Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første test med 4 på terningen

Startet av Rio, lørdag 25. januar 2014, klokken 11:13

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Electrix på torsdag 20. mars 2014, klokken 09:33
Ditt forslag er det mest effective for på HINDRE videre utbredelse av elbiler. Et at de største motargumentene for å kjøpe elbil er at de er dyrere enn tilsvarende bensinbiler, og nå vil du oppimot DOBLE prisen? 20 000 I 15 år er mer enn en Leaf koster ny!

Mange fossilbilister irriterer seg over å betale for en del som elbilene får gratis, og nå vil du også at de fleste elbileiere skal irritere seg over at de plutselig og helt uforventet blir straffet med skyhøye avgifter for at en liten gruppe av elbilistene som ikke tar seg råd til å kjøpe en bil med den rekkevidden de trenger skal få gratis lading, eventuelt slippe å lade hjemme. Samtidig som bensin og dieselbileierne sitter og ler og fyller opp kommentarfeltene med "hva var det jeg sa, nå er det ikke så billig å ha elbil lengre."

Du må gjerne jobbe for at det skal bli flere ladepunkter, men ikke tving alle andre som har valgt bil etter behov til å betale dyre årsavgifter for at du ikke velger etter behov.

Hva er det du snakker om?

Jeg ønsker at elbilister skal betale et årlig beløp, for eksempel tilsvarende årsavgiften på bensinbiler, og at disse pengene øremerkes å sette opp treg-ladestolper i gatene i byene der elbilistene bor (ev. en annen by de måtte velge).

Dette for at det skal bli ENKELT og ATTRAKTIVT for elbilister i hverdagen, ved at man kan regne med at man finner en ledig ladeplass når man kjører rundt i landet, eller der man bor, der man jobber, osv.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: TorC på torsdag 20. mars 2014, klokken 10:17
Det å tvinge folk til å betale for noe som de kanskje ikke vil ha er motsatt er som regel alltid fordyrende totalt sett (se bare på NRK).

Det er prisverdig å være villig til å betale for å sette opp infrastruktur, men årsavgift er en meget dårlig ide. Hvis du ønsker å bidra kan du jo bli aktiv i din lokale elbilforening. Det er jo ingenting i veien med å skape et "ladepunkt-fond" hvor dere frivillig betaler inn og etablerer ladepunkter i samarbeid med kommunen og private. Da slipper vi at det blir kastet bort masse penger i administrasjon og utredninger.

Hvis man skulle hatt et slikt system du ønsker der, hva er det som hindrer at man får en ny "vannverkssak"? Altså at brukerne først betaler for å bygge opp infrastruktur, og kommunen deretter selger til høystbydende, og brukerne må betale for å dekke inn kjøpsprisen?

Dette skulle gjelde gateparkering, også på steder hvor det vanligvis er gratis å parkere.

Det er jo ingen som vil betale et slikt beløp hvis ikke alle gjør det. Hvis alle betaler til kommunen, og så ble kommunen pålagt å sette opp tilsvarende ladestolper på gateplan, slik som det blir gjort i Oslo.

Det er langt mer effektivt enn å blande inn merkelige betalingsløsninger, private som skal tjene penger på oss, osv osv osv.

Samle inn X kr per elbil, lag et beløp, og la kommunen konkurranseutsette å sette opp ladestolper for enten alle pengene eller alle pengene minus strømregning.

Enkelt og greit.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på torsdag 20. mars 2014, klokken 18:13
Det beste systemet etter mitt syn er at man må se på løsningen for bompenger - autopass. På sikt må vi regne med at alle kommunale eller kommunalt/fylkeskommunalt/statelig sponsede ladestolper blir betalingstolper.

Man forehåndsbetaler (frivillig, dersom du ikke trenger lading annet enn hjemme eller på jobb, så behøver du jo ikke dette) ett beløp til en kommune eller en kommersiell aktør (den aktøren du regner med å lade mest hos), og får ett rfidkort. Kortet kan da brukes hos ALLE aktører som tar betalt for lading. Dette kortet belastes ettersom det brukes. Du får rabatt hos den aktøren du har kjøpt kortet hos, men betaler full pris når du lader hos andre aktører. Aktørene samordner dette seg i mellom når du lader hos ekstern aktør. Når beløpet er nesten oppbrukt får du regning med oversikt over alle ladinger. Alle stolper må tydelig merkes med priser.

Ved å forehåndsbetale på denne måten får man inn ett beløp i "potten" hos aktøren, som kan brukes til videre utbygging. Samtidig signaliseres det hvor stor interessen/behovet er. De må jo nødvendigvis ha nok ladestolper til å dekke behovet for de som har kjøpt kort. Ved å være en "abonnent" har man også en kanal for å påvirke videre utbygging av denne aktøren (f.eks. kommunen). Dersom man ofte bruker flere aktører kan det også være mulig å legge inn flere "abonnementer" inn på samme kort. Eller du kan få flere kort på samme abonnement dersom du har flere elbiler i samme husholdning.

På sikt ser jeg også for meg at dette systemet kan utvides til å bli "all europeisk", så du kan bruke samme kort i Spania eller på Rivieraen som du bruker her hjemme.

...

Og så får å forhåndsimøtekomme kritikk for å la kommunene bli kommersielle aktører - ja, jeg mener de bør kunne det. Kommunen har en egeninteresse av at så mange som mulige bruker elbiler i denne kommunen, noe som de best kan sikre ved å ha en godt utbygget lade-infrastruktur. Men mens det enda er aktuelt å sponse dette med gratis ladning er ikke dette en bærekraftig infrastruktur på sikt. Så på lik linje med at kommunen har kommunale parkometerplasser bør de ha kommunale ladestolper. Evnt. kan de sponse eller låne ut penger på gunstige betingelser til utbygging for en kommersiell aktør til å sette opp ladestolper der de (kommunen) ser at det er ett behov.

Hvorfor vil du gjøre det så komplisert?

Jeg er klar over at hvis man sier "kr 2995 per elbil så kan du lade gratis i hele landet" så vil noen tape og noen vinne, men det er jo akkurat det samme som at man betaler den delen av skatt som går til skolesystemet selv om man ikke har skolebarn.

Det er langt mer effektivt å bare samle inn et fast beløp, og så er det gratis. Da slipper man betalingsløsninger, og alt annet for å "kreve inn" et par kroner.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: TorC på torsdag 20. mars 2014, klokken 18:45
Fint i Oslo hvor Høyre-styrte kommunen forstår fordelene med elbil. Hva med Høyre-styrte Sandefjord hvor ordføreren går ut med påstander som at "elbil er tull"? Samtidig med at kommunen selv kjøper inn titalls elbiler av rent bedriftsøkonomiske hensyn. Tror du virkelig at de kommer til å være en "aktør"?  Det vil alltid være "Bjarter" og "Gleditscher" som mener elbil er tull, og som ikke vil tilrettelegge for elbil "av prinsipp". Hvordan skal man få disse til å skjønne poenget? Og jeg tror ikke Høyre-Sandefjord er unik. Jeg tror det finnes massevis av ignorante "Gleditscher" rundt omkring som er bygdens store sønn, og dermed diktererer hva som blir gjort.

Offentlige ladeplasser handler ikke om økonomi, men om vilje. Hvis den enkelte kommune hadde vilje ville de skrudd opp noen skilt der de har kontakter. Bare i min kommune Sandefjord ville man med skilting kunnet endret ladekartet fra 1 plass til noen titalls. Kontaktene er der, og kursene også. Dette har jeg sett i flere av bygdene i Vestfold. Jeg tror ikke det er veldig annerledes i resten av landet. Det eneste som mangler er tillatelse fra kommunen til å få strøm fra dem og evt. skilting. 

Jeg skjønner ikke hvorfor noen ønsker å betale flere tusen per år for å få på plass en fordyrende ordning som aldri vil kunne fungere.




Det er nettopp derfor jeg mener at det enkleste er det beste. Samle inn X kr, og overfør et øremerket beløp til Bymiljøetaten i hver kommune, med pålegg om å sette opp ladestolper for pengene (gjort på anbud).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: TorC på torsdag 20. mars 2014, klokken 18:45
Hva med Høyre-styrte Sandefjord hvor ordføreren går ut med påstander som at "elbil er tull"?

Nå er ikke jeg spesielt kjent i Sandefjord, ei heller med lademulighetene i denne byen eller den politiske situasjonen der. Men rent generelt kan de sies at ordførere ikke er diktatorer, og at de derved heller ikke har alt de skulle sagt (selv om jeg nok er klar over at de ofte kan ha større innflytelse enn de skulle hatt bare sett ut i fra posisjonen de har). Så, om det finnes vettugt folk ellers i partiapparatene i kommunen så kan det være de øvrige folkevalgte forteller ordføreren at her skal det satses på dette "tullet" ;) Alternativt bør velgerne der fortelle det ved neste valg...


Sitat fra: TorC på torsdag 20. mars 2014, klokken 18:45
Offentlige ladeplasser handler ikke om økonomi, men om vilje.

At det er billig å tilby strøm er jeg enig i, men om de ikke tar betalt selv så vil det koste dem penger. Ikke mange, men likevel. Og kommuneøkonomien i mange norske kommuner er rimelig stram... Så derfor er jeg ikke helt enig med deg.  Derfor jeg kom med mitt forslag om en løsning som kan være rimelig for kommunen, og gi dem en mulighet for å i det minste gå i null.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Rio på torsdag 20. mars 2014, klokken 19:40
Hvorfor vil du gjøre det så komplisert?

Jeg er klar over at hvis man sier "kr 2995 per elbil så kan du lade gratis i hele landet" så vil noen tape og noen vinne, men det er jo akkurat det samme som at man betaler den delen av skatt som går til skolesystemet selv om man ikke har skolebarn.

Ett av tiltakene for å få folk til å velge ELbiler er nå at man slipper mange avgifter, deriblandt mesteparten av årsavgiften. Da virker det som mot sin hensikt å innføre en ny avgift spesielt for elbiler, eller gjeninnføre avgiften man i dag slipper billigere unna. Men samtidig har du satt fingeren på ett viktig punkt - at det må inn penger for å dekke utbygging av ladepunkter og på sikt dekke inn strømmen som brukes.

Noen vil aldri ha bruk for offentlige ladestolper, og da må de være fri til å slippe denne "dugnaden". Det er liksom noe av poenget med avgiftsfritaket for elbiler...

Så, da sitter man igjen med at "noen" må betale, men ikke alle (altså ikke ren skatt/avgift). Men, siden det er frivillig, så må man også ha ett system der kun de som betaler får glede av ladestolpene (når kommune ikke lengre ønsker å sponse folk med drivstoff, slik de gjør i dag for å få folk til å velge elbiler).

Du er også helt korrekt i dette at selve betalingsløsningen blir unødig dyrt for å betale småbeløp for enkeltladninger. Du er også inne på problemet med forskjellige ladenettverk som krever forskjellige ladeavtaler/betalinger.

Så, saken er å finne en løsning som dekker alle disse problemene. Så langt jeg kan se gjør mitt forslag dette. Men klart, det finnes sikkert andre løsninger også, kanskje bedre?

En løsning hadde vært mer likt ditt forslag, der en offentlig (statlig) instans - evnt. i samarbeide med kommersielle aktører - selger "årsabonnement" for en fast pris og at man ved å ha dette kan bruke alle betal-ladestolper fritt i hele landet. Men da tror jeg dette kortet kan bli litt vel dyrt, og at mange regner seg frem til at dette ikke vil lønne seg med sitt forbruk (selv om de egentlig bør tenke lengre, og se at pengene går til utbyggingen, ikke bare selve strømmen).

Ved å bruke "min" løsning så kan det kanskje bli litt mye å betale først, men du har jo da fortsatt beløpet på din "konto" frem til du har brukt det opp - enten det tar en måned eller 4 år. Altså kan du bruke hele beløpet du har betalt inn på strøm til bilen, uten å frykte at du skal subsidiere andre som bruker mer offentlig strøm enn du selv gjør. Joda, dyrere strøm enn i kontakten hjemme, men det må man regne med. Og du faktureres bare hver gang "kontoen" må fylles opp, så man slipper masse "mikro-transaksjoner".

Desuten ser det ut som om systemet faktisk fungerer i dag via "autopass" ordningen. Så deler av dette blir ett alt utprøvet system. Ja, kanskje man til og med kan finne på å bruke bombrikken istedet for rfid-kort?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kent

Abonnement på 2-400 i mnd som gir fri tilgang til alle landets offentlige ladestasjoner, både transnovastøttede hurtigladestasjoner og normalladere ville jeg vært villig til å betale, selv om jeg igrunn ikke hadde hatt det store behovet mesteparten av året.

Hadde absolutt ville tatt den kostnaden, både for enkelhetens skyld når det gjelder langturer, og for å sikre at ladenettverkene blir tilstrekkelig utbygd/vedlikeholdt.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Electrix

Sitat fra: Rio på torsdag 20. mars 2014, klokken 19:32
Sitat fra: Electrix på torsdag 20. mars 2014, klokken 09:33
Ditt forslag er det mest effective for på HINDRE videre utbredelse av elbiler. Et at de største motargumentene for å kjøpe elbil er at de er dyrere enn tilsvarende bensinbiler, og nå vil du oppimot DOBLE prisen? 20 000 I 15 år er mer enn en Leaf koster ny!

Mange fossilbilister irriterer seg over å betale for en del som elbilene får gratis, og nå vil du også at de fleste elbileiere skal irritere seg over at de plutselig og helt uforventet blir straffet med skyhøye avgifter for at en liten gruppe av elbilistene som ikke tar seg råd til å kjøpe en bil med den rekkevidden de trenger skal få gratis lading, eventuelt slippe å lade hjemme. Samtidig som bensin og dieselbileierne sitter og ler og fyller opp kommentarfeltene med "hva var det jeg sa, nå er det ikke så billig å ha elbil lengre."

Du må gjerne jobbe for at det skal bli flere ladepunkter, men ikke tving alle andre som har valgt bil etter behov til å betale dyre årsavgifter for at du ikke velger etter behov.

Hva er det du snakker om?

Jeg ønsker at elbilister skal betale et årlig beløp, for eksempel tilsvarende årsavgiften på bensinbiler, og at disse pengene øremerkes å sette opp treg-ladestolper i gatene i byene der elbilistene bor (ev. en annen by de måtte velge).

Dette for at det skal bli ENKELT og ATTRAKTIVT for elbilister i hverdagen, ved at man kan regne med at man finner en ledig ladeplass når man kjører rundt i landet, eller der man bor, der man jobber, osv.
Det har vært forslag på årsavgift fra 3 000 til 15 000 I året I denne tråden, mulig det var andre som kom med de verste forslagene, men poenget er uansett at årsavgift er ikke veldig populært, og om man innfører det så vil det gjøre elbilen mindre attraktriv.

For veldig mange av de som har valgt elbil finnes det ikke noe ladeproblem, eller det er veldig lite. Å skulle straffe alle elbilister I alle landets kommuner for at noen kommuner/bedrifter ikke gidder å legge til rette for elbiler er feil. Hvis dere I tillegg tenker på å bruke mesteparten av disse pengene der det er dårlig med lademuligheter så blir det enda mer urettferdig. Da oppnår man bare at kommuner og bedrifter slutter å bruke penger på dette og heller venter på finansiering, det blir gunstig for kommunen å ha et dårlig tilbud for da kan de få penger til å bygge ut istedet for å betale selv.

Da er det bedre å legge press på sinkene for å få de til å bedre seg.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

svingen

Sitat fra: Rio på torsdag 20. mars 2014, klokken 19:40
Sitat fra: Amoss på torsdag 20. mars 2014, klokken 18:13
Det beste systemet etter mitt syn er at man må se på løsningen for bompenger - autopass. På sikt må vi regne med at alle kommunale eller kommunalt/fylkeskommunalt/statelig sponsede ladestolper blir betalingstolper.

Man forehåndsbetaler (frivillig, dersom du ikke trenger lading annet enn hjemme eller på jobb, så behøver du jo ikke dette) ett beløp til en kommune eller en kommersiell aktør (den aktøren du regner med å lade mest hos), og får ett rfidkort. Kortet kan da brukes hos ALLE aktører som tar betalt for lading. Dette kortet belastes ettersom det brukes. Du får rabatt hos den aktøren du har kjøpt kortet hos, men betaler full pris når du lader hos andre aktører. Aktørene samordner dette seg i mellom når du lader hos ekstern aktør. Når beløpet er nesten oppbrukt får du regning med oversikt over alle ladinger. Alle stolper må tydelig merkes med priser.

Ved å forehåndsbetale på denne måten får man inn ett beløp i "potten" hos aktøren, som kan brukes til videre utbygging. Samtidig signaliseres det hvor stor interessen/behovet er. De må jo nødvendigvis ha nok ladestolper til å dekke behovet for de som har kjøpt kort. Ved å være en "abonnent" har man også en kanal for å påvirke videre utbygging av denne aktøren (f.eks. kommunen). Dersom man ofte bruker flere aktører kan det også være mulig å legge inn flere "abonnementer" inn på samme kort. Eller du kan få flere kort på samme abonnement dersom du har flere elbiler i samme husholdning.

På sikt ser jeg også for meg at dette systemet kan utvides til å bli "all europeisk", så du kan bruke samme kort i Spania eller på Rivieraen som du bruker her hjemme.

...

Og så får å forhåndsimøtekomme kritikk for å la kommunene bli kommersielle aktører - ja, jeg mener de bør kunne det. Kommunen har en egeninteresse av at så mange som mulige bruker elbiler i denne kommunen, noe som de best kan sikre ved å ha en godt utbygget lade-infrastruktur. Men mens det enda er aktuelt å sponse dette med gratis ladning er ikke dette en bærekraftig infrastruktur på sikt. Så på lik linje med at kommunen har kommunale parkometerplasser bør de ha kommunale ladestolper. Evnt. kan de sponse eller låne ut penger på gunstige betingelser til utbygging for en kommersiell aktør til å sette opp ladestolper der de (kommunen) ser at det er ett behov.

Hvorfor vil du gjøre det så komplisert?

Jeg er klar over at hvis man sier "kr 2995 per elbil så kan du lade gratis i hele landet" så vil noen tape og noen vinne, men det er jo akkurat det samme som at man betaler den delen av skatt som går til skolesystemet selv om man ikke har skolebarn.

Det er langt mer effektivt å bare samle inn et fast beløp, og så er det gratis. Da slipper man betalingsløsninger, og alt annet for å "kreve inn" et par kroner.


Burde Vært slik att man fikk regningen får strøm bruk på lading på strøm regningen, må ikke ha egent mobil abb hvis man reiser til svergie eller egen bank konto får å betale. vill jo Vært best :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 21. mars 2014, klokken 01:26
Sitat fra: Rio på torsdag 20. mars 2014, klokken 19:40
Hvorfor vil du gjøre det så komplisert?

Jeg er klar over at hvis man sier "kr 2995 per elbil så kan du lade gratis i hele landet" så vil noen tape og noen vinne, men det er jo akkurat det samme som at man betaler den delen av skatt som går til skolesystemet selv om man ikke har skolebarn.


Ett av tiltakene for å få folk til å velge ELbiler er nå at man slipper mange avgifter, deriblandt mesteparten av årsavgiften. Da virker det som mot sin hensikt å innføre en ny avgift spesielt for elbiler, eller gjeninnføre avgiften man i dag slipper billigere unna. Men samtidig har du satt fingeren på ett viktig punkt - at det må inn penger for å dekke utbygging av ladepunkter og på sikt dekke inn strømmen som brukes.

Noen vil aldri ha bruk for offentlige ladestolper, og da må de være fri til å slippe denne "dugnaden". Det er liksom noe av poenget med avgiftsfritaket for elbiler...

Så, da sitter man igjen med at "noen" må betale, men ikke alle (altså ikke ren skatt/avgift). Men, siden det er frivillig, så må man også ha ett system der kun de som betaler får glede av ladestolpene (når kommune ikke lengre ønsker å sponse folk med drivstoff, slik de gjør i dag for å få folk til å velge elbiler).

Du er også helt korrekt i dette at selve betalingsløsningen blir unødig dyrt for å betale småbeløp for enkeltladninger. Du er også inne på problemet med forskjellige ladenettverk som krever forskjellige ladeavtaler/betalinger.

Så, saken er å finne en løsning som dekker alle disse problemene. Så langt jeg kan se gjør mitt forslag dette. Men klart, det finnes sikkert andre løsninger også, kanskje bedre?

En løsning hadde vært mer likt ditt forslag, der en offentlig (statlig) instans - evnt. i samarbeide med kommersielle aktører - selger "årsabonnement" for en fast pris og at man ved å ha dette kan bruke alle betal-ladestolper fritt i hele landet. Men da tror jeg dette kortet kan bli litt vel dyrt, og at mange regner seg frem til at dette ikke vil lønne seg med sitt forbruk (selv om de egentlig bør tenke lengre, og se at pengene går til utbyggingen, ikke bare selve strømmen).

Ved å bruke "min" løsning så kan det kanskje bli litt mye å betale først, men du har jo da fortsatt beløpet på din "konto" frem til du har brukt det opp - enten det tar en måned eller 4 år. Altså kan du bruke hele beløpet du har betalt inn på strøm til bilen, uten å frykte at du skal subsidiere andre som bruker mer offentlig strøm enn du selv gjør. Joda, dyrere strøm enn i kontakten hjemme, men det må man regne med. Og du faktureres bare hver gang "kontoen" må fylles opp, så man slipper masse "mikro-transaksjoner".

Desuten ser det ut som om systemet faktisk fungerer i dag via "autopass" ordningen. Så deler av dette blir ett alt utprøvet system. Ja, kanskje man til og med kan finne på å bruke bombrikken istedet for rfid-kort?

For det første, jeg tror det er langt flere som IKKE kjøper elbil fordi de mangler ladeplass i nærheten av der de bor, eller på jobb, enn det er som ikke kjøper en elbil til 270 000 kr fordi de må betale 3000 kr i året for å ha masse ladeplasser.

For det andre, akkurat som jeg betaler skatt som går til skoler (selv om jeg ikke har barn) så er det OK at også de som ikke bruker ladestolper hjelper med å bygge ut infrastrukturen. Det er helt normalt.

For det tredje, jeg tror ikke noen som helst ordning er billigere enn "alle elbiler betaler 3000 kr året, og pengene øremerkes ladestolper i kommunene de bor i". Det er ikke behov for RFID, for AutoPass, for betalingsløsninger, for noe som helst.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

#70
Sitat fra: Rio på mandag 24. mars 2014, klokken 18:35
For det tredje, jeg tror ikke noen som helst ordning er billigere enn "alle elbiler betaler 3000 kr året, og pengene øremerkes ladestolper i kommunene de bor i". Det er ikke behov for RFID, for AutoPass, for betalingsløsninger, for noe som helst.

Ok, la oss så nøye oss med bare dette - hvor mange eksempler har du på "øremerkede midler fra en avgift" som faktisk har gått til formålet sitt og ikke noe annet?  Det var forresten en grunn til at man skiftet navn på "veiavgift" til "årsavgift", folk var vist så dumme at de trodde veiavgift skulle gå til vei :p

All praktisk historie tilsier at politikerne tar i mot med takk alle muligheter for å komme med en ny avgift (og er den først innført blir den neppe tatt bort igjen - tilnød omdøpt: se forrige avsnitt), og ser seg så om etter hvordan man skal få stemmekveget til å betale (en gang til) for det avgiften skulle hatt dekket (siden avgiften uansett bare går rett inn i det store hullet): se "bompenger" eller "veibruksavgift" for eksempel.

Så min spådom er: dersom denne "ladeavgiften" som du snakker så varmt om blir innført, så vil den komme i tillegg til brukerbetaling f.eks. ala det jeg nevnte, og (i det minste nesten) ikke noe vil komme til fondet. Og OM noe kommer til fondet, så vil det ta mange år fra avgiften er betalt til pengene faktisk blir brukt til det formålet det er ment til.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på mandag 24. mars 2014, klokken 20:35
Sitat fra: Rio på mandag 24. mars 2014, klokken 18:35
For det tredje, jeg tror ikke noen som helst ordning er billigere enn "alle elbiler betaler 3000 kr året, og pengene øremerkes ladestolper i kommunene de bor i". Det er ikke behov for RFID, for AutoPass, for betalingsløsninger, for noe som helst.

Ok, la oss så nøye oss med bare dette - hvor mange eksempler har du på "øremerkede midler fra en avgift" som faktisk har gått til formålet sitt og ikke noe annet?  Det var forresten en grunn til at man skiftet navn på "veiavgift" til "årsavgift", folk var vist så dumme at de trodde veiavgift skulle gå til vei :p

All praktisk historie tilsier at politikerne tar i mot med takk alle muligheter for å komme med en ny avgift (og er den først innført blir den neppe tatt bort igjen - tilnød omdøpt: se forrige avsnitt), og ser seg så om etter hvordan man skal få stemmekveget til å betale (en gang til) for det avgiften skulle hatt dekket (siden avgiften uansett bare går rett inn i det store hullet): se "bompenger" eller "veibruksavgift" for eksempel.

Så min spådom er: dersom denne "ladeavgiften" som du snakker så varmt om blir innført, så vil den komme i tillegg til brukerbetaling f.eks. ala det jeg nevnte, og (i det minste nesten) ikke noe vil komme til fondet. Og OM noe kommer til fondet, så vil det ta mange år fra avgiften er betalt til pengene faktisk blir brukt til det formålet det er ment til.

Det er bred politisk enighet om elbilsatsing. Problemet med elbiler er kort rekkevidde, og det nødvendiggjør masse ladeplasser (for man ønsker jo ikke å hurtiglade hver dag hjem fra jobb til 50 kr).

Oslo kommune har satt opp ca 500 stolper, og det fungerer uhyggelig bra, bortsett fra én ting: det er for få av dem. Vi trenger flere.

Elbilister kan ikke bare forvente at alle andre skal betale for oss - jeg synes faktisk det er et bra tiltak å gjøre en slik "dugnad", for noe som kommer (nesten nesten) alle tilgode, og som gjør det mye enklere å velge elbil for alle som ikke har villa med egen garasje.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: Rio på mandag 24. mars 2014, klokken 21:14

Elbilister kan ikke bare forvente at alle andre skal betale for oss - jeg synes faktisk det er et bra tiltak å gjøre en slik "dugnad", for noe som kommer (nesten nesten) alle tilgode, og som gjør det mye enklere å velge elbil for alle som ikke har villa med egen garasje.

Det er ikke "dugnad" når det ikke er frivillig. Du har åpenbart forlest deg på styremedlem-manualen til DNB.  Hvis du ønsker "dugnad", så får du starte det selv.

Ladeplasser til elbil med husholdningsplugg er neppe fremtiden. Hvorfor skal vi bruke massevis av penger på dette? Hvorav nesten ingenting kommer til å gavne oss?

Hvis du VIRKELIG ønsket en dugnad, så burde du foreslått en økning i kontingenten til elbilforeningen. Da kunne deler av denne gått til utbygging.

Hvis du ønsker en dugnad synes jeg du bør opprette et "fond", og se hvor langt du kommer. Jeg tror at du faktisk vil få inn en del penger, men neppe de summene du ønsker. På den andre siden tror jeg at et slikt frivillig fond vil få opprettet langt flere ladepunkter enn en årsavgift hvor staten først skal ha penger for å kreve dem inn, deretter kommunene for å administrere, utrede, vurdere, parlamantere, installere, drifte, og deretter opprette en egen komitè for drift, og en egen etat for vedlikehold, og en annen for strømtilførselen,og en ekstra SV/FRP komitè som sutrer over at det bare er "rikfolk" som bruker ladestasjonene.


2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Jeg skrev dugnad i anførselstegn.

Og poenget er at for at det skal ha en verdi så må alle være med. Akkurat som når man betaler skatt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Det er ingen grunn til frivillig å ta på seg utgifter som elbilbruker.
De kommer uansett som "collateral damage" av elbilens suksess.

Jo fortere elbilen øker sin markedsandel jo fortere forsvinner særfordelene.
Nyt oppholdet i Paradis så lenge det varer!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA