helt sikkert gått greit også.

Diskutert inngående i flere andre tråder, f.eks. denne http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11515.0.html

hma

#4
Det fine med elbiler er de har null lokale utslipp og bidrar til reduserte helseplager, spesielt i og ved byer.

Piggdekk genererer svært mye svevestøv og påfører mennesker og dyr mere helseplager sammenlignet med piggfrie dekk.

Helt generelt vil jeg oppfordre alle elbilister til å velge piggfritt.

Det får bli opp til hver enkelt å vurdere behovet. Kjører man ofte på ren blankis skal man heller ikke ha dårlig samvittighet for å velge dekk med pigger, hvor de kan utgjøre en reell fordel.

Selv sluttet jeg med piggdekk da piggdekkavgiften ble innført første gang i Trondheim. Har siden hatt ulike kjøretøy, både med og uten firehjulstrekk, med fossil og elektrisk motor, og har aldri savnet pigger.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Black P85+

#5
Jeg leste mye om dekkvalg, men klarte allikevel ikke bestemme meg for pigg eller piggfritt. Det tror jeg at jeg skal klare nå allerede: Piggfritt.

Jeg har allerede en kraftig SAV med piggdekk som går som et hælvete på vinterføre ;). Da holder det nok med piggfritt på Tesla'en. Det er kona som skal kjøre den til jobb (180km t/r) hver dag (Tønsberg - Billingstad), så jeg vil helst ha den best mulig skodd uansett, men hun kan ta Bmw'en med pigger ved evt isføre..

Takker for hjelpen til å tippe over på piggfritt valget! :)
Mx-5 (Svart)
Rx-8 (Svart)
M.L Evo8 (Rød(?!)
Hamann X3 3.0xd (Svart)
MB CLS (Svart)
P85+ (.....svart seff!.. ;)
Husquarna 350ccm bioklipper
Yardman 12hk snøfreser

Kilroy

Jeg valgte Hakka8 pga sikkerhet og at jeg kom fra X5 med pigg. Neste gang jeg kjøper vinterdekk til bilen så blir det piggfritt. Jeg kjørte 1 døgn med helårsdekkene før jeg byttet til Hakka 8, og støyen er MYE verre med pigg. Jeg kan la bilen stå på de verste dagene (hvis de skulle komme), men hvis denne vinteren gjenspeiler de kommende, så er det ikke nødvendig med pigg for min del. Holder til i Trondheim, kjører rundt i områder som Sunndal, Oppdal, Røros, Meråker, Åre. Bilen er forøvrig fabelaktiv på vinteren, så jeg tror piggfritt holder for de fleste, og da er det jo mere miljøvennlig som bilen i utgangspunktet signaliserer.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

turfsurf

Sitat fra: Black P85+ på tirsdag 21. januar 2014, klokken 10:38
Mulig svart på i en annen tråd, men fant ikke..

Jeg får snart bilen levert i Drammen (14.feb), men klarer rett og slett ikke bestemme meg for Teslas piggdekk (Hakka 7) eller piggfrie (Hakka R2). Alltid fortrukket piggdekk, men lurer på om jeg skal gå for piggfrie pga bedre range. Noen som kan dele erfaring og kunnskap?

Hjelp(!) :)

Kjøp piggfritt, fortrinnsvis Michelin Xi3 som virker å prestere jevner enn Hakka R2 IMO. Så kjøper du kjettinger/autosokk just in case, noe du bør gjøre uansett. Med hjulstøyen fra Model S, så hadde ikke jeg orket å kjøre rundt med piggdekk.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Cowboystrekk

Xi3 er bedre på våt veg og asfalt, MEN har endel dårligere egenskaper på is, bl.a bremselengde. Er dog is en stor problemstilling så er piggdekk vegen å gå uansett. Xi3 er et meget godt dekk og har bare marginalt høyere rullemotstand enn R2. Du mister neppe mer enn et par kilometer rekkevidde kontra R2.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Brede

Jeg gikk for Hakka 8 pigg da det hender seg det er blankis her noen dager i året og jeg prioriterte sikkerhet på disse dagene med en såpass ny og ukjent bil.
Men for å være ærlig så er Model S så utrolig dårlig støyisolert at her i gården blir det aldri pigg igjen..

turfsurf

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 21. januar 2014, klokken 12:35
Xi3 er bedre på våt veg og asfalt, MEN har endel dårligere egenskaper på is, bl.a bremselengde.

Det er vel kun bremselengden som er dårligere på is enn R2 (6 vs 7), ellers får de samme karakterer på is i NAF vinterdekktest som jeg regner med de fleste refererer til. Derimot får de 8 vs 6 på kjørefølelse både på våt og tørr asfalt i tillegg til 9 vs 7 på stabilitet, noe som jeg synes reflekterer kommentar fra de som har R2 og Xi3 her inne. Ofrer ett lite skille på støy og økonomi for dette. Jeg kan ikke fordra ullen tilbakemelding fra dekkene, så for meg var det enkelt. Baserer jo dette på ovennevnte test, har ikke prøvd R2 selv, så YMMV...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

sn0le

Jeg kommer i alle fall til å kjøre piggfritt på min TMS om det blir noe av.

Har kjørt piggfritt i 10-12 år nå, både på mine egne biler og firmabiler.
Kjører til daglig i Oslo og omegn, men kjører nordover til Narvik til jul hvert år.
Dvs ca 3.000 km tur/retur Nordnorge i slutten av desember og begynnelsen av januar.
Har aldri vært i situasjoner der jeg har ønsket at jeg kjørte med piggdekk.
Flere ganger har jeg møtt på reinsdyr eller elg, men aldri hatt problem med å stoppe.
Dog tilpasser jeg farten etter føret siden jeg vet at på enkelte fører er piggfritt mye dårligere enn piggdekk.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

snurrehue

Sitat fra: sn0le på tirsdag 21. januar 2014, klokken 13:29
Har aldri vært i situasjoner der jeg har ønsket at jeg kjørte med piggdekk.

Det var hva en tidligere nabo også sa. Han skulle aldri i livet ha piggdekk på sin bil. De beste piggfrie (som han kjørte på) var mer enn gode nok. Men så kom dagen da hans bastante holdning skulle bli satt på prøve. Rolig tempo nedover en forholdsvis bratt bakke ned mot T-krysset. Egentlig fint snøføre, men denne bakken var blitt blankpolert av mang en piggfri bil som hadde sklidd avgårde.

I bunnen av bakken, tvers over veien, sørget han for å pløye seg gjennom 2 meter brøytekant og sørget for å flytte litt på autovernet. Fyren kjører nå på piggdekk.

Selv kjører jeg piggfritt for første gang på mange år, og jeg merker hvor mye mer forsiktig jeg må være nå på vinteren. 95% av tiden går det helt fint, men de siste 5% gir store utfordringer. Men komforten jevnt over er mye, mye bedre med piggfritt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA