Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4 eller 5 års nybilgaranti?

Startet av Gusse, søndag 26. januar 2014, klokken 19:34

« forrige - neste »

jonoft

#270
Kortversjon: Eldre mann, deltids vaktmester, el. teknisk utdanning, motor og bilinteressert, P85+, ikke eier, langtidslagring, erfaring med lading før (2) siste FW.

Eier dro for 1 mnd siden utenlands og blir borte 6 mnd. Bilen står tilkoblet via UMC til et 230/16 tt-nett ved
-3 utetemp. Har ikke blitt bedt om å se etter bilen, men jeg la merke til at ladekabelen lyste "steady" grønt både dag og natt så jeg ville sjekke etter å ha lest meg opp om bilen.

Siden bilen har stått lenge åpnet ikke bilen automatisk. Nøkkeltrykk åpnet først bilen etter gjentatte forsøk. Småskjermen viste da rundt 70-75% (antar programmert til ladestopp på 80% etter posisjon på "pil"), 312 km samt "ladekabel problem". Startet ikke bilen/storskjerm, men prøvde først å fjerne ladeplugg. Det gikk ikke selv med forsiktig "riksing", ei heller noen diodelys ved trykk på knappen.

Gikk fra bilen og den låste seg selv. Gikk tilbake og den låste seg opp selv. Småskjermen viste det samme. Jeg prøvde igjen å fjerne ladepluggen. Trykket på knappen, det lyste blått og pluggen kunne lett trekkes ut. Satte pluggen inn, det lyste kort blått og så blinkende grønt. Lyset på ladekabelen lyste "glidende" grønt og melding om problem ble erstattet av ladetid 2 t 15 min. Startet fremdeles ikke storskjermen. Gikk fra bilen og den låste seg. La nøkkelen i huset og gikk tilbake til bilen etter 10 minutter. Alt så greit ut, skjermen viste 2 t 12 min.   

Dro hjem og ringte Tesla veihjelp. En hyggelig fyr hjalp meg selv om jeg ikke er eier eller stod ved bilen. Hmm! Han hadde problemer med å få kontakt med bilen, men klarte tilslutt dette et kort øyeblikk slik at han så at den ikke ladet lenger, at 12v batteriet viste 12.5v, at det var gammel FW og at det var feilmeldinger. Han så også av historikken at bilen tidligere selv hadde meldt om lavt ladenivå på 12v batteriet. Han forklarte at en ny FW kunne løse problemet.

Ringte i dag morges igjen til veihjelp for å spørre om eier kan ha mobile app'en. Oppga id og teknikeren fikk grei kontakt med bilen. Han sa med en gang at det er et ladeproblem, at ny FW kan hjelpe, at 12v batteriet nå viser 13.8v, at jeg må sjekke batteriet i nøkkelen og at et dataproblem gjør at han ikke kan se om eier har app'en. Han sa også at bilen ikke bør stå lenge uten en form for tilsyn, og at app'en er et must hvis jeg ikke regelmessig kan se til bilen. Skal laste opp FW i morgen.



     
Eldre mann, el. teknisk utdannet, motor og bil interessert, vaktmester på deltid, skal passe på oppdragsgivers P85+ neste 6 mnd.

Også_Øyvind_H

Hei Jonoft,

Det er en kjent problemstilling at ladekabel ikke bør stå i dersom man ikke har siste FW - det tapper 12V.
Jeg har også problem med at jeg må trekke ladekabelen raskt ut etter at jeg har trykka på release knappen på kabelen, ellers så låser den seg igjen kjapt. Det kan være det du opplevde. Dette løser seg vanligvis med å dobbeltklikke på taket på nøkkelen.

Eller så virker det som om denne bilen/UMC oppfører seg likt som min FØR oppgradering av ny FW. Etter dette har den vært eksemplarisk og tror jeg ville forsøkt å hatt kabelen i ved langtidsoppbevaring.

App'en eller aller helst VisibleTesla (egen tråd) er nesten en nødvendighet for å føle seg trygg på hva som skjer (inntil videre)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

valvolainen

Skal man gå fra bilen i fire måneder ville jeg koblet fra 12V batteri såfremt bilen kan stå innelåst.
Lade bilen til 60% (eller et annet nivå anbefalt av tesla.) , åpne panseret, koble fra 12V batteri og legge panseret nedpå.
Da har 12V batteriet det bra, hovedbatteriet er koblet bort fra bilen og kan stå lenge uten tilsyn. I dette scenarioet er det såvidt meg bekjent absolutt ingenting i bilen som kan stjele strøm. Når man da kommer hjem, kobler man bare på 12V batteriet igjen, venter to min, tut og kjør.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Signature #280

Oppdaterte til siste FW i går natt og våknet til at jeg ikke kunne starte varmen på bilen via app (android), rødt ladelys og 12 volt battery low warning. Lot tvilen komme Tesla til gode og satset med feilen var kommet i forbindelse med oppdateringen. Så idag opplever jeg samme problem og feilmeldinger..
Jeg hadde ingen problemer med å starte klima, sjeldent 12 Volts feil osv, men har måtte bruke flere forsøk på å få bilen til å lade..
Nå er jeg frustrert. Første gang en oppdatering har vært dårligere for min del..

Også_Øyvind_H

Har du forsøkt reset via scrollhjul, knappene over scrollhjul, samt UMC? Burde ikke være nødvendig, men ser at noen har måtte gjøre det.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

jonoft

#275
Takk for tips til Også Øyvind H og valvolainen. Har så vidt tenkt tanken om å frakoble 12 v batteriet siden lav SoC på dette batteriet gjør at bilen allikevel ikke lader hovedbatteriet. Har lest at Tesla regner med utlading av hovedbatteriet pga cpu forbruk på 1% per dag når bilen ikke står tilkoblet lader, men med 12 v batteriet frakoblet så bør hovedbatteriet holde lading lenge. Kan hovedbatteriet eller kjølemediumet i dette batteriet fryse ved lavt ladenivå? Vil imidlertid først prøve siste FW før jeg kobler noe fra. Kan se til bilen ukentlig så ikke noe stort problem.     
Eldre mann, el. teknisk utdannet, motor og bil interessert, vaktmester på deltid, skal passe på oppdragsgivers P85+ neste 6 mnd.

OleJA

Alt har funket supert med FW .83 helt til idag  :-\
Rødt lys på ladeport, og '12v battery low, cars need service' :(.
Bilen hadde da stått på 'scheduled Charge 21:30' siden Igår kveld, lading har trolig blitt fullført omkring 04:00 inatt. Ingen feilmelding om 'Charge cable problem'.
Damn it, var sikker på dette problemet var løst nå, men tydeligvis ikke. Kan ikke akkurat stå opp midt på natta for å trekke ut ladekabelen heller >:(
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Dvergen196

Sitat fra: elnino på fredag 24. januar 2014, klokken 08:29
Sitat fra: Dvergen196 på torsdag 23. januar 2014, klokken 18:48
Fikk endelig oppdateringen da jeg startet opp i morges :D Kjørte til jobb og plugget i UMC og fyrte igang oppdateringen, jeg kan se bilen fra kontor vinduet mitt og jeg var vitne til litt av et lys show under den ca 30-40min lange oppdateringen (lysene gikk på og av i en god periode). Kollegaer lurte på om jeg bare tøffet med med appen :)

Så til resultatet av oppdatering:
Bilen stoppet lading rett etter gjennomført oppdatering med 12volt feilelding, og resten av de andre "charge cable problem".
Den startet ikke lading igen, det funker ikke å starte/stoppe lading fra app (windows tlf)
Foreløpig suger denne oppdatering balle men jeg skal prøve ut litt mer ikveld å se om resultatet endrer seg :'(

Tror dere det bare er å skifte UMC siden andre har hatt gode resultater etter oppdateringen?
Jeg har ikke prøvd å resette UMC enda, kjenner at jeg ikke har lyst å havne i en 12volt situasjon der NAF må inn i bilde.

Hadde standard lade problemer før oppdatering også.

Når jeg hadde bilen inne på garanti (kosmetiske ting) så fikk jeg streng beskjed av tekniker om å ikke oppdatere mens bilen lader. Det kan forklare problemene du opplevde?

Jeg fikk 12volt feilmelding igjen i går så jeg kontaktet Tesla på tlf (på vei hjem fra jobb) å forklarte problemet mitt, snakket med en hyggelig dame som sa at en tekniker ville ringe meg opp om en liten stund.
En svensk Tesla tekniker ringte meg selvfølgelig akkurat mens jeg hentet ungene i barnehagen, komboen svensk språk+ dårlig lyd+ utolmodige unger var ikke tipp topp men jeg fikk med meg bruddstykker av infoen som f.eks:
-Aldri lad mens du oppdaterer
-Ikke bruk scheduled charging
-Du har meget ustabilt strømnett på jobben
-Den oppdateringen er i prøve fasen enda og Tesla jobber fremdeles på spreng for å løse problemene
-De har lest av loggen på bilen (Morsomt at de kunne fortelle meg når det var strømmbrudd på jobben)
- Jeg vil bli kontaktet av Tesla til uken igjen

Begge Leafene på jobben koser seg med lading uten noen form for problemer >:(
Får vel gå tilbake til å aldri la bilen lade ferdig før forvarming av bil o.l.
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

valvolainen

Sitat fra: jonoft på lørdag 25. januar 2014, klokken 14:02
Takk for tips til Også Øyvind H og valvolainen. Har så vidt tenkt tanken om å frakoble 12 v batteriet siden lav SoC på dette batteriet gjør at bilen allikevel ikke lader hovedbatteriet. Har lest at Tesla regner med utlading av hovedbatteriet pga cpu forbruk på 1% per dag når bilen ikke står tilkoblet lader, men med 12 v batteriet frakoblet så bør hovedbatteriet holde lading lenge. Kan hovedbatteriet eller kjølemediumet i dette batteriet fryse ved lavt ladenivå? Vil imidlertid først prøve siste FW før jeg kobler noe fra. Kan se til bilen ukentlig så ikke noe stort problem.   
Det sies (står i bruksanvisningen) at garantien ikke gjelder i temp under -30 i over 24t. Det kan jo være på grunn av usikkerhet rundt frysepunkt på kjøleveske. Fryser vann i kanalene inni og rundt batteriet går det sikkert veldig galt. Ellers tror jeg ikke dette er noe problem.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Havebigfun

Sitat fra: jonoft på lørdag 25. januar 2014, klokken 14:02
Takk for tips til Også Øyvind H og valvolainen. Har så vidt tenkt tanken om å frakoble 12 v batteriet siden lav SoC på dette batteriet gjør at bilen allikevel ikke lader hovedbatteriet. Har lest at Tesla regner med utlading av hovedbatteriet pga cpu forbruk på 1% per dag når bilen ikke står tilkoblet lader, men med 12 v batteriet frakoblet så bør hovedbatteriet holde lading lenge. Kan hovedbatteriet eller kjølemediumet i dette batteriet fryse ved lavt ladenivå? Vil imidlertid først prøve siste FW før jeg kobler noe fra. Kan se til bilen ukentlig så ikke noe stort problem.   
Når du kan ha tilsyn med bilen ukentlig er det kanskje like greit å lade 4-6hver uke til eks 80% og fjerne ladelkabelen i intervallene. Du kan alternativt vente til batteriet er på 15-25% og lade der. Når bilen ikke er tilkoblet blir det heller ingen 12V problem. Da blir det ingen problemer og ingen diskusjoner om hvem som skal betale skaden som evt oppsto i kulda eller under demontering av batteriet.

Kallagtunet

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 25. januar 2014, klokken 16:45
Når bilen ikke er tilkoblet blir det heller ingen 12V problem.

Foråpentligvis er problemet mindre når den ikke er tilkoblet, men i vår bildøde 12V batteriet uten at den sto tilkoblet... 

Philip Marlowe

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 25. januar 2014, klokken 17:25
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 25. januar 2014, klokken 16:45
Når bilen ikke er tilkoblet blir det heller ingen 12V problem.

Foråpentligvis er problemet mindre når den ikke er tilkoblet, men i vår bildøde 12V batteriet uten at den sto tilkoblet...

Hvordan er det med bilalarmen? Vil den virke hvis man kobler fra 12V-batteriet?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jonoft

Da har jeg ett par muligheter, takk. Enklest blir nok å se til bilen siden jeg likevel er innom stedet jevnlig, lade den ved behov, koble i fra UMC, følge med på forumet og sjekke for nye versjoner av FW. Hører fra eieren snart antar jeg, er litt spent på om han har tenkt på mulige problemer når han parkerer bilen for et 1/2 år.
Eldre mann, el. teknisk utdannet, motor og bil interessert, vaktmester på deltid, skal passe på oppdragsgivers P85+ neste 6 mnd.

valvolainen

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 25. januar 2014, klokken 17:25
Foråpentligvis er problemet mindre når den ikke er tilkoblet, men i vår bildøde 12V batteriet uten at den sto tilkoblet...

Dette ble nesten litt off-topic, men la gå.
Lagrer man et 12V blybatteri, også gel/agm over tid, så er følgende måte superb:
1. Lad opp batteriet fullt.
2. Putt det i fryseren.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

sondell

Noen andre som ikke fått denne oppateringen, eller er jeg eneste som gjenstår... ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA