Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ustabil Carwings

Startet av pej, lørdag 25. januar 2014, klokken 14:25

« forrige - neste »

janmb

Har det egentlig noe med kulde å gjøre i det hele tatt? Har inntrykk av at folk hadde problemer lenge før det...
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Også_Øyvind_H

Sitat fra: OddB på lørdag 18. januar 2014, klokken 18:31
Hva er egentlig galt ?
Slik jeg har forstått det har MANGE (om ikke alle ?) som bruker UMC på IT-nett problemer med å starte ladingen via app etter at ladingen er avsluttet av seg selv. Denne feilen er også den som forårsaker tomt 12V batteri etter en stund, og at vedlikeholdsladingen ikke virker. Dette virker greit på 3. parts ladekabler.
I tillegg virker det som om selve UMC' en er følsom for kulde  (jfr varming av kabel innendørs) dette resulterer i feilmeldinger på selve UMC'en.


+1.

Odd, pass på at du bruker fullt navn på disk i BT ellers så blir du moderert bort :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

sondell

Sitat fra: janmb på lørdag 18. januar 2014, klokken 19:19
Har det egentlig noe med kulde å gjøre i det hele tatt? Har inntrykk av at folk hadde problemer lenge før det...

Kulden har vel bare forsterket problemene som allerede var der tenker jeg.

Roger (NO)

Fra Dagbladet:
"Tesla skal nå ha har byttet leverandør av ladekablene og nye kabler skal være på vei ut til kundene."

Stemmer dette?
Om de referer til pressemeldingen fra Tesla for noen dager siden, så gjelder dette bare det amerikanske markedet...

Bjørn

Jeg lurer på om UMC'n egentlig ikke er følsom for kulde.. direkte, men at det pga kulden brukes mye strøm rundtomkring, belaster strømnettet mer, og det blir mer "ustabilt".. UMC "analyserer" dette som trolig varmgang i kursen.. og skrur ned ladestrøm/viser feilraporter og generelt lager helvete..  ???

Lille Lance

Kulden kan ikke ha all skyld. Under produktgodtkjenning (for USA, Canada, EU, Norge, etc) av UMC har de sikkert utført mange tester, deriblant kuldetester i klimakammer. Tipper den er kvalifisert ned til -30C eller -40C. Men det er i samspill med IT-nett og andre lokale spenningsvariasjoner / spenningskvalitet, så kan summen av alle avvik tilslutt bli så store at den slutter å virke.

Jeg jobber en del innenfor disse sakene selv, så jeg er skulle gjerne vært flue på veggen når Tesla diskuterer dette.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

laumb

#21
Jeg har i dag snakket med Dagbladet da de ringte meg midt under middagslagingen. Har forsøkt etter beste evne å påpeke at dette tross alt er UMC'n og ikke bilen - samt fått frem at kulden ikke er årsaken, men at det har vært utfordringer en periode med å få UMC til å gjøre "ting den blir fortalt at den skal gjøre": trekke strøm fra nettet når den ikke lader for vedlikehold og forvarming, utsatt lading, start fra app, etc..

Har og etter beste evne forklart at vi har to nett (ja jeg vet det er fler, men dummer det ned for å få fram det viktigste): IT og TN - der vi har en egen UMC utviklet for Norge/IT (sendt med bilde av lappene på baksiden av UMC) og antydet at problemet nok ligger her da ingen utenlandske har problemer i EU-nett med EU-UMC.
Har anbefalt dem å legge med en faktaboks om denne infoen.

Blir en trykt sak i morgen.

Birger

Har det vært oppe om det kan være fuktighet involvert?

Til nå har jeg vært spart for ladeproblemer, men lader alltid i garasje. Den er ikke oppvarmet så det har vært ned i 7 kuldegrader under lading.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Muffinman

SitatUMC'n og ikke bilen - samt fått frem at kulden ikke er årsaken
Det kan synes sånn, ja. Men jeg er usikker på hvordan mitt tilfelle plasserer seg oppi dette. Inntil kuldeperioden har jeg hatt de sedvanlige feilmeldinger, røde lys osv men vært påpasselig å ta ut kabelen ved fullført lading slik at jeg ikke er blitt stående med flat 12v. Men i kuldeperioden nylig slet bilen med å registrere at en god og varm UMC ble plugget inn. Dette kom vekk når temperaturen gikk opp igjen. Ved -11 virker det, men når bilen har vært kjørt noen mil i -15 virker det ikke.

Ble en smule engstelig når jeg stod i parkeringshuset ved flyplassen og ikke fikk i gang ladingen. Kort tid til flyavgang, og jeg trengte å fylle 30KW for å komme meg hjem igjen neste dag....heldigvis gikk det etter en del forsøk. UMC``en hadde ligget flere timer inne i en godt oppvarmet kupe. Kan vel kanskje tyde på at det er et problem med bilen også?

Anew

Sitat fra: laumb på lørdag 18. januar 2014, klokken 23:14
Jeg har i dag snakket med Dagbladet
Håper du krevde (eller ble tilbudt) skriftlig sitatsjekk.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Lygren

#25
Der var brukeren min godkjent gitt... :)

Først vil jeg svare trådstarter av http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7843.915.html, krister461, som ser ut til å ha misforstått eller ikke lest påfølgende informasjon i angitte Facebook-tråd;

Bilen min hadde 158KM ved ankomst juleaften, og det hadde KANSKJE holdt akuratt hjem om jeg hadde kastet ut ungene og kona og kjørt tvert hjem der jeg hadde liggende min reservekabel. Det viste seg da vi kjørte hjem at bakkene fra Notodden (heia) er såpass bratt at jeg sannsynligvis ikke hadde rukket hjem. Det var for øvrig passe lite populært mottatt når jeg foreslo at jeg skulle reise rett hjem, for da ikke å komme tilbake før 1. juledag evt. , som jo hadde blitt tilfelle da jeg kun har standard 16A schuko hjemme og ville måttet lade minst 200-250km før avreise tilbake igjen (@13km/t)......

Dernest er det slik at bilen min mister svært mye effekt også når den står stille, altså den såkalte vampire drainen. Dette ser ut til å være relativt unikt på min S60, men på angitte tidspunkt trakk bilen rundt 3KM/t, men stabiliserte seg noe og endte opp med 135KM rated KM morgenen etter (tap på ca. 2km / t). DA var det uansett ikke nok guffe hjem.

Det er korrekt at DN mulig spissformulerte "flatt batteri" noe, men poenget er jo at det i praksis er helt korrekt. Eneste anledning jeg hadde hatt var å eventuelt reise tvert hjem juleaften, som quite frankly var temmelig uaktuelt...

Heldigvis kjente svigerfar en Tesla-eier på Notodden som lånte oss kabelen over natten.

Utover det sier jeg også her som jeg har sagt på Facebook; jeg står fullt og helt inne for mine kommentarer rundt de problemene jeg opplever. Selvsagt er jeg spesielt oppblusset som følge av min reklamasjon for tap av 30KM pr døgn der Tesla etter service på bilen sier den kun trekker 3,2KM men ikke vil gi meg dataene som beviser dette. Dette ender sannsynligvis da opp som en forbrukertvistsak. Uavhengig av det har jeg altså hatt feil på 3 kabler så langt, og det er i seg selv svært drøyt når dette faktisk er eneste måte å få tanket bilen.

Har sittet 3 år i kø for Teslaen for øvrig, skulle først få den levert i USA og importere hjem for å få den enda tidligere, men droppet dette da jeg leste om en del barnesykdommer der borte. Digger også bilen for øvrig, fantastisk bil! :)

Muffinman


Lygren

Yepp, det er Lygren fra AVforum som nå har vært ute i DN også ja. Takk! :)

krister461

Sitat fra: Lygren på søndag 19. januar 2014, klokken 00:09
Først vil jeg svare trådstarter av http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7843.915.html, krister461, som ser ut til å ha misforstått eller ikke lest påfølgende informasjon i angitte Facebook-tråd;

Bilen min hadde 158KM ved ankomst lille juleaften, og det hadde KANSKJE holdt akuratt hjem om jeg hadde kastet ut ungene og kona og kjørt tvert hjem der jeg hadde liggende min reservekabel. Det viste seg da vi kjørte hjem at bakkene fra Notodden (heia) er såpass bratt at jeg sannsynligvis ikke hadde rukket hjem. Det var for øvrig passe lite populært mottatt når jeg foreslo at jeg skulle reise rett hjem, for da ikke å komme tilbake før 1. juledag evt. , som jo hadde blitt tilfelle da jeg kun har standard 16A schuko hjemme og ville måttet lade minst 200-250km før avreise tilbake igjen (@13km/t)......
Hei ja. Kan ikke helt se at jeg har missforstått. Slik jeg forstår det så sier du følgende:

  • Du var på besøk hos svigers og skulle uansett overnatte
  • Batteriet hadde 158 km igjen
  • Du var avhengig av å lade for å komme deg hjem neste dag
Slik jeg leser det sier DN derimot følgende:

  • DN fremstiller det som om du var "strandet et sted"
  • DN sier du hadde tomt batteri
  • DN fremstiller det som om du var avhengig av å lade for å komme deg videre på umiddelbart på julaften

Korriger meg gjerne om jeg tar feil av noen av punktene over.

Det er ikke tvil om at du hadde problemer med ladekabel som ga deg trøbbel på julaften, og Tesla fortjener absolutt kritikk for trøbbel med lading. Men jeg synes DN fremstilller situasjonen din på julaften uriktig og mye mer dramatisk enn det som faktisk hendte.

Lygren

Nå må du lese svaret mitt overfor Krister, alle dine "punkter" imøtekommes. Du må gjerne være kranglete, men prøv for all del å tenke to sekunder på hvordan du selv hadde håndtert tilsvarende situasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA