Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4 eller 5 års nybilgaranti?

Startet av Gusse, søndag 26. januar 2014, klokken 19:34

« forrige - neste »

maasen

Sitat fra: eledille på tirsdag 28. januar 2014, klokken 00:36
maasen: Velkommen i klubben.

Skjærer det seg i løpet av ladingen, eller etter at ladingen er ferdig? Hos meg har det aldri gått galt i løpet av selve ladeprosessen, men enten akkurat når ladingen starter eller stopper eller på et eller annet tidspunkt mens bilen står tilkoblet uten å lade.

Takk for det. Har fulgt forumet med stor interesse i snart ett år, men ikke bidratt med så mye så langt. - Bilen stopper å lade under ladeprosessen, men også hvis man stopper/starter ladingen av ulike grunner. I dag sto bilen bare i garasjen hjemme mens jeg var på jobb. Da sluttet den å lade kl. 07:06 på ca. 80 % (Stopppunkt er satt til 90%). På VisibleTesla ser jeg at den har sendt signaler frem kl. 14:18 og så har den gått i "dvale". Var nettopp ute og koblet fra ladekabelen og startet bilen, da bruker den litt tid på å komme i gang (skjermene), og så kommer feilmeldingen "12v battery low. Car could unexpectedly shut down". Etter 2 -3 minutter forsvinner feilmeldingen. Da har bilen begynt å lade opp 12-voltsbatteriet igjen. Så fungerer alt som det skal, inntil jeg må lade bilen på nytt.

Har fått en e-post fra Tesla i dag fra en engelsktalende tekniker, som vil at jeg skal ta med bilen til Oslo for en nærmere sjekk og testing der i neste uke.

Havebigfun

#346
Sitat fra: maasen på tirsdag 28. januar 2014, klokken 17:56
...- Bilen stopper å lade under ladeprosessen, men også hvis man stopper/starter ladingen av ulike grunner. I dag sto bilen bare i garasjen hjemme mens jeg var på jobb. Da sluttet den å lade kl. 07:06 på ca. 80 % (Stopppunkt er satt til 90%). På VisibleTesla ser jeg at den har sendt signaler frem kl. 14:18 og så har den gått i "dvale". Var nettopp ute og koblet fra ladekabelen og startet bilen, da bruker den litt tid på å komme i gang (skjermene), og så kommer feilmeldingen "12v battery low. Car could unexpectedly shut down". Etter 2 -3 minutter forsvinner feilmeldingen. Da har bilen begynt å lade opp 12-voltsbatteriet igjen. Så fungerer alt som det skal, inntil jeg må lade bilen på nytt.
Jeg tror jeg er i samme båt- Jeg har hatt slike meldinger to (av to mulige) ggr og har mistet gløden. Jeg har nok strøm foreløpig.
Kanskje det er like greit å vente på neste versjon mtp dere som føler dere forbigått.

ebbrey

Har fått testet vedlikeholdslading tilkoblet IT med UMC et par ganger. Den kicker inn på ca 86% i VT / ca 327 tkm.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

19quiz76


Sitat fra: ebbrey på tirsdag 28. januar 2014, klokken 19:04
Har fått testet vedlikeholdslading tilkoblet IT med UMC et par ganger. Den kicker inn på ca 86% i VT / ca 327 tkm.
Hadde du satt ladegrensen til 90%? Hvor lang tid tok det i så fall før den gikk ned til 86%, og hadde du Energy Save aktivert?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

kimlillebo

Beklager viss dette er nevnt i denne tråden fra før.

Etter siste oppdatering (ca. 1 uke siden) så har jeg lagt merke til en forbedring iforhold til forvarming av bilen.

Før oppdatering så var det 50 / 50 sjanse om bilen faktisk ble forvarmet når den hadde stått med lading over natten og den var ferdig ladet når jeg skulle forvarme.
Når det ikke fungerte så fikk jeg meldingene "12V battery low", og/eller "car needs service".
Når det fungerte så la jeg merke til at den hadde brukt av batterikapasiteten til forvarming slik at tilgjengelig kjørelengde var 331km eller lavere (normalt er denne 339km ved 80-90% lading)

Etter oppdatering har forvarming fungert 100% av gangene og også har jeg 339km tilgjengelig når jeg skal kjøre. Dvs at den trekker strøm fra stikken i huset til oppvarming av bilen. Dette er nytt for meg i vertfall.

Da blå kontakt er også ny er jeg litt usikker på om denne har bidratt til resultatet eller om det skyldes ene og alene oppdatering av software.

Noen som har opplevd det samme?

Kim
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

eledille

#350
maasen, Havebigfun: Hvis den stopper når som helst i løpet av ladeprosessen så er den jo enda verre enn  min og totalt umulig å forholde seg til.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eclipse

#351
Sitat fra: kimlillebo på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:56
Beklager viss dette er nevnt i denne tråden fra før.

Etter siste oppdatering (ca. 1 uke siden) så har jeg lagt merke til en forbedring iforhold til forvarming av bilen.

Før oppdatering så var det 50 / 50 sjanse om bilen faktisk ble forvarmet når den hadde stått med lading over natten og den var ferdig ladet når jeg skulle forvarme.
Når det ikke fungerte så fikk jeg meldingene "12V battery low", og/eller "car needs service".
Når det fungerte så la jeg merke til at den hadde brukt av batterikapasiteten til forvarming slik at tilgjengelig kjørelengde var 331km eller lavere (normalt er denne 339km ved 80-90% lading)

Etter oppdatering har forvarming fungert 100% av gangene og også har jeg 339km tilgjengelig når jeg skal kjøre. Dvs at den trekker strøm fra stikken i huset til oppvarming av bilen. Dette er nytt for meg i vertfall.

Da blå kontakt er også ny er jeg litt usikker på om denne har bidratt til resultatet eller om det skyldes ene og alene oppdatering av software.

Noen som har opplevd det samme?

Kim

Jeg fikk blå adapter en måned før SW oppdateringen og la merke til at forvarmin, oppstart av lading etc fungerte mye bedre med blått adapter enn med schuko.

Etter SW oppdatering fungerer schuko like godt som blått adapter.

Jeg er tilkoblet schuko og skal starte forvarming nå og sjekke om ladingen starter av seg selv. Charging complete, Ideal range er 341tkm når jeg starter forvarming.

Energy save på
Set punktet er 90%

Status etter 5 min: Ideal range 340km, bilen har ikke startet automatisk lading
Status etter 30 min: Ideal range 335km, bilen har ikke startet automatisk lading

Det var nå 28 grader i bilen så forvarmingen var avsluttet. Jeg starter nå lading med App manuellt.

Konklusjon ved bruk av schuko: Forvarmingen trekker strøm fra batteriet selv om du er tilkoblet nettet, ladingen starter ikke før batteriet når et visst nivå, 86% eller ved 327 tkm som det står like under

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

ebbrey

#352
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 28. januar 2014, klokken 23:55

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 28. januar 2014, klokken 19:04
Har fått testet vedlikeholdslading tilkoblet IT med UMC et par ganger. Den kicker inn på ca 86% i VT / ca 327 tkm.
Hadde du satt ladegrensen til 90%? Hvor lang tid tok det i så fall før den gikk ned til 86%, og hadde du Energy Save aktivert?

Energy save på
Set punktet er 90%
Det tok litt over 3 døgn før den kicket inn. Parkerte på fredag og startet lading.. Var ferdig fredag kveld. Vedlikeholdsladingen kicket inn tirsdag morgen. Tapet mitt ligger på ca 6 tkm i døgnet i "begynnelsen" men virker som dette blir litt lavere etter at bilen har sovet en stund og jeg ikke driver å fikler inne i VT og forstyrrer søvnen.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Muffinman

Første lading etter oppdatering til .83.  Rødt lys ved ladeport og "car needs service" ved fullført lading.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. januar 2014, klokken 18:12
Første lading etter oppdatering til .83.  Rødt lys ved ladeport og "car needs service" ved fullført lading.
Welcome in the clubb :o- husk å fylle ut mitt spørreskjema
Var det etter fullført lading eller tidligere?

Muffinman

Fullført lading ved satt limit. Startet forvarming etter fullført lading, ikke mulig å få noen feedback via app eller VT om den var i gang. Når jeg kom ut til bilen var forvarmingen i gang, men rødt lys ved ladeport og nevnte feilmelding.

Må si jeg er veldig skuffet over at dette skjer første gangen jeg lader med ny software.

Nå er det over 6 måneder siden offisiell ladespecs for Norge og EU ble publisert. ENDA har de ikke greid å levere adapterene som avtalt, og ENDA har de ikke klart å fikse bilen. Og ENDA har de ikke greid å gi en dato for når retting skal finne sted. Det er ubegripelig.

De første 6 ukene jeg hadde bilen kostet mangel på adaptere meg anslagsvis 12-15 laken siden jeg måtte bruke annen transport på jobbreise. Etter noen henvendelser litt lenger opp kom det til slutt et blått adapter. Samtidig ble jeg lovet at det røde var rett rundt hjørnet, og jeg benyttet anledningen til å gjøre oppmerksom på at uten det røde ville jeg få problemer på nyåret. Så langt dette året har manglende levering av dette adapteret medført at jeg ikke har turt å legge ut på enkelte jobbturer med bilen. Har vel svidd av 9-10K på leiebil og flybilletter så langt i år.

Tesla kan prise seg lykkelig for at de ikke har konkurrenter.

sthsa

Vedr. problematikken at lading ikke automatisk gjenopptas etter strømbrudd har jeg på forespørsel fått følgende bekreftelse fra en av de amerikanske spesialistene hos Tesla Skøyen:

"Yes this is a known issue that we are working on a fix for. All charging cables have a safety mechanism that prevents charging when they sense fluctuations in the power coming from the outlet. We always recommend to customers to have an electrician examine the outlet/circuit for fluctuations."
Tesla Model S Perf. (Levert 25/10-2013)
#2131 - VIN 167xx
Tidligere primærbil: BMW E39 - 520iA '96
Citroën Berlingo '04
Citroën 2CV AZU '59
Citroën 2CV '73
Honda CBR1000F '87
Honda CBR400RR '92

Real EoN

Det var et merkelig svar, ingen elektriker kan "repparere" et nett mot strømblink  ;D

Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Jærbuen

Sitat fra: eclipse på onsdag 29. januar 2014, klokken 15:55
Sitat fra: kimlillebo på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:56
Beklager viss dette er nevnt i denne tråden fra før.

Etter siste oppdatering (ca. 1 uke siden) så har jeg lagt merke til en forbedring iforhold til forvarming av bilen.

Før oppdatering så var det 50 / 50 sjanse om bilen faktisk ble forvarmet når den hadde stått med lading over natten og den var ferdig ladet når jeg skulle forvarme.
Når det ikke fungerte så fikk jeg meldingene "12V battery low", og/eller "car needs service".
Når det fungerte så la jeg merke til at den hadde brukt av batterikapasiteten til forvarming slik at tilgjengelig kjørelengde var 331km eller lavere (normalt er denne 339km ved 80-90% lading)

Etter oppdatering har forvarming fungert 100% av gangene og også har jeg 339km tilgjengelig når jeg skal kjøre. Dvs at den trekker strøm fra stikken i huset til oppvarming av bilen. Dette er nytt for meg i vertfall.

Da blå kontakt er også ny er jeg litt usikker på om denne har bidratt til resultatet eller om det skyldes ene og alene oppdatering av software.

Noen som har opplevd det samme?

Kim

Jeg fikk blå adapter en måned før SW oppdateringen og la merke til at forvarmin, oppstart av lading etc fungerte mye bedre med blått adapter enn med schuko.

Etter SW oppdatering fungerer schuko like godt som blått adapter.

Jeg er tilkoblet schuko og skal starte forvarming nå og sjekke om ladingen starter av seg selv. Charging complete, Ideal range er 341tkm når jeg starter forvarming.

Energy save på
Set punktet er 90%

Status etter 5 min: Ideal range 340km, bilen har ikke startet automatisk lading
Status etter 30 min: Ideal range 335km, bilen har ikke startet automatisk lading

Det var nå 28 grader i bilen så forvarmingen var avsluttet. Jeg starter nå lading med App manuellt.

Konklusjon ved bruk av schuko: Forvarmingen trekker strøm fra batteriet selv om du er tilkoblet nettet, ladingen starter ikke før batteriet når et visst nivå, 86% eller ved 327 tkm som det står like under

Slik er det på Leaf også, trekker varmingen mer enn det nettet leverer, tar den resten fra batteriet.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Øyvind.h

#359
Sitat fra: eclipse på onsdag 29. januar 2014, klokken 15:55
Status etter 5 min: Ideal range 340km, bilen har ikke startet automatisk lading
Status etter 30 min: Ideal range 335km, bilen har ikke startet automatisk lading

Det var nå 28 grader i bilen så forvarmingen var avsluttet. Jeg starter nå lading med App manuellt.

Konklusjon ved bruk av schuko: Forvarmingen trekker strøm fra batteriet selv om du er tilkoblet nettet, ladingen starter ikke før batteriet når et visst nivå, 86% eller ved 327 tkm som det står like under
Forvarming trekker inntil 12kW. Usikker på om ovennevnte test var med schuko eller 32A enfas adapter, men selv 32A enfas leverer ikke mer enn ca 7,4kW. Selv da vil altså batteriet måtte bidra ved full effekt på forvarming av batteri og kupe.

Konklusjon: du må legge opp kraftigere tilførsel til bilen om du vil forvarme uten å røre batteriet, og bilen bruker den effekten den vil til forvarming :)

Jeg ser poenget med at bilen ikke gjenopptar ladeprosessen uavhengig av om nettet kan levere nok effekt eller ei, men nok effekt er ikke tilgjengelig før mot slutten av forvarmingen, og lading har pt ikke noe med forvarmings-funksjonen å gjøre.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA