Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4 eller 5 års nybilgaranti?

Startet av Gusse, søndag 26. januar 2014, klokken 19:34

« forrige - neste »

krister461

Sitat fra: Maartensommer på mandag 20. januar 2014, klokken 13:49
Jeg merker stor forskjell på både forbruk og kjøreegenskaper i 120kmt i low vs standard.
Det er interessant. Hvordan merker du forskjell i kjøreegenskapene? I 120 kjører man vel helst bare rett frem med ett og annet filskift?

Uansett så er vel p.t. maksgrensen i Norge 100 km/t og selv veier med den fartsgrensen finnes det såpass få av at for de fleste så vil vel ikke spart rekkevidde i low ha noen praktisk betydning vil jeg tro. Spesielt ikke for sånne som meg som holder til i Bergen hvor maksgrensen er 80 km/t.

Har du forøvrig noen tall på den opplevde forbruksforskjellen mellom low og normal?

Jeg spør bare fordi jeg vil lære mer om dette, jeg betviler ikke dine erfaringer! :)

Maartensommer

#91
Sitat fra: krister461 på mandag 20. januar 2014, klokken 14:01
Sitat fra: Maartensommer på mandag 20. januar 2014, klokken 13:49
Jeg merker stor forskjell på både forbruk og kjøreegenskaper i 120kmt i low vs standard.
Det er interessant. Hvordan merker du forskjell i kjøreegenskapene? I 120 kjører man vel helst bare rett frem med ett og annet filskift?

Uansett så er vel p.t. maksgrensen i Norge 100 km/t og selv veier med den fartsgrensen finnes det såpass få av at for de fleste så vil vel ikke spart rekkevidde i low ha noen praktisk betydning vil jeg tro. Spesielt ikke for sånne som meg som holder til i Bergen hvor maksgrensen er 80 km/t.

Har du forøvrig noen tall på den opplevde forbruksforskjellen mellom low og normal?

Jeg spør bare fordi jeg vil lære mer om dette, jeg betviler ikke dine erfaringer! :)

Jeg dagpendler på E18 mellom Oslo og Sandefjord.  Her flyter trafikken 120kmt.  Når det gjelder kjøreegenskaper så lå bilen merkbart mer klistret til veien i low.  Dette merket jeg ved rattutslag og ikke minst på strekninger hvor vinden tar tak i bilen.

Forbruket endret seg fra et gj.snitt på 218 w/km til 240 w/km.  Begge målingene ble utført på vinterhjul og uten takstativ.  I høyden "standard" målte jeg 240 w/km som et snitt over 5 turer til Oslo.  218 w/km var snittet jeg hadde totalt før "low" ble fjernet.

krister461

I see. Det tyder på at fordelene med low absolutt er mer enn teoretiske. Dog, ikke så betydelige for oss bergensere. ;)

Oreo

Er det noen som egentlig skjønner hvordan SW oppdateringne blir distrubert?
Skjønner at de kanskje vil distrubere dette i bolker, om de skulle gjøre en blunder e.l., men det virker jo litt tilfeldig hvem som får og når de får. Jeg har ingen tro på at de sender ut oppdateringer til en prioritert liste, eller gjør de slikt ved slike "unntakstilstander".
Jeg har ikke mottatt noen oppdatering de siste dagene, men har heller ikke rapportert om problemer, selv om jeg har merket et avbrudd i ladinga sist uke.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

ebbrey

Se her ja, start og stopp av lading med UMC. For en luksus.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Olatho

Sitat fra: Oreo på mandag 20. januar 2014, klokken 16:20
Er det noen som egentlig skjønner hvordan SW oppdateringne blir distrubert?
Skjønner at de kanskje vil distrubere dette i bolker, om de skulle gjøre en blunder e.l., men det virker jo litt tilfeldig hvem som får og når de får. Jeg har ingen tro på at de sender ut oppdateringer til en prioritert liste, eller gjør de slikt ved slike "unntakstilstander".
Jeg har ikke mottatt noen oppdatering de siste dagene, men har heller ikke rapportert om problemer, selv om jeg har merket et avbrudd i ladinga sist uke.


Ingen reell kjennskap til det, men jeg vil tro det funker på omtrent samme måte som de fleste andre typer software-oppdatering.  Klienten (i dette tilfellet bilen) poller en server hos leverandør med mer eller mindre jevne mellomrom, og sjekker etter oppdateringer.
Om det er en ren tidsbasert poll (en gang i døgnet, en gang i uka, hver 6. time), eller om den er basert på andre faktorer i tillegg - tilkobling til wlan, batteristatus, ladestatus eller whatnot er vel bare å gjette på).  Så vil jeg gjette at serveren som svarer "Ja" eller "Nei" holder en slags track på hvor mange downloads som er i gang, og slutter å svare "Ja" når den når en viss grense, og begynner å svare "Ja" igjen når antallet oppgraderinger som er i gang faller under en annen grenseverdi.
Så kan de selvsagt her også velge å svare "Ja" eller "Nei" basert på andre faktorer, hvis de ønsker å styre utrullingen til enkeltland, enkeltbrukere som har rapportert om enkelte feil osv. Men ut fra det jeg har lest her virker det som det er ganske tilfeldig når oppdateringene dukker opp hos den enkelte, så det tyder på at det bare er flaks som avgjør om din bil spør akkurat når det er en ledig slot.

Det er i alle fall sånn _jeg_ ville ha implementert det.

dundun

Hadde jeg vært i det fancy hjørnet hadde jeg også lagt inn en sjekk mot error-loggen som gjør at de som ikke har merket en bestemt bug fikk sist. Om denne oppdateringen kun er for ladeproblemer er det lite vits å gi den til folk som aldri har hatt avbrutt lading, f.eks.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Øyvind.h

Sitat fra: kvasbo på mandag 20. januar 2014, klokken 17:06
Hadde jeg vært i det fancy hjørnet hadde jeg også lagt inn en sjekk mot error-loggen som gjør at de som ikke har merket en bestemt bug fikk sist. Om denne oppdateringen kun er for ladeproblemer er det lite vits å gi den til folk som aldri har hatt avbrutt lading, f.eks.
Det er absolutt vits i å gi den også til de som foreløpig ikke har rapportert problemer, for mye tyder på at man blir rammet før eller senere. Like greit å fikse problemet før det oppstår :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjørn

Sitat fra: Maartensommer på mandag 20. januar 2014, klokken 14:30
Sitat fra: krister461 på mandag 20. januar 2014, klokken 14:01
Sitat fra: Maartensommer på mandag 20. januar 2014, klokken 13:49
Jeg merker stor forskjell på både forbruk og kjøreegenskaper i 120kmt i low vs standard.
Det er interessant. Hvordan merker du forskjell i kjøreegenskapene? I 120 kjører man vel helst bare rett frem med ett og annet filskift?

Uansett så er vel p.t. maksgrensen i Norge 100 km/t og selv veier med den fartsgrensen finnes det såpass få av at for de fleste så vil vel ikke spart rekkevidde i low ha noen praktisk betydning vil jeg tro. Spesielt ikke for sånne som meg som holder til i Bergen hvor maksgrensen er 80 km/t.

Har du forøvrig noen tall på den opplevde forbruksforskjellen mellom low og normal?

Jeg spør bare fordi jeg vil lære mer om dette, jeg betviler ikke dine erfaringer! :)

Jeg dagpendler på E18 mellom Oslo og Sandefjord.  Her flyter trafikken 120kmt.  Når det gjelder kjøreegenskaper så lå bilen merkbart mer klistret til veien i low.  Dette merket jeg ved rattutslag og ikke minst på strekninger hvor vinden tar tak i bilen.

Forbruket endret seg fra et gj.snitt på 218 w/km til 240 w/km.  Begge målingene ble utført på vinterhjul og uten takstativ.  I høyden "standard" målte jeg 240 w/km som et snitt over 5 turer til Oslo.  218 w/km var snittet jeg hadde totalt før "low" ble fjernet.

Veldig interessant..! og desto mer ergerlig å vite at dette er en "lost" mulighet for å kunne kjøre over 2 mil lengre pr 10 mil i 120km't..  >:(
Dette blir som at en sportsbilprodusent tar inn en hel modellserie biler, og *hever* bilene 2 cm, fordi en stakkar kjørte over no ræl i vegen. Helt bak mål!

Muffinman

Tja, 20% er vel å ta litt hardt i. 20wh/km tilsvarer i underkant av  10% :)

Uansett irriterende å ha kjøpt en pose epler når selgeren tar tilbake et etter at man har betalt.

Balrog

OT: Bilens dynamiske egenskaper i low var fantastiske. Den var klistra til veien og svinger var grisemoro. I standard får den egenskaper langt nærmere en vanlig kjedelig bil.

Jeg må også få tillegge at jeg aldri hadde trodd at HIGH ikke sulle være mulig over 30kmt, som er omtrent hastigheten man løper etter bussen i, og jeg ser ingen grunn til at den ikke kan brukerstyres til 40 eller helst 50 km/t særlig nå på vinterføre.

Jeg føler meg i hvert fall skikkelig lurt ift. luftfjæring. At vi skal straffes fordi en amerikaner har kjørt på et hengerfeste? Jeez..

On Topic: Noen som har hatt ladeproblemer etter siste sw update?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

OleJA

Sitat fra: Balrog på mandag 20. januar 2014, klokken 17:34
On Topic: Noen som har hatt ladeproblemer etter siste sw update?
Funker som fjell, bortsett fra at åpning av ladeluke med UMC kabel nok en gang har sluttet å virke. Neppe sammenheng med oppgradering siden det virket et par ganger.
Fikk ny UMC for et par uker siden pga samme feil, og den nye har kun hengt tørt i garasjen og aldri vært på tur. Da blir det vel snart ladekabel nummer 3. ..
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på mandag 20. januar 2014, klokken 17:31
Tja, 20% er vel å ta litt hardt i. 20wh/km tilsvarer i underkant av  10% :)

Uansett irriterende å ha kjøpt en pose epler når selgeren tar tilbake et etter at man har betalt.

Uhm..  :o javist ja..!  :P

Bjørn

Sitat fra: OleJA på mandag 20. januar 2014, klokken 17:50
Sitat fra: Balrog på mandag 20. januar 2014, klokken 17:34
On Topic: Noen som har hatt ladeproblemer etter siste sw update?
Funker som fjell, bortsett fra at åpning av ladeluke med UMC kabel nok en gang har sluttet å virke. Neppe sammenheng med oppgradering siden det virket et par ganger.
Fikk ny UMC for et par uker siden pga samme feil, og den nye har kun hengt tørt i garasjen og aldri vært på tur. Da blir det vel snart ladekabel nummer 3. ..

Har du noen du vil kvitte deg m..?  ::)

Tuxedo

Sitat fra: OleJA på mandag 20. januar 2014, klokken 17:50
Sitat fra: Balrog på mandag 20. januar 2014, klokken 17:34
On Topic: Noen som har hatt ladeproblemer etter siste sw update?
Funker som fjell, bortsett fra at åpning av ladeluke med UMC kabel nok en gang har sluttet å virke. Neppe sammenheng med oppgradering siden det virket et par ganger.
Fikk ny UMC for et par uker siden pga samme feil, og den nye har kun hengt tørt i garasjen og aldri vært på tur. Da blir det vel snart ladekabel nummer 3. ..

Da virker det som UMC'en er grei, men signalmottakeren i bilen derimot...it takes two to Tango  :D
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA