Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lyspæreoversikt Euroleaf?

Startet av teslaman, tirsdag 28. januar 2014, klokken 13:24

« forrige - neste »

MyTess


Sitat fra: teslaman på tirsdag 21. januar 2014, klokken 00:09
. Han svarte, ja hvis du gambler med bilens understell kan det koste deg dyrt! Nytt batteri kommer deg på kr 300 000,- +.

Hva er det han mente?

1. Hvis du gambler med bilens understell ved å droppe x-behandling, vil det koste deg dyrt.

Eller

2. Hvis du gambler med bilens understell ved å bruke x-behandling, vil det koste deg dyrt.


Og hva er nå tectyl? Og hvorfor vil/bør man ha det?


Sent from my iPad using Tapatalk

ebbrey

Sitat fra: MyTess på tirsdag 21. januar 2014, klokken 08:22

Sitat fra: teslaman på tirsdag 21. januar 2014, klokken 00:09
. Han svarte, ja hvis du gambler med bilens understell kan det koste deg dyrt! Nytt batteri kommer deg på kr 300 000,- +.

Hva er det han mente?

1. Hvis du gambler med bilens understell ved å droppe x-behandling, vil det koste deg dyrt.

Eller

2. Hvis du gambler med bilens understell ved å bruke x-behandling, vil det koste deg dyrt.


Og hva er nå tectyl? Og hvorfor vil/bør man ha det?


Sent from my iPad using Tapatalk

Hvis dette hadde vært noe krav fra Tesla hadde det stått under batterigaranti. Noe ala "unnlatelse av tectylbehandling vil koste deg dyrt". Det er bare å farte rundt i bilen slik den er levert. Så gjelder all garanti.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Lokführer

Hvor lenge er batteriet ment å leve? Reklamasjon i Norge står sterkt.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

eclipse

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 21. januar 2014, klokken 09:13
Hvor lenge er batteriet ment å leve? Reklamasjon i Norge står sterkt.

Det er 8 års garanti på batteriet, noe som er 3 år lengre en reklamasjonsretten. Garantien dekker ikke naturlig reduksjon av batteriets kapasitet. (så vil vel diskusjonen bli hva som er naturlig reduksjon)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Espen Hugaas Andersen

Reklamasjonsretten vil forøvrig påvirkes av om man har modifisert eller tuklet med produktet. Det finnes nok ingen rettslig praksis på om tectyl-behandling regnes som en modifikasjon som resulterer i bortfall av reklamasjonsretten, men man tar en risiko om ikke Tesla eksplisitt sier at det er OK.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kallagtunet

Sitat fra: rene på tirsdag 21. januar 2014, klokken 07:52
Er det bare jeg som reagerer på timeprisen 1630 kr for verkstedsarbeid? Og tiden på 3 timer og 15 min, når Elon har vist frem at et batteribytte kan skje på 90 sekunder?

Den demoen inneholdt nok mer enn bare litt magi :D

Lokführer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 21. januar 2014, klokken 09:47
Reklamasjonsretten vil forøvrig påvirkes av om man har modifisert eller tuklet med produktet. Det finnes nok ingen rettslig praksis på om tectyl-behandling regnes som en modifikasjon som resulterer i bortfall av reklamasjonsretten, men man tar en risiko om ikke Tesla eksplisitt sier at det er OK.
Jeg kan ikke se at batteripakka skal være spesielt utsatt på noen måte. Det eneste stedet jeg ville ha tectylert er innfestningen, skruer og muttere. Har vanskelig for å tro at tectyl kommer til å reagere med aluminium på noen som helst måte. Hvis tectyl regnes som tukling, så vil vasking, voks, sealer, avfetting, kjøring i sølepytter også regnes som det. 
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Kallagtunet

Det er vel bare en runde i rettsvesenet som kan avgjøre om denne tuklingen mefører bortfall av reklamasjonsrett eller ei...

Jeg kan likeveil ikke skjønne at det er noen som helst oppside å tectylere pakken som er kledd i aluminium som ikke skulle være spes korrosjonsutsatt og så risikere å måtte diskutere hvem som skal måtte ta en regning på over 300k etterpå..

Men hvis en vil gjøre det av gammel vane så gjerne for meg men ikke kom etterpå å si at dere ikke er blitt advart.

Cowboystrekk

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 21. januar 2014, klokken 09:47
Reklamasjonsretten vil forøvrig påvirkes av om man har modifisert eller tuklet med produktet. Det finnes nok ingen rettslig praksis på om tectyl-behandling regnes som en modifikasjon som resulterer i bortfall av reklamasjonsretten, men man tar en risiko om ikke Tesla eksplisitt sier at det er OK.
Et evt batteribytte kan jo bli mer komplisert pga tectylbehandling da sprekker, hull etc som regel dekkes. Å tectylbehandle aluminium stiller jeg meg spørrende til, man kan evt vurdere å tectylbehandle deler av bilen som er i stål, men dette utgjør lite av bilen.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

scoot

Ikke bruk rengjøringsmidler  :o

Hahaha, herregud, noen i California som ikke har forstått at vi bruker salt på veiene i Norden. Snakk om å ha tiltro til egen lakk, når man ikke kan vaske den med hanske.
2009 Revai

Lokführer

Sitat fra: BryneS på tirsdag 21. januar 2014, klokken 13:05
Sitat fra: Lokführer på tirsdag 21. januar 2014, klokken 10:03Hvis tectyl regnes som tukling, så vil vasking, voks, sealer, avfetting, kjøring i sølepytter også regnes som det.

Man kan jo begynne å lure..

Sitat fra: Brukerhåndbok for Model S - Side 99Forhåndsregler ved utvendig rengjøring
ADVARSEL: Ikke bruk varmt vann og rengjøringsmidler.
ADVARSEL: Unngå bruk av ru og grove kluter, slik som vaskehansker
Kan vi skulle insistere på å få en "oppskrift" fra Tesla på hvordan bilholdet skal være for å opprettholde garantien. Nå har jeg ikke lest hva som står i garantien til andre biler, men dette virker nesten som en dårlig googleoversetting.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Øyvind.h

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:44
Sitat fra: Brukerhåndbok for Model S - Side 99Forhåndsregler ved utvendig rengjøring
ADVARSEL: Ikke bruk varmt vann og rengjøringsmidler.
ADVARSEL: Unngå bruk av ru og grove kluter, slik som vaskehansker
dette virker nesten som en dårlig googleoversetting.
[/quote]

Tror du har helt rett her, og det er i tråd med div oversetting på nettsiden som også har slått litt uheldig ut :)

Tipper det de egentlig mener er type etsende/harde vaskemidler samt grove vaskekluter. Vaskehansker i form av microfiber spesialhansker slik bilpleiere gjerne bruker tror jeg ikke akkurat var det de mente her :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Tectyl blir en særs seig masse når det eldes- jeg ville ikke brukt det overhodet og jeg forstår at det kan bli vanskelig å få av batteriet når alt er sauset inn.
Det er etter min mening vesentlig større fare for korrosjon i hjulopphenget med mange forskjellige metallegeringer. :o
Dette  har jeg smurt inn med fett- dette er forsåvidt reversibel- derfor tror jeg heller ikke at det gir garantiproblemer. Vi har minst to tråder om det. ;)
Ellers tror jeg den uttalelsen fra en person på bakkeplan i Teslasystemet ikke bør vektes for tungt.  8)

Høgis

Har også fått med meg at batteriet koster over 300'. Da jeg bestilte bilen ble jeg presentert en kostnad på under 100' fra selgere på Alnabru. Med dagens pris vil det si at bilen omtrent er verdiløs etter 8-10 år. Noe som igjen medfører store vansker med salg av bilen etter 3-4 år. De lager nok kanskje en innbytte ordning? men hadde vært greit og få litt mer konkret info fra Tesla rundt  kostnadene på batteribytte.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Øyvind.h

Sitat fra: Høgis på tirsdag 21. januar 2014, klokken 18:31
Har også fått med meg at batteriet koster over 300'. Da jeg bestilte bilen ble jeg presentert en kostnad på under 100' fra selgere på Alnabru. Med dagens pris vil det si at bilen omtrent er verdiløs etter 8-10 år. Noe som igjen medfører store vansker med salg av bilen etter 3-4 år. De lager nok kanskje en innbytte ordning? men hadde vært greit og få litt mer konkret info fra Tesla rundt  kostnadene på batteribytte.
Nå forhåndsselges bytte av 85kWh batteriet til. $12.000 i USA. Ville ikke tatt sorgene på forskudd mtp hva et bytte koster ti år frem i tid. Utviklingen for pris og kapasitet går bare en vei pt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA