Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan spesifiserer du din BMW I3?

Startet av vonar, mandag 27. januar 2014, klokken 18:07

« forrige - neste »

MM

Hei. Er det noen S60 eiere som har noen erfaringer fra superchargers? Jeg har prøvd endel nå og er overrasket over hvor mye lavere ladehastighet jeg får i forhold til 85kw. De skal jo kunne oppnå inntil 480km/t under optimale forhold. Det beste jeg har oppnådd på syv forsøk er rundt 148A,340V og 235km/time. Dette er altså toppnivået i ladesyklusen, har pleid å lade rundt en time og da endt opp med rundt 20mil påfyllt rekkevidde(typical range). Har vært mellom 0 og 10 plussgrader de gangene jeg har ladet, og parkerer alltid på "egen" kurs. pleier å lade til batteriet er ca 85% ladet.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

sn0le

148A og 340V er jo bare 50kW.
Synes og det hørtes merkelig lite ut.
Er jo under 1,0C.

På 85kW batteri så kan man vel klare opptil 120kW?
Det er jo ca 1,5C. (1,5 x kapasitet).
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Lanber

Det meste jeg har sett var i Lyngdal 102 kwh. Brokelandsheia 84kwh og husker ikke helt Lillehammer, halvt år sida jeg prøvde der.

På S85 begynner nedtrapping av ampere på ca 55% SOC.

Selv med mindre batteri synes jeg 50kwh var lite.

maxmekker

håper du holder oss up to date på ladehastigheten MM om du skal sjekke det ut med ditt utsalgs sted

MM

Skal holde dere oppdatert. Ladehastigheten har forvøvrig ikke vært noe stort problem. Kom meg til hytta på Lesja med rundt en time lading ti minutter fordelt på Lillhammer og Dombås og ti mil på batteriet ved ankomst, så er mest nysgjerrig på om det skal gå enda raskere siden det står opp mot 480 km ladehastighet pr time på Tesla sine sider.. Og bilen i seg selv er jo en drøm! Kjørt over 3100 km nå og fikk bilen for 13 dager siden:)
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

MM

Skulle stått en time og ti min ladetid.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

Lanber

Ladehastighet angitt i km/t er misvisende. Bytt til "energi" istedet for "rekkevidde" under oppsett

MM

Glemte å nevne det, men byttet til kWh visning når jeg hadde ca 200km/t ladehastighet på Gol. Mener å huske at den da viste 44kwh...
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

mecanica vergara

Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Batteritralla

Min P85 trakk 480 Km i Aurland og 512 Km på Gol. Maks verdier.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Øyvind.h

Sitat fra: Lanber på tirsdag 11. mars 2014, klokken 07:11
Ladehastighet angitt i km/t er misvisende. Bytt til "energi" istedet for "rekkevidde" under oppsett
+1

Da ser man ladeeffekten direkte. Km/t blir for upresist og usikkert.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sigurdi

#101
Her er en fin tråd der forskjell mellom 60 og 85 er forklart.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21625-Motor-battery-combo-performance-differences-S60-S85-and-P85

Når det gjelder lading på Superlader vil 60kWh lade med mindre volt en 85 siden det er mindre celler i serie.

Battery is charged at supercharger at 4.2 V charging voltage per cell
* 60 kWh battery tops off at 352 V
=> 352 V / 4.2 V = 84 cells in series in a single bank
* 85 kWh battery tops off at 402 V
=> 402 V / 4.2 V = 96 3.6 V battery cells in series in a single bank

Number of banks per battery
* 60 kWh battery has 60 banks of 84 cells
* 85 kWh battery has 74 banks of 96 cells
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

mecanica vergara

#102
Litt info etter 250 kjørte km med min 60kW. 
Ved helt normal kjøring til og fra Lier-Oslo og litt småkjøring ligger forbruket riktig i forhold til typical. Fullt batteri viser 304km. (Var fullastet når jeg fikk den) og 274km ved 90% lading. Så det tror jeg er hva folk kan forvente seg av rekkevidde hvis mann ikke anstrenger seg. Og det fra en som ikke er vant til å kjøre elbil.

Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

bb

Jeg har aldri fått noe særlig mer enn 100 kW på superladerne. Og da må SOC være nede i 10-20 %. Allerede ved 30-40 % så reduseres effekten. De 130 kWene er nok skrytetall og en sannhet med modifikasjoner. Laderen takler 130 kW, men en bil får maks ca. 100 kW. De resterende 30 kWene brukes hvis en annen bil lader på samme lader.

Jeg tror Tesla har valgt dette bevisst for å ikke slite ut batteriene unødig. Kanskje en gang i fremtiden hvis det finnes 110 kWh-batterier så kan laderen gi maks 130 kW til en bil.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øyvind.h

Jeg har fått 105kW ladeeffekt helt opp til rundt 150-160tkm. Skulle tilsi rundt 40% SOC?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA