Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ustabil Carwings

Startet av pej, lørdag 25. januar 2014, klokken 14:25

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: janmb på mandag 20. januar 2014, klokken 18:34
Sitat fra: KnutGol på mandag 20. januar 2014, klokken 12:40
Forklaringen jeg fikk fra en dansk Tesla-ingeniør som var innom og målte på strømopplegget jeg lader fra var at når bilen ser DC-spenninger fra stikkontakten tror den det er noe galt og kobler hovedbatteriet fra nettet.

Det der gir forferdelig lite mening for meg.

Meningen er antageligvis at computeren da tror at det er overledninger i selve bilen og at det er batteriets egen DC-spenning den plukker opp.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Griffel

#121
Sitat fra: Bjørn på mandag 20. januar 2014, klokken 17:21
Jeg skjønner ikke hvordan det kan være likespenning på noe vis i et AC net..?!  :o   :-\
Det har forsåvidt ikke med spenningen i nettet å gjøre, men at nettet er isolert fra jord. Da da kan det måles et potensial mellom Jord og ledere siden jord og nett i prinsippet "flyter fritt" i forhold til hverandre.
Det ligger trolig ingen effekt bak dette potensialet (høyohmig), og måleresultatet vil sikkert variere med måleutstyr og framgangsmåte. (Et mindre høyohmig instrument ville trolig måle en lavere potensialforskjell)

Teslas ingeniører har fått med seg at vi har IT nett siden de har en Norgesverson av UMC, men har ikke helt forstått fysikken og laget sikkehetsovervåkinger som under visse forhold kobler ut systemet selv om det ikke er en feil.
(USA, Japan og Storbritania har andre krav til jordfeilstrømovervåking enn EU (utenom Storbritania), USA har også et eget krav om måling (og utkobling) av frekvensavhengig feilstrøm.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bjørn

Sitat fra: Griffel på mandag 20. januar 2014, klokken 18:47
Sitat fra: Bjørn på mandag 20. januar 2014, klokken 17:21
Jeg skjønner ikke hvordan det kan være likespenning på noe vis i et AC net..?!  :o   :-\
Det har forsåvidt ikke med nettet å gjøre, men at nettet er isolert fra jord. Da da kan det måles et potensial mellom
Jord og ledere siden jord i prinsippet "flyter fritt". Det ligger trolig ingen effekt bak dette potensialet (høyohmig), og måleresultatet vil sikkert variere med måleutstyr og framgangsmåte.
Teslas ingeniører har fått med seg at vi har IT nett siden de har en Norgesverson av UMC, men har ikke helt forstått fysikken og laget sikkehetsovervåkinger som under visse forhold kobler ut systemet selv om det ikke er en feil.

hmm.. og siden det ikke var noen AC spenning å spore mellom fase og jord..?! så hadde han altså et nett som var godt isolert..? det gir mening isåfall.. :) og denne DC spenningen på 160V som ble målt var/burde være svært lite effekt i.. og kunne i utgangspunktet komme fra hvorsomhelst..?  :)

Leif1

I vår type nett kan like godt en jordfeil hos naboen slå ut hos deg.
Slike jordfeil trenger jo helle ikke være konstante, i og med at de gjerne finnes i apparater som slås av og på.
Konvertitt fra S til X

ELsvein

Sitat fra: D.O på mandag 20. januar 2014, klokken 09:08
Ingen problemer med lading i -28. Men fikk ladehastighet på 11kmt på 13A så tipper noe går til varming av batteri. Har ikke fått siste oppdatering. Aldri vært plaget med lading heller. Men det hadde vært ok om start via app fungerte, så går for oppdatering når den kommer.

Heller ingen problemer.. Riktignok lading i maks -4 grader, ellers starter og stopper via app. Var nede i 9kmt og 10A på 16A 230V kurs. Har ikke fått ny oppdatering
2018 X100D

 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA