Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ustabil Carwings

Startet av pej, lørdag 25. januar 2014, klokken 14:25

« forrige - neste »

Birger

Sitat fra: Real EoN på søndag 19. januar 2014, klokken 00:55
@kallagtunet

Vil forsvare Laumb litt her, han er veldig nær mine egne oppfatninger av hva som er problemet... og siden vi ikke har tilgang til hva som skjer med bilene softwaremessig kan vi jo kun bemerke våre egne oppfatninger.

Jeg har rødt adapter selv som jeg bruker på jobb, og IT nett hjemme.. og ser hva som fungerer 100% på 400V TN og definitivt ikke på IT nettet.

Syns formuleringen Laumb gjor til dagbladet var meget god.

+1

Og det legger uansett press på Tesla som bedrift at brukere til stadighet er i det offentlige og kommenterer problematikken.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

janmb

Det er viktig å skille mellom noen som forsvarer et selskap som fortjener tyn (noe Laumb ikke gjør) kontra å jobbe imot elendig journalistikk som direkte driver vranglære overfor publikum (som er det jeg oppfatter Laumb gjorde)

Jeg har selv store problemer med å sitte stille når jeg ser de mest skrikende eksemplene på ignorante journalister, eller enda verre, journalister med en agenda. Når noe presenterer direkte faktafeil som virkelighet, i et media svært mange forholder seg til som faktakilde, er det viktig at de ikke får stå uimotsagt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Kallagtunet

Men er det virkelig Elbilforeningen og Laumb som skal oppklare for Tesla? De har vel en egen informasjonsjef...

Jeg skjønner virkelig ikke poenget å steppe inn å gjøre Telsa sin jobb.

teslaslaven

Når noen sauser sammen alt mulig til feil i evig raljering og lange lister, type:
"manglende gummimatter ved levering" (say what?!)

så er det befriende at noen får satt fokus på det som faktisk må rettes opp i.

Et ungt firma som Tesla nå engang er, er fundamentalt avhengig av saklig feedback fra fornuftige kunder - ikke bare skrålhalser som ramser opp alle mulige enkeltfeil og "feil" som eksisterer på en enkeltbil - men problemer som rammer samtlige kunder.

Kallagtunet

Sitat fra: teslaslaven på søndag 19. januar 2014, klokken 14:25
Når noen sauser sammen alt mulig til feil i evig raljering og lange lister, type:
"manglende gummimatter ved levering" (say what?!)

så er det befriende at noen får satt fokus på det som faktisk må rettes opp i.

Et ungt firma som Tesla nå engang er, er fundamentalt avhengig av saklig feedback fra fornuftige kunder - ikke bare skrålhalser som ramser opp alle mulige enkeltfeil og "feil" som eksisterer på en enkeltbil - men problemer som rammer samtlige kunder.

Ja som fanden leser (eller for ikke si raljerer over) bibelen så ...

janmb

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 14:19
Men er det virkelig Elbilforeningen og Laumb som skal oppklare for Tesla? De har vel en egen informasjonsjef...

Jeg skjønner virkelig ikke poenget å steppe inn å gjøre Telsa sin jobb.

Vi er alle tjent med at det publikum leser i avisen er så korrekt som mulig. Det er helt normalt på alle mulige måter at fagmiljøer og hvem enn som besitter kompetanse må steppe inn og rette opp journalistene.

Dette handler mye mer om journalistikken og allmennopplæringen enn om Tesla.

At Tesla selv burde vært flinkere til å pushe hard facts er meget mulig, men jeg ser ingen verdens problem i at hvem som helst annen med kompetanse retter opp journalister som er på bærtur. Jo mer av det jo bedre for alle.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

19quiz76

Finnes det tredjepartsptodusenter som lager UMC'er? Trodde det bare fantes løsninger for én enkelt strømtype - for eksempel Schuko->Type 2 eller Type 2->Type 2. Blir vel ikke helt fair å sammenligne slike låste løsninger med en *Universal* Mobile Connector som skal takle alle kontaktvarianter og effekter fra 1-11kW?
Mener likevel Tesla burde fikset dette for lenge siden, men å sammenligne TM sin UMC med eks Salto-kabel blir å sammenligne epler og pærer etter min mening.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 19. januar 2014, klokken 16:47
Finnes det tredjepartsptodusenter som lager UMC'er? Trodde det bare fantes løsninger for én enkelt strømtype - for eksempel Schuko->Type 2 eller Type 2->Type 2. Blir vel ikke helt fair å sammenligne slike låste løsninger med en *Universal* Mobile Connector som skal takle alle kontaktvarianter og effekter fra 1-11kW?
Mener likevel Tesla burde fikset dette for lenge siden, men å sammenligne TM sin UMC med eks Salto-kabel blir å sammenligne epler og pærer etter min mening.

Det er ikke vanskelig å lage slike. Jeg har selv laget en mobil 22kW ladekabel (basert på ZCW kit) som fikser alt fra 1x5A 230V til 3x32A 400V via forskjellige adaptere. Den eneste funksjonsforskjellen til Teslas kabel er at der stilles maks tillatt strøm inn automatisk, mens jeg må gjøre det manuelt på min. Det fikses enkelt ved adaptere med innebygget motstand, slik som Tesla bruker. Å lage slike privat er dog mye verre, så jeg tar heller jobben med å justere manuelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tuxedo

Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. januar 2014, klokken 18:10
Sitat fra: 19quiz76 på søndag 19. januar 2014, klokken 16:47
Finnes det tredjepartsptodusenter som lager UMC'er? Trodde det bare fantes løsninger for én enkelt strømtype - for eksempel Schuko->Type 2 eller Type 2->Type 2. Blir vel ikke helt fair å sammenligne slike låste løsninger med en *Universal* Mobile Connector som skal takle alle kontaktvarianter og effekter fra 1-11kW?
Mener likevel Tesla burde fikset dette for lenge siden, men å sammenligne TM sin UMC med eks Salto-kabel blir å sammenligne epler og pærer etter min mening.

Det er ikke vanskelig å lage slike. Jeg har selv laget en mobil 22kW ladekabel (basert på ZCW kit) som fikser alt fra 1x5A 230V til 3x32A 400V via forskjellige adaptere. Den eneste funksjonsforskjellen til Teslas kabel er at der stilles maks tillatt strøm inn automatisk, mens jeg må gjøre det manuelt på min. Det fikses enkelt ved adaptere med innebygget motstand, slik som Tesla bruker. Å lage slike privat er dog mye verre, så jeg tar heller jobben med å justere manuelt.

Holy shit...Har du hatt en byggetråd på forumet her som jeg har gått glipp av?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på søndag 19. januar 2014, klokken 18:22
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. januar 2014, klokken 18:10
Det er ikke vanskelig å lage slike. Jeg har selv laget en mobil 22kW ladekabel (basert på ZCW kit) som fikser alt fra 1x5A 230V til 3x32A 400V via forskjellige adaptere. Den eneste funksjonsforskjellen til Teslas kabel er at der stilles maks tillatt strøm inn automatisk, mens jeg må gjøre det manuelt på min. Det fikses enkelt ved adaptere med innebygget motstand, slik som Tesla bruker. Å lage slike privat er dog mye verre, så jeg tar heller jobben med å justere manuelt.

Holy shit...Har du hatt en byggetråd på forumet her som jeg har gått glipp av?

Det meste står her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10232.msg151198.html#msg151198
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Tviler ikke på at du har fått til dette, JK - men så vidt jeg vet finnes ikke en ferdigløsning kommersielt tilgjengelig med tilhørende krav til testing under alle bruksforhold og garantert funksjon. Poenget mitt var bare at selv om Salto klarer å lage ladekabel for én dedikert strømkonfig, er det ikke nødvendigvis like enkelt å lage en multiløsning som skal funke på 5-10  strømopplegg med forskjellig mating.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jog

Joda Salto boksen virker med alle strømvalg den og, 230V  16A, 32A,  400/16 og 400/32.  Det er bare og sette på adapter  på kabelen, + den klarer jo 400/32 som UMC ikke klarer.
Normalt lader jeg med salto boksen, men siden jeg fikk den blå overgangen var jeg spent for å prøve den.   Dagen etter var bilen nesten tom for 12V noe jeg ikke hadde opplevd før. 
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

kimnaess

Hvor mange har egentlig problemer med dette?

Hos meg står bilen utenfor huset mitt på Majorstua, åpen himmel, og det samme gjør kabel, den henger ute i all slags vær og har gjort det siden jeg fikk den i august.

Hos meg har aldri ladingen stoppet i løpet av natten, og bilen har ladet fint hver natt. Gleder meg alltid over full tank om morgenen :)

Dette er ikke et UMC problem, men et "nett problem".

Så kan man diskutere seg blå på om ikke Tesla burde kunne laget en kabel som håndterer jordingsfeil (om det er det som er problemet) slik som Nissan og trillingene har fått gjort. Ville vel kanskje svart ja på det jeg også

Forøvrig, fortsatt en fantastisk bil, og feilfri i mitt tilfelle
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

eledille

#74
19quiz76:

Årsaken til at det ikke er noe vanskeligere å lage en UMC enn en Schuko til Type 2 er at kladden ikke rører strømmen bortsett fra å slå på spenningen. Strømmen går bare rett gjennom. Ladingen styres av laderen i bilen, kladden bare instruerer laderen om hvor mye den kan trekke.

Sitat fra: kimnaess på søndag 19. januar 2014, klokken 23:16
Hvor mange har egentlig problemer med dette?

Hos meg står bilen utenfor huset mitt på Majorstua, åpen himmel, og det samme gjør kabel, den henger ute i all slags vær og har gjort det siden jeg fikk den i august.

Hos meg har aldri ladingen stoppet i løpet av natten, og bilen har ladet fint hver natt. Gleder meg alltid over full tank om morgenen :)

Dette er ikke et UMC problem, men et "nett problem".

Tipper pipa di får en annen låt når du står på en eller annen leid hytte i Gok og ikke får ladet. Eller bilen er livløs morgenen etter. Spesielt hvis naboen som har Leaf hilser blidt, plugger ut og triller avsted. Og hvis Tesla svarer at "det er nok noe feil med strømnettet. Du får ringe en elektriker!" så stiger nok humøret ditt ytterligere et par hakk.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA