Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ustabil Carwings

Startet av pej, lørdag 25. januar 2014, klokken 14:25

« forrige - neste »

laumb

Det kan jeg egentlig ikke si mer om enn at problemene startet midt desember og er like som alle andre har hatt. I perioden har det vært både kaldt og mildt og det er ingen forskjell fra når de først kom.

Kjerringa lader på OSL når hun tar bilen til jobb - og det er det alltid 240V stabilt. ;kr

janmb

Sitat fra: laumb på mandag 20. januar 2014, klokken 09:44
Det som er rart, janmb, er at jeg ikke opplevde noen problemer i mange måneder - men når problemene først kom kommer de overalt. Flere steder samme steder som jeg har ladet uten problemer før.
Min finger hviler på UMC (selv om SW og samspillet med UMC nok har litt å si).

Ja, da virker det jo definitivt som om din UMC har gått fra å ikke ha et problem til å ha et. Om det har noe med temperatur å gjøre er dog fortsatt alt annet enn gitt.

Poenget mitt på et mer generelt plan er jo at mange tydeligvis har hatt problemer med UMC fra dag 1, lenge før det ble minusgrader i det hele tatt. Ergo er kulde hvertfall langt ifra eneste faktor her.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Teslanewbie

Kan det indirekte være kulde mtp på spenningsfall når alle fyrer på i kulda ... ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

janmb

For eksempel.

Det er meget mulig at det finnes en viss årsakssammenheng mellom lav temperatur og økte problemforekomster med UMC - poenget mitt er bare å mane til skepsis i så måte. At to ting hender samtidig eller påfølgende betyr ikke at de nødevendigvis har noen sammenheng.

Ettersom mange har hatt trøbbel med UMC i varmere temperaturer også finner jeg det langt mer sannsynlig at hovedgreia med temperaturen er at det er en beleilig knagg for Tesla å henge dette på for å unnskylde det faktum at de har kjent til dette i måneder uten å ta tak i det før nå.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Knut Øygard

Jeg er langt fra sikker på at det er UMCen som er problemet. Min UMC lyser alltid grønt, det er ladeporten som lyser rødt når kabelen er plugget i uten at bilen lader. Jeg lånte en ny UMC en gang og den oppførte seg likt som den gamle.

Forklaringen jeg fikk fra en dansk Tesla-ingeniør som var innom og målte på strømopplegget jeg lader fra var at når bilen ser DC-spenninger fra stikkontakten tror den det er noe galt og kobler hovedbatteriet fra nettet. Bilen forventer AC fra nettet og DC tyder på spenninger som kommer fra batteriet og altså noe alvorlig galt, dermed frakobling. I ny SW vil bilen tålerere opptil 22 V DC komponent i spenningene fra nettet og dermed blir det skjeldnere feil. Hos meg var det hele 160V DC mellom fase og jord så jeg vil fortsatt få feilmeldinger etter oppdatering.

Tesla-ingeniøren prøvde å lade sin bil også fra min stikkontakt og fikk samme feilene. Jeg tror ikke det er noe feil på strømopplegget mitt, spenningene L1-L2, L2-L3 og L3-L1 er symmetriske(235 VAC) og fase-Jord er ca 160V DC for alle faser, AC-spenning mellom fase og jord var ikke målbar og motstand fase-jord var for stor til å gi utslag på multimeter for alle faser. (Jeg har fundert på om man kunne koble en stor motstand mellom hver fase og jord for å utligne potensialforskjellen. Er det noen elektrokyndige som kan fortelle meg om det er lurt eller dumt?)

Jeg har ikke prøvd 3. Parts ladekabel men er ikke motivert for å betale mange tusen kroner for å teste dette. Hvis det er noe galt med en del på produktet som jeg kjøpte for 600000 med 5 års garanti er det selger av produktet som skal dekke alle kostnader ved å utbedre dette.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

arnljon

Høres unektelig svært merkelig ut å ha en betydelig DC-komponent i et AC-system. DC i et AC nett vil hovedsaklig være transiente forløp i forbindelse med en utkobling. Når du sier du har 160 VDC mellom fasene og jord, har jeg vanskelig for å forstå at du har rett.
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

Cirion

Så det var derfor jeg hadde 18volt i VisibleTesla når jeg var på Torp...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Lygren

Hadde Tesla-ingeniør innom på jobben i dag med ny UMC-kabel, samme feil... Står bare å lyser blått med "charger cable error" i displayet. Igjen fungerte det å varme opp kabelen i et par timer...

Han sier at den nyeste firmware-updaten som er i ferd med å distribueres nå skal løse veldig mye. Uansett kjedelig, blir ikke noe langtur på meg før jeg er 100% sikker på at dette er stabilt igjen!

scoot

Sitat fra: KnutGol på mandag 20. januar 2014, klokken 12:40
Jeg er langt fra sikker på at det er UMCen som er problemet. Min UMC lyser alltid grønt, det er ladeporten som lyser rødt når kabelen er plugget i uten at bilen lader. Jeg lånte en ny UMC en gang og den oppførte seg likt som den gamle.

Forklaringen jeg fikk fra en dansk Tesla-ingeniør som var innom og målte på strømopplegget jeg lader fra var at når bilen ser DC-spenninger fra stikkontakten tror den det er noe galt og kobler hovedbatteriet fra nettet. Bilen forventer AC fra nettet og DC tyder på spenninger som kommer fra batteriet og altså noe alvorlig galt, dermed frakobling. I ny SW vil bilen tålerere opptil 22 V DC komponent i spenningene fra nettet og dermed blir det skjeldnere feil. Hos meg var det hele 160V DC mellom fase og jord så jeg vil fortsatt få feilmeldinger etter oppdatering.

Tesla-ingeniøren prøvde å lade sin bil også fra min stikkontakt og fikk samme feilene. Jeg tror ikke det er noe feil på strømopplegget mitt, spenningene L1-L2, L2-L3 og L3-L1 er symmetriske(235 VAC) og fase-Jord er ca 160V DC for alle faser, AC-spenning mellom fase og jord var ikke målbar og motstand fase-jord var for stor til å gi utslag på multimeter for alle faser. (Jeg har fundert på om man kunne koble en stor motstand mellom hver fase og jord for å utligne potensialforskjellen. Er det noen elektrokyndige som kan fortelle meg om det er lurt eller dumt?)

Jeg har ikke prøvd 3. Parts ladekabel men er ikke motivert for å betale mange tusen kroner for å teste dette. Hvis det er noe galt med en del på produktet som jeg kjøpte for 600000 med 5 års garanti er det selger av produktet som skal dekke alle kostnader ved å utbedre dette.

Er du sikker på at du ikke mener spenning mellom fase-jord som normalt ved 230V IT nett er ca 132V? Jeg har vondt for å forstå hvordan du klarer å få 160V DC mellom fase-jord i et AC-nett.

Hvis du har 160V AC mellom fase-jord så tyder det vel på at du har et overslag til jord et sted - vanligvis. Men denne feilen trenger vel ikke ligge i ditt eget hus engang, men kan være hos naboen hvis dette er på samme trafoutgang.

Det jeg tror han prøvde å fortelle deg er at de sikkert ønsker å øke bilens toleranse med hensyn på spenningen mellom fase-jord. Men dette er spekulasjoner fra min side.
2009 Revai

kjølholdt

#114
Lygren Hvis det er noen trøst virker det som oppdateringen løser problematikken........
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Knut Øygard

Jeg måler 160 V DC mellom fase og jord ja. Jeg synes også dette virker rart men når nettet er isolert fra jord kan det være potensialforskjell. Andre steder målet jeg stort sett et ensifra antall Volt DC mellom fase og jord. Jeg tror det er den spenningen du ser i bilen når ladekabel står tilkoblet uten at bilen lader.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Griffel

Sitat fra: KnutGol på mandag 20. januar 2014, klokken 12:40
Tesla-ingeniøren prøvde å lade sin bil også fra min stikkontakt og fikk samme feilene. Jeg tror ikke det er noe feil på strømopplegget mitt, spenningene L1-L2, L2-L3 og L3-L1 er symmetriske(235 VAC) og fase-Jord er ca 160V DC for alle faser, AC-spenning mellom fase og jord var ikke målbar og motstand fase-jord var for stor til å gi utslag på multimeter for alle faser. (Jeg har fundert på om man kunne koble en stor motstand mellom hver fase og jord for å utligne potensialforskjellen. Er det noen elektrokyndige som kan fortelle meg om det er lurt eller dumt?)
Når måleresultatene blir slik er det oftest på grunn av målemetode.

"motstand fase-jord var for stor til å gi utslag på multimeter for alle faser" IT betyr insulatet Terra og at motstanden helst skal være meget høy, er den det kan "AC-spenning mellom fase og jord var ikke målbar" nettopp fordi målingen i seg selv trekker jordpotensialet mot den ledningen en måler i forhold til.
Måling av DC spenning på 160V mellom alle faseledninger og jord vil jeg også tro har med målemetode og høy isolasjonsmotstand (som egentlig er bra) å gjøre, altså at det egentlig er målemetoden som lager dette snodige resultatet.

Igjen siden anlegget ditt nærmest er perfekt isolert i forhold til jord kan jordpotensialet ha hvilken som helst DC verdi i forhold til ledningsnette uten at det har noen betydning.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bjørn

Sitat fra: Griffel på mandag 20. januar 2014, klokken 17:15
Sitat fra: KnutGol på mandag 20. januar 2014, klokken 12:40
Tesla-ingeniøren prøvde å lade sin bil også fra min stikkontakt og fikk samme feilene. Jeg tror ikke det er noe feil på strømopplegget mitt, spenningene L1-L2, L2-L3 og L3-L1 er symmetriske(235 VAC) og fase-Jord er ca 160V DC for alle faser, AC-spenning mellom fase og jord var ikke målbar og motstand fase-jord var for stor til å gi utslag på multimeter for alle faser. (Jeg har fundert på om man kunne koble en stor motstand mellom hver fase og jord for å utligne potensialforskjellen. Er det noen elektrokyndige som kan fortelle meg om det er lurt eller dumt?)
Når måleresultatene blir slik er det oftest på grunn av målemetode.

"motstand fase-jord var for stor til å gi utslag på multimeter for alle faser" IT betyr insulatet Terra og at motstanden helst skal være meget høy, er den det kan "AC-spenning mellom fase og jord var ikke målbar" nettopp fordi målingen i seg selv trekker jordpotensialet mot den ledningen en måler i forhold til.
Måling av DC spenning på 160V mellom alle faseledninger og jord vil jeg også tro har med målemetode og høy isolasjonsmotstand (som egentlig er bra) å gjøre, altså at det egentlig er målemetoden som lager dette snodige resultatet.

Igjen siden anlegget ditt nærmest er perfekt isolert i forhold til jord kan jordpotensialet ha hvilken som helst DC verdi i forhold til ledningsnette uten at det har noen betydning.

Jeg skjønner ikke hvordan det kan være likespenning på noe vis i et AC net..?!  :o   :-\

Knut Øygard

Sitat fra: Griffel på mandag 20. januar 2014, klokken 17:15
Igjen siden anlegget ditt nærmest er perfekt isolert i forhold til jord kan jordpotensialet ha hvilken som helst DC verdi i forhold til ledningsnette uten at det har noen betydning.

Det er det jeg tror også - at ledningsnettet hos meg er friskt og at problemet er at bilen måler en DC-spenning og tror noe er galt. Jeg har tro på at Tesla finner ut av og løser dette etterhvert slik at ladeproblemene forsvinner hos de fleste av oss:-)
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

janmb

Sitat fra: KnutGol på mandag 20. januar 2014, klokken 12:40
Forklaringen jeg fikk fra en dansk Tesla-ingeniør som var innom og målte på strømopplegget jeg lader fra var at når bilen ser DC-spenninger fra stikkontakten tror den det er noe galt og kobler hovedbatteriet fra nettet.

Det der gir forferdelig lite mening for meg.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA