Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4 eller 5 års nybilgaranti?

Startet av Gusse, søndag 26. januar 2014, klokken 19:34

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Real EoN på onsdag 22. januar 2014, klokken 01:26
I dag fikk jeg endelig mitt blå adapter i postkassen fra tollpost, og har dermed alle adaptere til UMC. Nå vil jeg bare ha siste software versjon jeg også... Så kan jeg starte og stoppe lading fra app...Hallo.. Tesla.. leser dere ? ( har samme brukernavn hos dere  ;) ) siste seks siffer i VIN P15275
Beklager, de er tomme for oppdateringer. Jeg fikk den siste i går. Nye er ventet om.....to uker  ;D

Spøk til side, jeg har fått tilsendt oppdateringen, men fikk en feilmelding etter installasjon. Har ikke hatt tid til å se på det, men meldte det inn til Tesla så får vi se hva de finner ut av med fjerndiagnose.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

olesb

Etter å ha hatt bilen i en uke fikk jeg lastet ned og oppdatert bilen til 5.8 - 1.49.83 i dag. Har ikke hatt noen ladeproblemer foreløpig da jeg lader med type 2 hjemme.

Skal sjekke om jeg har den samme funksjonaliteten med UMC'en senere i dag som jeg har med type 2 hjemme.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

jsu224

I natt ble det oppdatering tilgjengelig for meg også. Bra siden det i går kveld plutselig ble HELT søkk umulig å få kontakt med bilen via appen. Før det hadde jeg lite problemer. Den nest siste oppdateringen gjorde jeg ikke ( og den forsvant plutselig fra bilen også for 2 dager siden også ) så jeg hadde 1.49.30 eller noe.

Oppdateres nå så det blir spennende.  :)

fonberg

Fikk varsel om at oppdatering var tilgjengelig da jeg satte meg i bilen i morres. Installerte etter jeg parkerte på jobb, og nå etter oppdateringen lyktes jeg - for første gang - med å stoppe og starte lading fra app! Dette med original UMC med Schuko  :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Real EoN

@Roger(NO)
Jeg fikk det røde adapteret 10 september i fjor, så sikkert et av dem ikke godkjente da. Det er derimot veldig godkjent av meg selv ;)

Hmm.. Mange fått oppdatering av software inatt ser jeg.. Ut å sjekke bil !!
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Morten1969

Sitat fra: Morten1969 på søndag 19. januar 2014, klokken 12:56
Jeg fikk en mail fra Tesla om at jeg kunne laste inn ny SW idag. Tesla har ved to anledninger vært på besøk hos meg for å investigere ladeproblemene jeg har hatt på IT nettet hjemme. Først i November, så kom de 6 Jan. med en test bil som de hadde en nyutvikled SW på. Etter kort testing sa de at problemet med UMC og IT nettet var løst, og at denne SW vill være tilgjengelig etter ca. ėn måned. Har i mellomtiden fått låne Salto ladekabel.
I dagens Mail spør de om jeg kan laste inn den nye SW og gi tilbakemelding om hvorvidt denne nå løste ladeproblemene mine jeg har hatt fra første dag.
Så det kan jo hende denne oppdateringen kun har gått ut til de som har registrert sine ladeproblemene hos Tesla.?
Jeg er ute å reiser, men skal teste dette inngående på Tirsdag.
Med det kan jo virke som Tesla endelig har funnet nøkkelen til UMC og dårlig Nork IT nett.
Jeg har hvertfal fått tilbake troen:-)

Har nå testet 4 ganger.
Samme problem som før (UMC blå 32A adapter og Chucko).
-Får RØDT lys i ladeport etter endt lading, og om jeg prøver og starte/stoppe lading fra App.
- "Car needs Service" i Displayet.
Grrrrr...... >:( :'(

cdabel

#141
Ser jeg har fått oppdatering og skal installere den snart.  Hvis jeg kan klare meg uten bil i noen dager har jeg lyst til å teste ut om ladekabelen kan stå påkoblet over lengre tid uten at 12V tommes. 
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

janmb

Sitat fra: hma på tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:47

Dersom du har faktabaserte opplysninger om en eventuell dataprotokoll som brukes til lading av Tesla Model S, og samtidig kan belyse og oppklare hvorfor denne 'har', eventuelt 'ikke har' betydning for bilens programvare/UMC, ville det vært fint.
Understreker at jeg ikke spør for å være nesevis, men fordi jeg er interessert i å lære mer om bilen.

Mine påstander kan hvem som helst relativt enkelt utlede fra kjente forutsetninger - som jeg har listet her tidligere.

I følge Tesla er en del av problemet "kommunikasjonen mellom kabelen og bilen" - omtrentlig gjengitt etter minne fra uttalelser i media de siste dagene.

Min observasjon og påstand, og som jeg ikke ser noen bestride, er at bilen fungerer 100.0% med tredjeparts type 2 produkter.

Disse to punktene plasserer problemet solid på UMC-siden og ikke bilsiden - uten at man trenger å dykke i detaljer i det hele tatt. At symptomene kan fjernes ved å oppdatere bilen betyr ikke at problemet befinner seg-, bør- eller kan løses der.

Ettersom UMCen bruker type 2 mode 3 plugg på bilsiden skal den åpenbart oppføre seg som et type 2 produkt, ikke med mer eller mindre sære spesialtrekk spesifikt for Tesla. Ergo skal det ikke være mulig at bilen fungerer perfekt med andre type 2 produkter og delvis ikke med UMC basert på et problem som helt eller delvis befinner seg i bilen. Dette er helt simpel utledning basert på kjente faktorer og ikke spekulasjoner eller forsøk på å fremstå som noen "ekspert" i det hele tatt. Poenget er bare at man kan vite langt mer enn man tror ved å sette flere kjente fakta opp mot hverandre.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Patosan på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:36
@hma

Se på IEC 62196 (tex Wikipedia).
Här beskrivs grunderna i 'kommunikationsprotokoll'.
Jag är enig i att det är ganska primitivt, men billigt och förmodligen robust (om det implementeras korrekt).
Jag ville trotts det kalla det kommunikation mellan laddare och bil/kabel, eftersom laddare genom PWM signaliserar kapcitet och bil/kabel därefter visar vad som den är dimensionerad för.

Husk at UMCen ikke bare er en kabel. Den har også rollen til ladestasjonen. Den kan derfor likestilles funksjonelt med en veggmontert type 2 boks med fast type 2 kabel mellom seg selv og bilen.

At problemet har noe som helst med selve kabelen (lederne) å gjøre er det vel ingen som tror. Problemet ligger i så fall i UMCens kontrollsegment, dvs kladden som leker type 2 ladestasjon med varierende hell.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: hma på tirsdag 21. januar 2014, klokken 17:09
Med dette vil jeg kort og godt synliggjøre at det er fullt mulig for Tesla å løse mange av problemene med en programvareoppdatering i bilen. Om dette er den eneste løsningen er neppe sannsynlig all den tid Tesla har varslet en ny og bedre UMC, men den kan altså løse problemene mange av dere opplever.

Det vil kunne løse symptomer - ikke problemet. Nok engang, dersom roten til problemet var toleranser eller oppførsel i bilen i det hele tatt burde den også hatt tilsvarende problemer med andre type 2 ladere.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

19quiz76

- Ny SW ventet meg i morges (1.49.83), brukte ca 30 min på å installere
- Start/stopp lading via app fungerte
- Scheduled charging via skjerm fungerte
- Ikke testet å lade til ladegrense, så vet ikke om det kommer "Charge Cable Problem" melding ved endt lading.
- På app indikerer 13A trekk med Schuko, men 0 km/t lading. Antar det skyldes kaldt batteri, men typical range steg likevel.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

fonberg

Sitat fra: fonberg på onsdag 22. januar 2014, klokken 09:45
Fikk varsel om at oppdatering var tilgjengelig da jeg satte meg i bilen i morres. Installerte etter jeg parkerte på jobb, og nå etter oppdateringen lyktes jeg - for første gang - med å stoppe og starte lading fra app! Dette med original UMC med Schuko  :)

Oppdatering: Nå fungerte det også å starte lading fra VT, ca. en halvtime etter at jeg stoppa ladinga fra VT. Dette har heller aldri fungert før hos meg. Lovende.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

krister461

Sitat fra: janmb på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:29
Det vil kunne løse symptomer - ikke problemet. Nok engang, dersom roten til problemet var toleranser eller oppførsel i bilen i det hele tatt burde den også hatt tilsvarende problemer med andre type 2 ladere.
Hele ditt resonnement baserer seg på at Teslas UMC oppfører seg som en Type 2 ladestasjon og bruker eksakt samme signaler. Har du noen kilde for det eller er det bare din antagelse?

For meg virker det som om du drar alt for klare konklusjoner basert på løse antagelser...

Samtidig kommer det mange meldinger i denne tråden om folk som faktisk har blitt kvitt ladeproblemer etter oppgradering av bilens software.

janmb

#148
Sitat fra: krister461 på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:51
Hele ditt resonnement baserer seg på at Teslas UMC oppfører seg som en Type 2 ladestasjon og bruker eksakt samme signaler. Har du noen kilde for det eller er det bare din antagelse?

Det er riktig på at jeg baserer meg på det. Og all den tid den er tilkoblet en type 2 mode 3 plugg er det faktisk nødvendigvis et krav at den oppfører seg i henhold til det.

Dersom det var slik at Tesla hadde en egen plugg med andre/flere ledere kunne det selvsagt vært tenkelig at de hadde noe eget proprietært ræl mellom seg selv og UMC, men all den tid de bruker samme pinner for pilotsignal som en hvem som helst annen type 2 stasjon er ikke avvik der noe alternativ.

Sitat fra: krister461 på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:51
Samtidig kommer det mange meldinger i denne tråden om folk som faktisk har blitt kvitt ladeproblemer etter oppgradering av bilens software.

De er kvitt symptomer, ikke nødvendigvis selve feilen. Når det er sagt er det jo supert at det hjelper folk som har hatt trøbbel med dette, men det er like fullt kjedelig å løse et problem med å innføre et annet - og jeg tror det er nettopp det de gjør ut fra tidligere forklarte resonnementer.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

krister461

Sitat fra: janmb på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:10
Det er riktig på at jeg baserer meg på det. Og all den tid den er tilkoblet en type 2 mode 3 plugg er det faktisk nødvendigvis et krav at den oppfører seg i henhold til det.

Dersom det var slik at Tesla hadde en egen plugg med andre/flere ledere kunne det selvsagt vært tenkelig at de hadde noe eget proprietært ræl mellom seg selv og UMC, men all den tid de bruker samme pinner for pilotsignal som en hvem som helst annen type 2 stasjon er ikke avvik der noe alternativ.
Men, er bilens plugg en standard type 2 mode 3? Den takler jo også Teslas superladere som sender DC-strøm.

Og, gitt dine forutsetninger som burde jo Teslas UMC kunne brukes på en hvilken som helst bil som støtter type 2 mode 3, men det er vel ingen som forventer?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA