Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ustabil Carwings

Startet av pej, lørdag 25. januar 2014, klokken 14:25

« forrige - neste »

AndersinOslo

Sitat fra: eledille på søndag 19. januar 2014, klokken 23:28
19quiz76:

Årsaken til at det ikke er noe vanskeligere å lage en UMC enn en Schuko til Type 2 er at kladden ikke rører strømmen bortsett fra å slå på spenningen.

Sitat fra: kimnaess på søndag 19. januar 2014, klokken 23:16
Hvor mange har egentlig problemer med dette?

Hos meg står bilen utenfor huset mitt på Majorstua, åpen himmel, og det samme gjør kabel, den henger ute i all slags vær og har gjort det siden jeg fikk den i august.

Hos meg har aldri ladingen stoppet i løpet av natten, og bilen har ladet fint hver natt. Gleder meg alltid over full tank om morgenen :)

Dette er ikke et UMC problem, men et "nett problem".

Tipper pipa di får en annen låt når du står på en eller annen leid hytte i Gok og ikke får ladet. Eller bilen er livløs morgenen etter. Spesielt hvis naboen som har Leaf hilser blidt, plugger ut og triller avsted.

Folk som drar fra hytter i Gok og kjører Leaf bor nede i dalen. Så grunnen til han er så blid er den høye leien du har betalt - og at du må leie mandagen også...
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

teslaz

#76
Sitat fra: kimnaess på søndag 19. januar 2014, klokken 23:16
Hvor mange har egentlig problemer med dette?

Hos meg står bilen utenfor huset mitt på Majorstua, åpen himmel, og det samme gjør kabel, den henger ute i all slags vær og har gjort det siden jeg fikk den i august.  >:(
Er sikker på at ikke mange likte å lese dette.

Hos meg har aldri ladingen stoppet i løpet av natten, og bilen har ladet fint hver natt. Gleder meg alltid over full tank om morgenen :)

Dette er ikke et UMC problem, men et "nett problem".

Tipper pipa di får en annen låt når du står på en eller annen leid hytte i Gok og ikke får ladet. Eller bilen er livløs morgenen etter. Spesielt hvis naboen som har Leaf hilser blidt, plugger ut og triller avsted.
[/quote]

Skjønner egentelig ikke hvorfor folk ikke tåler å lese at det ER ikke alle som har problemer. DET er det mange av her på forumet.
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

eledille

#77
Sitat fra: teslaz på søndag 19. januar 2014, klokken 23:52
Skjønner egentelig ikke hvorfor folk ikke tåler å lese at det ER ikke alle som har problemer. DET er det mange av her på forumet.

Det kan kanskje ha noe med det å gjøre at han stiller seg fullstendig på Teslas side og sier at "dette er ikke et UMC-problem, det er et nettproblem".

Det burde være rimelig krystallklart at når Tesla har valgt å selge bilen i Norge, så må den faktisk klare å bruke den strømmen som finnes her i steinrøysa, særlig når andre tilsvarende produkter virker fjellstøtt.

Den andre årsaken til at det er irriterende at heiagjengen kommer løpende med "Det virker fint hos meg!" hver gang en eller annen har et problem er at det er komplett irrelevant informasjon, som kanskje også kan tolkes som at han som ikke har problemet mener at det er han som har problemet sin feil.

Selvsagt er det ikke alle som har problemet, da ville bilen vært usalgbar, og det at Petter aldri har problemer betyr ikke at Ole umulig kan ha problemer.

En million hvite svaner beviser ikke at svarte svaner ikke eksisterer.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Sitat fra: AndersinOslo på søndag 19. januar 2014, klokken 23:52
Folk som drar fra hytter i Gok og kjører Leaf bor nede i dalen. Så grunnen til han er så blid er den høye leien du har betalt - og at du må leie mandagen også...

Hehe. Det kan vel være :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

teslaz

Sitat fra: eledille på søndag 19. januar 2014, klokken 23:57
Sitat fra: teslaz på søndag 19. januar 2014, klokken 23:52
Skjønner egentelig ikke hvorfor folk ikke tåler å lese at det ER ikke alle som har problemer. DET er det mange av her på forumet.

Det kan kanskje ha noe med det å gjøre at han stiller seg fullstendig på Teslas side og sier at "dette er ikke et UMC-problem, det er et nettproblem".

Det burde være rimelig krystallklart at når Tesla har valgt å selge bilen i Norge, så må den faktisk klare å bruke den strømmen som finnes her i steinrøysa, særlig når andre tilsvarende produkter virker fjellstøtt.
Kimnaes snakker om sin opplevelse og sine erfaringer med sin egen bil. Jeg tror neppe han snakker på Teslas vegne.
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

eledille

Sitat fra: teslaz på mandag 20. januar 2014, klokken 00:06
Kimnaes snakker om sin opplevelse og sine erfaringer med sin egen bil. Jeg tror neppe han snakker på Teslas vegne.

Jeg gir katten i hvem sine vegne han snakker på. Han burde forstå at det ikke gavner verken Tesla eller Teslas kunder at X antall Tesla-eiere ikke kan lade på samme uttak som en Leaf lader på helt problemfritt. Ved å bytte ladeutstyr til Mennekes fungerer også alt plutselig helt fint. Det beviser at dette er et UMC-problem, og ikke et nettproblem.

Ja, vi har et uryddig og merkelig nett. Men både Mennekes og Nissan har fått det til å virke, og det er nå en gang dette nettet vi har.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

kimnaess

Snakker kun utfra egne erfaringer ja, og ja. Om det skjedde meg så er jeg en veldig positiv fyr til vanlig, så jeg tenker som så at sola går nok opp imorgen også selv om jeg ikke rakk ett møte, en middag, eller noe annet jeg var på vei til

Jeg har valgt Tesla, vitende om at det var helt nytt, og jeg er villig til å ta risikoen på det. Om noe skjer tenker jeg at det finnes masse taxier og leiebiler jeg kan få tak i, for alle pengene jeg har spart på bompenger og bensin :)

Som sagt, jeg tenker alltid positivt og løsningsorientert, dog, ikke vært utsatt ennå, så hvem vet, kanskje jeg blir hissigpropp :)
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

Cirion

Sitat fra: eledille på mandag 20. januar 2014, klokken 00:12
Sitat fra: teslaz på mandag 20. januar 2014, klokken 00:06
Kimnaes snakker om sin opplevelse og sine erfaringer med sin egen bil. Jeg tror neppe han snakker på Teslas vegne.

Jeg gir katten i hvem sine vegne han snakker på. Han burde forstå at det ikke gavner verken Tesla eller Teslas kunder at X antall Tesla-eiere ikke kan lade på samme uttak som en Leaf lader på helt problemfritt. Ved å bytte ladeutstyr til Mennekes fungerer også alt plutselig helt fint. Det beviser at dette er et UMC-problem, og ikke et nettproblem.

Ja, vi har et uryddig og merkelig nett. Men både Mennekes og Nissan har fått det til å virke, og det er nå en gang dette nettet vi har.
Leaf kabelen og Mennekes kabelen lader kun på enfas opp til 16A maks... UMC fra Tesla er designet for 3fas 400V med rødt adapter, og fungerer på enfas 32A 230V med blått adapter, og schuko med schuko adapter. At UMC gir mer informasjon til bilen enn hva de andre kablene gjør, kan du ikke nekte for. Om de nye tilbakemeldingen stemmer, beviser det at det aldri var et UMC problem, men en software som ikke tok høyde for variasjonene i nettspenning, jordfeil osv.

De som har vært uheldig å fått defekt UMC eller UMC har feilet av en eller annen grunn, kan vi fortsatt kalle UMC problem, men å generalisere at alle UMC'er er et problem blir helt feil.

Til slutt, jeg snakker for meg, og ja, jeg forsvarer gjerne Tesla mot sånne som deg. Du går vel helt bananas denne gangen også, slik du gjorde når jeg fortalte at min UMC fungerer for meg.

Eldille, du bør tåle at andre ikke opplever dine problemer.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Griffel

Sitat fra: kimnaess på søndag 19. januar 2014, klokken 23:16
Dette er ikke et UMC problem, men et "nett problem".
Det er Tesla som må tilpasses nettet i Norge, ikke omvendt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

teslaz

Sitat fra: Cirion på mandag 20. januar 2014, klokken 00:38
Sitat fra: eledille på mandag 20. januar 2014, klokken 00:12
Sitat fra: teslaz på mandag 20. januar 2014, klokken 00:06
Kimnaes snakker om sin opplevelse og sine erfaringer med sin egen bil. Jeg tror neppe han snakker på Teslas vegne.

Jeg gir katten i hvem sine vegne han snakker på. Han burde forstå at det ikke gavner verken Tesla eller Teslas kunder at X antall Tesla-eiere ikke kan lade på samme uttak som en Leaf lader på helt problemfritt. Ved å bytte ladeutstyr til Mennekes fungerer også alt plutselig helt fint. Det beviser at dette er et UMC-problem, og ikke et nettproblem.

Ja, vi har et uryddig og merkelig nett. Men både Mennekes og Nissan har fått det til å virke, og det er nå en gang dette nettet vi har.
Leaf kabelen og Mennekes kabelen lader kun på enfas opp til 16A maks... UMC fra Tesla er designet for 3fas 400V med rødt adapter, og fungerer på enfas 32A 230V med blått adapter, og schuko med schuko adapter. At UMC gir mer informasjon til bilen enn hva de andre kablene gjør, kan du ikke nekte for. Om de nye tilbakemeldingen stemmer, beviser det at det aldri var et UMC problem, men en software som ikke tok høyde for variasjonene i nettspenning, jordfeil osv.

De som har vært uheldig å fått defekt UMC eller UMC har feilet av en eller annen grunn, kan vi fortsatt kalle UMC problem, men å generalisere at alle UMC'er er et problem blir helt feil.

Til slutt, jeg snakker for meg, og ja, jeg forsvarer gjerne Tesla mot sånne som deg. Du går vel helt bananas denne gangen også, slik du gjorde når jeg fortalte at min UMC fungerer for meg.

Eldille, du bør tåle at andre ikke opplever dine problemer.
Nydelig sitert ::) ::) ::)
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

OddB

Nå har jeg lest dette forumet mens jeg venter på å få bilen. Har høstet mye nyttig informasjon og føler at jeg er klar til å takle de fleste utfordringer som måtte komme.
Akkurat nå er det UMC-kvaliteten som bekymrer meg mest... Uten at man kan stole på den100%  ender man fort opp med ladeangst...
Det har vært gjort noen forsøk på å samle inn informasjon blant medlemmene om hvordan UMC'en virker og ca hvor stor feilraten er..
Det har strandet på at de som rapporterer at de ikke har feil på sin UMC mange ganger ikke har testet alle dens funksjoner, og dermed får man ikke noe brukbart statistisk materiale.
Når dere som har feilfri lading melder om "ingen problemer" hadde det vært veldig nyttig å få vite hvilke funksjoner og situasjoner dere IKKE har testet.
Nå er jeg veldig spent på om den siste updaten har fikset ladeproblemene. Da er det viktig at de som rapporterer at alt virker også tester alle funksjonene.
HVIS det viser seg at Tesla har fikset problemet nå kan man godt gå ut i pressen og skryte av dem. Det er ikke mange bilfabrikanter som kan gjøre slikt online :D
Men samtidig er jeg som mange andre litt skuffet over informasjonstrategien til Tesla i denne saken.
Nå har de vært klar over, og har konkret jobbet med en løsning minst i en måned. Hvorfor i alle dager kunne de ikke ha gått ut med en mail til alle om at de var klar over problemet, forklart at de jobbet med en konkret løsning  ? Da ville nok ikke bølgene ha gått så høyt den siste uken.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

laumb

Ser ladinga gikk strålende i natt.
Gleder meg til langtur etterpå...........


cairnz


Sitat fra: laumb på mandag 20. januar 2014, klokken 06:31
Ser ladinga gikk strålende i natt.
Gleder meg til langtur etterpå...........



Nå er vel ikke du på siste software-versjon?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Elbilist

laumb

Vært ute i bilen.
Parkerte i går med 80something tkm igjen. Slang inn lading og på 2. Forsøket telte den opp Ampere og rapporterte 10km/t som raskt steg til 11km/t.

Løp ut en tur nå; "No wall power - check"-something. Nappa ut UMC av bil og vegg, inn i vegg så bil... Ingenting.....  Kun "charging will start momentarily". Ut av bil, inn så funker det. Nå med 12km/t...


Jeg drar om en time og 10 min, 12 mil...

laumb

Sitat fra: cairnz på mandag 20. januar 2014, klokken 06:48

Sitat fra: laumb på mandag 20. januar 2014, klokken 06:31
Ser ladinga gikk strålende i natt.
Gleder meg til langtur etterpå...........



Nå er vel ikke du på siste software-versjon?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Riktig.

Aaaaaller siste som kom i går har jeg nok ikke blitt tilbudt enda/sjekket.

Om den ikke skaper mer krøll ryker den trolig inn på tirsdag.

Jeg har uansett ikke hatt et eneste problem med lading/UMC før nå for litt siden hvor dem kom helt plutselig - og da kom alle feil i boka. Merkelige greier altså...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA