Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4 eller 5 års nybilgaranti?

Startet av Gusse, søndag 26. januar 2014, klokken 19:34

« forrige - neste »

Harlex

#225
Sitat fra: D.O på torsdag 23. januar 2014, klokken 19:13
Hva i alle verden skal vi diskutere hvis umc er blitt helt i orden?
Jævlig godt spørsmål hvis det nå blir slik. Vi kan vel da kanskje lage en laaaaaaaaaaang tråd på nødvendigheten av å kjøpe andre kabler, om det virkelig var UMC -en som var/er dårlig jalla Hongkong drit eller om det i de fleste tilfeller var softwaren som ikke likte ustabile nett hos enkelte. Jeg kjenner ikke fasiten men hvis det blir slik så er det endel som bør gå i seg selv mener jeg... Tenker da på fremprovoseringen av ytterst lite fordelaktig omtale angående ladeproblemer i media i det siste. Hvis det viser seg at det nå ordner seg med UMC-en for de fleste har nok det ikke tilsvarende nyhetsverdi frykter jeg.
Håper denne nye oppdateringen ordner opp i ladeproblemene og at alle nå stoler på UMC. Da blir det forhåpentligvis mer lystbetonte tråder som preger forumet.  :D
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Aage M.

Hadde i kveld et langvarig strømbrudd her i Asker. Bilen stod under lading da strømmen forsvant, og fortsatte ladingen når strømmen var tilbake.

Real EoN

@Aage M

Ladet du med schuko/blått adapter eller rødt ?
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

AndersinOslo

Fått ny software i natt, etter å ha lastet ned den forrige i går. Det er slik at hvis du utsetter en oppdatering, så står de andre i kø. Naturlig nok, det er en inkrementell oppdatering.

Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

elnino

Sitat fra: Dvergen196 på torsdag 23. januar 2014, klokken 18:48
Fikk endelig oppdateringen da jeg startet opp i morges :D Kjørte til jobb og plugget i UMC og fyrte igang oppdateringen, jeg kan se bilen fra kontor vinduet mitt og jeg var vitne til litt av et lys show under den ca 30-40min lange oppdateringen (lysene gikk på og av i en god periode). Kollegaer lurte på om jeg bare tøffet med med appen :)

Så til resultatet av oppdatering:
Bilen stoppet lading rett etter gjennomført oppdatering med 12volt feilelding, og resten av de andre "charge cable problem".
Den startet ikke lading igen, det funker ikke å starte/stoppe lading fra app (windows tlf)
Foreløpig suger denne oppdatering balle men jeg skal prøve ut litt mer ikveld å se om resultatet endrer seg :'(

Tror dere det bare er å skifte UMC siden andre har hatt gode resultater etter oppdateringen?
Jeg har ikke prøvd å resette UMC enda, kjenner at jeg ikke har lyst å havne i en 12volt situasjon der NAF må inn i bilde.

Hadde standard lade problemer før oppdatering også.

Når jeg hadde bilen inne på garanti (kosmetiske ting) så fikk jeg streng beskjed av tekniker om å ikke oppdatere mens bilen lader. Det kan forklare problemene du opplevde?

Trøndertesla

Sitat fra: elnino på fredag 24. januar 2014, klokken 08:29
Sitat fra: Dvergen196 på torsdag 23. januar 2014, klokken 18:48
Fikk endelig oppdateringen da jeg startet opp i morges :D Kjørte til jobb og plugget i UMC og fyrte igang oppdateringen, jeg kan se bilen fra kontor vinduet mitt og jeg var vitne til litt av et lys show under den ca 30-40min lange oppdateringen (lysene gikk på og av i en god periode). Kollegaer lurte på om jeg bare tøffet med med appen :)

Så til resultatet av oppdatering:
Bilen stoppet lading rett etter gjennomført oppdatering med 12volt feilelding, og resten av de andre "charge cable problem".
Den startet ikke lading igen, det funker ikke å starte/stoppe lading fra app (windows tlf)
Foreløpig suger denne oppdatering balle men jeg skal prøve ut litt mer ikveld å se om resultatet endrer seg :'(

Tror dere det bare er å skifte UMC siden andre har hatt gode resultater etter oppdateringen?
Jeg har ikke prøvd å resette UMC enda, kjenner at jeg ikke har lyst å havne i en 12volt situasjon der NAF må inn i bilde.

Hadde standard lade problemer før oppdatering også.

Når jeg hadde bilen inne på garanti (kosmetiske ting) så fikk jeg streng beskjed av tekniker om å ikke oppdatere mens bilen lader. Det kan forklare problemene du opplevde?

Jeg oppdaterte mens jeg ladet - no problem! Ladingen startet igjen etter at jeg satt meg inn i bilen etter oppdateringen
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Øyvind.h

Pga defekt SIM-kort får jeg ikke installere oppdateringen som er lastet ned. Så det virker ikke som man får installert oppdateringer om meldnigen "car needs service" vises :)

Gleder meg til å få fungerende scheduled charging, for da kan jeg endelig sette laderen til 32A og forsinket oppstart, og nytte både lunkent batteri og maks strømtrekk fra veggen ved forvarming. I natt måtte jeg sette laderen ned til 18A for at bilen ikke skulle bli ferdigladet før jeg skulle kjøre :) Og da måtte jeg ut til bilen før jeg skulle forvarme for å sette opp til 32A (for å minimere belastning på batteriet).

Selv om UMC``en fortsatt ikke holder mål er det godt at bilen nå kompenserer for dette slik at ladingen faktisk ikke trøbler på tross av UMC! Da har de lagt på en velfungerende midlertidig fix, og har bedre tid til å komme med en skikkelig UMC.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. januar 2014, klokken 08:51Selv om UMC``en fortsatt ikke holder mål er det godt at bilen nå kompenserer for dette slik at ladingen faktisk ikke trøbler på tross av UMC! Da har de lagt på en velfungerende midlertidig fix, og har bedre tid til å komme med en skikkelig UMC.
De har da laget en velfungerende UMC, håper inderlig de ikke kommer med en 13A Schuko ladekabel som erstating for en universal mobil ladekabel...

Synd du fortsatt ikke forstår at det er bilen som avviser lading fra UMC i eldre software, fordi den oppfatter at det er feil på strømnettet. Det er fortsatt feil på strømnettet, selv om det er innenfor hva som aksepteres av feil. Forskjellen er nå at bilen likevel lader da verdiene for feil den godtar er endret.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

#233
EDIT: gidder ikke diskutere dette. Vi får enes om å være uenige i at UMC pt holder god nok kvalitet.
Ha en flott dag videre :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Hihi, festlig. Jeg hadde et fyrverkeri av feilmeldinger og lys ved ladeporten når jeg skulle lade bilen min i går. Like ved stod en imjau og ladet så rent uberørt av armoden som foregikk noen meter unna. Å skylde på at det er feil på strømnettet er litt søkt når tredjeparts ladeløsninger fungerer feilfritt, også de som har utvidet funksjonalitet ut over schuko. Vi kan være enige om at å bli sittende med schuko-lading ikke er ønskelig, men jeg er absolutt ikke overbevist om at den originale UMC``en er særlig velfungerende. Jeg har V2, og vi vet jo at V1 hadde svært mye problemer på IT-nett. Jeg regner med at vi vil se V3 eller V4, avhengig av hva som er levert ut etter at jeg fikk min, før alle problemer er løst.

At Tesla glatter over med at "bilen er så avansert at den ikke vil godta dårlig strøm" er bare en bortforklaring. Her har ingeniørene gjort et slett forarbeid, og ladesystem/UMC ble designet på grunnlag av dette. Jeg er overbevist om at oppdateringen kun fjerner symptomer og ikke bakenforliggende årsaker. Det er jo forsåvidt greit så lenge problemene ikke er synlige lenger.

Roger Kolbu

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. januar 2014, klokken 08:51
Pga defekt SIM-kort får jeg ikke installere oppdateringen som er lastet ned. Så det virker ikke som man får installert oppdateringer om meldnigen "car needs service" vises :)
Da får du vel koble bilen opp mot WiFi... ;)
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

Øyvind.h

#236
Sitat fra: Roger Kolbu på fredag 24. januar 2014, klokken 09:22
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. januar 2014, klokken 08:51
Pga defekt SIM-kort får jeg ikke installere oppdateringen som er lastet ned. Så det virker ikke som man får installert oppdateringer om meldnigen "car needs service" vises :)
Da får du vel koble bilen opp mot WiFi... ;)
Wifi er tilkoblet hjemme, men nettradio fungerer faktisk fortsatt når jeg kjører. Ser ikke noe 3G symbol eller dekningsangivelse, så når jeg tenker meg om er det rart at nettradioen fungerte i går kveld.
I tillegg får også Tesla kjørt fjerndiagnose, noe som kanskje tyder på at også "det andre" SIM-kortet fungerer? For det er vel ett SIM for nettradio, surfing etc, og ett for telemetri/appen/fjerndiagnose?

Ingeniørene lovte rask tilbakemelding, men jeg hørte ikke noe i går. Litt irriterende, for jeg skulle gjerne lagt inn ny sw. I tillegg skal jeg gi en prøvetur til noen bekjente i kveld, og da er "car needs service" litt skjemmende. Vil jo gjerne vise frem en helt feilfri bil så de ikke får galt inntrykk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

HKS

Oppdaterte software for et par dager siden.

Start og stop, samt scheduled charging fungerer bra nå. Jeg får fremdeles feil (rødt lys på porten) samt "Charge Cable Problem" når lading er fullført og bilen har stått plugget i en stund. (dog ingen beskjed om at "Car Need Service").

Får se om UMC problemene fortsatt er der når blå adapter dukker opp, imellomtiden fortsetter jeg å bruke Salto-laderen som jeg aldri har hatt problemer med...  :-\
Tesla Model S 90D

Også_Øyvind_H

Muffinman/HKS, jeg tror (?)de fleste av oss som nå sier at alt fungerer ypperlig, aldri har hatt reelle problemer med UMC'en, vi har kun fått Charge Cable Problem ved endt lading som muligens skyldes at bilen har registrert DC (og at denne følsomheten fra bilens side når er justert). Jeg har i alle fall (i likhet med mange andre) aldri fått diverse rødlys under lading, så jeg heller fortsatt til teorien om at:
1. det finnes en del dårlige UMC'er (ala Øyvind.H's erfaringer)
2. IT følsomhet er fiksa med siste FW-upgrade

Og så et lite spm - dere som har fått vedlikeholdslading til å fungere, hvor langt ned går rekkevidden (fra innstilt nivå) før den starter? Jeg har bare forsøkt en god natt - jeg stilte inn limit på 255 km typical og observerte at ladingen stoppet når den kom dit. I løpet av natta sank den til 250 km (jeg slo av energy saving), men så vidt jeg kunne observere så kobla da vedlikeholdsladingen ikke inn. Antar at jeg bør installere VisibleTesla for å følge med :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Real EoN

@HKS

Kan du simulere strømbrudd/blink med saltoladeren og se om den automatisk starter opp igjen å lade ?

Må vite om dette fungerer med 3 parts utstyr, i så fall vil jeg kreve dette av Tesla.
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA