Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilparkering

Startet av Remimarents, mandag 27. januar 2014, klokken 12:53

« forrige - neste »

Remimarents

Webastoen på P106'en min virker når jeg starter - men noen ganger blir det plutselig kaldt (men indikatorlyset ved hendelen er fortsatt på). Jeg har ikke klart å finne eksakt oppskrift enda - men jeg innbiler meg at ved å skru hendelen til kaldt, deretter til varmt igjen, starter varmluften igjen - noen ganger.

Har også opplevd at den blir kald og så varm igjen uten at jeg gjør noe. Over all virker den 70-80% av tiden..

Har fylt opp tanken helt på Statoil - og i tillegg helt på en skvett kondensfjerner. Har også limt på lydmatte rundt tanken- når den virker nå, så varmer den bra!

Jeg lurer på om noen har noen tips til meg?

Advarsel: BTW: lydmattene (med metallfolie på utsiden) på Biltema LEDER strøm - greit å vite, det står motsatt et annet sted her på forumet, og du er noen millimeter fra + polen på forbruksbatteriet
'99 Saxo 5-dørs, gått 62.000
'97 Saxo 3-dørs gått 68.000
Pendler Vollen-Majorstua

elektrolux

Er det type S eller type C. D.v.s 98 mod, eller 2001 model?

På Type S kan dysen gå tett, og kan blåses ren igjen med trykkluft.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Den gule indikator lysdioden tenner når betjeningen på dashbordet gir varmeren signal om å være tent og viser derfor ikke om Webastoen faktisk går/forbrenning eller ikke.

Vi hadde samme symptomer som deg på vår 1998 modell 106 den første vinteren vi hadde den etter kjøpet for noen få år siden. Men hos oss var problemet klart størst når bilen sto i ro (monterte nemlig Defa smartstart for forvarming før kjøreturene når det var riktig kalt). Jeg oppdaget at vår Webasto av S-type ikke hadde noe innsugsslange påkoblet (bruker å gå opp mot torpedoveggen på de bilene som har denne slangen og det er vel de fleste?). Manglende slik slange tror jeg ikke er gunstig (eksos inn i innsug), men om det var hovedproblemet vi hadde vet jeg ikke. Jeg orket til slutt ikke mer feilsøk etter sjekk av pumpe, demontering og rens av tank, sjekk av elopplegg med mer og skiftet til slutt til helt ny Webasto type C (da denne var på kampanjepris da). Null problem siden...
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Remimarents

Det er en 1998, ser ikke ut som den er byttet- og det står faktisk ikke på merket på toppen om det er S eller C..

Helge; bra tips, det lukter faktisk eksos inne, spesielt når jeg står stille. Skal sjekke om det går en innsugsslange som du beskriver, håper jeg evt kan sette på en slik. De neste 5000 jeg bruker på den bilen håper jeg kan være 25% av en range extender fra Grimstad, og ikke ny webasto  :D
'99 Saxo 5-dørs, gått 62.000
'97 Saxo 3-dørs gått 68.000
Pendler Vollen-Majorstua

Remimarents

Electrolux: her er merket på webastoen- og så ser det ut som eksospotta ikke får så mye eksos..

Etter å ha resatt webastoen ved å trekke ut strømmen, så starter den først med en 'brennerlyd', så kommer mer viftelyd og litt eksoslukt. Så stopper det etter en liten stund- før brennerlyden og viftelyden kommer igjen.

Kan ikke se bevegelse i vanntanken- og slanger er kalde.

Det finnes tilførsels slange for luft, går bakover ned mot innerskjermen, så de virker OK.

Det er kaldere blåst fra luftdysene i kupeen når jeg skrur varmehendelen på kaldt- men det er mulig grunnen er at det da kommer mer luft??
'99 Saxo 5-dørs, gått 62.000
'97 Saxo 3-dørs gått 68.000
Pendler Vollen-Majorstua

Helge

Er slett ikke sikker, men kan nesten høres ut som det er feil på vannpumpa i Webastoen. Webastoen starter jo tydeligvis så du hører forbrenning (men slangene forblir kalde og ikke bevegelse i vannet i tanken) og så stopper Webastoen... sannsynligvis på overtemperatur da vannet ikke sirkulerer og kjøler ned brennkammer.

Det første jeg ville sjekket var om vannet faktisk sirkulerer.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

VWspirit

Ser ut til at røret mellom eksospotta og brenneren er rustet bort
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Elmo

Sitat fra: Helge på onsdag 22. januar 2014, klokken 10:20
. . . kan nesten høres ut som det er feil på vannpumpa i Webastoen. Webastoen starter jo tydeligvis så du hører forbrenning (men slangene forblir kalde og ikke bevegelse i vannet i tanken) og så stopper Webastoen... sannsynligvis på overtemperatur da vannet ikke sirkulerer og kjøler ned brennkammer.

Siterer meg selv fra en tidligere tråd
Sitat fra: Elmo på mandag 05. november 2012, klokken 07:45
Hvorvidt det er sirkulasjonspumpen kan du sjekke ved å se om det er bevegelse i tanken. Det er vanskelig å vite om "turbulensen" du kjenner er fra pumpen eller luftvifta inni varmeren.
Hvis pumpa er gåen vil det som regel bli litt varmt (inne også) og så kan du høre "blurping" (smell i vannet) rett før den stopper fordi vannet koker inni varmeren.

Du kan med fordel lese here den tråden tror jeg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Remimarents

Hei, har lest den tråden, og jeg klarer ikke å se noe bevegelse i vannet, men det er en del som hindrer meg i å se mere en bitte litt av vannet- men jeg kjenner igjen "litt varmt" - så jeg skal få hjelp til å slå av tenningen mens jeg lytter og ser med åpent lokk.

Takk.
'99 Saxo 5-dørs, gått 62.000
'97 Saxo 3-dørs gått 68.000
Pendler Vollen-Majorstua

Elmo

Sitat fra: VWspirit på onsdag 22. januar 2014, klokken 13:10
Ser ut til at røret mellom eksospotta og brenneren er rustet bort

Det forklarer hvorfor jeg syns det luktet vel mye eksos i kupeen da du var for meg Remimarents.

Du kan stikke innom meg i helgen så kan vi se litt nøyere på det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Remimarents

Er nå sikker på at det ikke er kokelyder i vannet. Så da er vannpumpe mindre sannsynlig. Webastoen kjennes ikke varm selv om den starter og stopper.

Var innom Elbilmek for å fiske litt- og fikk vite at det var vanskelig å ta ifra hverandre og rense- men jeg har nok ikke annet valg enn å prøve å følge oppskriften her, det ser jo ikke så vanskelig ut. Hvis noen vet om noen som utfører småjobber som dette, send gjerne en PM!
'99 Saxo 5-dørs, gått 62.000
'97 Saxo 3-dørs gått 68.000
Pendler Vollen-Majorstua

Remimarents

Ok, da har jeg brukt noen timer.. Med "hjelp" fra Elmo (jeg fungerte som en blanding av skolegutt, stumtjener og håndlanger) fulgte vi oppskriften fra elbil-wikien, og først var det fullstendig rens inkl. bleietørking inni i bensintanken, før ny prøvekjøring av webastoen med samme symptomer; virker som den går, det blir ikke warmt, men det kommer litt eksos før den stopper.

I tilfelle barn leser dette, vil jeg ikke gå inn på fastrustede skruer. Men jeg ville gjøre som Elektrolux sa vedr. trykkluft.  Så vi tok av dekselet i midten, var feige og tok bilde av kablene før vi løftet av lokket - og der ser vi det jeg antar er brennkammeret med TO tilsynelatende glødeplugger, en i hver ende. Disse var helt løse, bare å løfte rett opp. Ingen måte å feste dem på, antar at lokket holder nok nede - men virket merkelig. Ingen dyse å se, så vi lukket det igjen minus en %#% bolt, og tok fatt på lokket til venstre når du ser fremfra. Her var det enda en bolt som var fast, men denne gangen gikk det ca greit vha en medbrakt grisepi**. Den andre bolten var derimot plassert delvis under vann-ut røret, så det var veldig vanskelig å få løsnet skruen - og man må ta i for å få lirket det opp. Der nede var det bensin inn slange, samt luftturbinen. Den var i tillegg til morsom å luftrense pga hylelydene full av støv, men ikke nok til å forklare funksjonssvikten. utover dette var det ikke så mye å gjøre nedi der, vi blåste alt rent og monterte det tilbake.

Bortsett fra en bortkommen bits, så virket nå Webastoen like bra/dårlig som før. Som vist på bildet over er eksosrøret helt av inne ved varmeren, og den suger nok inn eksos. Så med hodelykt, aluminiumsfolie, plastrør, papprør og gaffa laget jeg en kreativ eksosslange som det faktisk kom eksos ut av - men Webastoen er lik som før. Starter og går, så et minutt før flammen stopper og alt er kaldt.

Etter familieråd på vei opp på kjøkkenet besluttet jeg å "pick your battles" - og ringte Valdemar på Elbilmek, som hadde lovet meg en bytteklump ferdig montert for 3.000. Har ikke lest noe ufordelaktig om ham her inne, så jeg håper det er en grei beslutning. Vi har time der 6. februar, så jeg er glad jeg har vikingblod og ikke noe problem med 10 kalde inne i bilen så lenge. Brrr.

Vedr sirkulasjonspunpa; fortsatt ser jeg ingen bevegelse i vanntanken, så sirkulasjonspumpa er fortsatt mistenkt -men jeg tenker at to separate feil som oppstår samtidig er lite sannsynlig, så jeg venter med mere etterforskning . (men det er jo Fransk bil)

Så dette blir nok siste innlegg om (denne) Webastoen. Takk til Elmo, VWSpirit, Electrolux og Helge.

'99 Saxo 5-dørs, gått 62.000
'97 Saxo 3-dørs gått 68.000
Pendler Vollen-Majorstua

Elmo

Sitat fra: Remimarents på mandag 27. januar 2014, klokken 12:26
Ok, da har jeg brukt noen timer.. Med "hjelp" fra Elmo . . . .
Beklager at vi ikke kom noen veg. Det er faktisk første gangen jeg har sett en type-S og når jeg vet at det sier at det er lettere å ødelegge enn S enn å fikse den så hadde jeg ikke så lyst til å gå drastisk til verks.
Jeg har hørt at det er samme styrekort på S og C (men jeg vet ikke) så du bør kanskje spare på det fra den gamle.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Remimarents

Utfra erfaringene etter ca 3 uker som PSA eier, og ha sett garasjen din, så begynner jeg umiddelbart å reservere plass til deler i boden ja  ;D
'99 Saxo 5-dørs, gått 62.000
'97 Saxo 3-dørs gått 68.000
Pendler Vollen-Majorstua

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA