Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan spesifiserer du din BMW I3?

Startet av vonar, mandag 27. januar 2014, klokken 18:07

« forrige - neste »

Lygren

For øvrig; drainen har forekommet helt fra jeg fikk bilen 20. september, og da var det fremdeles godt og varmt ute (10-15 grader). Grei informasjon å ha med seg når en vurderer dette med kald og varm bil....

laumb

Dette må jeg følge med på videre.
Lag deg et excel-ark med; dato, tid, temp, tid stille og km inn og ut.

Noteer med alle tidspunkter og data en periode, f.eks en uke og sammenlign?

EvenSteven

Sitat fra: EvenSteven på tirsdag 21. januar 2014, klokken 17:39
Sitat fra: EvenSteven på tirsdag 21. januar 2014, klokken 08:28
Det virker som om Lygren dessverre har fått en såkalt "mandagsbil" , noe som du helt klart har min fulle sympati for.
Noe du ikke har min sympati for er å generalisere problemene med din bil i media etc. slik at vi alle blir sittende i samme bås. Da på sikt kan 60kw modellen få ufortjent uheldig omtale som i verste fall medfører større verditap for oss alle. 

Jeg kjenner meg ikke igjen i noen av disse nevnte problemene og min bil har fungert optimalt siden dagen jeg hentet den ut i begynnelsen av desember.
Jeg tar nå en "vampire drain" test i dag, så vi får sammenliknet resultatet og forhåpentligvis avkreftet at dette er et gjennomgående problem for alle 60kw modeller.

Leste av bilen i dag, klokken 07:00 - 284km rated range.

Fortsettelse følger...
.

Bil sjekket nå klokken 17:00 - 282km - 2km tap på 10 timer.
Bilen gikk faktisk ned fra 283 til 282km i det jeg lukket opp døren.
Legger ut ny km i morgen kl.07:00

Håper du får orden på bilen, Lygren slik at neste DN artikkel blir en gladnyhet fra Vestkænten!  8)

Ny avlesning i dag kl.07:00 = 277km
Altså har bilen tapt 7km på 24t.

Det må da være mer enn akseptabelt. Fornøyd!  ;D

Tesla S P85+ sølv

TEK

Jeg har overhodet ikke hatt noen problemer med min 60kWh. Vampiredrain er is størrelsesorden med deg EvenSteven, og har ikke noe å si for mitt bruksmønster.

Dette er fremtiden gutta 8)

OleJA

Sitat fra: Lygren på mandag 20. januar 2014, klokken 23:47
....Min 60kWh trekker langt mer enn de aller fleste 85kWh-variantene, .......
mister 2-3KM / t som i mitt tilfelle....
Lygren: Jeg kan ikke finne noe sted over hvor langt tidsrom du mister 2-3km/t. Gjelder dette kun de første par timene så er det ikke helt unormalt, observerer dette selv noen ganger. Har du derimot et tap i denne størrelsen over et helt døgn, så er det helt klart en feil på bilen din. :-\
Så noen tipset om at tilsvarende hadde skjedd med en kar som hadde et defekt 12V batteri som ble ladet hele tiden - Virket som en troverdig forklaring.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Cowboystrekk

EvenSteven: Gjelder dette med strømsparing på eller av?

Jeg ser at min taper seg litt mer like etter kjøring, men så stabiliserer det seg og det er lite tap de neste timene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

vonar

Er det noen andre i Norge med samme problemer som Lygren, mon tro?
Oslo

Lygren

Her er tre målinger fra:

1. 18.22 i går. 204 rated miles. (bilde 3)
2. 09.38 i dag. 188 rated miles. (bilde 2). Tap på 16KM på ca. 15 timer eller litt i overkant av 1KM / t.
3. 10.10 i dag, ankomst kontoret. Kjørt 28KM, fyrt av 43KM rated på helt normal kjøring uten kraftige aksellerasjoner etc. Bilen tar en del energi på oppstart når den er kald, så 43KM forbruk virker naturlig uten at det ser ut til at jeg henter noen "gevinst" på at batteriet blir varmt igjen som noen har vært inne på.

Dette er da en relativt "hyggelig" drain, hvis jeg har kjørt lenger enn fra kontoret og hjem ser jeg at tapet blir større. Da jeg eksempelvis kjørte til litt på utkanten av Notodden juleaften, et par timers kjøretur, var drainen på rundt 2KM / t de første 8-10 timene.

Jeg synes også det virker sannsynlig at 12V-batteriet kan være synderen her, men problemet er at Tesla målte og sjekket batteriet ved forrige service uten at de valgte å gjøre noe med det. Dette vil de imidlertid bytte ut nå, så får vi se.

Lygren

Bilen står for øvrig i energisparemodus med nett-tilgang til bilene avslått da noen i USA har rapportert at dette vil dra strøm uavengig av om en tar kontakt med bilen via appen...

MM

Er det noen 60kw eiere som har kjørt Oslo-Lillehammer-Dombås i kaldt vær og med godt lastet bil? Kikket på rekkevideindikatoren (for 85kw)som ligger på grønn bil sine sider. i følge den vil man slite litt med å nå Lillehammer ved 20 blå utetemp og 20 grader i kupeen hvis man holdt 80km/t i snittfart. Isåfall gruer jeg meg til å reise på hyttetur i vinterferien med 60kw..
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

OleJA

Sitat fra: Lygren på onsdag 22. januar 2014, klokken 10:39
Her er tre målinger fra:

1. 18.22 i går. 204 rated miles. (bilde 3)
2. 09.38 i dag. 188 rated miles. (bilde 2). Tap på 16KM på ca. 15 timer eller litt i overkant av 1KM / t.
3. 10.10 i dag, ankomst kontoret. Kjørt 28KM, fyrt av 43KM rated på helt normal kjøring uten kraftige aksellerasjoner etc. Bilen tar en del energi på oppstart når den er kald, så 43KM forbruk virker naturlig uten at det ser ut til at jeg henter noen "gevinst" på at batteriet blir varmt igjen som noen har vært inne på.
Om jeg ikke ser feil, så er det -8 på bilde 2. Kombinert med at det ofte tar litt tid før bilen går i skikkelig 'deep sleep', så er det ikke helt utenkelig at den indikerer 16km tap på 15 timer (I kombinasjon med nedkjøling). Burde nok observert dette over en helg f.eks.
Bilde 1. virker som helt normalt forbruk med 'kaldstart'.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Cowboystrekk

Sitat fra: MM på onsdag 22. januar 2014, klokken 10:45
Er det noen 60kw eiere som har kjørt Oslo-Lillehammer-Dombås i kaldt vær og med godt lastet bil? Kikket på rekkevideindikatoren (for 85kw)som ligger på grønn bil sine sider. i følge den vil man slite litt med å nå Lillehammer ved 20 blå utetemp og 20 grader i kupeen hvis man holdt 80km/t i snittfart. Isåfall gruer jeg meg til å reise på hyttetur i vinterferien med 60kw..
Med rangemode, 18C og evt slå av varmeanlegget i perioder så går det nok bra :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

MM



[/quote]Med rangemode, 18C og evt slå av varmeanlegget i perioder så går det nok bra :)
[/quote] Får forhåpentligvis bekreftet det iløpet av en måneds tid :)
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

jkirkebo

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:02
Sitat fra: MM på onsdag 22. januar 2014, klokken 10:45
Er det noen 60kw eiere som har kjørt Oslo-Lillehammer-Dombås i kaldt vær og med godt lastet bil? Kikket på rekkevideindikatoren (for 85kw)som ligger på grønn bil sine sider. i følge den vil man slite litt med å nå Lillehammer ved 20 blå utetemp og 20 grader i kupeen hvis man holdt 80km/t i snittfart. Isåfall gruer jeg meg til å reise på hyttetur i vinterferien med 60kw..
Med rangemode, 18C og evt slå av varmeanlegget i perioder så går det nok bra :)

Er det noe jeg ikke skjønner her? Oslo-Lillehammer er da bare 183km? Med et 60kWh batteri (med antatt 56kWh tilgjengelig) må man bruke over 300Wh/km for ikke å klare det.

Jeg kjørte 183km fra Oslo til hytta på mandag i ned til -13 grader og brukte 270Wh/km. Men det er da inkl. 850 høydemeter stigning. Fullastet bil, P85+. På Dokka var jeg på 240Wh/km før den kraftige stigningen begynte.

Jeg har ellers ingen problemer med å kjøre Fredrikstad-Lillehammer i dette været med min 85kWh. Det er 275km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lygren

Som nevnt et par ganger tidligere har jeg tilsvarende drain også ved høyere temperaturer, men dette med differanse i estimert rekkevidde fra varm til kald bil har jeg ingen problemer med å forstå at kan være tilfelle. Spørsmålet er uansett hva andre brukere opplever av drain, gjerne under lignende temperaturer som hos meg uten at jeg som nevnt tror det er avgjørende, innenfor maksimalt ett døgn.

Jeg har jo satt opp en uhøytidelig poll for dette, der det så langt er rundt 85% som svarer at de har drain på 0-0,5KM / t innenfor et døgn, og da er ikke temperatur tatt med i vurderingen. Nå kan det selvsagt hende at mange av de som har svart har misforstått og dermed rapportert inn tap over lenger tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA