Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: usikker på hvilken Leaf du skal velge

Startet av BMW850, søndag 26. januar 2014, klokken 16:14

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. januar 2014, klokken 12:17
Kanskje folk burde lese hva trådstarter spør om :) ?

og svaret på det er:
-Man kan lade med 32A400V fra ladestasjon
-mulig det vil fungere som redundans

resten er blah blah og synsing og det syns jeg er greit.;)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Griffel

#16
Sitat fra: Epleskreller på søndag 19. januar 2014, klokken 12:28
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. januar 2014, klokken 12:17
Kanskje folk burde lese hva trådstarter spør om :) ?

og svaret på det er:
-Man kan lade med 32A400V fra ladestasjon
-mulig det vil fungere som redundans

resten er blah blah og synsing og det syns jeg er greit.;)
"Man kan lade med 32A400V fra ladestasjon" men altså fra de såkalte 22kW type 2 ladestasjonene.
Man kan også lade med 230V 1 fas 32A for en offentlig ladestasjon som ikke har 400V men tilbyr 32A kun fra 230V.
(De med enkeltlader er begrenset til 16A 1-fas fra offentlige 230V ladestasjoner. I følge andre her på forum skal det finnes minst en slik 230V 32A offentlig ladestasjon.)
En viss grad av redundans er ganske sansynlig siden det er relativt enkelt å få til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AreLib

Fordelen er størst om du kjører 250km eller mer pr dag og har tilgang på masse strøm. det er egentlig den eneste fordelen. men den fordelen har du bare om du fredes til fra jobb/hytte og kun vil lade på stedet. selv skrotet jeg dobbeltlader da en titt på hurtigladekartet over chademo plasser avgjorde at de pengene en dobbeltlader koster kan heller gå til chademo adapter. hvorfor nøye meg med 22kw når jeg kan få 50kw billigere :) koker vel ned til at de med behov har fordelen de som ikke har behov kjører rundt med dødvekt mesteparten av året  ::)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Bjørn

Sitat fra: Epleskreller på søndag 19. januar 2014, klokken 12:14
Sitat fra: Bjørn på søndag 19. januar 2014, klokken 12:00
Jeg har enkeltlader.. Og angrer bittert..!  :-\ Prøvde å få det omgjort før bilen kom, men ble for sen..
Som den gnier'n jeg er så gjør det vondt hvær gang jeg står på en 22kw plass, og reiser derfra m halvparten jeg *kunne* fått..  ::)

står du ofte på 22kW-plasser?

Hver gang jeg er i Trondheim, og det er relativt ofte.. :) Nettopp kommet en 22kw i Namsos også nå.. som hadde vært greit å få utnyttet i de tilfeller jeg plutselig må dra på en lengre tur, for å toppe bat. helt opp.. (jeg lader til 70% hverdags)
Jeg tenker som smurf, på tur vil det være SC, combo eller chademo som gjelder. Disse gir vel maks 130kw, 75kw og 50kw om jeg har forstått det rett.

Er dobbeltlader ekte redundans? Vil motsatt lader virke om den første feiler?

Øyvind.h

Igjen: Se hva trådstarter spør om. Han ber om argumenter for dobbeltlader, ikke "jeg valgte enkeltlader fordi..."
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#20
Sitat fra: Bjørn på søndag 19. januar 2014, klokken 13:05
Er dobbeltlader ekte redundans? Vil motsatt lader virke om den første feiler?
Det spørs hva som menes med ekte redundans.
Kun Tesla kan svare sikker på dette, men:
Dersom de ikke er rene tullinger er det en grad av redundans med dobbeltlader, "ekte" er den helt sikkert ikke, spørsmålet er hva som feiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på søndag 19. januar 2014, klokken 13:20
Sitat fra: Bjørn på søndag 19. januar 2014, klokken 13:05
Er dobbeltlader ekte redundans? Vil motsatt lader virke om den første feiler?
Det spørs hva som menes med ekte redundans.
Kun Tesla kan svare sikker på dette, men:
Dersom de ikke er rene tullinger er det en grad av redundans med dobbeltlader, "ekte" er den helt sikkert ikke spørsmålet er hva som feiler.
Noe redundans er det, for jeg har lest om amerikanere som plutselig har falt ned på enkeltlader-hastighet og som har fått beskjed av Tesla at en av laderne er defekt og må skiftes.
Opplever man det med enkeltlader (nevnt før - sikkert promille sannsynlighet) går man ned på 0 lading.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 19. januar 2014, klokken 12:43
(De med enkeltlader er begrenset til 16A 1-fas fra offentlige 230V ladestasjoner. I følge andre her på forum skal det finnes minst en slik 230V 32A offentlig ladestasjon.)

Fylkeshuset i Sarpsborg har 6-7 slike 1x32A Type 2 uttak nå. Jeg tror det har kommet opp et par i Apenesfjellet også, har dog ikke fått testet disse ennå. Det ser uansett ut til at også disse blir ganske vanlige.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. januar 2014, klokken 13:22
Sitat fra: Griffel på søndag 19. januar 2014, klokken 13:20
Sitat fra: Bjørn på søndag 19. januar 2014, klokken 13:05
Er dobbeltlader ekte redundans? Vil motsatt lader virke om den første feiler?
Det spørs hva som menes med ekte redundans.
Kun Tesla kan svare sikker på dette, men:
Dersom de ikke er rene tullinger er det en grad av redundans med dobbeltlader, "ekte" er den helt sikkert ikke spørsmålet er hva som feiler.
Noe redundans er det, for jeg har lest om amerikanere som plutselig har falt ned på enkeltlader-hastighet og som har fått beskjed av Tesla at en av laderne er defekt og må skiftes.
Opplever man det med enkeltlader (nevnt før - sikkert promille sannsynlighet) går man ned på 0 lading.

redundans vil være om en lader (uansett hvilken av de to) feiler, da vil den andre ta over. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer med to ladere, derfor spør jeg. Er det derimot sånn at en lader er primær og om denne feiler feiler hele ladingen. Da er det ingen hjelp med en ekstra lader. Forhåpentligvis er det mulig å lade uansett hvilken av de to laderne som feiler.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Griffel

Sitat fra: Epleskreller på søndag 19. januar 2014, klokken 14:33
redundans vil være om en lader (uansett hvilken av de to) feiler, da vil den andre ta over. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer med to ladere, derfor spør jeg. Er det derimot sånn at en lader er primær og om denne feiler feiler hele ladingen. Da er det ingen hjelp med en ekstra lader. Forhåpentligvis er det mulig å lade uansett hvilken av de to laderne som feiler.
Den normale måten å bygge en slik lader på vil være 2 i parallell som deler lasten, feiler den ene vil den andre fortsette men da selvfølgelig med 1/2 ytelse av dobbeltlader. Så er det et spørsmål om hva som feiler, full uavhengighet er ofte vanskelig å oppnå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: bensinhodet på søndag 19. januar 2014, klokken 13:01
Fordelen er størst om du kjører 250km eller mer pr dag og har tilgang på masse strøm. det er egentlig den eneste fordelen. men den fordelen har du bare om du fredes til fra jobb/hytte og kun vil lade på stedet. selv skrotet jeg dobbeltlader da en titt på hurtigladekartet over chademo plasser avgjorde at de pengene en dobbeltlader koster kan heller gå til chademo adapter. hvorfor nøye meg med 22kw når jeg kan få 50kw billigere :) koker vel ned til at de med behov har fordelen de som ikke har behov kjører rundt med dødvekt mesteparten av året  ::)

Jeg tror ikke på Chademo-laderen før jeg har den i hånda. Jeg har hørt mye om mytiske ting som adapter for røde kontakter, adapter for blå kontakter og originale vinterhjul, og til og med betalt for de, men jeg har aldri faktisk sett de.

22kW type2 ladestasjoner kan brukes av bilen nå.

22kW ladekontakter kommer til å bli mye mer utbredt i Norge enn Chademo, mye billigere lading, og i feks Tyskland finnes det knapt Chademo overhodet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

bb

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte dobbeltlader. På mine turer der jeg har vandret litt utenfor SCs trygge nettverk så måtte jeg ta til takke med 22 kW. På video #3 måtte jeg lade fire timer hos Tesla i Stavanger for å komme meg til Bergen via noen avstikkere. Hadde jeg hatt enkeltlader ville det ikke gått fordi de skulle stenge.

Ved andre anledninger har jeg også fått utnyttet dobbeltladeren. En ting er å tenke på at dobbeltladeren koster penger ved innkjøp. Men den prisen glemmer du fort når du sitter der og venter på at ladingen skal bli ferdig så du kommer deg fram.

Forresten så begynner flere og flere CHAdeMO i landet å ta betalt. ABB sin ved Alnabru ble på slutten av 2013 betalingsbelagt. Grunnen til dette er nok at det koster mye mer å sette opp en CHAdeMO. Og derfor vil de som setter dem opp gjerne få tilbake det de har investert.

Mens de som setter opp Type2 tror jeg vil holde dem gratis eller ta mindre betalt fordi de i utgangspunktet er billige. Det er jo du selv som har tatt regninga med å kjøpe hardware i bilen som takler høyere hastigheter.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

BMW850

#27
Fint å få betraktninger fra noen som har kjørt noen mil Bjørn :) Tenker det samme, har lyst til å være mer uavhengig av SC-nettverket. Skal ha bilen i mange år og da lar jeg ikke en ekstrakostnad på litt over en prosent av totalkostnaden stoppe meg.

Redigert: Om det er virkelig redundans er jo det også greit å ta med seg!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Superduper

Får man kun fordel av å ha dobbeltlader, om man lader med 3 faset? Ladetid på feks SC blir det samme?

Hyperstress


Sitat fra: Superduper på søndag 30. mars 2014, klokken 11:46
Får man kun fordel av å ha dobbeltlader, om man lader med 3 faset? Ladetid på feks SC blir det samme?

Lading på SC er helt uavhengig av laderne i bilen. Kun ved lading fra "vanlig" strømnett (vekselstrøm / AC) at laderne i bilen benyttes.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA