Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4 eller 5 års nybilgaranti?

Startet av Gusse, søndag 26. januar 2014, klokken 19:34

« forrige - neste »

krister461

Sitat fra: Trøndertesla på fredag 24. januar 2014, klokken 14:52
Symptombehandlig? Jeg ser det er flere her som ymter om at problemet ikke er løst - kun symptomene. Er det noen jeg ikke har fått med meg? Hos meg ser alt til å fungerer perfekt. Er det noen som føler for å  belyse temaet?
Det har vært en lengre diskusjon rundt dette tidligere i denne tråden. Noen er overbevist om at problemet kun ligger i UMC og at software-oppdatering bare er sympombehandling og ikke en reell løsning.

Jeg for min del er enig i at det kan være en teori, men utelukker heller ikke at problemet faktisk kan løses helt og holdent med software-oppdatering av bilen (selv om det kanskje trengs en oppdatering eller to til etter denne). :)

Øyvind.h

Vi velger alle selv hva vi tror på :) Jeg tror ikke UMC``en i seg selv er god nok av en rekke grunner, men tiden vil vise om jeg har rett eller tar feil. Det ville glede meg stort om jeg tar feil og UMC fra 7. januar fungerer feilfritt resten av eierskapet. Da skal jeg med glede påpeke hvor feil jeg tok, for jeg har ingen problemer med å innrømme feil når jeg bommer :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

Jeg har en annen teori... UMC som Tesla kaller den = Universal Mobile Connector, kan oversettes med universal mobil tilkobling.

Ser man på en Mennekes Type2 ladekabel for Schuko, så er den SVÆR i forhold til UMC. Dette er en mobil ladestasjon og den finnes i en utgave med CEE på 16A.

Type2 ladeløsninger til Schuko/CEE 16A kaller jeg portable ladestasjoner.
Type2 ladeløsnigner til 16A/32A 400V trefas kan også være portable ladestasjoner
Type2 fast installerte ladestasjoner.

Felles for alle, er at de er vesentil større enn UMC og inneholder det man trenger for å signalisere ladestyrke bilen kan lade på. At disse fungerer anneledes enn UMC har jeg full forståelse for.

Ut fra beskrivelsen til Tesla høres UMC ut som en tilkoblingskabel og ikke en ladekabel. Med den forutsetningen, tror jeg at ladestasjon delen faktisk ikke er i UMC'en, men i bilen. UMC kan brukes med diverse adaptere, og bilens ladestasjon avgjør hva som kan lades basert på hva den får levert fra UMC og hvilken adapter som er tilkoblet. Dermed kan bilen avgjøre om det er trygt å lade eller ikke. Denne ladestasjonen er firmware oppgraderbar.

Type2 ladeløsninger omgår den interne ladestasjonen og fungerer da annerledes.

Igjen dette er kun min teori, og jeg kan ta feil  ::)

For de som lurer så bruker jeg fortsatt min første UMC fra August. Starte lading fra app, fungerer nå i siste versjon på 230IT der jeg har testet, og det samme gjelder vedlikeholdslading og forbruk når jeg sitter med kabelen tilkoblet og leker i bilen.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

cairnz

Jeg tror at så lenge det ikke er noe fysisk feil med UMC, eller ikke-programmerbar feil, så kan det fikses med FW-oppdateringer. Øyvind, jeg vet du har vært uheldig med mange UMC-er, og jeg tipper det er en eller begge av disse årsakene: DU har vært ekstremt uheldig (statistisk sett mulig), eller at UMC-en var/er programmert på en slik måte at den i visse tilfeller kan "brickes" (slik som andre elektroniske enheter). En av disse, eller en kombinasjon av de, tipper jeg du har havnet utenfor. :)

Elbilist

Øyvind.h

Sitat fra: cairnz på fredag 24. januar 2014, klokken 16:34
Jeg tror at så lenge det ikke er noe fysisk feil med UMC, eller ikke-programmerbar feil, så kan det fikses med FW-oppdateringer. Øyvind, jeg vet du har vært uheldig med mange UMC-er, og jeg tipper det er en eller begge av disse årsakene: DU har vært ekstremt uheldig (statistisk sett mulig), eller at UMC-en var/er programmert på en slik måte at den i visse tilfeller kan "brickes" (slik som andre elektroniske enheter). En av disse, eller en kombinasjon av de, tipper jeg du har havnet utenfor. :)
Jeg både håper og tror jeg har vært uheldig med UMC``ene jeg har fått.

Et par jeg har pratet med hos Tesla kaller UMC for "Mode 2,5", dvs mer avansert enn vanlige kladder.
Mitt inntrykk er at UMC er en kladd dimensjonert for 11kW, men som støtter lavere effekter ved å lese av motstanden i adapteret man klikker på.

Det er mulig UMC i større grad kommuniserer med bilen enn andre mode 2 kabler og at utfordringer på bilsiden har vært årsaken til alle ladeproblemer. I så fall kan teoretisk alle ladeproblemene løses med sw-oppdatering på bilsiden. At andre kladder var dummere og dermed ingen komm.utfordringer er jo en teoretisk mulighet.

Sw-oppdatering på bilsiden kan jeg ikke se at har noen mulighet til å løse brickingen av ladekabler som jeg har opplevd. Og det er det jeg mener med mer robust, for jeg har jo omtrent ikke hatt problemer med å starte lading i det hele tatt. Det er bricking jeg har slitt med :)

Jeg skulle gjerne fått info fra Tesla om nøyaktig hva som har gått i stykker på UMC``ene. Kortslutninger? Vanninntrengning?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Harlex

Sitat fra: Trøndertesla på fredag 24. januar 2014, klokken 14:52

Symptombehandlig? Jeg ser det er flere her som ymter om at problemet ikke er løst - kun symptomene. Er det noen jeg ikke har fått med meg? Hos meg ser alt til å fungerer perfekt. Er det noen som føler for å  belyse temaet?
+1 Og ettersom dette har vært en betent sak så kan det være på sin plass å signere utdypningen med yrkestittel/kompetanse slik at vi som ikke har peiling kan gjøre vurderinger om man skal kjøpe forklaringen fra dere som fremdeles mener at UMC er ubrukelig eller om vi skal stole på dem (Tesla ingeniører) som strengt tatt skal være eksperter. Ettersom jeg ikke føler jeg kan bidra noe i den tekniske diskusjonen rundt dette venter jeg i spenning på kvalifiserte uttalelser. Kommer de ikke må jeg anta at det dreier seg om mer eller mindre synsing......
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Milzit

Nå fikk jeg også ny versjon!

Ingen feilmelding i dag morges ved avsluttet lading!

Etter noen timer flyttet jeg charge limit og bilen startet å lade igjen...!

fantatisk..! :) :) (Blå adapter og 230V IT)

jog

Sitat fra: Real EoN på fredag 24. januar 2014, klokken 10:23
@HKS

Kan du simulere strømbrudd/blink med saltoladeren og se om den automatisk starter opp igjen å lade ?

Må vite om dette fungerer med 3 parts utstyr, i så fall vil jeg kreve dette av Tesla.

Tok strømmen til min salto boks, etter at den fikk strømmen tilbake fikk jeg feilmelding i bilen og laddingen kom ikke igang.    0/32 amp viste på skjerm..  Måtte ta ut kabel i bil før den startet på nytt.  Fikk og gul varsel trekant på skjermen.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Patosan

Sitat fra: jog på fredag 24. januar 2014, klokken 20:58
Sitat fra: Real EoN på fredag 24. januar 2014, klokken 10:23
@HKS

Kan du simulere strømbrudd/blink med saltoladeren og se om den automatisk starter opp igjen å lade ?

Må vite om dette fungerer med 3 parts utstyr, i så fall vil jeg kreve dette av Tesla.

Tok strømmen til min salto boks, etter at den fikk strømmen tilbake fikk jeg feilmelding i bilen og laddingen kom ikke igang.    0/32 amp viste på skjerm..  Måtte ta ut kabel i bil før den startet på nytt.  Fikk og gul varsel trekant på skjermen.
Var tvungen att testa detta med min ZCW lösning också.
I grund samma resultat.
När jag kopplade från så klagade bilen med "No Wall power".
Nära jag kopplade in verkade 'protocol controller' helt happy, körde igenom sin start sekvens, och indikerade sedan med fast sken att den ar tillkopplad.
Porten på bilen lyste bara blått, och det var besked på panelen att det var "charge problems".
Lite dåligt att detta inte fungerar. Det är ju trotts allt inte alltför ovanligt att det blir en liten glitch på nätet. 
VIN 15026

LinkedIn

Real EoN

Da ser det ut som Tesla har en ny utfordring  :)

Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Balrog

Oppdaterte. Nå kan jeg sette inn ladekabelen fra UMC uten å måtte låse opp bilen først. Endelig en oppdatering som faktisk løser noe som tidligere ikke fungerte!
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

ebbrey

Sitat fra: Balrog på fredag 24. januar 2014, klokken 23:29
Oppdaterte. Nå kan jeg sette inn ladekabelen fra UMC uten å måtte låse opp bilen først. Endelig en oppdatering som faktisk løser noe som tidligere ikke fungerte!

Mener du at knappen på umc nå fungerer på ladeporten?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Balrog

tidligere fungerte "åpne-knappen" på UMC kun når bilen var "på", dvs ulåst, og ladet først når jeg låste bilen med fjernkontrollen. I dag kunne jeg koble UMC på låst bil uten å røre fjernkontrollen. Sikkert spesielt hos meg, men slik har den vært siden september. Selvsagt krydret med car needs service-meldinger etc.

Mulig dette var en engangsforeteelse, men akkurat nå er jeg så glad for at en oppdatering later til å faktisk ha fikset noe, ikke bare fjernet eller ødelagt en funksjon at jeg neppe kommer til å få sove i natt.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Duzzy

Sitat fra: Patosan på fredag 24. januar 2014, klokken 21:19
Sitat fra: jog på fredag 24. januar 2014, klokken 20:58
Sitat fra: Real EoN på fredag 24. januar 2014, klokken 10:23
@HKS

Kan du simulere strømbrudd/blink med saltoladeren og se om den automatisk starter opp igjen å lade ?

Må vite om dette fungerer med 3 parts utstyr, i så fall vil jeg kreve dette av Tesla.

Tok strømmen til min salto boks, etter at den fikk strømmen tilbake fikk jeg feilmelding i bilen og laddingen kom ikke igang.    0/32 amp viste på skjerm..  Måtte ta ut kabel i bil før den startet på nytt.  Fikk og gul varsel trekant på skjermen.
Var tvungen att testa detta med min ZCW lösning också.
I grund samma resultat.
När jag kopplade från så klagade bilen med "No Wall power".
Nära jag kopplade in verkade 'protocol controller' helt happy, körde igenom sin start sekvens, och indikerade sedan med fast sken att den ar tillkopplad.
Porten på bilen lyste bara blått, och det var besked på panelen att det var "charge problems".
Lite dåligt att detta inte fungerar. Det är ju trotts allt inte alltför ovanligt att det blir en liten glitch på nätet.
Har dette fungert tidligere på deres biler eller har dette blitt en ny "feature"
Dette fungerer fint på min med ZCW. Men jeg har ikke fått den nye oppdateringen enda... Mulig jeg får droppe den da når den kommer. For nå fungerer alt som det skal.(UMC bruker jeg ikke, har brukt den på et par turer med samme problemer som de fleste andre har....)
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

arv

Hei
Min UMC fungerer hver gang, lader bare med 10 amp. Ikke kaldere enn -6 grader i garasjen.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA