Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilke vinterdekk velger man?

Startet av Bergenseren, tirsdag 28. januar 2014, klokken 11:31

« forrige - neste »

Bergenseren

Hei.
Har nettopp fått opp en utekontakt på 16A med egen kurs, for lading av Leaf'en med den nye ledningen fra elbil-shop med justerbar ladestrøm.

Men når elektrikeren var ferdig, ser jeg at han har skrevet 15A 2x2,5q på arket i sikringsskapet. Når jeg ser på den nye kursen...ser jeg ingen indikator at det er 16A, men det står bl.a. c15 (...).

Er dette noe å bekymre seg for? Elektrikeren hadde fått instruks fra meg om 16A på egen kurs.

Har jeg egentlig fått 16 ampere slik at jeg får fyll nytte av ladeledningen, eller er det virkelig 15A...isåfall blir det for lite, eller?

Grå Leaf 2013 Tekna fra september-13.

BE

Høres rart ut... Jeg ville fyrt i gang på 16A, ledningen er ny og rett dimensjon så det er ingen fare.

Men! Jeg hadde konfrontert elektrikeren, du har tross alt bedt om en 16A kurs!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Bergenseren

Sitat fra: BE på mandag 20. januar 2014, klokken 21:19
Høres rart ut... Jeg ville fyrt i gang på 16A, ledningen er ny og rett dimensjon så det er ingen fare.

Men! Jeg hadde konfrontert elektrikeren, du har tross alt bedt om en 16A kurs!

Har allerede gjort en liten lading på 16A. Men det er vel ingen måte å se om den virkelig lader med rette ampere?
Kladden på ladeledningen lyste på 16 mens den ladet, men er det bevis på faktiske ladestyrke?
Grå Leaf 2013 Tekna fra september-13.

BE

Bilen trekker 16A om den får beskjed om det, uavhengig av sikringen i skapet. Du kan sjekke med en strømmer du setter mellom stikkontakt og støpsel, fås kjøpt billig på f.eks. Clasohlson.

Edit: Hehe, strømmer skal være strømmåler, kjekt med autokorrektur  :P
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Bergenseren

Sitat fra: BE på mandag 20. januar 2014, klokken 21:37
Bilen trekker 16A om den får beskjed om det, uavhengig av sikringen i skapet. Du kan sjekke med en strømmer du setter mellom stikkontakt og støpsel, fås kjøpt billig på f.eks. Clasohlson.

Ok. Har nå bestilt energimåler fra Clas Ohlson.
Tror også jeg ringer elektriker i morgen.

Takk for svar & tips BE.
Grå Leaf 2013 Tekna fra september-13.

TB

Sitat fra: Bergenseren på mandag 20. januar 2014, klokken 21:15
Men når elektrikeren var ferdig, ser jeg at han har skrevet 15A 2x2,5q på arket i sikringsskapet. Når jeg ser på den nye kursen...ser jeg ingen indikator at det er 16A, men det står bl.a. c15 (...).

13A og 15A var i bruk på 1,5mm2 kabel før. Idag er det uvanlig, og ulovleg etter det eg kjenner til.

Du har 2,5 mm2 kabel, og då er det vanleg og montere 16A. Mulig det er andre forhold her som gjer at elektriker måtte gå ned? Er truleg ein god årsak.

Når det gjeld bokstaven C. Denne visar til "tregheit" i sikringen. B og C er mest vanleg, der C kan bli belasta meir enn B. D brukes for utstyr som treng ekstra høg straum i starten. I bustadhus  er det B og C som blir brukt. Start av lading av elbil skjer forsiktig, så dette skal fungere greit både på B og C.

Det er litt toleranse på kombiautomat så det vil nok fungere og lade på 16A på ein 15A kurs, men du bør kjenne etter om sikring blir varm - og uansett sjekke med elektriker kva som er årsaken.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Bmwi3

Sitat fra: Bergenseren på mandag 20. januar 2014, klokken 21:15
Hei.
Har nettopp fått opp en utekontakt på 16A med egen kurs, for lading av Leaf'en med den nye ledningen fra elbil-shop med justerbar ladestrøm.

Men når elektrikeren var ferdig, ser jeg at han har skrevet 15A 2x2,5q på arket i sikringsskapet. Når jeg ser på den nye kursen...ser jeg ingen indikator at det er 16A, men det står bl.a. c15 (...).

Er dette noe å bekymre seg for? Elektrikeren hadde fått instruks fra meg om 16A på egen kurs.

Har jeg egentlig fått 16 ampere slik at jeg får fyll nytte av ladeledningen, eller er det virkelig 15A...isåfall blir det for lite, eller?


Nå har det seg sånn at det er nye regler/forskrifter. 15A på 2,5 mm2 er riktig det.  16A er ikke lov å montere med mindre man bruker 4mm2 eller forleningsmåten tilsier at 2,5mm2 er ok, har med kortslutningsstrømmer å gjøre( enkelt forklart) Du taper 230 w, det er ikke mye.
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

Griffel

#7
Sitat fra: TB på mandag 20. januar 2014, klokken 22:17
Du har 2,5 mm2 kabel, og då er det vanleg og montere 16A. Mulig det er andre forhold her som gjer at elektriker måtte gå ned? Er truleg ein god årsak.
Slik var det en gang, nå må det flere vurderinger til og ofte vil 4 mm2 være nødvendig. Trolig har elektriker spart deg for unødvendige utgifter med en 4mm2.

Siden ladekablen og lader i bilen ikke vet hva en har av sikring, vil du ikke få mer strøm enn det den trekker nå selv om det hadde stått 16A på sikringen.

Nå er det ikke slik at sikringen skal gå om den belastes med merkestrøm, den skal tåle merkestrøm uten å gå. Faktisk skal den tåle noe mer, og når en en har en så nøyaktig strømlast som en lader som trekker 16A uavhengig av spenningsvariasjoner ligger det greit innenfor grensen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Daeedor

Min ladestasjon som gir 16A ut , er montert på en 20A kurs , og dette er gjort av et firma som forhåpentligvis vet hva de driver med. På forespørsel svarte de at opplegget med 20A kurs var anbefalt av produsenten av ladestasjonen , så da så. Jeg er fornøyd , ihvertfall.  ;D

TB

Sitat fra: TeslaS på mandag 20. januar 2014, klokken 22:39
Nå har det seg sånn at det er nye regler/forskrifter. 15A på 2,5 mm2 er riktig det.  16A er ikke lov å montere med mindre man bruker 4mm2 eller forleningsmåten tilsier at 2,5mm2 er ok, har med kortslutningsstrømmer å gjøre( enkelt forklart) Du taper 230 w, det er ikke mye.

Nyttig og vite. Har fått skrifta ut mange gamle skrusikringer hausten 2013, eletriker la opp 16A. Mulig andre reglar for nye kurser kontra ombygging?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Griffel

Sitat fra: Daeedor på mandag 20. januar 2014, klokken 23:28
Min ladestasjon som gir 16A ut , er montert på en 20A kurs , og dette er gjort av et firma som forhåpentligvis vet hva de driver med. På forespørsel svarte de at opplegget med 20A kurs var anbefalt av produsenten av ladestasjonen , så da så. Jeg er fornøyd , ihvertfall.  ;D
For en fastmontert ladestasjon høres det fornuftig ut (selektivitet), men her var det snakk om en stikkontakt.
En ladestasjon er jo uansett en bedre løsning for et permanent ladepunkt.

Sitat fra: TB på mandag 20. januar 2014, klokken 23:34
. Mulig andre reglar for nye kurser kontra ombygging?
Ja
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

#11
Sitat fra: TeslaS på mandag 20. januar 2014, klokken 22:39
Nå har det seg sånn at det er nye regler/forskrifter. 15A på 2,5 mm2 er riktig det.  16A er ikke lov å montere med mindre man bruker 4mm2 eller forleningsmåten tilsier at 2,5mm2 er ok, har med kortslutningsstrømmer å gjøre( enkelt forklart) Du taper 230 w, det er ikke mye.

Evt. skal det gå med 16A på 2,5mm2 om man bruker spesielle vern som kun noen leverandører foreløpig har i programmet. Trikset for forlegningsmåte A1 (PN i rør i isolert vegg) er I2 = 1,2 x In, bl.a Schneider leverer slike. Men nå ble det litt vel teknisk her ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

edyrli

Grunnen til at kravet om 15A sikring kom er i forbindelse med høyere krav til isolasjon av hus. Det ble rett og slett en risiko for at kablene skal bli for varme når de blir lagt i en isolert vegg under 16A last.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

BE

Nå har jo Bergenseren bestilt en 16A kurs for å lade, og dersom elektrikeren mener han ikke kan ha mer enn 15A på kabelen han installerte får han pelle seg tilbake og bytte ut kabelen med en 4mm² kabel!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

cairnz

Når jeg fikk lagt kurs ut på veggen for et års tid siden var det akkurat samme - c15A-sikring. I følge elektrikeren var dette de "nye" forsikrftene. Hos meg tror jeg det ville vært vanskelig å få lagt 4mm^2 i de rørene han måtte bruke for å unngå å lage hull overalt. Nå når jeg ser på en 32A-kurs blir det nok 10mm^2 og litt sveitserost gjennom noen vegger for å unngå å lage for lang kabelstrekk (og unngå å gå gjennom loft).

Kan ikke Leaf stilles til å lade på 14 eller 15A eller er det kun 10 og 16?
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA