Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf eller trilling?

Startet av jkirkebo, mandag 27. januar 2014, klokken 09:57

« forrige - neste »

jkirkebo

Etter at en vennlig sjel på besøk lånte meg et rødt adapter fikk jeg endelig testet schuko-adapterkabel til rød plugg for å sjekke at den virker med UMC. Den virket 100% så da legger jeg de ut for åpent salg.

Denne har schuko i ene enden, 133cm ledning og rød 16A hunplugg som passer inn i rødt adapter på UMC i andre enden. Den fikser de tre problemene som oppstår med Teslas schuko-adapter:

- Lar deg lade med 16A fra schuko (istedenfor 13A)
- Passer inn i offentlige ladestolper
- Sørger for at vekten av UMC ikke belaster schuko-kontakten, noe som gir dårlig kontakt

Adapteren er lasket over 2 faser inn på bilen (se bilde 2) slik at den gir 16A uavhengig av om bilen har enkeltlader eller dobbeltlader.

Denne er i prinsippet lik schuko-adapteren som følger med i det komplette adaptersettet (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html) med unntak av at denne ender i rød plugg istedenfor i blå. Fordelen med dette er at med rød plugg trenger man ikke stille ned ladestrømmen i bilen manuelt da denne automatisk vil stå på 16A. Ulempen er at man får ikke brukt den før man har mottatt rødt adapter fra Tesla. Forhåpentligvis er disse "rett rundt hjørnet" ;)

I adaptersettet vil det fortsatt følge med schuko-adapter til blå plugg da denne skal kunne brukes med medfølgende skjøteledning.

Ellers selges også alle adapterne i settet enkeltvis for de som ikke ønsker komplett pakke. Spesielt 32A 3-fase til 32A 1-fase har vært en populær modell.

Pris for løse adaptere (inkl. denne schuko til rød plugg) er kr. 350,- + porto 150,- pr. pakke.

For bestilling send PM her eller (helst) epost til jkirkebo@gmail.com. Jeg må ha navn, adresse, mobilnummer og epost-adresse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

christian1986

Hvorfor ikke lage til schuko til blått adapter? Er vel ytterst få som har fått rødt adatper i dag ;)?

cra

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 25. februar 2014, klokken 12:29
Hvorfor ikke lage til schuko til blått adapter? Er vel ytterst få som har fått rødt adatper i dag ;)?

Hyllevare på biltema, jula og diverse caravan-butikker. :)  Koster omkring en hundrings.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

christian1986

Det stemmer faktisk ikke. Det disse selger er overgang til 16A blå stikk. Har sjekket :P

cra

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 25. februar 2014, klokken 13:01
Det stemmer faktisk ikke. Det disse selger er overgang til 16A blå stikk. Har sjekket :P

Ah.... Du mente selvsagt 32A blått stikk. My bad.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

krister461

#5
Sitat fra: christian1986 på tirsdag 25. februar 2014, klokken 12:29
Hvorfor ikke lage til schuko til blått adapter? Er vel ytterst få som har fått rødt adatper i dag ;)?
Jeg kan sitere første post for deg:
SitatDenne er i prinsippet lik schuko-adapteren som følger med i det komplette adaptersettet (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html) med unntak av at denne ender i rød plugg istedenfor i blå. Fordelen med dette er at med rød plugg trenger man ikke stille ned ladestrømmen i bilen manuelt da denne automatisk vil stå på 16A. Ulempen er at man får ikke brukt den før man har mottatt rødt adapter fra Tesla.

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på tirsdag 25. februar 2014, klokken 18:23
Sitat fra: christian1986 på tirsdag 25. februar 2014, klokken 12:29
Hvorfor ikke lage til schuko til blått adapter? Er vel ytterst få som har fått rødt adatper i dag ;)?
Jeg kan sitere første post for deg:
SitatDenne er i prinsippet lik schuko-adapteren som følger med i det komplette adaptersettet (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html) med unntak av at denne ender i rød plugg istedenfor i blå. Fordelen med dette er at med rød plugg trenger man ikke stille ned ladestrømmen i bilen manuelt da denne automatisk vil stå på 16A. Ulempen er at man får ikke brukt den før man har mottatt rødt adapter fra Tesla.

Jepp :)

Dog er det vel ganske mange som har rødt adapter i hende i løpet av uka tror jeg. Leverer selvsagt schuko-adapter med blått stikk separat fra adaptersettet også. Alle adapterne selges løst, samt spesialadaptere (f.eks fra 63A stikk).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Høgis

Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. januar 2014, klokken 19:06
Etter at en vennlig sjel på besøk lånte meg et rødt adapter fikk jeg endelig testet schuko-adapterkabel til rød plugg for å sjekke at den virker med UMC. Den virket 100% så da legger jeg de ut for åpent salg.

Denne har schuko i ene enden, 133cm ledning og rød 16A hunplugg som passer inn i rødt adapter på UMC i andre enden. Den fikser de tre problemene som oppstår med Teslas schuko-adapter:

- Lar deg lade med 16A fra schuko (istedenfor 13A)
- Passer inn i offentlige ladestolper
- Sørger for at vekten av UMC ikke belaster schuko-kontakten, noe som gir dårlig kontakt

Adapteren er lasket over 2 faser inn på bilen (se bilde 2) slik at den gir 16A uavhengig av om bilen har enkeltlader eller dobbeltlader.

Denne er i prinsippet lik schuko-adapteren som følger med i det komplette adaptersettet (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html) med unntak av at denne ender i rød plugg istedenfor i blå. Fordelen med dette er at med rød plugg trenger man ikke stille ned ladestrømmen i bilen manuelt da denne automatisk vil stå på 16A. Ulempen er at man får ikke brukt den før man har mottatt rødt adapter fra Tesla. Forhåpentligvis er disse "rett rundt hjørnet" ;)

I adaptersettet vil det fortsatt følge med schuko-adapter til blå plugg da denne skal kunne brukes med medfølgende skjøteledning.

Ellers selges også alle adapterne i settet enkeltvis for de som ikke ønsker komplett pakke. Spesielt 32A 3-fase til 32A 1-fase har vært en populær modell.

Pris for løse adaptere (inkl. denne schuko til rød plugg) er kr. 350,- + porto 150,- pr. pakke.

For bestilling send PM her eller (helst) epost til jkirkebo@gmail.com. Jeg må ha navn, adresse, mobilnummer og epost-adresse.

Lader kun 13A med 3-fas 400V og rødt adapter. Trodde den skulle gi 16A. Litt rart at den gir 16A med schuko.
Lader med 39 km/t så det holder greit, men ikke hva jeg ble lovet ved kjøp.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

jkirkebo

Sitat fra: Høgis på torsdag 27. februar 2014, klokken 23:33
Lader kun 13A med 3-fas 400V og rødt adapter. Trodde den skulle gi 16A. Litt rart at den gir 16A med schuko.
Lader med 39 km/t så det holder greit, men ikke hva jeg ble lovet ved kjøp.

Det er pga. at hver del-lader foreløpig er begrenset til 13A. Siden du lader med 3-fase er det egentlig 39A totalt. Schuko-adapteren fordeler strømmen over to faser inn til bilen slik at hver del-lader ser kun 8A. Det er godt under grensen på 13A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bakskj

#9
Har idag (02.04.14) fått overgangen, og ladingen på schuko gikk fra 12,3 til 15,1 km/h. Manglet ca 20% lading i det daglige på jobben for å unngå å lade hjemme og nå slipper jeg det!
Shuko-pluggen passer også offentlige ladestasjoner bedre enn Tesla sin og man får ca 1 meter ekstra kabel.

Takk for supert produkt og service jkirkebo!

TM3 LR AWD

jkirkebo

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 06. april 2014, klokken 13:31
Hvis dette fungerer greit, (schuko 230V 1-FAS 16A, til rødt adapter) så får man vel 230V 16A inn på en av fasene i det røde adapteret.

Er det da ikke mulig å gå fra 230V 3-FAS 16A og ta med 1 eller 2 faser til, slik at man får 230V 16A fra 1 fase inn på 1 fase, og en annen fase inn på en annen fase, og evt. den 3. fasen inn på den 3. fasen?

Eller med andre ord utnytte 230V 3-FAS 16A mer effektivt?

Nei, det går ikke. Har testet, og bilen akseptere ikke to forskjellige faser. Den må enten ha en eller tre. Og siden man ikke har N-leder i IT-nett må du bruke en av fasene til N. Da har du kun to igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 06. april 2014, klokken 15:37
Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. april 2014, klokken 14:01

Nei, det går ikke. Har testet, og bilen akseptere ikke to forskjellige faser. Den må enten ha en eller tre. Og siden man ikke har N-leder i IT-nett må du bruke en av fasene til N. Da har du kun to igjen.

Og det går ikke an å "fake" eller lure systemet med dings/batteri/elektronikk eller noe slikt?
Hadde vært utrolig bra å få 11kw i stede for 3,7kw hjemme.

Jo, den dingsen heter "trafo" ;)

Men 3-fase 16A 230V gir uansett bare 6,4kW, ikke 11kW. Så i praksis ville det blitt til 3x9A 400V, eller 6,2kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Er litt nysgjerrig på hva som skjer når man kobler denne til TN-nett og man bytter om på N og L1+L2? Godtar bilen det, eller må man "snu schukoen" i god Tesla-ånd?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA