Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4 eller 5 års nybilgaranti?

Startet av Gusse, søndag 26. januar 2014, klokken 19:34

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: krister461 på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:13
Men, er bilens plugg en standard type 2 mode 3? Den takler jo også Teslas superladere som sender DC-strøm.

Type 2 har tydeligvis pinout for DC.

Sitat fra: krister461 på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:13
Og, gitt dine forutsetninger som burde jo Teslas UMC kunne brukes på en hvilken som helst bil som støtter type 2 mode 3, men det er vel ingen som forventer?

Uten at Tesla hverken ønsker, bekrefter eller garanterer for det så ville jeg definitivt forvente at det fungerer ja - all den tid de har valgt en standardregulert plugg og ikke en proprietær løsning.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: janmb på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:10
Sitat fra: krister461 på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:51
Hele ditt resonnement baserer seg på at Teslas UMC oppfører seg som en Type 2 ladestasjon og bruker eksakt samme signaler. Har du noen kilde for det eller er det bare din antagelse?

Det er riktig på at jeg baserer meg på det. Og all den tid den er tilkoblet en type 2 mode 3 plugg er det faktisk nødvendigvis et krav at den oppfører seg i henhold til det.

Dersom det var slik at Tesla hadde en egen plugg med andre/flere ledere kunne det selvsagt vært tenkelig at de hadde noe eget proprietært ræl mellom seg selv og UMC, men all den tid de bruker samme pinner for pilotsignal som en hvem som helst annen type 2 stasjon er ikke avvik der noe alternativ.

Vi vet ikke om UMC bruker pilotsignal i det hele tatt. Superladerne bruker kommunikasjon over strømpinnene (powerline communication) og det kan godt hende UMC gjør det samme. At bilen fikser Mode 3 lading med pilotsignal betyr ikke at den bare fikser dette.

Har noen prøvd å bruke en Tesla UMC på en annen elbil, f.eks e-UP eller i3? Om den passer fysisk da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:21
At bilen fikser Mode 3 lading med pilotsignal betyr ikke at den bare fikser dette.

Akkurat, at den er kompatibel med Type 2 Mode 3 betyr ikke at den må støtte kun det. Selvfølgelig krever det mere å støtte utvidet funksjonalitet, men hva så ?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

OleJA

Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. januar 2014, klokken 13:08
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:21
At bilen fikser Mode 3 lading med pilotsignal betyr ikke at den bare fikser dette.

Akkurat, at den er kompatibel med Type 2 Mode 3 betyr ikke at den må støtte kun det. Selvfølgelig krever det mere å støtte utvidet funksjonalitet, men hva så ?
Hvordan signalerer US biler + UMC med hverandre? Dersom denne signaleringen ikke er identisk med Type 2 Mode 3 protokollen, så er det mye mulig at de har beholdt denne protokollen 'i bunn' for EU UMC også, men utvidet den til også å kunne forstå 'Type 2'. .... Vet ikke, bare spekulerer
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

cairnz

USB3 er jo bakoverkompatibel med USB2 .. HDMI 1.4 med ARC er kompatibel med HDMI 1.3 osv.. Hvem som putter hva i kabelen er irrelevant. I følge en tekniker på skøyen fins det FW både i bilen og i UMC. så lenge det ikke er en fysisk defekt så kan det løses med nye Firmware - noe denne oppdateringen kan tyde på.

Om Tesla-kladden kan brukes på i3, eller en i3-kladd kan brukes på Tesla blir helt irrelevant da det er kommunikasjon mellom Model S og UMC (om det er Mode3-protokoll, teslaprotokoll eller http har ingenting å si) som streiker; en av delene er programmert til å kutte ut i tilfeller hvor det virker som det ikke er nødvendig å kutte ut).

Leverer forøvrig Nissan og de andre produsentene ut oppdateringer til bilen "OTA" ?
Elbilist

Cirion

Sitat fra: cairnz på onsdag 22. januar 2014, klokken 13:35
Leverer forøvrig Nissan og de andre produsentene ut oppdateringer til bilen "OTA" ?
De som produsentene som leverer oppgraderinger gjør dette over OTS... ( Over The Service ).
Volvo kaller det Service 2.0.
http://www.volvocars.com/no/sales-services/services/service2_0/pages/default.aspx
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Amoss

Sitat fra: krister461 på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:13
Men, er bilens plugg en standard type 2 mode 3? Den takler jo også Teslas superladere som sender DC-strøm.

Nei, Tesla oppgir at den er "type 2 mode 3 kompatibel", ikke at den er en slik plugg. Som du selv nevner så er den modifisert for å takle SC som ikke støttes av standarden, og hvilke andre endringer de har vet ikke vi. Kanskje bilen og UMC "snakker sammen" så bilen VET at den er koblet til en Tesla UMC, og at UMC'en da støtter å få overført FW via kabelen?  Jeg vet ikke, men muligheten er der...


Sitat fra: krister461 på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:13
Og, gitt dine forutsetninger som burde jo Teslas UMC kunne brukes på en hvilken som helst bil som støtter type 2 mode 3, men det er vel ingen som forventer?

Akkurat det kunne vært en interessant ting å prøve på :)  Om noen har tilgang på en annen type bil med Meneske plugg så hadde det vært gøy å høre hvordan det gikk :)  Men selv om det skulle gå, så betyr ikke det annet enn at UMC'en oppfører seg etter standarden når den ser en ikke-Tesla bil, akkurat som bilen oppfører seg etter standarden når den ser en ikke-Tesla UMC/plugg.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

janmb

Sitat fra: Amoss på onsdag 22. januar 2014, klokken 13:45
Nei, Tesla oppgir at den er "type 2 mode 3 kompatibel", ikke at den er en slik plugg.

Det er korrekt, men den har type 2 fysisk utlegg og har ingen flere pinner. Om bilen tolker annet enn type 2 mode 3 signaler over pilotsignalpinnene som er det i så fall et meget beklagelig brudd på standarden.

Dersom man går ut fra at UMCen og bilen bryter standarden for den pluggen de har valgt å bruke så kan jo problemet og feilkilden være tilnærmet hva som helst - det skal jeg ikke benekte. Jeg velger dog å tro at Tesla er bedre enn Microsoft til å faktisk forstå konseptet standarder. Man velger ikke å ta ibruk en standard interface for deretter å signalere den helt annerledes. Det gir ingen mening i det hele tatt. Da burde de jo langt heller laget sin egen plugg.

Jeg hører (og er enig i) tankegangen om at type 2 mode 3 kompatibilitet kan være et subsett av den totale funksjonaliteten - men ikke så lenge pluggen er type 2. Tenkisk mulig ja, greit, nei.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Roger (NO)

Hva har denne UMC diskusjonen med Tittel på tråden å gjøre?
Bare lurer...

krister461

Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 22. januar 2014, klokken 15:11
Hva har denne UMC diskusjonen med Tittel på tråden å gjøre?
Bare lurer...
Diskusjonen startet med en påstand om at ladeproblemene ikke kunne løses av en software-oppdatering, men måtte løses med å bytte UMC. Men, slike diskusjoner har en tendens til å utarte seg og det er alltid vanskelig å holde ting on topic i slike forum. :)

janmb

Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 22. januar 2014, klokken 15:11
Hva har denne UMC diskusjonen med Tittel på tråden å gjøre?
Bare lurer...

Fint lite, men det var som nettopp det som var bakgrunnen for denne tråden. Slik sett er det navningen på tråden som er litt off, ikke innholdet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: janmb på onsdag 22. januar 2014, klokken 14:48
Sitat fra: Amoss på onsdag 22. januar 2014, klokken 13:45
Nei, Tesla oppgir at den er "type 2 mode 3 kompatibel", ikke at den er en slik plugg.

Det er korrekt, men den har type 2 fysisk utlegg og har ingen flere pinner. Om bilen tolker annet enn type 2 mode 3 signaler over pilotsignalpinnene som er det i så fall et meget beklagelig brudd på standarden.

Hvorfor er det et brudd på standarden å ha utvidet funksjonalitet? I så fall er hele SC-muligheten på denne pluggen brudd på standarden da standarden tilsier maks 140A på disse pinnene og 200A på to ekstra pinner under.

Dessuten er det ikke snakk om å signalisere over pilotsignalpinnen men over strømpinnene (http://en.wikipedia.org/wiki/Power_Line_Carrier). Slik er standarden for CCS-lading og Tesla bruker det samme for sin SC. Da er det nærliggende å tro at de kanskje bruker denne kommunikasjonen fra UMC også for å utvide funksjonaliteten. Så lenge bilen takler lading fra Mode 3 Type 2 kilder kan jeg ikke skjønne at dette skal være brudd på standarden på noen som helst måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Men bruker Tesla SC samme protokoll som CCS? Jeg skjønner at den fysiske koblingen vil være lett å få til, og at kommunikasjonen lett kan gå på strømførende pinner, men snakker bilen samme språk som CCS ladestasjonen :) ?

Angående Tesla UMC og andre biler har jeg laget egne tråder om akkurat dette, og jeg lurer fortsatt på hva som skjer når man plugger Tesla UMC i en i3. Regner med det går aldeles utmerket da UMC virker å være tilpasset standarden, men helt sikker er jeg jo ikke før noen bekrefter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cdabel

Foreslår at vi starter en ny tråd for å diskuterer folks erfaring med den ny software. Vi kan kanskje kalle den , "Ny software (v.5.8 -1.49.83 og utover", eller noe slik.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Amoss

Sitat fra: janmb på onsdag 22. januar 2014, klokken 14:48
Dersom man går ut fra at UMCen og bilen bryter standarden for den pluggen de har valgt å bruke

Vi behøver ikke å gå ut i fra noe som helst, vi VET at bilen bryter standarden som pluggen i bilen etterligner.  Om bruddet på standarden kun gjelder DC ladning - og hvilke signaler som bruker ifm. med DC ladning - vet vi (i alle fall jeg) ikke.

Vi vet også at da MS ble lansert så valgte de å ikke bruke noen standard plugg på bilen (i US), da de mente at standarden(e) var for dårlig(e). Da den Europeiske versjonen ble lansert så valgte de altså (heldigvis!) å bruke en annen plugg her, en som er kompatibel med type 2, og som var istand til å kobles til standardpluggene for AC ladning i EU (altså type 2).

Meget mulig at UMC'en rett og slett er en vanlig ladekabel som følger type 2 standarden, men også - så langt jeg vet - fullt mulig at den ikke gjør det.

Og ja, er enig i at det vil være synd dersom de har valgt å bryte standarden, men om de har en god grunn til det så mener jeg det ikke er noen krise så lenge det altså fungerer med bilen mot standardutstyr.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA