Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4 eller 5 års nybilgaranti?

Startet av Gusse, søndag 26. januar 2014, klokken 19:34

« forrige - neste »

sindrej

Testet hos meg nå.  V1.49.83 UMC på 32A/220V.  Kutta strømmen under lading, fikk "Charge port open" i app.  Satte på strømmen igjen og fikk "Starting to charge" i app.  Skjedde ikke noe mer, så gikk ut og kikka på bilen og der var det rødt lys og "Charge cable problem".  Stopp og start, samt scheduled fungerer.

maasen

Før siste oppdatering hadde jeg ingen problemer med lading, annet enn at jeg av og til måtte ta inn ut og ladepluggen for å få bilen til å lade. Etter siste oppdatering 58.1.49.83 har jeg også begynt å få problemer med 12-voltsbatteriet. Får røde blink, tar inn og ut ladekabelen, så blir det grønt, men i løpet av en viss tid kutter den ut ladingen til 12-voltsbatteriet. I går morges hadde det den konsekvensen at bilen var død. Tesla forsøkte å vekke den til live fra Nederland, men måtte til slutt sende NAF med jump-starter. Etter jump-start begynte hovedbatteriet å lade 12-voltsbatteriet igjen. I dag tidlig oppdager jeg at det samme har skjedd igjen. Denne gangen tok jeg bare ut ladepluggen og startet bilen. Dette er i følge Tesla nok til at 12 volts batteriet blir ladet opp igjen av hodedbatteriet. Det fungerte fint,  rett etterpå kjørte jeg til jobb.

Jeg ser for meg at følgende kan ha skjedd:

1. Noe alvorlig ha skjedd med det elektriske anlegget i huset. Men, huset er bare 4 år gammelt og alt har fungert fint frem til denne hendelsen nå i helgen. Eller,
2. Noe har skjedd med UMC'en, eller
3. Siste versjon løser kanskje gamle problemer, men skap noen nye?

Venter på telefon fra Tesla så de kan begynne å diagnostisere.

jonoft

Maasen: Vedr. dagens "døde" 12 volt batteri, hvordan kom du deg inn i bilen hvis den var låst? Hvordan klarte du å ta ut ladepluggen uten strøm på 12 volt batteriet? Hvor lenge måtte du vente etter at du hadde tatt ut ladepluggen før det var nok strøm på 12 volt batteriet til at du kunne starte bilen? 
Eldre mann, el. teknisk utdannet, motor og bil interessert, vaktmester på deltid, skal passe på oppdragsgivers P85+ neste 6 mnd.

maasen

Det var i går bilen "døde". Dvs. jeg fikk først feilmelding om problemer med 12-voltsbatteriet i displayet: "12v battery low. Car could unexpectedly shut down". Dette gjorde den etter en kort stund. Displayene ble svarte. Jeg tror da at jeg forsøkte å sette inn ladepluggen igjen uten at det hjalp. Jeg ringte da Tesla, og ble bedt om å trykke inn bremsen. Hvilket jeg gjorde. Lysene på bilen begynte da å lyse en stund. I følge han jeg snakket med ville bilen da starte opp igjen, men dette kunne ta 15 - 20 minutter. Han ringte meg opp etter en stund, og fortalte at de likevel ikke fikk kontakt med bilen, og at de derfor ville bestille veihjelp med 12 volts "jump starter". Slik jeg forsto det gikk forsøket ut på å starte opp igjen bilen uten at den var tilkoblet ladekabelen slik at hovedbatteriet ville begynne å lade 12-voltsbatteriet. Jeg spurte om batteriet trengte å lades når veihjelpen kom, men det var ikke nødvendig. Alt som skulle til var at batteriet fikk tilførsel av 12 volt. Dette viste seg å stemme for når NAF kom og koblet til "jumpstarteren" startet bilen med en gang. Tesla ringte meg opp igjen etter en liten stund når de så at bilen var i gang igjen, og ba meg kjøre en tur med bilen. I følge de var 12-voltsbatteriet allerede ladet opp igjen. Batteriet hadde i følge han jeg snakket med 13,6 Volt, og dette var bare en time etter at NAF hadde hjulpet meg med å starte bilen. - Jeg tok så en kjøretur og alt gikk fint. Når jeg sier at bilen "døde" er nok dette litt misvisende, fordi som du er inne på, fungerte både dører og ladelåsen mens bilen tilsynelatende ikke responderte på andre ting.

I dag tidlig merket jeg at bilen ikke responderte på appen når jeg skulle forvarme den. Jeg gikk da ut, og så at ladelysene lyste rødt. Jeg koblet da fra ladekabelen, lukket ladeporten. Satte meg inn i bilen, og displayet viste da igjen "12v battery low. Car could unexpectedly shut down". Jeg begynte ikke å tukle med laderen, men startet bilen slik Tesla ville jeg skulle gjøre i går, og da forsvant feilmeldingen og bilen har fungert helt OK etter det. Kjørte tilsammen 7 mil frem og tilbake fra jobb, uten å lade den. Når jeg kommer hjem og skal lade, kommer de røde lysene på første forsøk. Jeg tar ut igjen ladekabelen, lukker ladeporten, åpner den på nytt, og setter i ladekabelen. Nå lyser den grønt. Etter en time er jeg ute og kikker på bilen, da har den gått i rødt igjen. Når jeg sjekker ladedataene i VisibleTesla, ser jeg at den har ladet i 45 minutter, før den har koblet ut. Sannsynligvis har den nå også koblet ut ladingen til 12-voltsbatteriet, slik at hvis jeg ikke starter opp bilen eller ladingen igjen, vil dette batteriet nå kritisk nivå.

Jeg forsøker nå lade med bare 8 ampere for å se om dette hjelper. Har ikke hørt mer fra Tesla foreløpig.

En annen ting som jeg synes har vært rart, er at nesten hver gang jeg har tilkoblet laderen tidligere, har en støvsuger som har stått tilkoblet samme stikkontakt i et kort sekund begynt å gå når ladingen begynner. Men, dette har fungert helt fint uten noen andre symptomer i 2 måneder. Jeg nevnte dette for Tesla, men det virket ikke som om han jeg snakket med koblet dette til noe som helst. Det elektriske anlegget er bare 4 år gammelt, og jeg har ingen andre indikasjoner på at noe er galt.

jonoft

Maasen: Takk for svaret. Jeg spør fordi dine problemer tyder på at det fremdeles er laderelaterte "bugs" og da er jeg usikker på om jeg skal installere siste FW. Har jeg forstått det riktig at når ladeprosessen avbrytes pga UMC eller bilen registrerer (faktisk eller falsk) problemer med nettstrømmen så frakobles DC-DC boksen slik at 12V batteriet ikke lades fra hovedbatteriet? Videre at når 12V batteriet kommer ned på et kritisk nivå (men ikke helt utladet) så starter ikke bilen? Og at 12V batteriet er relativt lite og strømforbruket stort mens bilen står parkert slik at det bare tar mindre enn en dag før det er tomt? Og da er alt som skal til en "jump-start" for at DC-DC boksen skal koble inn slik at 12V batteriet igjen kan lades fra hovedbatteriet? Holder det med å starte bilen (trø på bremsen) eller må man ta en kjøretur? Hvis det siste, vet du hvorfor? 
Eldre mann, el. teknisk utdannet, motor og bil interessert, vaktmester på deltid, skal passe på oppdragsgivers P85+ neste 6 mnd.

maasen

Har jeg forstått det riktig at når ladeprosessen avbrytes pga UMC eller bilen registrerer (faktisk eller falsk) problemer med nettstrømmen så frakobles DC-DC boksen slik at 12V batteriet ikke lades fra hovedbatteriet?

Ja, det slik jeg oppfattet han jeg snakket med hos Tesla

Videre at når 12V batteriet kommer ned på et kritisk nivå (men ikke helt utladet) så starter ikke bilen?

Ja, det var det som skjedde hos meg. Batteriet hadde åpenbart nok strøm til å åpne ladeluken og dørene, men bilen insisterte på å stå i dvale.

Og at 12V batteriet er relativt lite og strømforbruket stort mens bilen står parkert slik at det bare tar mindre enn en dag før det er tomt?

Dette kan virke slik. Jeg kan se av VisibleTesla at bilen var omtrent fullladet ca. 02.00 når ladiningen bli kuttet og jeg fikk ikke startet bilen ca. 10 timer etterpå.

Holder det med å starte bilen (trø på bremsen) eller må man ta en kjøretur?

Det holder med å starte bilen. De ville ha meg til å kjøre for å se om bilen oppførte seg normalt tror jeg.

Cirion

Sitat fra: eledille på lørdag 25. januar 2014, klokken 22:10For øvrig er det irriterende for oss som ikke har Tech at den avbryter lading hver gang man låser opp. Den burde låse opp på første dobbeltklikk, og først avbryte ladingen hvis man dobbeltklikker igjen når den allerede er ulåst. Men det hjelper jo at den begynner igjen av seg selv nå.
Må du dobbeltklikke for å åpne dørene? Du kan åpne dørene når du er nerme nok med nøkkelen. Prøv å holde inne håndtaket 2 sekunder... Det er kun autopresent og autolås, som ikke funker. Sensorene for nøkkel er i hvert speil og i bakluka. Side 4 i manualen :-) Når håndtakene går ut så skal fører skjermen slå seg på og vise ladestatus, uten at du trenger å åpne døra.

Det er også en nødløsning for fob når den er tom for strøm. Plasser den mellom viskerbladene og du skal kunne åpne dørene. Side 7 i manualen :-)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

eledille

#337
Sitat fra: Cirion på mandag 27. januar 2014, klokken 22:25
Sitat fra: eledille på lørdag 25. januar 2014, klokken 22:10For øvrig er det irriterende for oss som ikke har Tech at den avbryter lading hver gang man låser opp. Den burde låse opp på første dobbeltklikk, og først avbryte ladingen hvis man dobbeltklikker igjen når den allerede er ulåst. Men det hjelper jo at den begynner igjen av seg selv nå.
Må du dobbeltklikke for å åpne dørene? Du kan åpne dørene når du er nerme nok med nøkkelen. Prøv å holde inne håndtaket 2 sekunder... Det er kun autopresent og autolås, som ikke funker. Sensorene for nøkkel er i hvert speil og i bakluka. Side 4 i manualen :-) Når håndtakene går ut så skal fører skjermen slå seg på og vise ladestatus, uten at du trenger å åpne døra.

Det er også en nødløsning for fob når den er tom for strøm. Plasser den mellom viskerbladene og du skal kunne åpne dørene. Side 7 i manualen :-)

Ai, ai, hva du vet :) Takker og bukker! *Ut og teste*

Edit:

Urk. Får ikke det til å virke. Holdt nøkkelen rett ved speilet og trykket på dørhåndtaket i flere sekunder - ingenting skjer. Prøvde også ved vindusviskeren, med samme resultat :-/

Det med vindusviskeren *må* jo virke, tech eller ikke. Får prøve igjen når det ikke snør sånn.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

maasen: Velkommen i klubben.

Skjærer det seg i løpet av ladingen, eller etter at ladingen er ferdig? Hos meg har det aldri gått galt i løpet av selve ladeprosessen, men enten akkurat når ladingen starter eller stopper eller på et eller annet tidspunkt mens bilen står tilkoblet uten å lade.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Bonefish

Hr forsatt ikke fått V1.49.83  ???
Er det bare meg Tesla har "glemt"?
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

turfsurf

Sitat fra: Bonefish på tirsdag 28. januar 2014, klokken 08:51
Hr forsatt ikke fått V1.49.83  ???
Er det bare meg Tesla har "glemt"?
Da ville jeg ringt Tesla service, jeg snakket med de på Lørdag og da skulle "alle" ha fått 5.8.6, og så fikk jeg den på Søndag :-\
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

satheesh.net

Sitat fra: Bonefish på tirsdag 28. januar 2014, klokken 08:51
Hr forsatt ikke fått V1.49.83  ???
Er det bare meg Tesla har "glemt"?

Ditto!

(Altså, du er ikke alene, jeg er også "glemt". Til gjengjeld har jeg overhode ingen problemer med bilen! *bank i bordet*)
  ::)

jkirkebo

Sitat fra: Bonefish på tirsdag 28. januar 2014, klokken 08:51
Hr forsatt ikke fått V1.49.83  ???
Er det bare meg Tesla har "glemt"?

Nei, ingen oppdatering her heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. januar 2014, klokken 09:24
Sitat fra: Bonefish på tirsdag 28. januar 2014, klokken 08:51
Hr forsatt ikke fått V1.49.83  ???
Er det bare meg Tesla har "glemt"?

Nei, ingen oppdatering her heller.

Mail fra Tesla i formiddag: Det jobbes kontinuerlig med nyere firmware og enda bedre versjoner er ikke langt unna.

*.83 er jo ikke feilfri hos alle (inkludert hos meg; jeg opplever at start av lading fra app samt scheduled charging ikke er 100%). Så sikkert like greit å bare vente på neste om man ikke opplever store feil pr. i dag.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

eclipse

Sitat fra: Bonefish på tirsdag 28. januar 2014, klokken 08:51
Hr forsatt ikke fått V1.49.83  ???
Er det bare meg Tesla har "glemt"?

Jeg ringte road assistanse nummeret og ba dem sende oppdateringen til meg. Ikke fordi jeg har hatt problemer men jeg skal opp i fjellet til -20 og da var det best å være klar synes jeg. Oppdateringen kom i løpet av natten og jeg er positivt overrasket.

Ingen feilmeldinger ved avsluttet lading med schuko, og ingen problemer med start/stopp med App.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA