Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan spesifiserer du din BMW I3?

Startet av vonar, mandag 27. januar 2014, klokken 18:07

« forrige - neste »

Cowboystrekk

#30
Jeg har marginalt med drain :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

vonar

Sitat fra: Lygren på mandag 20. januar 2014, klokken 23:47
Hadde vært forsiktig med 60kWh til de finner ut av dette med drain. Min 60kWh trekker langt mer enn de aller fleste 85kWh-variantene, et problem som jeg også har kjørt en poll på det amerikanske Tesla-forumet og fått bekreftet at forekommer på mange 60-modeller.

Jeg godtar ikke at 60kWh-modellen EVENTUELT viser seg å trekke 2-3 ganger så mye på tomgang som 85kWh-varianten om det blir enden på visa, så for min del er det tut og kjør med forbrukerråd og greier.

Mye mulig det kun er min 60kWh som har problemer, men som nevnt; i USA melder veldig mange 60kWh-eiere om samme issue.

Mitt råd er derfor foreløpig; IKKE kjøp 60kWh-modellen til det er avkreftet at denne har større drain. I så fall blir dette en svært vanskelig om ikke umulig bil å selge igjen - for det at den miste såpass mye mer strøm enn en tilsvarende 85kWh er også i praksis et stort issue hvis du f.eks. er på handletur til Sverige og ikke får ladestrøm og mister 2-3KM / t som i mitt tilfelle....

Dette var jo overraskende, og jeg håper saken din løser seg. Siden du nevner forbrukerrådet går jeg ut ifra at du har kontaktet Tesla i Norge. Hva sier de om saken? Det er jo tydelig at dette ikke gjelder alle 60-biler, ref. alle svarene over og under her.
Oslo

EvenSteven

Det virker som om Lygren dessverre har fått en såkalt "mandagsbil" , noe som du helt klart har min fulle sympati for.
Noe du ikke har min sympati for er å generalisere problemene med din bil i media etc. slik at vi alle blir sittende i samme bås. Da på sikt kan 60kw modellen få ufortjent uheldig omtale som i verste fall medfører større verditap for oss alle. 

Jeg kjenner meg ikke igjen i noen av disse nevnte problemene og min bil har fungert optimalt siden dagen jeg hentet den ut i begynnelsen av desember.
Jeg tar nå en "vampire drain" test i dag, så vi får sammenliknet resultatet og forhåpentligvis avkreftet at dette er et gjennomgående problem for alle 60kw modeller.

Leste av bilen i dag, klokken 07:00 - 284km rated range.

Fortsettelse følger...
Tesla S P85+ sølv

El-boy

Sitat fra: Lygren på mandag 20. januar 2014, klokken 23:47
Hadde vært forsiktig med 60kWh til de finner ut av dette med drain. Min 60kWh trekker langt mer enn de aller fleste 85kWh-variantene, et problem som jeg også har kjørt en poll på det amerikanske Tesla-forumet og fått bekreftet at forekommer på mange 60-modeller.

Jeg godtar ikke at 60kWh-modellen EVENTUELT viser seg å trekke 2-3 ganger så mye på tomgang som 85kWh-varianten om det blir enden på visa, så for min del er det tut og kjør med forbrukerråd og greier.

Mye mulig det kun er min 60kWh som har problemer, men som nevnt; i USA melder veldig mange 60kWh-eiere om samme issue.

Mitt råd er derfor foreløpig; IKKE kjøp 60kWh-modellen til det er avkreftet at denne har større drain. I så fall blir dette en svært vanskelig om ikke umulig bil å selge igjen - for det at den miste såpass mye mer strøm enn en tilsvarende 85kWh er også i praksis et stort issue hvis du f.eks. er på handletur til Sverige og ikke får ladestrøm og mister 2-3KM / t som i mitt tilfelle....
Trist å høre om problemene dine Lyngren.
Jeg har en 60kWh med relativt mye utstyr.
Fikk testet vampire Drain i julen. Jeg kan ikke se at Vampire Drain er mer en 4-5 km pr døgn ved langtidsparkering, merket meg at Vampire Drain avtar jo lenger bilen står...
Rekkevidden på 60kWh er Ok for min del. Bilen er også 101 kg lettere  en 85kWh, det merkes den er lettere ved kjøring i veikrys, svinger og regenerering bremsing kjennes kraftigere på 60kWh.  Akselerasjonen er ikke like heftig som en P85, men dei aller fleste greier seg meget godt med det en 60kWh leverer. ..

El-boy

Sitat fra: EvenSteven på tirsdag 21. januar 2014, klokken 08:28


Leste av bilen i dag, klokken 07:00 - 284km rated range.

Fortsettelse følger...
Vapire Drain er lavere ved mindre enn halvfullt batteri.
Du vil se relativt høy Vampire Drain i starten. Vamire Drain avtar jo lenger bilen står til kanskje noen få km pr døgn. Tror det har med battterivarmen å gjøre???

Cowboystrekk

Vampiredrain er svært lavt med rundt 0 C og ved halvfullt batteri da li-ion lader ut i liten grad da. Om man har på strømsparingsmodus har også mye å si.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Tuxedo

Selvutladning av Li-ion er 5 - 10% pr måned, så det vil knapt være merkbart.  Det er bilens egne systemer som forårsaker "vampire drain".
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Lygren

Jeg kan selvsagt kun snakke på egne vegne, men registrerer altså at en rekke 60kWh-eiere i USA sliter med samme feilen som min. Feilen min ble rapportert inn allerede i september / oktober til Tesla og bilen har vært på service. Det ble også der foreslått fra min side at de byttet ut 12V-batteriet for å eliminere dette som feilkilde uten at det ble foretatt.

Jeg har hatt en laaaang og kontinuerlig dialog med Tesla rundt dette men vi har så langt på ingen måte kommet i mål. Tesla hevder de måler 3,2KM drain per døgn på bilen min, mens displayet mitt altså viser 1 opp til 3KM pr time.

Der står altså saken, og at det selvsagt skader Tesla når dette omsider må tas opp på ulike fora er jo selvsagt. Tesla har imidlertid hatt GOD tid på å rydde opp her, og at min frustrasjon bygges opp når det går måneder på måneder uten at noe skjer er vel relativt naturlig når en har slengt over halvmillionen på bordet og kjøpt ny bil.

Fikk senest svar i dag fra Teslas servicesjef i Norden at de fremdeles ikke har biler tilgjengelig for å "sammenligne" min bil mot. Dette drøyer altså tydeligvis ytterligere....

Når det gjelder å kritisere undertegnede for å gå ut i media med mine bekymringer; alvorlig talt! Dette er en selvfølge slik saken står, og at andre Tesla-eiere er redde for verdi på egen bil kan selvsagt ikke jeg ta personlig ansvar for. Tesla må rydde opp, noe de burde gjort for lenge siden, og dette står derfor ene og alene for Teslas regning. Jeg er jo Tesla-eier selv om er selvsagt ikke tjent med at bilen svertes, men tvinges en opp i et hjørne blir det som det blir.

hma

#38
Sitat fra: Lygren på tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:47
Tesla hevder de måler 3,2KM drain per døgn på bilen min, mens displayet mitt altså viser 1 opp til 3KM pr time.
Dersom Tesla sin målte selvutladingen er korrekt, er det kanskje mindre grunn til bekymring(?).
Man burde kanskje gjøre en test; la bilen selvutlade over flere dager og deretter se hvor langt den kan kjøres.
Det er jo tenkelig at det kun er instrumentene som spiller deg et puss?

Husk også at du mer eller mindre har kjøpt en "prototype" - selv om den koster en halv million kan det neppe være overraskende at det oppstår problemer eller feil, tatt kompleksiteten og teknologien i betraktning.
Den eneste elbilen som hittil er produsert feilfritt på første forsøk er Toyota Rav4 EV - min prototypeseriebil fyller 14 feilfrie år i år ;)

De som kjøper en Tesla i dag får mest sannsynlig en bedre Tesla enn de som kjøpte i fjor.
Når det er sagt er det åpenbart at Tesla skal gjøre sitt ytterste for å løse feil og problemer for alle sine kunder, og jeg håper du blir tatt på alvor og får en snarlig løsning.
Synes saken er spesielt kjedelig om du ikke føler deg hørt. Dog synes jeg ikke det er riktig at du, basert på ditt ene eksempel og en "poll" blant noen amerikanske eiere, konkluderer med at 60kWh ikke bør kjøpes.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lygren

Jeg er ingen autoritet for hvilket valg folk måtte havne på mtp valg av modell, men at jeg basert på mine observasjoner gir et råd basert på mitt ståsted ser jeg ikke helt problemet med. Jeg har selvsagt ikke annet enn synsing å forholde meg til, så rådet jeg gir må jo folk for all del velge å ikke følge.

Det vesentligste er at denne saken løses. Mistet senest i dag 8KM da bilen stod parkert i 5 timer på kontoret, så problemet for egen del er foreløpig fremdeles til stede... Har avtalt mer Tesla å prøve å bytte 12v batteri nå, så får jeg bare håpe jeg kan få time om ikke alt for lenge og krysse fingrene for at dette løser problemet...

hma

Sitat fra: Lygren på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:39
Mistet senest i dag 8KM da bilen stod parkert i 5 timer på kontoret, så problemet for egen del er foreløpig fremdeles til stede...
Det at displayet forteller at du har "mistet" 8km på 5 timer, betyr ikke at batteriet ditt er "lekk" :)
8km på 5 timer tilsvarer et forbruk på 38,4km per døgn noe som utgjør omlag 10% av batteriets totale kapasitet per dag. Det er 6 kWh per dag -> 250W kontinuerlig per time.

Om instrumentet er korrekt må man spørre seg; hva kan trekke så mye kapasitet ut av batteriet mens bilen er parkert?
Det er nærliggende å tenke på systemet for batterivarme.

Tesla har helt sikkert et diagnoseapparat som måler sanntids strømtrekk fra batteriet (BMS) og fra andre enheter. Jeg antar det var dette de målte da de sjekket bilen din og sa at strømtrekket var normalt.
Skal en slik måling bli korrekt må den stå tilkoblet over et døgn og loggføre resultatet.
Hvor lenge målte de på din bil?

Det ville vært veldig interessant (og ikke minst lærerikt) om du kan teste dette, dvs lade opp bilen maks, la den stå i noen dager og deretter teste maksimal rekkevidde.
Tidkrevende og kanskje ikke så lett å gjøre, og du føler sikkert at dette ikke er din oppgave, men det er kun et forslag :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

EvenSteven

Sitat fra: EvenSteven på tirsdag 21. januar 2014, klokken 08:28
Det virker som om Lygren dessverre har fått en såkalt "mandagsbil" , noe som du helt klart har min fulle sympati for.
Noe du ikke har min sympati for er å generalisere problemene med din bil i media etc. slik at vi alle blir sittende i samme bås. Da på sikt kan 60kw modellen få ufortjent uheldig omtale som i verste fall medfører større verditap for oss alle. 

Jeg kjenner meg ikke igjen i noen av disse nevnte problemene og min bil har fungert optimalt siden dagen jeg hentet den ut i begynnelsen av desember.
Jeg tar nå en "vampire drain" test i dag, så vi får sammenliknet resultatet og forhåpentligvis avkreftet at dette er et gjennomgående problem for alle 60kw modeller.

Leste av bilen i dag, klokken 07:00 - 284km rated range.

Fortsettelse følger...
.

Bil sjekket nå klokken 17:00 - 282km - 2km tap på 10 timer.
Bilen gikk faktisk ned fra 283 til 282km i det jeg lukket opp døren.
Legger ut ny km i morgen kl.07:00

Håper du får orden på bilen, Lygren slik at neste DN artikkel blir en gladnyhet fra Vestkænten!  8)




Tesla S P85+ sølv

Lygren

Når det gjelder avlesning må jeg nesten forholde meg til det samme kriteriet som andre; displayet. Er klar over at beregningen tar hensyn til en rekke faktorer, og det er selvsagt også mulig feilen skyldes en beregningsfeil på bilen min. Poenget er at denne feilen må korrigeres, uavhengig av hva som er årsaken.

laumb

Husk: bilen rapporterer lavere ved kaldt batteri.
Dette vil øke/"komme tilbake" ved varmt batteri.

Har du mulighet til å parkere oppvarmet garasje (si 15-20gr) i noen timer etter en kjøretur det batteriene godt og varmt?

Lygren

Joa, men dette er jo i så fall samme for alle Tesla-eiere og da burde jo ikke min bil rapportere noe lavere KM i kald tilstand enn andres biler? I tillegg får jeg dessverre ingen retur av KM når bilen blir varm igjen. Føler det uansett alltid er noen som mener noe rundt dette, har en smart forklaring, Tesla inklusive, og begynner så smått å bli lei hele greiene. Håper virkelig det blir stell på sakene snart, dvs. at Tesla gjør en skikkelig jobb rundt en sammenligning av min bil mot en eller to andre biler slik at det en gang for alle kan avdekkes om den har overdrevent forbruk eller ei. Jeg mener basert på mine observasjoner at min bil har for mye drain, men er det noenlunde likt på alle Teslaer skal jeg selvsagt godta dette forutsatt at det er ettertrykkelig undersøkt og dokumentert.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA