Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4 eller 5 års nybilgaranti?

Startet av Gusse, søndag 26. januar 2014, klokken 19:34

« forrige - neste »

getor

I mangel av blått adapter i høstes gikk jeg til det skritt å sette inn en Saltoboks. Kostet meg kr.17,500 inklusive elektrikker. Efter alle problemene å lese her i forumet om lading så var det kanskje noe av det lureste jeg har gjort for den boksen har fungert 100%. Sure penger, men sorgfri tilværelse - lademessig sett.

janmb

Ja det blir fortsatt saltoboks på meg også - selv om det selvsagt uansett er viktig at UMCen fikses.

Selv kunne jeg aldri tenke meg å bruke UMCen daglig hjemme uansett - av rent praktiske årsaker.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

Sett bort ifra problemene med at UMC dør (noe jeg forventer at blir/er fikset) ser jeg ikke en eneste grunn for meg til å velge Salto over ekstra UMC.

Med to UMC har jeg en fast montert hjemme. Akkurat som en Salto-boks, bortsett fra at UMC``en i tillegg har ladeluke-åpner, er mobil og langt mer fleksibel. En Salto-boks ville ikke gitt meg noe som helst (annet enn mer stabil lading de foregående månedene, noe jeg forventer at ikke vil være tilfellet det kommende året).

UMC``en koster bare drøyt 5.000,- i innkjøp, så den rimelig ift. anvendelighet/fleksibilitet/portabilitet.
Det er uaktuelt å dra på langtur uten to kabler (alle ladekladder kan ryke, ikke bare Teslas). Hadde jeg gått for fastmontert måtte jeg skaffet meg en tredje ladekabel.

PS 1: Jeg ser her helt bort ifra ustabiliteten jeg har opplevd med UMC, for den opplever jeg som helt uvesentlig på sikt.
Ps 2: Salto-boks er helt sikkert perfekt for de som mener det holder med en ladekabel i bilen, som ikke ser poenget med ladeluke-åpner og som ikke ønsker noe usikkerhet rundt lading. Det er er mindretallet som sliter med lading, og jeg er et ekstremt tilfelle mtp UMC-utbytting, men om noen tusenlapper ekstra gir nattesøvnen tilbake så er det peanuts for en bil til 500K + :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. januar 2014, klokken 09:24
Med to UMC har jeg en fast montert hjemme. Akkurat som en Salto-boks, bortsett fra at UMC``en i tillegg har ladeluke-åpner, er mobil og langt mer fleksibel. En Salto-boks ville ikke gitt meg noe som helst (annet enn mer stabil lading de foregående månedene, noe jeg forventer at ikke vil være tilfellet det kommende året).

UMC``en koster bare drøyt 5.000,- i innkjøp, så den rimelig ift. anvendelighet/fleksibilitet/portabilitet.
Det er uaktuelt å dra på langtur uten to kabler (alle ladekladder kan ryke, ikke bare Teslas). Hadde jeg gått for fastmontert måtte jeg skaffet meg en tredje ladekabel.

+1 på dette. Jeg tenker helt likt. Eneste jeg trenger er ett ekstra blått og ett rødt adapter.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

getor

#364
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. januar 2014, klokken 09:24
Med to UMC har jeg en fast montert hjemme. Akkurat som en Salto-boks, bortsett fra at UMC``en i tillegg har ladeluke-åpner, er mobil og langt mer fleksibel. En Salto-boks ville ikke gitt meg noe som helst (annet enn mer stabil lading de foregående månedene, noe jeg forventer at ikke vil være tilfellet det kommende året).

Jeg er ikke uenig i det og hadde Tesla hatt ekstra UMC å selge den gang jeg fikk bilen og hadde de hatt adapterne så hadde det unektelig blitt løsningen. Men med mitt ladebehov (250 km/dag) og bare 10A hadde jeg ikke noe valg. Poenget var at når først det gale skjedde så har det i eftertid nok vist seg å ha vært gunstig for jeg har som sagt ikke hatt ladeproblemer med Saltoboksen av noen art i drøye 4 måneder. Det hersker fortsatt usikkerhet som jeg ser det med stabilitet på UMC og rundt det. Og det er ikke noe jeg kan leve med.
Hadde alt vært på stell så hadde to UMCer med adaptersett så definitivt vært løsningen.

janmb

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. januar 2014, klokken 09:24
Sett bort ifra problemene med at UMC dør (noe jeg forventer at blir/er fikset) ser jeg ikke en eneste grunn for meg til å velge Salto over ekstra UMC.

En ekstra UMC ville definitivt kunne gjort jobben, men all den tid jeg trenger elektriker uansett så er det for meg relativt liten forskjell på en ekstra UMC vs. en Saltoboks rent kostnadsmessig.

Jeg kjøper ladestasjon uten kabel, og type 2 - type 2 kabel må man jo ha uansett så den regner jeg ikke inn i den kostnaden.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

D.O

Prøvde å lade med Salto boksen for første gang etter oppdatering. Blått lys, charging will start..... Og så Charging problem contact Tesla. Har aldri vært plaget før med Tesla UMC eller Salto boksen. Så oppdateringen skapte kun problemer  >:( løsningen for å lade med Salto laderen var å stoppe og starte fra skjerm i bilen. Da fungerer den, men ikke ved å plugge inn.  Prøvde flere gang.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Adrian

Er det bare meg, eller er det flere som enda ikke har fått denne oppdateringen?
Bil endelig levert 04.12.13. Lykkelig eier av Model S.

janmb

Sitat fra: D.O på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:48
Prøvde å lade med Salto boksen for første gang etter oppdatering. Blått lys, charging will start..... Og så Charging problem contact Tesla. Har aldri vært plaget før med Tesla UMC eller Salto boksen. Så oppdateringen skapte kun problemer  >:( løsningen for å lade med Salto laderen var å stoppe og starte fra skjerm i bilen. Da fungerer den, men ikke ved å plugge inn.  Prøvde flere gang.

Det var akkurat noe slikt jeg var redd for - at tuklingen med å få UMC-lading til å virke samtidig skader type 2. Helt hvorfor det skulle være slik er mer merkelig, men etter 15 år som softwareutvikler er det jo ikke akkurat noen ny erfaring at å tukle med/fikse A kan ødelegge for B

Nå er det jo fullt mulig at problemene dine er spesifikke for ditt strømanlegg og/eller din individuelle bil, evnt at noe har gått småfeil med selve softwareoppdateringen, men det blir jo ren spekulasjon. Hold oss gjerne oppdatert på hva Tesla sier og hva som blir løsningen.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Veggen

Sitat fra: Adrian på mandag 03. februar 2014, klokken 17:51
Er det bare meg, eller er det flere som enda ikke har fått denne oppdateringen?

Har heller ikke fått denne oppdateringen ennå.

Anders Heibø

Sitat fra: Veggen på mandag 03. februar 2014, klokken 19:32
Sitat fra: Adrian på mandag 03. februar 2014, klokken 17:51
Er det bare meg, eller er det flere som enda ikke har fått denne oppdateringen?

Har heller ikke fått denne oppdateringen ennå.

Vi er nok mange som ikke får denne, men som må vente på neste. Savner du den mye kan du ta kontakt med Tesla og be de pushe den til bilen. Jeg trives godt uten...
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Havebigfun

#371
For de som har feilfri ladefunksjonalitet nå er det ikke noe poeng med denne FW.
Noen har fått redusert funksjonalitet etter oppgraderingen. :o
Savner du noe er det bare å ta kontakt ed Tesla så kommer den.

Muffinman

Før oppdateringen hendte det at ladingen ikke startet etter at UMC ble koblet til. Noen ganger fikk jeg også rødt lys ved fullført lading. Problemene økte omkring når bilen passerte 6-7000 km, og den er nå passert 9000.

Etter oppdateringen får jeg konsekvent rødt lys hvis ladingen ikke er i gang (dvs fullført eller stoppet via app) og man prøver å trekke strøm fra UMC``en - altså ved oppstart av forvarming eller forsøk på restart av lading. Det skjedde ikke tidligere. Har også fått rødt lys ved tilkobling, det skjedde heller ikke før oppdateringen. Riktignok et begrenset antall ladinger så langt etter at jeg la inn .83, men totalt sett ingen forbedring hos meg så langt.

Cowboystrekk

Fikk 5.8.7 idag da jeg var innom verkstedet en tur, stod det var fiks ift lading og noe annet småtteri. Håper den ordner problemet med at alt henger seg når bilen er ferdiglada.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

turfsurf

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 03. februar 2014, klokken 22:58
Fikk 5.8.7 idag da jeg var innom verkstedet en tur, stod det var fiks ift lading og noe annet småtteri. Håper den ordner problemet med at alt henger seg når bilen er ferdiglada.

FW 1.49.84 ?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA