Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første test med 4 på terningen

Startet av Rio, lørdag 25. januar 2014, klokken 11:13

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Rio på mandag 24. mars 2014, klokken 21:14
Det er bred politisk enighet om elbilsatsing. Problemet med elbiler er kort rekkevidde, og det nødvendiggjør masse ladeplasser (for man ønsker jo ikke å hurtiglade hver dag hjem fra jobb til 50 kr).

Man ønsker ikke å betale for eget forbruk, men å ta betalt av alle andre for å lade gratis er altså greit.

Sitat fra: Rio på mandag 24. mars 2014, klokken 21:14
Elbilister kan ikke bare forvente at alle andre skal betale for oss

Men.... Er det ikke nettopp det du foreslår når du vil at vi skal betale flere tusen kroner i året for at andre skal kunne lade gratis da?  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Sitat fra: Rio på mandag 24. mars 2014, klokken 21:14
Det er bred politisk enighet om elbilsatsing. Problemet med elbiler er kort rekkevidde, og det nødvendiggjør masse ladeplasser (for man ønsker jo ikke å hurtiglade hver dag hjem fra jobb til 50 kr).

Oslo kommune har satt opp ca 500 stolper, og det fungerer uhyggelig bra, bortsett fra én ting: det er for få av dem. Vi trenger flere.

Elbilister kan ikke bare forvente at alle andre skal betale for oss - jeg synes faktisk det er et bra tiltak å gjøre en slik "dugnad", for noe som kommer (nesten nesten) alle tilgode, og som gjør det mye enklere å velge elbil for alle som ikke har villa med egen garasje.
Rekkeviddeproblemet er ikke større enn at flere elbiler er på salgstoppen, vennligst ikke risiker å ødelegge dette.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 25. mars 2014, klokken 08:20
Det er ingen grunn til frivillig å ta på seg utgifter som elbilbruker.
De kommer uansett som "collateral damage" av elbilens suksess.

Jo fortere elbilen øker sin markedsandel jo fortere forsvinner særfordelene.
Nyt oppholdet i Paradis så lenge det varer!

Poenget er jo nettopp at flest mulig skal gå over til elbil (noe som fordrer treg-ladeplasser for "folk flest") og ikke bare at en liten gruppe skal sitte og gnuge på fordelene lengst mulig.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: cra på tirsdag 25. mars 2014, klokken 09:11
Sitat fra: Rio på mandag 24. mars 2014, klokken 21:14
Det er bred politisk enighet om elbilsatsing. Problemet med elbiler er kort rekkevidde, og det nødvendiggjør masse ladeplasser (for man ønsker jo ikke å hurtiglade hver dag hjem fra jobb til 50 kr).

Man ønsker ikke å betale for eget forbruk, men å ta betalt av alle andre for å lade gratis er altså greit.

Sitat fra: Rio på mandag 24. mars 2014, klokken 21:14
Elbilister kan ikke bare forvente at alle andre skal betale for oss

Men.... Er det ikke nettopp det du foreslår når du vil at vi skal betale flere tusen kroner i året for at andre skal kunne lade gratis da?  :P

Det er stor forskjell på å betale "50 kr dagen" og måtte vente i minst 20 minutter (lengre når det er kaldt, og når det er ladekø) på en hurtiglader, og å ha et effetivt system hvor man kan lade mens man er hjemme eller på jobb, eller på besøk.

Tilgjengelighet (eller mangel på sådan) på lademulighet er nok noe som forhindrer folk fra å kjøpe elbil. Et felles prosjekt er det mest effektive for å få ut en robust ladestruktur og få flest mulig til å kjøpe elbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA