Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med blått adapter

Startet av Vind, mandag 27. januar 2014, klokken 20:41

« forrige - neste »

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på tirsdag 18. februar 2014, klokken 18:31
Sitat fra: Tinhlevan på tirsdag 18. februar 2014, klokken 17:58
Etter 4 dager med i3 blir det dessverre verkstedet neste-:(
Product Genius mente det måtte være feil på Sim-kortet, og da må det demonteres en del ting gitt. Uflaks rett og slett, har ikke hørt om andre med lign. feil.




SIM kort burde vært forbudt i denne typen løsninger. Det burde vært integrert i en chip loddet på kortet.




Det er greit nok med Sim, men hva med plasseringen? Om det blir feil på en slik del bør den vel ikke plasseres så vanskelig til som kreves en større operasjon for å få byttet!!

Sirka

Her kommer litt om mine inntrykk som nyfødt elektrisk:

(Advarsel: Undertegnede er under snittet interessert i intrikate vurderinger av tekniske funksjoner - lever mest etter regelen "så lenge det gjør det jeg vil det skal gjøre, er alt greit" ...)  ;)

Litt bakgrunn: Jeg bor i Bergen sentrum, og har ikke mulighet for hjemmelading (vel - i ytterste nød kan jeg vel trekke kabel over fortauet, åpne vinduet og plugge i et stikk på soverommet, men det blir ikke daglig). Er derfor avhengig av å lade på jobb og offentlig. Bor ca. 13 km fra jobben, og har egentlig lite behov for bil i hverdagen utover jobbkjøring.

Altså; bilen ble hentet i en utvidet lunsjpause forrige onsdag. Det første som slo meg var at jeg var VELDIG fornøyd med fargevalget! Capparis er en usedvanlig lekker farge på denne bilen, som viser fram alle de kule designdetaljene - etter mitt syn. Overleveringen var for øvrig en veldig hyggelig og informativ time, hvor jeg fikk en kjapp gjennomgang av alt det viktigste. Så bar det av gårde ...  ;D

Fantastisk herlig å kjøre denne bilen - den er rå! Den sparker fra så du omtrent forsvinner gjennom seteryggen, er kjapp og lettmanøvrert, og helt, helt stille bortsett fra hjulrullingen. Forresten er standard-lydanlegget mer enn godt nok for mine ører - distinkt og godt separert i toppen og mellomtonen, og solid trøkk i bånn. Faktisk et veldig godt stereobilde også - og DAB spiller fullstendig uten et knitter (eneste minuset er at den kutter i alle tunneler, tror jeg må klage til NRK ...).

Det var mange nysgjerrige og beundrende kollegaer som ville kikke og prøvesitte da jeg kom tilbake til jobben, lurer på om vi ikke blir flere i3-eiere snart.  8) Etter arbeidstid hadde jeg en liten time eller to til å bare surre litt rundt med bilen. På vei inn til byen ble jeg forresten forbikjørt av en Tesla som hilste med varselblink - var for treg til å svare; dersom du leser her: Hei!  :) Senere på dagen fikk jeg testet lademulighetene i Bygarasjen, og der traff jeg forøvrig en hyggelig Teslaeier til som også var nysgjerrig og beundret bilen.  :)

Jeg har ladet på jobb de to dagene det har vært aktuelt, sniker meg egentlig til å lade hos en annen avdeling (men i samme bedrift), så jeg legger mobilnummeret mitt godt synlig i frontruten. Håper min sjef snart holder løftet sitt om å sette opp en 16A-kurs utenfor døren vår ... Har altså ladet begge dagene jeg var på jobb etter henting forrige uke, noe jeg i teorien ikke burde ha behov for når den verste begeistringskjøringen har lagt seg. Den andre dagen oppdaget jeg at ladingen hadde stoppet opp da jeg sjekket app'en for n'te gang (utrolig hvor morsomt sånne app'er kan være). Jeg gikk ut for å sjekke, og så at "Charging Fault" ganske riktig lyste på kladden. Jeg koblet fra bilen og stikket, ventet noen sekunder og plugget i igjen - da virket alt som det skulle og den ladet fullt uten flere problemer. Det skal forresten kanskje legges til at dette var en over snittet fuktig og vindfull dag i Bergen - noen vanndråper på avveie, eller et kort brudd i strømtilførsel, kanskje? Håper bare ikke dette var et forvarsel om noe mer alvorlig ...?

En annen liten bug jeg har snublet i, er at remote-app'en ikke oppdaterer seg når bilen står parkert lenge. Jeg satte fra meg bilen på fredag kveld, og fremdeles er det samme %-verdi og rekkevidde som kommer opp - og melding om at siste oppdatering skjedde fredag kl. 19. Er det andre som har registrert det samme?

Ellers er jeg altså bare strålende, glitrende fornøyd med min Stormtrooper. Til nå har jeg ikke programmert forvarming til et bestemt klokkeslett, men bare satt det på via app'en noen minutter før jeg skal av gårde. Da kommer jeg ut til behagelig varm bil - og når det er mørkt, lyser den i tillegg som et lite romskip når jeg låser opp.  :D
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

hma

#77
@Sirka: Gratulerer med flott elbil! Nå fikk jeg faktisk lyst til å prøvekjøre en i3 for å oppleve den sportslige opplevelsen bilen tilbyr. Har sett noen i3'er på avstand i Trondheim, men har ikke hatt anledningen til å se nærmere på detaljene.

Synes også det er fint å lese at elbilister utviser kameratskap, og styrer unna de barnslige bemerkningene rundt "rivaliserende" merker.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Thomas81

Sirka:
Gratulerer og godt å høre at du er fornøyd med Capparis, har valgt denne selv, men må vente en god stund før jeg får min Stormtrooper :)
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

østfolding


Sitat fra: Sirka på søndag 09. mars 2014, klokken 21:54

En annen liten bug jeg har snublet i, er at remote-app'en ikke oppdaterer seg når bilen står parkert lenge. Jeg satte fra meg bilen på fredag kveld, og fremdeles er det samme %-verdi og rekkevidde som kommer opp - og melding om at siste oppdatering skjedde fredag kl. 19. Er det andre som har registrert det samme?

Godt å høre at du er fornøyd! Det er jeg også! :)

Jeg har ikke lest håndboka til bilen flere ganger som noen andre her, men opplever det samme hver gang den står parkert og ikke er kobla til strøm. Vil tro at den med vilje ikke sender oppdateringer fra bilen til BMW servere og appen fordi det vil tappe unødvendig mye fra batteriet. Når min bil står til lading, oppdateres derimot opplysningene i appen hvert minutt.

Så: Jeg er ganske sikker på at det skal være sånn. Og jeg tror det er smart at det er sånn også. Batterikapasiteten holder seg jo i ro når bileb står parkert og ikke lader - så live-oppdatering av batteristatusen da trenger vi jo ikke.

Sirka

Takk for bekreftelsen, østfolding - da er alt som det skal, tenker jeg. Høres logisk ut det du skriver. :)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Silkemyk

Det er noe rart her ! Parkerte i3 på fredag kl 16.00 da var der 53% batteri igjen. Bilen har stått i ro i hele helgen og ikke hvert tilkoblet lader. Har vist 53% batteri igjen hele helgen.Da jeg koblet til lader søndag kveld kl 22.00 datt batteri igjen ned til 5% batteri igjen.Så det kan stemme at den ikke sender info om batteritilstand når lader ikker er tilkoblet eller tenning/drift på.Men det som bekymrer meg er at det har hvert et forbruk på 3 døgn når bil ikker har hvert i drift som har redusert batteri igjen i fra 53% til 5% uten at det fysisk har hvert noe forbruk på . Temp ute i helgen har hvert 8 til 6 grader . Bruker det så mye strøm til å lunke batterier. Og blir dette utført uten at vifter går og automatisk , trodde dette var det vi programmere i fra app. ::)
BMW i3  /E60XDrive/Golf

Vind

Sitat fra: Silkemyk på mandag 10. mars 2014, klokken 01:39
Det er noe rart her ! Parkerte i3 på fredag kl 16.00 da var der 53% batteri igjen. Bilen har stått i ro i hele helgen og ikke hvert tilkoblet lader. Har vist 53% batteri igjen hele helgen.Da jeg koblet til lader søndag kveld kl 22.00 datt batteri igjen ned til 5% batteri igjen.Så det kan stemme at den ikke sender info om batteritilstand når lader ikker er tilkoblet eller tenning/drift på.Men det som bekymrer meg er at det har hvert et forbruk på 3 døgn når bil ikker har hvert i drift som har redusert batteri igjen i fra 53% til 5% uten at det fysisk har hvert noe forbruk på . Temp ute i helgen har hvert 8 til 6 grader . Bruker det så mye strøm til å lunke batterier. Og blir dette utført uten at vifter går og automatisk , trodde dette var det vi programmere i fra app. ::)
Tror dette kan være feil med app.  Flere har opplevd at ąppen "henger seg" og viser feil data. Selv har jeg opplevd det når bilen er parkert ett sted med dårlig dekning.

Bilen bruker ikke særlig mye strøm når den står stille - men noe egenutladning er det jo.  Selv parkerte jeg den 3 dager uten lading, og den gikk bare ned noen få %.

Unntaket er selvfølgelig om den står til forvarming flere ganger om dagen.  Selv om den egentlig skal slutte å forvarme (automatisk) om den har gjort det to ganger uten at bilen blir kjørt.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA