Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første test med 4 på terningen

Startet av Rio, lørdag 25. januar 2014, klokken 11:13

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:07
Kommersiell lading blir lett like dyrt pr km ladet som diesel pr km tanket. TM sin ide om å inkludere evig fri lading i bilens salgsum er svaret som konkurrentene kan bli tvungent til å kopiere dersom de ønsker å forbli elbilfabrikanter.

Hurtiglading er neppe praktisk i hverdagen for biler med rundt 25 kWt batterikapasitet. Da er det enklere at en stor del av parkeringsplasser har ladestolper tilgjengelig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sven erik

en kan vel begynne med at  en skal lade or å stå  i tønsberg er det max 4 timer  ved laderene  men i sandefjord er det 15 og 16 kr timen å stå om man vil lade  er det dette dere vil ha
men en må begynne et sted  tror det å begynne med å kalle det lade plass å at man må lade   ser de stedene det er det der er det ledig  stadig

cra

Å starte med å stille krav til at det lades når man står på plass med mulighet for lading bør innføres umiddelbart. Det er et tiltak som ikke koster noe som helst (kanskje med unntak avnoe skilting), og kan innføres over natten. Det vil ha begrenset effekt, men litt effekt vil det nok ha.

Skilting bør inneholde informasjon om at elbiler står gratis på plassene i nærheten (dersom dette er tilfelle).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Sitat fra: cra på onsdag 19. mars 2014, klokken 09:57
Å starte med å stille krav til at det lades når man står på plass med mulighet for lading bør innføres umiddelbart. Det er et tiltak som ikke koster noe som helst (kanskje med unntak avnoe skilting), og kan innføres over natten. Det vil ha begrenset effekt, men litt effekt vil det nok ha.

Skilting bør inneholde informasjon om at elbiler står gratis på plassene i nærheten (dersom dette er tilfelle).

Jeg er da ikke uenig i det, men det er fremdeles et stort behov (som bare blir større og større) for en tregladeinfrastruktur.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cra

Sitat fra: Rio på onsdag 19. mars 2014, klokken 10:08
Jeg er da ikke uenig i det, men det er fremdeles et stort behov (som bare blir større og større) for en tregladeinfrastruktur.

Og det er jeg helt enig i. :)  Det kan aldri bli for mange ladeplasser. Jeg tror bare at krav om lading (og etterhvert betaling) for plasser med lading er ønskelig/fornuftig allerede nå, og nødvendig i framtida, da det neppe vil være like stor vekst i antall ladeplasser som antall elbiler (på sikt).

Edit: Og det er selvsagt ikke noe i veien for å reservere noen plasser til elbil for å gjøre det enklere å finne en plass; det i seg selv vil nok være et kjærkomment incentiv i seg selv, om parkering med elbil koster det samme som for fossilbil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

timingbeltkiller

Med unntak av Tesla er elbillading i Norge rent kaos uten fornuftig mening.

Det eneste riktige er å kunne lade  på et tett landsdekkende nett av ladestasjoner med kredittkortbetaling for de kwh du fyller opp med.

Inntil så skjer forblir elbilene utenom Tesla rene kortdistansebiler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: cra på onsdag 19. mars 2014, klokken 11:35
Sitat fra: Rio på onsdag 19. mars 2014, klokken 10:08
Jeg er da ikke uenig i det, men det er fremdeles et stort behov (som bare blir større og større) for en tregladeinfrastruktur.

Og det er jeg helt enig i. :)  Det kan aldri bli for mange ladeplasser. Jeg tror bare at krav om lading (og etterhvert betaling) for plasser med lading er ønskelig/fornuftig allerede nå, og nødvendig i framtida, da det neppe vil være like stor vekst i antall ladeplasser som antall elbiler (på sikt).

Edit: Og det er selvsagt ikke noe i veien for å reservere noen plasser til elbil for å gjøre det enklere å finne en plass; det i seg selv vil nok være et kjærkomment incentiv i seg selv, om parkering med elbil koster det samme som for fossilbil.

Men spørsmålet er jo egentlig: hvordan finansierer vi utbyggingen av en massiv tregladinginfrastruktur.

Det som er forskjellig fra å fylle bensin er at verdien (for strøm) er meget meget lavere per påfylling, samt at man gjør det oftere. Det betyr at hvert ladepunkt bør være så billig som absolutt mulig. Hvis ikke så blir det som å ha en kredittkortautomat ved en vannkran - gebyret til kredittkortselskapet er dyrere enn vannet man kjøper.

Mitt forslag for det mest effektive og rimeligste er simpelthen å si at hver elbil betaler X kr per år, som går til tregladestolper i den kommunen vedkommende bor. Det koster svært lite å administrere, og derved går "alle" pengene til "stolper og strøm", fremfor dyre kredittkortgebyr for eier eller RFID-kort som skal administreres.

Joda, noen vil "aldri" lade, og andre vil lade hver eneste dag, men det er akkurat som årsavgiften - den er lik enten man gjører 1 eller 60000 km i året.

Men det aller viktigste er faktisk at vi oppmuntrer til elbilbruk, fordi elbilistene er "garantert" en ladeplass.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mhal

Synes dette høres ut til å vere en veldig dårlig ide. Det er vel ikke mange som har behov for lading i den kommunen en bor?

Sakte lading vil i dei aller fleste tillfeller skje på destinasjoner. Heime, arbeid, shopping, aktiviteter. Her vil det vere mye mer kostnadseffektivt at vi forespør lading der dette er aktuelt, og heller betaler en bærekraftig pris for ladingen.

Rio

Sitat fra: Mhal på torsdag 20. mars 2014, klokken 07:58
Synes dette høres ut til å vere en veldig dårlig ide. Det er vel ikke mange som har behov for lading i den kommunen en bor?

Sakte lading vil i dei aller fleste tillfeller skje på destinasjoner. Heime, arbeid, shopping, aktiviteter. Her vil det vere mye mer kostnadseffektivt at vi forespør lading der dette er aktuelt, og heller betaler en bærekraftig pris for ladingen.

Man kan selvsagt godt lage et system hvor man kan velge en annen kommune hvor ladestoplen kan stå.

Hvis man skal bruke bilen i hverdagen så kan man ikke basere det på å tigge strøm.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mhal

Nei, det var heller ikke tanken. Kjøper en EL bil bør en ha klarert at basisladningen er på plass. (Hjemme og eventuelt Jobb). Så bør det være i kommersielle aktører sin interesse å tilrettelegge for ladning, eventuelt mot betaling (her er det kanskje på sin plass med litt masing).

Teppebombing av ladeplasser uten mål og mening høres veldig dyrt ut. Da er det bedre å basere tilgjengelige midler på hurtigladeløsninger.

Electrix

Sitat fra: Rio på onsdag 19. mars 2014, klokken 23:12
Mitt forslag for det mest effektive og rimeligste er simpelthen å si at hver elbil betaler X kr per år, som går til tregladestolper i den kommunen vedkommende bor. Det koster svært lite å administrere, og derved går "alle" pengene til "stolper og strøm", fremfor dyre kredittkortgebyr for eier eller RFID-kort som skal administreres.

Joda, noen vil "aldri" lade, og andre vil lade hver eneste dag, men det er akkurat som årsavgiften - den er lik enten man gjører 1 eller 60000 km i året.

Men det aller viktigste er faktisk at vi oppmuntrer til elbilbruk, fordi elbilistene er "garantert" en ladeplass.
Ditt forslag er det mest effective for på HINDRE videre utbredelse av elbiler. Et at de største motargumentene for å kjøpe elbil er at de er dyrere enn tilsvarende bensinbiler, og nå vil du oppimot DOBLE prisen? 20 000 I 15 år er mer enn en Leaf koster ny!

Mange fossilbilister irriterer seg over å betale for en del som elbilene får gratis, og nå vil du også at de fleste elbileiere skal irritere seg over at de plutselig og helt uforventet blir straffet med skyhøye avgifter for at en liten gruppe av elbilistene som ikke tar seg råd til å kjøpe en bil med den rekkevidden de trenger skal få gratis lading, eventuelt slippe å lade hjemme. Samtidig som bensin og dieselbileierne sitter og ler og fyller opp kommentarfeltene med "hva var det jeg sa, nå er det ikke så billig å ha elbil lengre."

Du må gjerne jobbe for at det skal bli flere ladepunkter, men ikke tving alle andre som har valgt bil etter behov til å betale dyre årsavgifter for at du ikke velger etter behov.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TorC

Det å tvinge folk til å betale for noe som de kanskje ikke vil ha er motsatt er som regel alltid fordyrende totalt sett (se bare på NRK).

Det er prisverdig å være villig til å betale for å sette opp infrastruktur, men årsavgift er en meget dårlig ide. Hvis du ønsker å bidra kan du jo bli aktiv i din lokale elbilforening. Det er jo ingenting i veien med å skape et "ladepunkt-fond" hvor dere frivillig betaler inn og etablerer ladepunkter i samarbeid med kommunen og private. Da slipper vi at det blir kastet bort masse penger i administrasjon og utredninger.

Hvis man skulle hatt et slikt system du ønsker der, hva er det som hindrer at man får en ny "vannverkssak"? Altså at brukerne først betaler for å bygge opp infrastruktur, og kommunen deretter selger til høystbydende, og brukerne må betale for å dekke inn kjøpsprisen?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Amoss

Det beste systemet etter mitt syn er at man må se på løsningen for bompenger - autopass. På sikt må vi regne med at alle kommunale eller kommunalt/fylkeskommunalt/statelig sponsede ladestolper blir betalingstolper.

Man forehåndsbetaler (frivillig, dersom du ikke trenger lading annet enn hjemme eller på jobb, så behøver du jo ikke dette) ett beløp til en kommune eller en kommersiell aktør (den aktøren du regner med å lade mest hos), og får ett rfidkort. Kortet kan da brukes hos ALLE aktører som tar betalt for lading. Dette kortet belastes ettersom det brukes. Du får rabatt hos den aktøren du har kjøpt kortet hos, men betaler full pris når du lader hos andre aktører. Aktørene samordner dette seg i mellom når du lader hos ekstern aktør. Når beløpet er nesten oppbrukt får du regning med oversikt over alle ladinger. Alle stolper må tydelig merkes med priser.

Ved å forehåndsbetale på denne måten får man inn ett beløp i "potten" hos aktøren, som kan brukes til videre utbygging. Samtidig signaliseres det hvor stor interessen/behovet er. De må jo nødvendigvis ha nok ladestolper til å dekke behovet for de som har kjøpt kort. Ved å være en "abonnent" har man også en kanal for å påvirke videre utbygging av denne aktøren (f.eks. kommunen). Dersom man ofte bruker flere aktører kan det også være mulig å legge inn flere "abonnementer" inn på samme kort. Eller du kan få flere kort på samme abonnement dersom du har flere elbiler i samme husholdning.

På sikt ser jeg også for meg at dette systemet kan utvides til å bli "all europeisk", så du kan bruke samme kort i Spania eller på Rivieraen som du bruker her hjemme.

...

Og så får å forhåndsimøtekomme kritikk for å la kommunene bli kommersielle aktører - ja, jeg mener de bør kunne det. Kommunen har en egeninteresse av at så mange som mulige bruker elbiler i denne kommunen, noe som de best kan sikre ved å ha en godt utbygget lade-infrastruktur. Men mens det enda er aktuelt å sponse dette med gratis ladning er ikke dette en bærekraftig infrastruktur på sikt. Så på lik linje med at kommunen har kommunale parkometerplasser bør de ha kommunale ladestolper. Evnt. kan de sponse eller låne ut penger på gunstige betingelser til utbygging for en kommersiell aktør til å sette opp ladestolper der de (kommunen) ser at det er ett behov.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TorC

Sitat fra: Amoss på torsdag 20. mars 2014, klokken 18:13
Og så får å forhåndsimøtekomme kritikk for å la kommunene bli kommersielle aktører - ja, jeg mener de bør kunne det. Kommunen har en egeninteresse av at så mange som mulige bruker elbiler i denne kommunen, noe som de best kan sikre ved å ha en godt utbygget lade-infrastruktur. Men mens det enda er aktuelt å sponse dette med gratis ladning er ikke dette en bærekraftig infrastruktur på sikt. Så på lik linje med at kommunen har kommunale parkometerplasser bør de ha kommunale ladestolper. Evnt. kan de sponse eller låne ut penger på gunstige betingelser til utbygging for en kommersiell aktør til å sette opp ladestolper der de (kommunen) ser at det er ett behov.

Fint i Oslo hvor Høyre-styrte kommunen forstår fordelene med elbil. Hva med Høyre-styrte Sandefjord hvor ordføreren går ut med påstander som at "elbil er tull"? Samtidig med at kommunen selv kjøper inn titalls elbiler av rent bedriftsøkonomiske hensyn. Tror du virkelig at de kommer til å være en "aktør"?  Det vil alltid være "Bjarter" og "Gleditscher" som mener elbil er tull, og som ikke vil tilrettelegge for elbil "av prinsipp". Hvordan skal man få disse til å skjønne poenget? Og jeg tror ikke Høyre-Sandefjord er unik. Jeg tror det finnes massevis av ignorante "Gleditscher" rundt omkring som er bygdens store sønn, og dermed diktererer hva som blir gjort.

Offentlige ladeplasser handler ikke om økonomi, men om vilje. Hvis den enkelte kommune hadde vilje ville de skrudd opp noen skilt der de har kontakter. Bare i min kommune Sandefjord ville man med skilting kunnet endret ladekartet fra 1 plass til noen titalls. Kontaktene er der, og kursene også. Dette har jeg sett i flere av bygdene i Vestfold. Jeg tror ikke det er veldig annerledes i resten av landet. Det eneste som mangler er tillatelse fra kommunen til å få strøm fra dem og evt. skilting. 

Jeg skjønner ikke hvorfor noen ønsker å betale flere tusen per år for å få på plass en fordyrende ordning som aldri vil kunne fungere.


2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Sitat fra: Mhal på torsdag 20. mars 2014, klokken 08:59
Nei, det var heller ikke tanken. Kjøper en EL bil bør en ha klarert at basisladningen er på plass. (Hjemme og eventuelt Jobb). Så bør det være i kommersielle aktører sin interesse å tilrettelegge for ladning, eventuelt mot betaling (her er det kanskje på sin plass med litt masing).

Teppebombing av ladeplasser uten mål og mening høres veldig dyrt ut. Da er det bedre å basere tilgjengelige midler på hurtigladeløsninger.

Poenget er at hvis man skal ha dyre betalingsløsninger på hver stolpe for noe som nesten alle vil bruke, så koster det veldig mye mer, fordi vi må betale for betalingsløsningen på utallige stolper, og hver transksjon er for et latterlig lavt beløp.

Kommersielle aktører er nettopp det - kommersielle. De gjør dette for å TJENE penger. Bare se på kaoset på hurtigladingen (med få unntak).

Ved å kutte ut betalingsløsningen og transaksjonene blir lading MYE billigere, og finansieringen blir da gjort på årsbasis.

Og det er nettopp ikke bedre å bruke alle ressursene på hurtiglading - jeg ønsker da ikke å stå i kø samt vente på hurtiglading etter jobb, hvis jeg kan få tregladet bilen på gaten mens jeg er på jobb eller mens jeg sover.

Du kan ikke anta at bare folk med egen ladeplass skal ha elbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA