Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4 eller 5 års nybilgaranti?

Startet av Gusse, søndag 26. januar 2014, klokken 19:34

« forrige - neste »

eledille

RealEoN: Jeg har også gjort det, min starter også ladingen igjen med Mennekes.

Ser ut som bilen oppfører seg bittelitt annerledes med Mennekes-schuko  etter oppdateringen. Når jeg låser opp bilen og dermed avbryter ladingen, men lar pluggen sitte i, så begynner den å lade igjen av seg selv etter en liten stund. Rimelig sikker på at den ikke gjorde det før, da måtte jeg dra pluggen ut og sette den inn igjen for at den skulle begynne igjen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

ofn

#301
Sitat fra: eledille på lørdag 25. januar 2014, klokken 21:59
RealEoN: Jeg har også gjort det, min starter også ladingen igjen med Mennekes.

Ser ut som bilen oppfører seg bittelitt annerledes med Mennekes-schuko  etter oppdateringen. Når jeg låser opp bilen og dermed avbryter ladingen, men lar pluggen sitte i, så begynner den å lade igjen av seg selv etter en liten stund. Rimelig sikker på at den ikke gjorde det før, da måtte jeg dra pluggen ut og sette den inn igjen for at den skulle begynne igjen.
Ikke umulig. Rundt juletider var jeg på besøk hos broderen og da mener jeg å huske at ladingen var stoppet opp en morgen pga at han hadde brukt vannkokeren på kjøkkenet (samme kurs som utendørsstikket jeg brukte) og sikringen var gått. Temmelig sikker på at sikringen var på igjen da jeg sjekket og at bilen ikke ladet. Husker imidlertid litt dårlig så får ta det med en klype salt. Brukte da også Mennekes-schuko kabelen. Ble derfor litt overrasket over at den startet å lade igjen nå.

Edit: Lastet ned .83 for noen dager siden.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

eledille

For øvrig er det irriterende for oss som ikke har Tech at den avbryter lading hver gang man låser opp. Den burde låse opp på første dobbeltklikk, og først avbryte ladingen hvis man dobbeltklikker igjen når den allerede er ulåst. Men det hjelper jo at den begynner igjen av seg selv nå.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Real EoN

@ofn og eledille

Det viktige her er vel, hadde bilen feilmeldinger da mennekes kabelen var i, og bilen ikke begynte lade igjen ?
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

ofn

Sitat fra: Real EoN på lørdag 25. januar 2014, klokken 22:14
@ofn og eledille

Det viktige her er vel, hadde bilen feilmeldinger da mennekes kabelen var i, og bilen ikke begynte lade igjen ?
Husker ikke helt, dette er eneste gang jeg har opplevd at lading ikke er fullført. Men mener at det stod en melding i displayed om noe kabel greier, og at jeg plugget ut og inn igjen og så startet ladingen.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

eledille

RealEoN: Nei, ingen feilmeldinger, og begynte likevel ikke å lade. Som sagt, jeg bare låste opp for å hente noe i bilen, pleide da å måtte ta kabelen ut og inn. Nå går det automagisk. Den tenker seg om i et minutt eller så, så begynner den igjen. Har sett det flere ganger nå.

Kan prøve å ta strømmen et øyeblikk og se hva den gjør da.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

#306
Sitat fra: Harlex på fredag 24. januar 2014, klokken 17:41
Og ettersom dette har vært en betent sak så kan det være på sin plass å signere utdypningen med yrkestittel/kompetanse

Du først.

Sitat fra: Harlex på fredag 24. januar 2014, klokken 17:41
slik at vi som ikke har peiling kan gjøre vurderinger om man skal kjøpe forklaringen fra dere som fremdeles mener at UMC er ubrukelig eller om vi skal stole på dem (Tesla ingeniører) som strengt tatt skal være eksperter.

Angående dette med "strengt tatt skal være eksperter": Alle ingeniørers evige plage er mellomledere som kommer og bestemmer at den ingeniørmessig gode løsningen er for dyr, eller at det tar for lang tid å gjøre det på den riktige måten, eller at man er nødt til å bruke leverandør X selv om leverandør Y har et mye bedre produkt, eller en annen av omtrent en million effektive metoder til å kjøre prosjektet i grøfta.

Sitat fra: Harlex på fredag 24. januar 2014, klokken 17:41
Ettersom jeg ikke føler jeg kan bidra noe i den tekniske diskusjonen rundt dette venter jeg i spenning på kvalifiserte uttalelser. Kommer de ikke må jeg anta at det dreier seg om mer eller mindre synsing......

Hvis det er to personer som har gjort seg fortjent til et snarlig møte med den virkeligheten som mange av oss andre befinner oss i, så er det du og fetter Anton.

Når det er sagt, så nyter jeg igjen bilen min med et stort smil hver dag etter at jeg skaffet meg ladeutstyr som virker :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Real EoN

@eledille

Alle med mennekes ladekladd burde prøve flere ganger for å få dette helt presist, så ja takk... prøv gjerne flere ganger, og alle tenkelige situasjoner med den.

og @alle her generelt

Jeg er selv elektro/automasjons utdannet og har drevet med alt fra millivolt til massevis av kilovolt og uhorvelig mengder av leverandører for diverse finelektroutstyr og kraftelektronikk i minst 10 år av mitt yrkesfaglige liv. (nå er jeg lat og har litt bedre betalt jobb, men det er annen sak)

Det har vertfall ført til at jeg har greid kommet meg unna de verste problemene med min egen bil ved å ikke utføre ting som setter elektronikk og software på prøve.

Jeg vil bare ha en løsning som fungerer 99,9% på mitt IT nett i garasjen uten at jeg kan vere redd for en død bil, dessverre kan jeg ikke si jeg er det med dagens UMC  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

eledille

RealEoN: Var ute og testet litt. Å kutte strømmen liker den ikke selv om man har Mennekes-schukoadapter. Da ble ladeporten rød og feilmeldingene rullet: 12 V low, Charging problem, No wall power. Lot den stå i minst to, maks tre minutter uten at den gjorde noe nytt forsøk på å lade. Men ved å dra ut pluggen fra bilen og plugge i på nytt kom det seg med en gang og den begynte å lade igjen.

Den oppfører seg definitivt annerledes med den nye FW'en. Ca 5 sek etter at man har plugget i, så hører jeg kontaktorene i Mennekes-kladden slå ifra, og deretter koble inn igjen med en gang. Det gjorde den aldri før. Deretter står bilen i minst 30-40 sekunder og trekker først 1, deretter 2 A. Så plutselig ramper den opp til 13 A i løpet av omtrent et halvt sekund. Tidligere sto den på 0 A i omtrent ti sekunder før den rampet opp adskillig langsommere.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Real EoN

#309
@eledille

Takk, da hjelper ikke mennekes kladd heller her... Tesla må fikse dette problemet på bilsiden, ellers kommer død 12V til å eksistere fremdeles

(En mulig løsning ville jo vere å levere egen stor UPS til hvert ladepunkt i Norge ;) ja, jeg kødder)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

ofn

Tok en ny test med Mennekes-schuko kabelen. Har som sagt siste nedlasting .83:

Start/Stopp lading fra app: Lyser blått i bilkontakt når jeg stopper lading. Dette har alltid fungert med kabelen og fungerer også nå.

Dro ut skjøteledningen fra vaskemaskinstikket i kjelleren. Lyser da hvitt i bilkontakt.
"Ready to charge. Check charger power" i displayet på app'en. Stakk så skjøteledningen inn igjen og lading starter igjen. Som sagt lenger oppe, usikker på om dette har fungert med tidligere versjoner enn .83.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Real EoN

@ofn

Og med deg fungerte det som det bør.

Tydelig at ting ikke er stabilt, dessverre.
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Milzit

Start og stopp via app fungerer nå
Jeg kan også starte lading fra bilen
Og ingen feilmelding når lading er ferdig  :)
Lader på 230 V IT med blått adapter

Tesla har også fått fikset feilmeldingen jeg fikk på Mode 3 Type 2 lading, så er jeg er fornøyd.

Real EoN

Dette er jo veldig logisk, jeg er også fornøyd  :)

Problemet kommer når:

1 - Strømmen var borte 3 sek mens jeg sov.. og nå har jeg ikke nok til å komme meg dit jeg skal.

2 - Strømmen var borte 3 sek mens jeg sov.. og nå har jeg død 12V batteri og kommer meg faktisk ingen steder.

Da blir man plutselig ikke så fornøyd lengre  ::)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

eledille

ofn: Var den i gang med å lade mens du dro ut ledningen?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA