Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan spesifiserer du din BMW I3?

Startet av vonar, mandag 27. januar 2014, klokken 18:07

« forrige - neste »

Anew

#60
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:13
Er det noe jeg ikke skjønner her? Oslo-Lillehammer er da bare 183km? Med et 60kWh batteri (med antatt 56kWh tilgjengelig) må man bruke over 300Wh/km for ikke å klare det.
Det ser ut som om rekkeviddekalkulatoren antar et nokså heftig rekkeviddetap ved 20 blå. Tviler på at det er basert på faktiske data.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

DonPedro

Sitat fra: MM på onsdag 22. januar 2014, klokken 10:45
Er det noen 60kw eiere som har kjørt Oslo-Lillehammer-Dombås i kaldt vær og med godt lastet bil? Kikket på rekkevideindikatoren (for 85kw)som ligger på grønn bil sine sider. i følge den vil man slite litt med å nå Lillehammer ved 20 blå utetemp og 20 grader i kupeen hvis man holdt 80km/t i snittfart. Isåfall gruer jeg meg til å reise på hyttetur i vinterferien med 60kw..

Har hytte ved Lillehammer, og bruker litt over halvt batteri (85kWh) fra hjemmet i Oslo til SCen på Lillehammer. Det er riktignok i "bare" minus 10, men samtidig har kupévarmen stått på 18 grader og ikke 20. Når jeg bruker ca. 45kWh på den turen regner jeg med at en med 60kWh batteri skal nå frem veldig komfortabelt.  (Hvis man kjører i 140 ut mot Gardermoen og på motorvei-strekningen før Hamar kan det kanskje bli litt mindre komfortabelt, men det er jo uansett ikke tilrådelig.)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

tjomswrx

Ny forumbruker. Tommelen opp for en meget nyttig erfaringsdatabase!

Bilentusiast som har fått øynene opp for el-bil som erstatning for nr2-bilen. Bestilling av nybil meget nært forestående. Primært en bybil som er behovet. Har egen garasje. Ble smått forelsket i I3 etter prøvekjøring før jul, Tesla skal prøvekjøres i morgen. Valget står mellom enkel utstyrt model-s 60kw og godt utstyrt i3. Prisdiff ca 200k. Fornuften og reelt behov sier i3, hjertet roper etter MS. Litt skeptisk til alle barnesykdommene på MS, men det virker å være relatert til mindre plukk som er enkelt løsbart. Vet ikke om det stemmer. Venter også i spenning på konklusjon knyttet til ladeproblematikken i kaldvær, og om vampyren suger mer utav 60kWh kontra 85kWh..... Regner med å konkludere med bilkjøp innen ei uke. MS eller i3 :)?
S85

MM

Takk for mange oppklarende svar :) jeg syntes liksom at det estimatet fra rekkeviddekalkulatoren virket i overkant negativt. Thinken min klarer jo 15 mil i 20 blå..
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

D.O

Jeg vet at 85kwh klarer mer enn 25mil i -20'C (-28 til -14)med skistativ og 21'C i bilen. Maks lastet og 4 voksne. Hakka 8. Range mode av.

Men har erfart at reel vinter lengde er mellom 30 og 35mil. Kommer lengre, men da med redusert komfort/hastighet.

60kwh klarer trolig 5-10mil mindre. Alt etter last.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Tin

Noen som vet hvor mange s60 som er registrert?

laumb

Til opplysning for død-forbruk-diskusjonen.
Min 85kWh ble parkert på jobb i går med varmt batteri og 322tkm rest.
Etter 8 timer og kaldt batteri og kald bil hadde dette sunket til 308. 14tkm tap altså.

Etter 3km på veien med varme i kupé og batteri hadde jeg fortsatt 308tkm igjen. Synonymt med at etter hvert som batteriet varmes kommer rekkevidden tilbake, men at varmeren trekker den strømmen som "ble borte".

Har dere tilsvarende erfaringer med 60kWh som kan forklare trådstarter sin utfordring?

Lygren

Ser at så langt rundt 80% angir tap (dvs. avlest tap fra displayet) på 0-0,5km/t, og du legger deg da godt over dette med dine observasjoner om dette ikke jevner seg litt ut om du øker til type 15 timers stillestand. Legg gjerne inn dine observasjoner i pollen du også, selv om den nok er av begrenset verdi når en ikke vet hvilke omstendigheter folk har avgitt sine verdier ut i fra. I tillegg er det jo selvsagt interessant det du sier med at bilen din henter seg inn igjen ved oppstart, som jeg ikke selv har klart å registrere hos meg.

El-boy

Sitat fra: laumb på torsdag 23. januar 2014, klokken 08:33
Til opplysning for død-forbruk-diskusjonen.
Min 85kWh ble parkert på jobb i går med varmt batteri og 322tkm rest.
Etter 8 timer og kaldt batteri og kald bil hadde dette sunket til 308. 14tkm tap altså.

Etter 3km på veien med varme i kupé og batteri hadde jeg fortsatt 308tkm igjen. Synonymt med at etter hvert som batteriet varmes kommer rekkevidden tilbake, men at varmeren trekker den strømmen som "ble borte".

Har dere tilsvarende erfaringer med 60kWh som kan forklare trådstarter sin utfordring?
Jeg har også sett ganske stor reduksjon av rekkevidde ved korttidsparkering. Har ikke vurdert dette som vamire drain, vurderer dette mer å skyldes algoritmen som beregner rekkevidden og "tap" ved avkjøling av batteri. Har faktisk sett tap på 10km på ca. en time etter kjøring i lange motbakker.
Jeg ser vampire drain mer som langtidsutlading av batteriet fra bakgrunnsforbruk, og naturlig selvutlading.
Jeg fikk anledning å teste dette i romjulen der bilen fikk stå parkert i flere dager og sjekket reduksjon av rated range daglig. Det ser ut til å stabilisere seg på ca.4-5km pr døgn, kanskje det kommer enda lavere ved lenger parkering og bilen får stå helt i fred. Det største tapet kommer i de første timene og avtar så utover...

jkirkebo

#69
Sitat fra: El-boy på torsdag 23. januar 2014, klokken 16:35
Jeg har også sett ganske stor reduksjon av rekkevidde ved korttidsparkering. Har ikke vurdert dette som vamire drain, vurderer dette mer å skyldes algoritmen som beregner rekkevidden og "tap" ved avkjøling av batteri.

Min bil har stått stille i ca. -15 i 3 døgn nå. Den hadde 111tkm igjen når jeg parkerte den og 68tkm for en halvtime siden. 43tkm borte på 3 dager? Neppe. Koblet nemlig til ladekabelen for 25 minutter siden og stilte inn på 24A max. Den trakk 1-2A i noen få minutter og deretter hoppet den opp til 16A. Men det tok 20 minutter før den begynte å lade. I de 20 minuttene varmet den kun batteriet, og kun med 16A av en eller annen grunn. På den tiden økte tkm til 84, uten lading. Etter ca. 20 minutter begynte den å trekke 24A samt å lade. Pr. nå går det 5A inn på batteriet, noe som er ca. 1,8kW eller 8A fra veggen. Altså varmer den fortsatt batteriet med 16A men nå er det varmt nok til å bruke resten til å lade.

Så jeg tipper over halvparten av "tapet" på 43tkm kun er beregningsmessig pga. kaldt batteri.

Edit: Etter ca. 40 minutter synes tydeligvis bilen at batteriet var varmt nok og begynte å bruke hele effekten til å lade med istedenfor. 14.5A batteristrøm stemmer bra med 24A fra nettet og rundt 90% effektivitet i laderen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

D.O

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. januar 2014, klokken 18:31
Sitat fra: El-boy på torsdag 23. januar 2014, klokken 16:35
Jeg har også sett ganske stor reduksjon av rekkevidde ved korttidsparkering. Har ikke vurdert dette som vamire drain, vurderer dette mer å skyldes algoritmen som beregner rekkevidden og "tap" ved avkjøling av batteri.

Min bil har stått stille i ca. -15 i 3 døgn nå. Den hadde 111tkm igjen når jeg parkerte den og 68tkm for en halvtime siden. 43tkm borte på 3 dager? Neppe. Koblet nemlig til ladekabelen for 25 minutter siden og stilte inn på 24A max. Den trakk 1-2A i noen få minutter og deretter hoppet den opp til 16A. Men det tok 20 minutter før den begynte å lade. I de 20 minuttene varmet den kun batteriet, og kun med 16A av en eller annen grunn. På den tiden økte tkm til 84, uten lading. Etter ca. 20 minutter begynte den å trekke 24A samt å lade. Pr. nå går det 5A inn på batteriet, noe som er ca. 1,8kW eller 8A fra veggen. Altså varmer den fortsatt batteriet med 16A men nå er det varmt nok til å bruke resten til å lade.

Så jeg tipper over halvparten av "tapet" på 43tkm kun er beregningsmessig pga. kaldt batteri.

Edit: Etter ca. 40 minutter synes tydeligvis bilen at batteriet var varmt nok og begynte å bruke hele effekten til å lade med istedenfor. 14.5A batteristrøm stemmer bra med 24A fra nettet og rundt 90% effektivitet i laderen.
dette har jeg skrevet om tidligere, da jeg hadde 13A og 0kmt mens batteriet steg i kjørelengde med noe som ville krevd mye mer enn 13A. Og jeg har også spurt Tesla om det var slik rekkevidde justerte seg etter temp/tilgjengelig kapasitet. Men de hadde ikke tenkt på dette og kunne ikke svare. Fortalte at alt er litt nytt for dem og, og at de også lærer ny ting hver dag. Skulle sjekke litt over dammen.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

mecanica vergara

Er det noen som har fått sin 60kW som vil dele sine erfaringer med bilen så langt.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Cowboystrekk

Sitat fra: mecanica vergara på torsdag 27. februar 2014, klokken 07:31
Er det noen som har fått sin 60kW som vil dele sine erfaringer med bilen så langt.
Jeg kan dele litt. Veldig fornøyd. Har også en enkelt utstyrt versjon som det du har bestilt. Reel rekkevidde på langkjøring med rundt 0-5 C er 31-36 mil (med rangemode og Nokian R2 med 50 psi) har jeg funnet ut. Det verste forbruket jeg har hatt på langkjøring er 211 W\km (Levanger - Trondheim i -10 C). På rolig bykjøring med klima av ligger estimert rekkevidde på 40-50 mil. Jeg har ennå ikke vært noe særlig over 300 W\km ved noen km-kjøring selv på de værste vinterdagene med -20 C. Bilen er en drøm å kjøre, marginalt tregere enn S85 (0,4 sek ifølge tester fra 0-100 pga lavere vekt), hatt litt ladetrøbbel pga ustabil kurs hjemme, men funker bra på jobb. Forvarminga er genial og kjapp, musikkanlegget bra, greier meg fint uten techpakka (minnefunksjon på setet følger med allikevel), barnesetene bakerst er veldig bra! Forsikringa for min del ble 1500,- rimeligere i året ved å velge S60 kontra S85, noe som også hjelper litt. Bare spør om det er noe mer :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mecanica vergara

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 27. februar 2014, klokken 08:19
Sitat fra: mecanica vergara på torsdag 27. februar 2014, klokken 07:31
Er det noen som har fått sin 60kW som vil dele sine erfaringer med bilen så langt.
Jeg kan dele litt. Veldig fornøyd. Har også en enkelt utstyrt versjon som det du har bestilt. Reel rekkevidde på langkjøring med rundt 0-5 C er 31-36 mil (med rangemode og Nokian R2 med 50 psi) har jeg funnet ut. Det verste forbruket jeg har hatt på langkjøring er 211 W\km (Levanger - Trondheim i -10 C). På rolig bykjøring med klima av ligger estimert rekkevidde på 40-50 mil. Jeg har ennå ikke vært noe særlig over 300 W\km ved noen km-kjøring selv på de værste vinterdagene med -20 C. Bilen er en drøm å kjøre, marginalt tregere enn S85 (0,4 sek ifølge tester fra 0-100 pga lavere vekt), hatt litt ladetrøbbel pga ustabil kurs hjemme, men funker bra på jobb. Forvarminga er genial og kjapp, musikkanlegget bra, greier meg fint uten techpakka (minnefunksjon på setet følger med allikevel), barnesetene bakerst er veldig bra! Forsikringa for min del ble 1500,- rimeligere i året ved å velge S60 kontra S85, noe som også hjelper litt. Bare spør om det er noe mer :)
Interessant informasjon dette. Du sier 40-50 mil estimert rekkevidde. Tror du det vil være realistisk å komme så langt hvis man er forsiktig med kjøringen sin på sommerføre?
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Cowboystrekk

Det er fart og aks som er problemet. I hastigheter rundt 40-50 km i timen i snitt har jeg vært helt nede i 93 W\km over flere km kjøring, dette tilsvarer rekkevidde på 61 mil (57 kW tilgjengelig på batteriet). Når jeg kjører i byen til vanlig med en god del start og stopp med klima av (i 10C så blir sjelden bilen kaldere enn 15C innvendig) så ligger forbruket på 120-140 som regel. Jeg kjørte til Tr.H for noen uker siden i 7C med klima av og rangemode, forbruket ble da 161 W\km, noe som tilsvarer 35-36 mil rekkevidde. Snitthastigheta var da 75 km\t. Idealhastigheta til Model S ligger vell på 30-35 km\t om jeg husker rett så med rolig og jevn bykjøring kommer du LANGT. Det skal sies at jeg har kjørt endel elbil og utnytter regen til det fulle, coaster når jeg kan (ikke i N, men holder gassen så jeg har 0 kW-forbruk), kjører med de beste dekkene som finnes ift forbruk og har litt ekstra luft. Samboern min som ikke kan å kjøre økonomisk har i snitt 10% kortere rekkevidde enn meg på langkjøring mot 20-30% høyere forbruk på bensinbilen.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA