Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilke vinterdekk velger man?

Startet av Bergenseren, tirsdag 28. januar 2014, klokken 11:31

« forrige - neste »

pottle

#15
Sitat fra: cairnz på tirsdag 21. januar 2014, klokken 10:31
Kan ikke Leaf stilles til å lade på 14 eller 15A eller er det kun 10 og 16?

En Leaf stilles ikke inn - den tar seg til takke med det den får. Det er ladekabelen/-systemet som bestemmer hvor mange A den skal lade. Du kan derfor i teorien bruke en 15A ladekabel/-stasjon.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

fws

Stemmer at nye standarden ikke bruker 16A langer. Hvis det går fint å lade på den sikringen så er det jo ikke noe problem. Hvis ladekabelen er satt på 16A sa stemmer dette. Det vil si, det kan hende den egentlig trekker 15A. Ikke fordi sikringen din er det, men fordi det kan hende produsenten har lagt inn in liten margin for å forsikre seg om at sikringene ikke går.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

jkirkebo

Sitat fra: BE på tirsdag 21. januar 2014, klokken 09:10
Nå har jo Bergenseren bestilt en 16A kurs for å lade, og dersom elektrikeren mener han ikke kan ha mer enn 15A på kabelen han installerte får han pelle seg tilbake og bytte ut kabelen med en 4mm² kabel!

Evt. som nevnt bare bytte vernet mot et som er godkjent for 16A på 2.5mm2. Men slikt må antageligvis bestilles, tror ikke de er lagervare de fleste steder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. januar 2014, klokken 12:42
Sitat fra: BE på tirsdag 21. januar 2014, klokken 09:10
Nå har jo Bergenseren bestilt en 16A kurs for å lade, og dersom elektrikeren mener han ikke kan ha mer enn 15A på kabelen han installerte får han pelle seg tilbake og bytte ut kabelen med en 4mm² kabel!

Evt. som nevnt bare bytte vernet mot et som er godkjent for 16A på 2.5mm2. Men slikt må antageligvis bestilles, tror ikke de er lagervare de fleste steder.
Uansett så har ikke Bergenseren fått det han har bestilt, så elektrikeren må fikse opp.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Bergenseren

Sitat fra: TeslaS på mandag 20. januar 2014, klokken 22:39
Nå har det seg sånn at det er nye regler/forskrifter. 15A på 2,5 mm2 er riktig det.  16A er ikke lov å montere med mindre man bruker 4mm2 eller forleningsmåten tilsier at 2,5mm2 er ok, har med kortslutningsstrømmer å gjøre( enkelt forklart) Du taper 230 w, det er ikke mye.

Snakket med elektrikeren som installerte kontakt/kurs i går. Han bekreftet som TeslaS (m.fl.) sier i denne tråden, at jeg vil miste så lite fra 16 A til 15A (han sa 200w), at det ville gå fint å lade på 16A.
Men han sa også at om det skulle bli problemer/for lite til Leaf'en...skulle han komme og fikse det. Regner da med det vil være en reklamasjon/gratis.

Takker for alle innlegg!
Grå Leaf 2013 Tekna fra september-13.

BE

Bare for å klargjøre: Du mister ikke en eneste watt! Bilen trekker 16A uavhengig om det er 10 eller 16A sikring på kursen. Problemet er bare det at med for svak sikring vil den bryte strømmen, og da mister du all lading.

Dersom elektrikeren mener at det er sikringen som bestemmer hvor mye bilen trekker, spørs det om ikke han må ta seg en liten oppfriskning i faget sitt...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kjell Leaf

Sitat fra: Bergenseren på tirsdag 21. januar 2014, klokken 13:46
Sitat fra: TeslaS på mandag 20. januar 2014, klokken 22:39
Nå har det seg sånn at det er nye regler/forskrifter. 15A på 2,5 mm2 er riktig det.  16A er ikke lov å montere med mindre man bruker 4mm2 eller forleningsmåten tilsier at 2,5mm2 er ok, har med kortslutningsstrømmer å gjøre( enkelt forklart) Du taper 230 w, det er ikke mye.

Snakket med elektrikeren som installerte kontakt/kurs i går. Han bekreftet som TeslaS (m.fl.) sier i denne tråden, at jeg vil miste så lite fra 16 A til 15A (han sa 200w), at det ville gå fint å lade på 16A.
Men han sa også at om det skulle bli problemer/for lite til Leaf'en...skulle han komme og fikse det. Regner da med det vil være en reklamasjon/gratis.

Takker for alle innlegg!
Har du 15 A Kurs skal du ikke koble til noe som trekker 16 A selv om det går fint.
Det handler ikke bare om at sikringen kan ryke, det er også den langsiktige skaden kursen kan få ved høy langvarig belastning dag ut og dag inn. Sikkerhetsmarginer skal være sikkerhet, de skal ikke brukes.
Det er jo litt av en fagmann du har fått tak i....
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

Elektrikeren kan ikke sikre kursen med 16A men det er helt greit at du lader med 16A på den samme kursen?


Øyvind.h

#23
Hadde han lagt opp ny 16A kurs skal du ikke ha noen betenkeligheter med å belaste denne med 16A. Men nå har han lagt opp en 15A kurs, og der vil sikringen ryke etter en god stund om du belaster den med 16A :) Ikke verre enn det (her snakker vi helt ny kurs, nytt opplegg, nye komponenter). Men å belage seg på å fast overbelaste kursen er absolutt ikke anbefalt.

I teorien er det bare å kjøre på med 16A, eller 32A for den saks skyld om du vil. Sikringen sørger for å bryte strømmen når den mener det bærer galt avsted (svææært forenklet) :) Når den bryter avhenger av belastning, karakteristikk etc.

Har du bestilt og bedt om 16A kurs ville jeg bare bedt han komme tilbake og levere det du bestilte. Har du 16A lader må du ha 16A kurs.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:06
Har du bestilt og bedt om 16A kurs ville jeg bare bedt han komme tilbake og levere det du bestilte. Har du 16A lader må du ha 16A kurs.
Dette går nok greit skal du se. Ladekabel vet ikke hva slags sikring som står der, så om det 15A eller 16A er temlig likgyldig for det normale belastningstilfelle ca 16A. Siden dette er et ladesystem justert til 16A vil strømbelastningen på kablen ligge under tillatt om den belastes av en slik lader.
Grunnen til at det ikke er en 16A sikring er at en 16A sikring ikke vil koble ut rask nok ved overbelastning (1,45 ganger sikringens merkestrøm i en time ligger over kablens høyeste tillatte belastning).
15A sikringen med 30% grense har fått en renesanse med disse nye forskrifter siden da den tåler vesentlig mindre overbelastning enn standard 16A med 45%. (Det finnes også 16A med lavere grense enn 1,45 som kunne benyttes).

Altså kablen blir ikke overbelastet av en styrt lader 16A. Sikringen vil gå før det har gått en time om belastningen øker til 19,5A som er kablens høyeste tillatte belastning (15A + 30%).

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:06
Hadde han lagt opp ny 16A kurs skal du ikke ha noen betenkeligheter med å belaste denne med 16A. Men nå har han lagt opp en 15A kurs, og der vil sikringen ryke etter en god stund om du belaster den med 16A :)
Betviles sterkt, skulle det skje må det skaffes en 16A sikring som løser ut før det har gått en time med 19,5A
(16A + 20%). Alternativt legges opp 4mm2 kabel.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

Nyttig info i denne tråden, er nok fleire som vil ha nytte av denne informasjon ved bestilling av nye kontaktar. Ikkje berre for lading av elbil.

-Slik eg har oppfatta saken er saka mykje lik som når det vart skifta frå keramiske sikringar. Desse var mulig og overbelaste mykje, 1,9 har eg lest var vanleg. Dette gav opp til ca 30A ein periode - det kunne bli svært varmt, og gi brann.

Når automatsikringar kom var desse mykje betre ved at dei var meir nøyaktige. 1,45 er nevnt i tråden her. Det er ca 23A over ein periode, som framleis er for mykje for ein 2,5 mm2 kabel.

Nye reglar tek no omsyn til dette, og elektriker må ta mange vurderingar når valg av vern skal bli gjort.

Ein måte elektriker kan gjere dette i hht. nye reglar er og velge 15A sikring, med nøyaktigheit 1,3 dette gir 19,5 A over ein periode. Dvs, 16A er innanfor den grensa sikring vil tole permanent utan og løyse ut, det er ca 7% meir enn 15A.

Eit alternativ elektriker kan velge er og bruke ein 16A sikring som er meir nøyaktig - 1,2  = 19,2 A. Men, denne er meir kostbar, og det er mindre utvalg av slike vern.

Eit tredje alternativ er og auke kvadrat på kabelen til 4mm2. Dermed kan 16A sikring bli brukt. 4mm2 kabel er dyrare, og kan vere uråd og trekke i gamle / tynne / lange røyr. Installasjonen blir dermed ofte ikkje skjult og meir kostbar.

Det finnes sikkert andre alternativ og, ved ombygging (t.d. skifte av gamle keramiske sikringer, til automatsikring) gjeld det andre reglar etter det eg har forstått.

Oppsummert:
Ved opplegg av nytt anlegg, spesifiser kva installasjonen skal bli brukt til, kva som er forventa belastning. Gjerne med informasjon om framtidig belastning, om dette er kjent.

Elektriker vil finne det mest eigna alternativ for det enkelte tilfelle - det er mange reglar som skal bli fulgt...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

BE

Dette er veldig enkelt!
Bergenseren har bestilt en ny kurs på 16 amper, men fått levert en på 15 ampere. Ring elektrikeren og be ham rette opp feilen. Hvordan han gjøre dette er ikke Bergenseren sitt problem.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Mumitrollet

Ser i denne tråden at det skal være 4mm2 ledning på 16A. Har nettopp fått lagt ny 16A kurs ut, og her har elektrikeren brukt 2,5mm2 på 16A. Har jeg forstått det riktig, at dette er greit når man har jordfeilbryter type B?
Ser at han heller ikke har lagt rør i gjennomføringen i veggene, kun tredd ledningen gjennom.
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

Einar_S

Sitat fra: Mumitrollet på lørdag 31. oktober 2015, klokken 21:21
Ser i denne tråden at det skal være 4mm2 ledning på 16A.

Det er ikke så enkelt lenger. Det kommer an på forlegningsmåte. På vegg, i vegg, sammen med andre kurser, osv......
Det beste er å overlate regnestykket til liktrekkeren. Og få samsvarserklæring når jobben er gjort.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Griffel

Det avhenger også av karakteristikken på sikringen som benyttes, det vanligste er nok 15A på 2,5mm2 men en får 16 sikringer som tåler mindre overlast enn standard 16A. Så i praksis blir det hipp som hap.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA