Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ustabil Carwings

Startet av pej, lørdag 25. januar 2014, klokken 14:25

« forrige - neste »

Lygren

#30
...og at media fremstiller saker som mer "dramatisk" er jo helt standard, hvem kjøper vel avisen ellers?? Poenget er at DN har sitt på det tørre - jeg hadde altså ikke nok guffe til å komme meg hjem til reservekabelen med mindre jeg hadde kastet meg rett inn i bilen på juleaften og dermed feiret dagen uten familie. Selv da hadde jeg sannsynligvis ikke kommet meg hjem da det er mye bratte bakker fra Notodden og hjem, vi svei av godt over 180 "rated" KM da vi reiste hjem senere...

Uansett løste det seg jo, og det skriver jo også DN.

krister461

#31
Sitat fra: Lygren på søndag 19. januar 2014, klokken 00:30
Nå må du lese svaret mitt overfor Krister, alle dine "punkter" imøtekommes. Du må gjerne være kranglete, men prøv for all del å tenke to sekunder på hvordan du selv hadde håndtert tilsvarende situasjon.
Hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg nok vært veldig frustrert jeg også og ikke særlig fornøyd. Kan likevel ikke se at punktene er imøtekommet og min kritikk av DNs vinkling står like fullt - uten at det er ment som et forsvar av Tesla.

Men, det er tydelig at vi tolker DNs gjengivelse forskjellig - så jeg foreslår vi lar "kranglingen" ligge med det. :)

Lygren


jgilberg

Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. januar 2014, klokken 23:24
SitatUMC'n og ikke bilen - samt fått frem at kulden ikke er årsaken
Det kan synes sånn, ja. Men jeg er usikker på hvordan mitt tilfelle plasserer seg oppi dette. Inntil kuldeperioden har jeg hatt de sedvanlige feilmeldinger, røde lys osv men vært påpasselig å ta ut kabelen ved fullført lading slik at jeg ikke er blitt stående med flat 12v. Men i kuldeperioden nylig slet bilen med å registrere at en god og varm UMC ble plugget inn. Dette kom vekk når temperaturen gikk opp igjen. Ved -11 virker det, men når bilen har vært kjørt noen mil i -15 virker det ikke.

Ble en smule engstelig når jeg stod i parkeringshuset ved flyplassen og ikke fikk i gang ladingen. Kort tid til flyavgang, og jeg trengte å fylle 30KW for å komme meg hjem igjen neste dag....heldigvis gikk det etter en del forsøk. UMC``en hadde ligget flere timer inne i en godt oppvarmet kupe. Kan vel kanskje tyde på at det er et problem med bilen også?

Jeg har hatt flere problemer med min slimbox type2 (3fas 400v via Noratel trafo). Jeg tror det er ladeporten på bilen som er "gærn"... Ladeproblemet har kun vært i minus grader.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Kallagtunet

Sitat fra: laumb på lørdag 18. januar 2014, klokken 23:14
Jeg har i dag snakket med Dagbladet da de ringte meg midt under middagslagingen. Har forsøkt etter beste evne å påpeke at dette tross alt er UMC'n og ikke bilen - samt fått frem at kulden ikke er årsaken, men at det har vært utfordringer en periode med å få UMC til å gjøre "ting den blir fortalt at den skal gjøre": trekke strøm fra nettet når den ikke lader for vedlikehold og forvarming, utsatt lading, start fra app, etc..

Har og etter beste evne forklart at vi har to nett (ja jeg vet det er fler, men dummer det ned for å få fram det viktigste): IT og TN - der vi har en egen UMC utviklet for Norge/IT (sendt med bilde av lappene på baksiden av UMC) og antydet at problemet nok ligger her da ingen utenlandske har problemer i EU-nett med EU-UMC.
Har anbefalt dem å legge med en faktaboks om denne infoen.

Blir en trykt sak i morgen.

Og poenget med dette er? Vet du sikkert hvor årsaken til problemene er? Jeg skjønner virkelig ikke at du tar å deg rollen som talsmann for Tesla Laumb! Hvis Tesla har behov for å forklare noe til media så la dem gjøre det selv.

Real EoN

@kallagtunet

Vil forsvare Laumb litt her, han er veldig nær mine egne oppfatninger av hva som er problemet... og siden vi ikke har tilgang til hva som skjer med bilene softwaremessig kan vi jo kun bemerke våre egne oppfatninger.

Jeg har rødt adapter selv som jeg bruker på jobb, og IT nett hjemme.. og ser hva som fungerer 100% på 400V TN og definitivt ikke på IT nettet.

Syns formuleringen Laumb gjor til dagbladet var meget god.
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

eledille

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 00:45
Og poenget med dette er? Vet du sikkert hvor årsaken til problemene er? Jeg skjønner virkelig ikke at du tar å deg rollen som talsmann for Tesla Laumb! Hvis Tesla har behov for å forklare noe til media så la dem gjøre det selv.

Høh? Ser ikke at Laumb sa noe galt her? Tesla sier jo ikke noe som helst fornuftig til noen, så da får vil vel hjelpe til litt, eller hur?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Kallagtunet

Jepp å hjelpe Tesla med å marginalisere dette veldig alvorlige problemet gjør sikkert at motivasjonen deres til å løse det enda større....

eledille

#38
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 01:01
Jepp å hjelpe Tesla med å marginalisere dette veldig alvorlige problemet gjør sikkert at motivasjonen deres til å løse det enda større....

Hvis du tenker på at det kun gjelder Norge, så vet jeg ikke om det er marginalisering, akkurat. Det er jo uansett et megaproblem. Hvis du tenker på at det er begrenset til UMC'en og ikke bilen, så fikk vi vel de første indikasjonene på at det muligens også involverer selve bilen for få dager siden, og frem til da så det ut til at alt løste seg ved å bytte til annet ladeutstyr. Jeg er enig i at det siste kanskje var uheldig, men det var vel neppe sagt for å hjelpe Tesla med å feie problemene under teppet, tror jeg.

Men det som totalt mangler i dekningen i avisene foreløpig er at dette ikke bare gjelder i kulde. Det er MANGE som har diverse forskjellige problemer med UMC'en og har hatt det siden september, lenge før kulda kom, og Tesla har ikke gjort noe som helst for å bøte på trøbbelet eller en gang innrømme at det eksisterer noe problem.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Real EoN

Tror ikke "Tesla's UMC fungerer ikke på IT nett" er et marginalisert problem akkurat nei.... Lurer på hvor mange av Teslas kunder som lader på IT nett, vil tro det er rimelig høyt  ::)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Kallagtunet

Folkens kom an, Tesla er i hard vær. I dag på TV var det elbilforenignen stilte opp på TV og forsøkte å forsvare og forklare. Laumb forsøker tydeligveis det samme.

Er det ikke på tide at de svarer og forklarer for seg selv???


Real EoN

Personlig håper jeg jo nesten at aksjen får seg en kortvarig knekk, jeg vil inn igjen på nasdaq.. og det skjer neste uke, uansett aksjekurs  :)

Syns alikevel ikke det er nødvendig å overdramatisere dette, kjørt 13000 fantastiske km med bilen på vel 4 mnd. Ladeproblemene hjemme er irriterende, men ikke veldig hemmende for meg.. Det fungerer ikke som tiltenkt, nei.. Og også lading på 400V TN med 16A i omgivelsestemperatur på over 20 grader celsius fører til "smelte" tendenser på kabel i skjøter til UMC, så jeg har justert ned fordi jeg ikke trenger så rask lading på jobb.

Nå er fokus på UMC satt på dagsorden helt til toppen i Tesla, så da regner jeg med dem løser de verste problemene. Enten ved egen fix, eller kjøper seg ut av problemet med andre sine UMC midlertidig.  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 19. januar 2014, klokken 00:20
Lygren fra AVForum? Velkommen skal du være  :)

Ah, visste jeg hadde navnet fra ett eller annet sted ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

t0ffluss

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 01:22
Folkens kom an, Tesla er i hard vær. I dag på TV var det elbilforenignen stilte opp på TV og forsøkte å forsvare og forklare. Laumb forsøker tydeligveis det samme.

Er det ikke på tide at de svarer og forklarer for seg selv???

Kallagtunet, som elektriker forstår jeg begge sider av saken. På den ene siden har du hylekoret som ikke kan fatte å begripe hvorfor vi har problem med noe så elementært som lading og på den andre siden har du den tekniske utfordringen med det særnorske IT-nettet.

Det er nok mye "grums" i el-nettet rundt omkring i landet, er bare sjeleglad jeg har 400 TN selv. Men det er ikke til trøst for de som sitter på IT-nett.

Utfordingen er:

1. gjøre IT-versjonen av UMCen mer robust
2. undersøke eget nett og spenningskvaliteten (megging og generell måling)

Klarer Tesla å gjøre sitt og de som har IT-nett tar en elsjekk av nettet sitt tror jeg mye er løst.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Speeder

Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 07:43
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 01:22
Folkens kom an, Tesla er i hard vær. I dag på TV var det elbilforenignen stilte opp på TV og forsøkte å forsvare og forklare. Laumb forsøker tydeligveis det samme.

Er det ikke på tide at de svarer og forklarer for seg selv???
Det er nok mye "grums" i el-nettet rundt omkring i landet, er bare sjeleglad jeg har 400 TN selv. Men det er ikke til trøst for de som sitter på IT-nett.

Utfordingen er:

1. gjøre IT-versjonen av UMCen mer robust
2. undersøke eget nett og spenningskvaliteten (megging og generell måling)

Klarer Tesla å gjøre sitt og de som har IT-nett tar en elsjekk av nettet sitt tror jeg mye er løst.
Punkt to må droppes. Tesla må lage en UMC som virker på IT-nett, dette innebærer også att den tåler spenningsvariasjoner som kan forekomme.
Det er ikke uten grunn att f.eks overspenningsvern har egne tennspenninger(440v) for IT-nettet.
Zoe 43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA