Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4 eller 5 års nybilgaranti?

Startet av Gusse, søndag 26. januar 2014, klokken 19:34

« forrige - neste »

jsu224

Hm..den oppdateringa som kom for halvannen uke siden ca..den droppa jeg som en del andre. Nå er den plutselig borte ? Noen som har opplevd det? Har jeg klart å komme borti "set" knappen slik at den har oppdatert? Eller kan den være trukket siden det kommer ny nå? Hva heter den siste og nest siste oppdateringen?

Avh

Sitat fra: Balrog på mandag 20. januar 2014, klokken 17:34
OT: Bilens dynamiske egenskaper i low var fantastiske. Den var klistra til veien og svinger var grisemoro. I standard får den egenskaper langt nærmere en vanlig kjedelig bil.

Jeg føler meg i hvert fall skikkelig lurt ift. luftfjæring. At vi skal straffes fordi en amerikaner har kjørt på et hengerfeste? Jeez..


Noe som tyder på at vi får tilbake low ved en senere oppdatering?
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

krister461

Sitat fra: Avh på mandag 20. januar 2014, klokken 18:46
Noe som tyder på at vi får tilbake low ved en senere oppdatering?
Ja, det er lovet i en snarlig oppdatering. :-)

OleJA

Sitat fra: Tuxedo på mandag 20. januar 2014, klokken 18:32
Sitat fra: OleJA på mandag 20. januar 2014, klokken 17:50
Sitat fra: Balrog på mandag 20. januar 2014, klokken 17:34
On Topic: Noen som har hatt ladeproblemer etter siste sw update?
Funker som fjell, bortsett fra at åpning av ladeluke med UMC kabel nok en gang har sluttet å virke. Neppe sammenheng med oppgradering siden det virket et par ganger.
Fikk ny UMC for et par uker siden pga samme feil, og den nye har kun hengt tørt i garasjen og aldri vært på tur. Da blir det vel snart ladekabel nummer 3. ..

Da virker det som UMC'en er grei, men signalmottakeren i bilen derimot...it takes two to Tango  :D
Ganske sikker på at det er selve UMC en som må byttes igjen. Føles som det er ekstra mye motstand i knappen på ladepluggen, vil liksom ikke inn de vanlige 1-2mm.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

OleJA

Andre dagen med ny FW, kona har bilen idag: På vei til jobben popper det opp: 'ABS disabled', 'Traction control disabled', 'Stability control' disabled', proceed with caution. Vet ikke om dette er software, sensor feil eller whatever. Ned å møte henne på SC nå  :-\
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Amper

det hørtes ut som feil på en abs sensor.. du får normalt alle disse følgefeilene da siden alle bruker denne abs sensor som referanse.. jeg har hatt det flere ganger på audi.

jeg tipper det neppe er en software sak. 
P85D :o)

Veggen

Kan noen av dere som har fått denne oppdateringen og som også opplevde 25% reduksjonen i strømtrekk pga "ustabilt" strømnett i forrige versjon kommentere om den oppfører seg noe annerledes?

Hvis denne også reduserer strømmen med 25% unødvendig så står jeg over denne gangen også.
Har ingen store ladeproblemer i dag så foretrekker å vente til alt er fikset.

Go-carter

Er nok en gang barnevakt for P85'en til fattern, og den er nyoppdatert. Klarte i dag å få 42km/t på Vulkan(med forrige sw 40-41) lading, så den er iallefall ikke blitt noe dårligere! Volten pendlet stort sett mellom 230-231V de 15 minuttene jeg satt i bilen.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Trøndertesla

Sitat fra: Veggen på tirsdag 21. januar 2014, klokken 10:19
Kan noen av dere som har fått denne oppdateringen og som også opplevde 25% reduksjonen i strømtrekk pga "ustabilt" strømnett i forrige versjon kommentere om den oppfører seg noe annerledes?

Hvis denne også reduserer strømmen med 25% unødvendig så står jeg over denne gangen også.
Har ingen store ladeproblemer i dag så foretrekker å vente til alt er fikset.

"25% reduksjonen" oppleves ikke som noe problem for min del, og det gjør vel ladeprosessen sikrere. I løpet av de siste ukene så har jeg opplevd redusert lading en gang, og da var det helt sikkert  noe "feil" med strømnettet. Man må bare huske på å sette opp AMP igjen så er den back in business.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

FThorsen

Sitat fra: OleJA på tirsdag 21. januar 2014, klokken 08:54
Andre dagen med ny FW, kona har bilen idag: På vei til jobben popper det opp: 'ABS disabled', 'Traction control disabled', 'Stability control' disabled', proceed with caution. Vet ikke om dette er software, sensor feil eller whatever. Ned å møte henne på SC nå  :-\

Det er vel en del folk som har fått denne feilmeldingen hvis en eller flere av bremsene har frosset fast og man begynner å kjøre med ett hjul som er låst. Kom det noe smell/rykk i bilen rett før/etter disse feilmeldingene? I så tilfelle er det bremsen som løsnet. Hvis ikke, prøv å reverser litt på bar asfalt.
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

krister461

Siden moderator bestemte seg for å stenge "Tesla i norske medier"-tråden forsøker jeg å fortsette pågående diskusjon her (i den grad det lar seg gjøre). :)

Sitat fra: janmb
Softwareoppdateringen de snakker om på bilsiden er jo helt enkelt en (ytterligere) struping av amp.
Hvor har du dette fra? Jeg har ikke registrert at siste oppdatering struper amp ytterligere i forhold til tidligere oppdateringer.
Sitat
Ei heller adresserer det på noen som helst måte problemet med at lading ikke kan gjenopptas/startes remote - noe som funker utmerket med tredjeparts kabler/ladere.
Det er vel opptil flere som har rapportert at lading nå kan stoppes og startes igjen. Se f.eks. her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11888.msg171006.html#msg171006
Sitat
Poenget forblir det samme: Bilen har jo i lange tider fungert 100% med tredjeparts ladekabler (mennekes) og tredjeparts ladestasjoner. Ergo er det ikke bilen som trenger en fiks.
Jeg synes den konklusjonen blir for enkel. Ja, bilen har fungerert fint med andre ladekabler og dårlig med UMC. Men, det kan likefullt være et problem som kan løses med bilens software da det er bilen som tolker signalene som kommer fra UMC.

janmb

Jeg er skeptisk til alle forsøk på å løse UMCens problemer på bilsiden helt enkelt fordi det er å dekke over symptomer og ikke ta problemet ved roten. Ennå verre er det at man innfører en reduksjon i ladehastighet som "løsning" på dette problemet.

Hovedgrunnen til min skepsis er dette:

Type 2 Mode 3 definerer en helt spesifikk protokoll for kommunikasjonen mellom ladestasjonen og bilen. Eventuelle avvik fra dette befinner seg nødvendigvis i UMCen og ikke bilen, ettersom bilen snakker type 2 riktig med andre ladestasjoner. Endringer man gjør på bilsiden for å tilpasse seg UMCens feil betyr dermed at man antakelig innfører et tilsvarende avvik fra protokollen på bilsiden, ergo bevisst innfører en tilsvarende "feil" der. Som i sin tur KAN bety at man blir mindre kompatibel med ladestasjoner som faktisk snakker type 2 riktig. Jeg sier KAN - ikke MÅ. Forhåpentligvis lar disse endringene seg gjøre uten å samtidig klusse til kommukasjonen med riktige stasjoner, men samtidig, feil på begge ender er egentlig en dårligere løsning enn å gjerne feilen der finnes.

Jeg jobber mye med dataprotokoller til vanlig og er derfor veldig vant til å debugge slikt. Om man kombinerer kjente fakta med moderat lesing mellom linjene er denne saken egentlig rimelig klar.

Når det er sagt er det forståelig at Tesla kjemper med nebb og klør for å løse dette på bilsiden ettersom det er langt billigere og raskere - men om det er noen god løsning gjenstår å se. For å kunne kalle det det må alle med UMC uansett adapter oppleve 100% stabil lading ved full ampere, starte/stoppe lading remote, samt feilfri type 2 kommunikasjon med andre, riktige stasjoner. Om de kommer dit utelukkende med å flikke på bilens FW - kudos. Jeg tviler.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

krister461

Sitat fra: janmb på tirsdag 21. januar 2014, klokken 14:18
Jeg er skeptisk til alle forsøk på å løse UMCens problemer på bilsiden helt enkelt fordi det er å dekke over symptomer og ikke ta problemet ved roten. Ennå verre er det at man innfører en reduksjon i ladehastighet som "løsning" på dette problemet.
Hvor har du det fra at de har innført en reduksjon i ladehastighet som løsning på norske ladeproblemer?

Såvidt jeg har fått med meg så er reduksjonen i ladehastighet en sikkerhetsfunksjon de la inn på grunn av en garasjebrann i USA. Oppdateringen som kom på søndag og som skal løse norske ladeproblemer inneholder ingen slik reduksjon såvidt jeg har registrert.
Sitat
Hovedgrunnen til min skepsis er dette:

Type 2 Mode 3 definerer en helt spesifikk protokoll for kommunikasjonen mellom ladestasjonen og bilen. Eventuelle avvik fra dette befinner seg nødvendigvis i UMCen og ikke bilen, ettersom bilen snakker type 2 riktig med andre ladestasjoner. Endringer man gjør på bilsiden for å tilpasse seg UMCens feil betyr dermed at man antakelig innfører et tilsvarende avvik fra protokollen på bilsiden, ergo bevisst innfører en tilsvarende "feil" der. Som i sin tur KAN bety at man blir mindre kompatibel med ladestasjoner som faktisk snakker type 2 riktig. Jeg sier KAN - ikke MÅ. Forhåpentligvis lar disse endringene seg gjøre uten å samtidig klusse til kommukasjonen med riktige stasjoner, men samtidig, feil på begge ender er egentlig en dårligere løsning enn å gjerne feilen der finnes.

Jeg jobber mye med dataprotokoller til vanlig og er derfor veldig vant til å debugge slikt. Om man kombinerer kjente fakta med moderat lesing mellom linjene er denne saken egentlig rimelig klar.
Nå kan det være mange grunner til at Tesla ønsker å sende andre signaler enn det som er definert i "Type 2 Mode 3"-protokollen. Selvom det kan være slike proprietære signaler som skaper feil, så kan det like fullt være at UMC sender riktig, mens bilen tolker feil. Hvordan Tesla har gjort dette vet jeg strengt tatt for lite om.

Men mtp. de første resultatene som er rapportert her fra siste oppdatering så mistenker jeg at saken ikke er så klar som du mener og at kanskje du leser for mye mellom linjene. Forøvrig jobber jeg mye med dataprotokoller til vanlig jeg også, uten at det behøver å ha så mye å si i denne sammenheng. ;)

hma

#118
Sitat fra: janmb på tirsdag 21. januar 2014, klokken 14:18
Type 2 Mode 3 definerer en helt spesifikk protokoll for kommunikasjonen mellom ladestasjonen og bilen.
Jeg ønsker ikke å starte en diskusjon rundt standardisering av ladbare kjøretøy, men føler jeg må oppklare noen begreper:

- 'Type' har å gjøre med den fysiske kontakten. F.eks har de japanske bilene (Leaf, iMiEV, etc) "type 1" kontakt, standarisert som SAE J1772. Type 2 kontakt er omtalt som "den nye elbilkontakten" eller "Mennekes", brukt på de tyske bilene og Tesla ModelS.

- 'Mode' har med den tekniske og sikkerhetsmessige utførelsen av tilkoblingen mellom strømnettet og bilen.

Kommunikasjonen mellom lader, enten det er mode2 ("kladd") eller mode3 ("kladd" innebygget i stolpe), er basert på et PWM pilotsignal 'Control Pilot'. Dette signalet har til oppgave å fortelle bilen hvor mye strøm bilens lader kan trekke fra ladepunktet.
Det finnes også en tilkobling for 'Proximity' som bekrefter at kontakten er tilkoblet kjøretøyet.
I følge 'Griffel' er kablene (for mode3/type2/type1) kodet slik at man ikke skal kunne trekke mer enn 16A over en 16A kabel, selv om denne kobles til et større uttak.

Se følgende artikkel for detaljer:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

janmb

Sitat fra: krister461 på tirsdag 21. januar 2014, klokken 14:30
Sitat fra: janmb på tirsdag 21. januar 2014, klokken 14:18
Jeg er skeptisk til alle forsøk på å løse UMCens problemer på bilsiden helt enkelt fordi det er å dekke over symptomer og ikke ta problemet ved roten. Ennå verre er det at man innfører en reduksjon i ladehastighet som "løsning" på dette problemet.
Hvor har du det fra at de har innført en reduksjon i ladehastighet som løsning på norske ladeproblemer?

Såvidt jeg har fått med meg så er reduksjonen i ladehastighet en sikkerhetsfunksjon de la inn på grunn av en garasjebrann i USA. Oppdateringen som kom på søndag og som skal løse norske ladeproblemer inneholder ingen slik reduksjon såvidt jeg har registrert.

Du har helt rett - jeg blander.

Sitat fra: krister461 på tirsdag 21. januar 2014, klokken 14:30
Nå kan det være mange grunner til at Tesla ønsker å sende andre signaler enn det som er definert i "Type 2 Mode 3"-protokollen. Selvom det kan være slike proprietære signaler som skaper feil, så kan det like fullt være at UMC sender riktig, mens bilen tolker feil. Hvordan Tesla har gjort dette vet jeg strengt tatt for lite om.

Vi vet dette: De har frem til nå hatt en implementasjon i bilen som kommuniserer riktig med type 2 mode 3 ladestasjoner (med unntak av Teslas UMC)

Det er ingen god grunn til at de skal trenge å avvike fra standarden - noe som heller ikke er greit så lenge de har valgt den pluggen de har.

Nå får vi håpe at eventuell tukling ikke ødelegger for funksjonaliteten med andre ladestasjoner som ikke deler UMCens særheter.

Sitat fra: krister461 på tirsdag 21. januar 2014, klokken 14:30
Men mtp. de første resultatene som er rapportert her fra siste oppdatering så mistenker jeg at saken ikke er så klar som du mener og at kanskje du leser for mye mellom linjene. Forøvrig jobber jeg mye med dataprotokoller til vanlig jeg også, uten at det behøver å ha så mye å si i denne sammenheng. ;)

Relevansen er helt enkelt at man har en bedre forståelse enn folk flest for prinsippene i hvordan en datautveksling etter en definert protokoll fungerer.

Jeg forutsetter følgende (som jeg antar du er enig i):
- Tredjeparts type 2 mode 3 stasjoner snakker denne protokollen riktig
- Bilen snakker fint sammen med disse fordi den har implementert type 2 mode 3 riktig

Ut fra det er det vanskelig å utlede noen annen konklusjon enn at UMCen IKKE har implementert type 2 mode 3 riktig. Dersom den hadde det burde den ikke hatt problemer med kommunikasjon med bilen i det hele tatt - fordi andre type 2 produkter fungerer.

En helt annen mulighet (som jeg egentlig har mer tro på - men krever at man overser en del av Teslas generiske beskrivelser i media) er følgende:

- UMCen snakker type 2 riktig.
- Bilen snakker type 2 riktig.
- Problemet er ikke mellom bil og kabel i det hele tatt
- UMCen har en masse overfølsom sensing på innkommende strøm
- UMCen (og ikke bilen) beslutter at strømmen er ræva og kutter lading kontrollert fra sin side (inkludert riktig type 2 signalering)

Dette er en annen forklaring som fullt ut matcher symptombildet. Det eneste som ikke matcher symptombildet i det hele tatt er Teslas forklaring - om man skal ta den bokstavelig.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA