Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan spesifiserer du din BMW I3?

Startet av vonar, mandag 27. januar 2014, klokken 18:07

« forrige - neste »

vonar

Hei, alle sammen.

Først og fremst: takk til alle som deler erfaringer og takk til alle som bidrar til å gjøre diskusjonene her inne saklige (stort sett) og konstruktive. Jeg har vært "leser" på forumet en stund, og har først nå laget meg bruker. Bestilte Model S i midten av oktober, og gleder meg selvfølgelig som en unge til den ankommer mars/april.

Så til poenget: Jeg har, ulikt flertallet, bestilt 60kWh utgaven. Denne vil mer enn nok dekke mitt behov til bil, så valget var hele tiden klart. I den anledning er jeg nysgjerrig på erfaringene til de av dere som har hatt denne utgaven en stund nå.

Hva slags rekkevidde har dere i praksis nå på vinterstid? Er det andre ting som er verdt å merke seg med dette noe mindre batteriet? Bruk av superladere f.eks., byr dette på noen ekstra utfordringer? Andre utfordringer knyttet til langkjøring?

Er takknemlig for alle innspill her, da jeg ser det som en stor fordel å være så forberedt som mulig til ankomsten av verdens fineste bil.

-vonar
Oslo

TesLars

Ca. 250km. på vinteren (typical range) lader aldri mer enn 80-85%. Med range mode kan du sikkert få 30 mil på den på vinterstid, så langkjøring burde ikke være noe problem (unngå grisekjøring :).

Superlading er ikke noe problem så lenge du har bestilt superlader med bilen. Eneste ulempen er at du ikke rekker å spise opp maten din ved en SC ladestasjon før batteriet er fulladet ;)
Oslo
Black Model S

vonar

Takk for svar, TesLars.

Da dukker et annet spørsmål opp: hva er forskjellen på range mode og typical range?
Oslo

TesLars

Med range mode vil du få maks ut av batteriet mtp. rekkevidde. Den vil nok bruke mindre energi på klimaanlegg og andre komponenter for å gi mer rekkevidde.

Når det gjelder måling av rekkevidde har man normalt typical range og rated range. Sistnevnte viser rekkevidde ved ideell kjøring (ingen grisekjøring, aktiv bruk av regen og ikke bremsepedal osv.), mens typical er nok det mest realistiske. Typical range tar hensyn til ditt kjøremønster/atferd og kalkulerer rekkevidden basert på det.

Håper dette gir svar på spm. ditt.

Dere andre som leser dette: dere får rette opp ting jeg evt. har misforstått.
Oslo
Black Model S

trygvelo

Sitat fra: TesLars på mandag 20. januar 2014, klokken 09:43
Med range mode vil du få maks ut av batteriet mtp. rekkevidde. Den vil nok bruke mindre energi på klimaanlegg og andre komponenter for å gi mer rekkevidde.

Når det gjelder måling av rekkevidde har man normalt typical range og rated range. Sistnevnte viser rekkevidde ved ideell kjøring (ingen grisekjøring, aktiv bruk av regen og ikke bremsepedal osv.), mens typical er nok det mest realistiske. Typical range tar hensyn til ditt kjøremønster/atferd og kalkulerer rekkevidden basert på det.

Håper dette gir svar på spm. ditt.

Dere andre som leser dette: dere får rette opp ting jeg evt. har misforstått.

Typical tar ikke hensyn til ditt kjøremønster eller forbruk. Typical range kalkuleres utfra gjenværende batterikapasitet delt på et fastsatt forbruk på ca. 200wh/km.

Herligemeg

Kan jeg få hive inn et annet spørsmål her, ettersom jeg venter på min egen 60kWh? :D :D

Hva koster disse supersladerne? må man ha en slik lader selv for å kunne utnytte superladerene rundt om i landet?

Om haranti på bilen ikke skal virke om man bruker en uorginal lader, betyr dette at Tesla har lakt inn en funksjon for å se dette i bilen? For meg virker det ulogisk at bilen skal vite hva som "forer" den..

christian1986

Kabelen til hurtigladerene til Telsa sitter fast i ladepunktet. Dette betyr nok at de lett kan styre hvem som får lade.

ed1son

60kw versjonen støtter SC på lik linje med 85kw versjonen, forskjellen er at du må betale Tesla for å oppdatere bilen til å brukes på SC. På 85kw versjonen er dette inkludert .Dette er altså bare en software oppdatering som styrer om den får lade.
2014 Tesla Model S P85 - Sort / Sort

Bestillt                     13.09.2013
Bekreftet                 19.09.2013
I Produksjon           17.01.2014
Produksjon fullført   27.01.2014
Levert                     15.03.2014

vonar

Er det flere 60-eiere her som vil dele sine erfaringer?
Oslo

ed1son

Tesla Supercharger bruker ikke lader i bilen, men sender DC rett i batteriet, mens når du lader på vanlige AC ladestasjoner / stikk så går det via lader i bilen.

Så som jeg skrev i forrige innlegg er det kun software i bilen som sier fra om du har betalt for å kunne bruke SC eller ikke.
2014 Tesla Model S P85 - Sort / Sort

Bestillt                     13.09.2013
Bekreftet                 19.09.2013
I Produksjon           17.01.2014
Produksjon fullført   27.01.2014
Levert                     15.03.2014

ed1son

Slik virker det

Tesla superladere representerer den mest avanserte ladeteknologien i verden, i stand til å lade Model S tjue ganger raskere enn de fleste offentlige ladestasjoner. Vi vil komme med 120 kW superladere, som er 33 % raskere enn vår nåværende versjon, og som kan fylle en halv lading på bare 20 minutter, helt gratis. Det virker ved å levere DC-strøm direkte til batteriet ved hjelp av spesielle kabler som går utenom det innebygde ladeutstyret.

Visse stasjoner benytter overbygg dekket med solcellepaneler for å oppveie energibruk og gi skygge. I løpet av de neste årene planlegger vi å dekke flere stasjoner på solrike steder med solcelleoverbygg som en del av vårt engasjement for miljøet.

En riktig utstyrt Model S kan lade gratis på en hvilken som helst superlader når den er aktivert, i motsetning til bensinstasjoner som krever at du betaler hver gang du fyller opp. Superlading er inkludert med enhver Model S med et 85 kWt batteri, og kan legges til alle 60 kWt Model S som et alternativ. Bare stopp og plugg inn, ta en rask toalett- eller matpause, og kjør ut på veien igjen.



Klippet fra : http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger
2014 Tesla Model S P85 - Sort / Sort

Bestillt                     13.09.2013
Bekreftet                 19.09.2013
I Produksjon           17.01.2014
Produksjon fullført   27.01.2014
Levert                     15.03.2014

cairnz

Mest sannsynlig kan du dra til en SC allerede og "teste ut" superlading. Virker som alle biler kommer med "ca 1000 km" som kan dras fra superlader, som en liten "teaser" på hvordan det virker. Det var i alle fall rapportert fra US-forumet når en 60kWh-eier uten superladeropsjon var nysgjerrig og ville teste :)
Elbilist

EvenSteven

Jeg har eiet min 60KW nå i snart 2 måneder og er meget fornøyd.
Rekkevidden nå på vinteren ligger på ca. 25 mil. Dette er da med mest småkjøring, varme i seter, klima på 20,5 grader, varmetråder ++... Så dette er jeg meget fornøyd med.
Vil tro at man greit skal klare 30+ mil, selv nå på vinteren med nevnte Range mode, samt kjøring landevei... Altså rundt 80km/t uten for mye lange stigninger.

Kjørte bilen ned til hytta i Strømstad nå nylig og fikk da et forbruk på 216kw/t - Altså da ca. 28 mil ved 100% lading.
Dette var da inkludert en del motvind, tungt regn samt weekend bagasje, 2 voksne + 2 barn i barneseter.
Lå i normal motorveihastighet 50/50 høyre og venstre fil. 100km/h +
Så dette var også meget positivt og viser igjen at jeg gjorde rett i å velge 60KW ut fra mitt kjøremønster / økonomi.   
Jeg gikk da heller for en 60KW med mye utstyr, kontra en enklere utstyrt 85KW utgave. 

Ellers går bilen som en kule, så savner ikke noe mer power, selv om P85 helt klart har et sykt drag. Men dog til en "sykt" høyere pris - Ihvertfall basert på min økonomi.

Min bil har til nå oppført seg helt plettfritt, et par ganger ladeluken har fryst fast - åpnes enkelt med et kreditkort eller om man har en lang negl tilgjengelig.
Ingen problemer med lading eller kabel.
   
     
Tesla S P85+ sølv

Cowboystrekk

Jeg kjører nok mer økonomisk enn snittet, men rekkevidda mi ligger på 30-35 mil på langtur og ca 25 på mrst bykjøring. Bruker rangemode og 18 C på langtur.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

gzegorz

Har hatt en 60 i 2 måneder og har erfaringer som beskrevet, ca 25 mil på vinterføre og med høyt gjennomsnittsforbruk på småkjøring. Bor i Bergen, slik at det så langt har vært bart føre og temperaturer for det meste litt over 0.

Det er jo en identisk bil med en S85 med unntak av noe kortere rekkevidde og da jeg ikke hadde behov for mer, fant jeg ut at det ikke var nødvendig med 50k ekstra for å kjøre rundt på litt flere kWh.
Tesla Model S85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA