Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første test med 4 på terningen

Startet av Rio, lørdag 25. januar 2014, klokken 11:13

« forrige - neste »

Birger

Sitat fra: Rio på lørdag 18. januar 2014, klokken 01:33
Hva med følgende:

La oss betale årsavgift for elbil, slik som fossilbiler. Og la pengene gå direkte til kommunene vi bor i (ev. arbeidsplasskommunen) øremerket for å montere vanlige billige ladestolper på gatenivå.

Joda, vi trenger hurtigladere også, men ikke glem vanlig lading mens man jobber eller sover (begge deler for noen!  ;D )

Setter vi prisen på en dobbel ladestolpe til 10000 kr (?), så vil man ha en ladeplass for hver eneste elbil i løpet av 2 år (rundt regnet). (10000 kr for 2 plasser, 2 år @ 3000 kr).

Tenk hvilken effekt det vil ha når ladestolpe etter ladestople blir tilgjengelig.

Legg på 5000 per by-elbil i en engangsavgift og 10000 per familie el-bil, og 15 per luksus el-bil og la disse pengene gå inn i et fond for bygging av ladestasjoner.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

TorC

Sitat fra: Birger på lørdag 15. februar 2014, klokken 14:42
Sitat fra: Rio på lørdag 18. januar 2014, klokken 01:33
Hva med følgende:

La oss betale årsavgift for elbil, slik som fossilbiler. Og la pengene gå direkte til kommunene vi bor i (ev. arbeidsplasskommunen) øremerket for å montere vanlige billige ladestolper på gatenivå.

Joda, vi trenger hurtigladere også, men ikke glem vanlig lading mens man jobber eller sover (begge deler for noen!  ;D )

Setter vi prisen på en dobbel ladestolpe til 10000 kr (?), så vil man ha en ladeplass for hver eneste elbil i løpet av 2 år (rundt regnet). (10000 kr for 2 plasser, 2 år @ 3000 kr).

Tenk hvilken effekt det vil ha når ladestolpe etter ladestople blir tilgjengelig.

Legg på 5000 per by-elbil i en engangsavgift og 10000 per familie el-bil, og 15 per luksus el-bil og la disse pengene gå inn i et fond for bygging av ladestasjoner.

Heldigvis er ikke denne tråden veldig aktiv, men jeg synes ikke forslagene bør stå uimotsagt.

For det første: Teslakjøpere betaler allerede idag for tilgang til hurtigladere med et "påslag" i prisen. Skal man ha et system som gjør at de må betale dobbelt?

For det andre: Hvordan skal man håndtere import? Skal man forandre avgiftsystemet slik at dette må betales sammen med vrakpanten? Hvordan skal tollvesenet kreve inn dette? Er det basert på de som har chademo? Eller de som har mulighet til hurtiglading?

For det tredje: hvordan skal man håndtere erstattningskrav for tilfeller der stolpene er nede?

For det fjerde: Er det noen som i 2014 som virkelig tror at man i fremtiden vil ha behov for offentlige/kommunale ladestolper som kan gi maks 32 amp (uten å betale ekstra for det)? De aller fleste tror vel at man i løpet av de neste ti år vil få biler som har betydelig lengre rekkevidde, så de aller fleste vil utelukkende bruke hjemmelading og hurtiglading.

Forslaget er unødvendig, kontra-elbilisme, fordyrende, byråkratiserende, og minst 10 år for sent ute hvis det skulle hatt noen som helst effekt. 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: TorC på lørdag 15. februar 2014, klokken 23:04
For det fjerde: Er det noen som i 2014 som virkelig tror at man i fremtiden vil ha behov for offentlige/kommunale ladestolper som kan gi maks 32 amp (uten å betale ekstra for det)? De aller fleste tror vel at man i løpet av de neste ti år vil få biler som har betydelig lengre rekkevidde, så de aller fleste vil utelukkende bruke hjemmelading og hurtiglading.

Jeg har stadig bruk for lading andre steder også med Teslaen. Kan ikke se at det behovet forsvinner på noen som helst måte for min del, selv med 350-500km rekkevidde. Da må i så fall rekkevidden dobles en gang til og jeg må få opp hastigheten på hjemmeladinga ytterligere (har 1x32A nå).

Å stå parkert i 8 timer uten lading for så å måtte vente i en halvtime på en hurtiglader er en dårlig løsning i mine øyne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorC

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. februar 2014, klokken 23:10
Sitat fra: TorC på lørdag 15. februar 2014, klokken 23:04
For det fjerde: Er det noen som i 2014 som virkelig tror at man i fremtiden vil ha behov for offentlige/kommunale ladestolper som kan gi maks 32 amp (uten å betale ekstra for det)? De aller fleste tror vel at man i løpet av de neste ti år vil få biler som har betydelig lengre rekkevidde, så de aller fleste vil utelukkende bruke hjemmelading og hurtiglading.

Jeg har stadig bruk for lading andre steder også med Teslaen. Kan ikke se at det behovet forsvinner på noen som helst måte for min del, selv med 350-500km rekkevidde. Da må i så fall rekkevidden dobles en gang til og jeg må få opp hastigheten på hjemmeladinga ytterligere (har 1x32A nå).

Å stå parkert i 8 timer uten lading for så å måtte vente i en halvtime på en hurtiglader er en dårlig løsning i mine øyne.


Misforstå meg rett: men lader man, så er det helt greit å parkere. Men lader men ikke så er det ikke noen grunn til å parkere.

Jeg tror ingen vil anta at vi innen 5 år vil få en dobling i forhold til Kg/kwt. Og dessuten en halvering i pris.
Det er vel neppe noen som vil påstå at "billigbilene" vil ha lavere kapasitet i 2019 enn 50 kw/t.

Man vil altså være i en situasjon hvor de aller fleste bilene vil kunne lade hjemme, eller hurtiglade for å fungere i det daglige. Hvem skal så betale for ladestasjonene? De som bruker dem, eller de som som ikke bruker dem?

Skal de som er "flinke" til å la bilen lade når forbruket er lavt betale for de som vil ha gratis strøm?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Sitat fra: Birger på lørdag 15. februar 2014, klokken 14:42
Sitat fra: Rio på lørdag 18. januar 2014, klokken 01:33
Hva med følgende:

La oss betale årsavgift for elbil, slik som fossilbiler. Og la pengene gå direkte til kommunene vi bor i (ev. arbeidsplasskommunen) øremerket for å montere vanlige billige ladestolper på gatenivå.

Joda, vi trenger hurtigladere også, men ikke glem vanlig lading mens man jobber eller sover (begge deler for noen!  ;D )

Setter vi prisen på en dobbel ladestolpe til 10000 kr (?), så vil man ha en ladeplass for hver eneste elbil i løpet av 2 år (rundt regnet). (10000 kr for 2 plasser, 2 år @ 3000 kr).

Tenk hvilken effekt det vil ha når ladestolpe etter ladestople blir tilgjengelig.

Legg på 5000 per by-elbil i en engangsavgift og 10000 per familie el-bil, og 15 per luksus el-bil og la disse pengene gå inn i et fond for bygging av ladestasjoner.

Jeg synes det er enklere å bare la alle elbiler betale noe lignende som en årsavgift, og det gikk til å sette opp ladestolper i den kommunen man bor (ev. kunne man bedt om at pengen ble overført til der man mener man trenger det).

Minimum byråkrati, og meget effektivt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: TorC på lørdag 15. februar 2014, klokken 23:04

Heldigvis er ikke denne tråden veldig aktiv, men jeg synes ikke forslagene bør stå uimotsagt.

For det første: Teslakjøpere betaler allerede idag for tilgang til hurtigladere med et "påslag" i prisen. Skal man ha et system som gjør at de må betale dobbelt?

For det andre: Hvordan skal man håndtere import? Skal man forandre avgiftsystemet slik at dette må betales sammen med vrakpanten? Hvordan skal tollvesenet kreve inn dette? Er det basert på de som har chademo? Eller de som har mulighet til hurtiglading?

For det tredje: hvordan skal man håndtere erstattningskrav for tilfeller der stolpene er nede?

For det fjerde: Er det noen som i 2014 som virkelig tror at man i fremtiden vil ha behov for offentlige/kommunale ladestolper som kan gi maks 32 amp (uten å betale ekstra for det)? De aller fleste tror vel at man i løpet av de neste ti år vil få biler som har betydelig lengre rekkevidde, så de aller fleste vil utelukkende bruke hjemmelading og hurtiglading.

Forslaget er unødvendig, kontra-elbilisme, fordyrende, byråkratiserende, og minst 10 år for sent ute hvis det skulle hatt noen som helst effekt. 

1) Dette er et forslag for vanlige ladestasjoner, som også Tesla kan benytte seg av. Som for alle skatter og avgifter så vil det ikke ramme 100% riktig, men riktig nok.

2) Det gjelder vanlig lading, og det innkreves på samme måte som årsavgiften. Tollvesenet utfører deretter 428 overføringer til landets kommuner, med midler øremerket vanlige ladestolper.

3) Hvorfor skulle man ha "erstatning" for det? Poenget er jo at det skal være nok stolper.

4) Ja, for alle de som bor eller jobber på steder uten egen parkeringsplass (en stor del av befolkningen), og hvor 8 timers lading er mer enn nok - selv om det bare var 16 A det var snakk om.

5) Forslaget gjør det mulig for langt flere å bruke elbiler inn til de store byene, fordi de da kan være meget sikre på å finne ladeplass for dagen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olsleaf

Hva med ladestolper med sms betaling eller rfid brikke?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Rio

Sitat fra: Terolsen på søndag 16. mars 2014, klokken 21:34
Hva med ladestolper med sms betaling eller rfid brikke?

Det er ikke nødvendigvis noe gale med det, men det krever jo veldig mye mer infrastruktur enn de eksisterende ladestolpene.

Ev. et oblat om at man hadde betalt for hele året.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sven erik

jeg vil da ikke  betale  for å få opp lade steder så skal enbetale som i sandefjord 15 kr timen for å stå der eller 170 kr for 24 timer
fikk å en ny med 16 kr timen men sa med 230w 32 a
men betale for så å betale nei å atter nei  komunen å steder for heller sette opp så får de som bruker det betale   for bruk  jeg som omtrent ikke bruker andre vanlige kontakter en hjemme  betaler ikke 2000 kr året  til en kommune som er negativ til lade plasser  har til og med sakt jeg kunne betale  for å få en opp men nei det var ikke på tale så bruker da heller de pengene på hurtig lading

cra

Overgang til elbil er en bra start på å få slutt på årsavgifta. Det er mye bedre å betale for ladinga når man trenger det, enn å betale "årsavgift" for å ha fri lading. Da betaler de som bruker det, mens de som bare lader hjemme ikke betaler for de andre.

En "bonus" ved betaling for lading er at vi slipper disse løkene som parkerer på ladeplasser uten å lade /uten å ha behov for det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Sitat fra: Rio på søndag 16. februar 2014, klokken 19:33
Sitat fra: TorC på lørdag 15. februar 2014, klokken 23:04

Heldigvis er ikke denne tråden veldig aktiv, men jeg synes ikke forslagene bør stå uimotsagt.

For det første: Teslakjøpere betaler allerede idag for tilgang til hurtigladere med et "påslag" i prisen. Skal man ha et system som gjør at de må betale dobbelt?

For det andre: Hvordan skal man håndtere import? Skal man forandre avgiftsystemet slik at dette må betales sammen med vrakpanten? Hvordan skal tollvesenet kreve inn dette? Er det basert på de som har chademo? Eller de som har mulighet til hurtiglading?

For det tredje: hvordan skal man håndtere erstattningskrav for tilfeller der stolpene er nede?

For det fjerde: Er det noen som i 2014 som virkelig tror at man i fremtiden vil ha behov for offentlige/kommunale ladestolper som kan gi maks 32 amp (uten å betale ekstra for det)? De aller fleste tror vel at man i løpet av de neste ti år vil få biler som har betydelig lengre rekkevidde, så de aller fleste vil utelukkende bruke hjemmelading og hurtiglading.

Forslaget er unødvendig, kontra-elbilisme, fordyrende, byråkratiserende, og minst 10 år for sent ute hvis det skulle hatt noen som helst effekt. 

1) Dette er et forslag for vanlige ladestasjoner, som også Tesla kan benytte seg av. Som for alle skatter og avgifter så vil det ikke ramme 100% riktig, men riktig nok.

2) Det gjelder vanlig lading, og det innkreves på samme måte som årsavgiften. Tollvesenet utfører deretter 428 overføringer til landets kommuner, med midler øremerket vanlige ladestolper.

3) Hvorfor skulle man ha "erstatning" for det? Poenget er jo at det skal være nok stolper.

4) Ja, for alle de som bor eller jobber på steder uten egen parkeringsplass (en stor del av befolkningen), og hvor 8 timers lading er mer enn nok - selv om det bare var 16 A det var snakk om.

5) Forslaget gjør det mulig for langt flere å bruke elbiler inn til de store byene, fordi de da kan være meget sikre på å finne ladeplass for dagen.
NEI! NEI! NEI!

Det er viktig å få lagt død slike forslag så fort som mulig. Elbilsalget har nå vært kraftig stigende hele tiden, mye pga fravær av avgifter og enighet om at disse skal være rimelige å drifte. Mange av oss har valgt en elbil som passer oss bra I forhold til kjøremønster. Jeg kunne gjerne hatt flere hurtigladerstasjoner og billigere lading på disse, men jeg er overhode ikke interessert i å straffes med slike satser som du foreslår. Jeg har hurtigladet 2 ganger i året, (5 000 kr pr lading?). Med mange hurtigladere ville jeg nok gjort dette flere ganger, men med 10 000 i årsavgift ville det uansett blitt fryktelig dyr lading.

En slik ordning med årsavgift og gratis lading på stolper ville også ført til unødvendig mye gratislading, og dermed mye større behov for utbygging av lademuligheter. Man bør heller legge inn betaling for lading, gjerne i form av avgiftsparkering på ladeplasser. Da får man sirkulasjon på plassene og de som har behov betaler. De fleste kan klare seg fint med å lade hjemme for egen kost, men der man har gratis lading på job eller i byen ser man at mange bytter til å kun lade om dagen gratis og ikke lade hjemme. At de som lader hjemme og ikke tar plass på ladeplassene så skal presses til å betale for at andre skal lade gratis blir feil.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

cra

Jeg tror riktig måte å gjøre det på er å sette opp ladestasjoner for "treglading" som koster det smame som andre P-plasser rundt. Parkering på plasser uten lading forblir gratis for elbilene. Hurtiglading prises av markedet, men jeg vil anbefale å holde det vesentlig billigere enn bruk av bensin/diesel for at folk skal synes det er verdt det, og benytte seg av det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

02jan

I alle dager hva er dette for noe tråd.

Jeg er på vei over til el-bil, fosilbil til de få langturene jeg har i året.

Skulle jeg betale årsavgift på 2 biler ( kan bare bruke en av gangen), sammen med snakk om  forbud av el- bil i kolektivfeltet - blir det rask vei tilbake til fosilbil.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

sven erik

det første vi må gjøre er å la lade stedene være lase plass å ikke parkering  for de er utrolig mange som parkerer uten å lade  da jelper det ikke å lage fler

Rio

Sitat fra: cra på mandag 17. mars 2014, klokken 11:06
Jeg tror riktig måte å gjøre det på er å sette opp ladestasjoner for "treglading" som koster det smame som andre P-plasser rundt. Parkering på plasser uten lading forblir gratis for elbilene. Hurtiglading prises av markedet, men jeg vil anbefale å holde det vesentlig billigere enn bruk av bensin/diesel for at folk skal synes det er verdt det, og benytte seg av det.

Hvis jeg bor 50-100 km utenfor byen jeg jobber i, så ønsker jeg jo ikke å hurtiglade hver dag. Jeg ønsker at bilen min skal lades mens jeg jobber, studerer, osv.  Da trenger man mange vanligladeparkeringsplasser, fremfor en rekke hurtigladere, som folk står i kø for.

Et stort antall av selv 16 A, 230 V uttak vil gjøre en stor forskjell for mange som da kan kjøre hver dag. Slik det er nå i Oslo så er det vanskelig å finne ladeplass.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA