Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første test med 4 på terningen

Startet av Rio, lørdag 25. januar 2014, klokken 11:13

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: sven erik på mandag 17. mars 2014, klokken 18:43
det første vi må gjøre er å la lade stedene være lase plass å ikke parkering  for de er utrolig mange som parkerer uten å lade  da jelper det ikke å lage fler

Hvis det blir billig nok å sette opp enkle ladestolper, så løser vi et stort problem for mange.

Et krav om "lading" hjelper ikke, for alle kan bare sette i kabelen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

Sitat fra: Rio på mandag 17. mars 2014, klokken 19:11
Sitat fra: sven erik på mandag 17. mars 2014, klokken 18:43
det første vi må gjøre er å la lade stedene være lase plass å ikke parkering  for de er utrolig mange som parkerer uten å lade  da jelper det ikke å lage fler

Hvis det blir billig nok å sette opp enkle ladestolper, så løser vi et stort problem for mange.

Et krav om "lading" hjelper ikke, for alle kan bare sette i kabelen.
Nei, alle hadde ikke giddet å sette i kabelen, hvorfor skulle de gjøre det ? Det er jo mye enklere å parkere på en vanlig parkering når man f.eks er på et kjøpesenter.
Det er ikke vanlig at alle har kabelen med seg heller fordi de ikke har behov for å lade andre steder en hjemme.
Med en tankegang om at alle vil stå på elbilparkeringen uansett hvor tungvint det er bare på trass, ja da nytter det jo ikke å løse noen ting ......
Et godt eksempel på slik tullete holdning viste bomselskapet som hadde tunnellen til Stord : En kar slepte bilen til dattera gjennom bommen fordi bilen hadde stoppet. Han måtte da betale for begge bilene, men hvis han hadde hatt bilen på henger hadde han ikke betalt for bil nr.2. Da sjefen for bomselskapet ble spurt om dette svarte han at slik måtte det være fordi hvis det var gratis å bli slept gjennom bommen ville alle bilene hatt tau mellom seg og blitt slept.  Så det trodde han.......
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

cra

Sitat fra: Rio på mandag 17. mars 2014, klokken 19:10
Sitat fra: cra på mandag 17. mars 2014, klokken 11:06
Jeg tror riktig måte å gjøre det på er å sette opp ladestasjoner for "treglading"

Hurtiglading prises av markedet

Da trenger man mange vanligladeparkeringsplasser, fremfor en rekke hurtigladere, som folk står i kø for.

Ja, det var det jeg mente med "tregladding"; vanlige shucko-stikk der man kan stå en stund hvis man har behov for det, men at det koster å stå der, slik at plassene blir "minst mulig brukt". Dette for at de som virkelig trenger å lade skal ha større sjanse for å finne en ledig plass. Det kan forsåvidt være billigere enn plassene ved siden av, men poenget er at det må  være dyrere enn å stå på vanlige P-plasser. Vil man spare de kronene kan man parkere gratis, og evt. hurtiglade ved behov. Eller en kombo; stå på betalplass deler av dagen så man er sikker på å komme seg hjem, og stå gratis resten av dagen. Det vil innebære flytting av bilen, så for noen er det nok uoverkommelig.

Sitat fra: Rio på mandag 17. mars 2014, klokken 19:10
Et stort antall av selv 16 A, 230 V uttak vil gjøre en stor forskjell for mange som da kan kjøre hver dag. Slik det er nå i Oslo så er det vanskelig å finne ladeplass.

Jo flere jo bedre, det er helt klart. Problemet med manglende ladeplasser kan (i dag) løses ved å ta betalt for de som er der. Da "tvinger" man fram ledige plasser. Selvsagt er det best med nok gratis plasser til alle, men den tid trur jeg desverre er forbi.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 17. mars 2014, klokken 19:32
Sitat fra: Rio på mandag 17. mars 2014, klokken 19:11
Sitat fra: sven erik på mandag 17. mars 2014, klokken 18:43
det første vi må gjøre er å la lade stedene være lase plass å ikke parkering  for de er utrolig mange som parkerer uten å lade  da jelper det ikke å lage fler

Hvis det blir billig nok å sette opp enkle ladestolper, så løser vi et stort problem for mange.

Et krav om "lading" hjelper ikke, for alle kan bare sette i kabelen.
Nei, alle hadde ikke giddet å sette i kabelen, hvorfor skulle de gjøre det ? Det er jo mye enklere å parkere på en vanlig parkering når man f.eks er på et kjøpesenter.
Det er ikke vanlig at alle har kabelen med seg heller fordi de ikke har behov for å lade andre steder en hjemme.
Med en tankegang om at alle vil stå på elbilparkeringen uansett hvor tungvint det er bare på trass, ja da nytter det jo ikke å løse noen ting ......
Et godt eksempel på slik tullete holdning viste bomselskapet som hadde tunnellen til Stord : En kar slepte bilen til dattera gjennom bommen fordi bilen hadde stoppet. Han måtte da betale for begge bilene, men hvis han hadde hatt bilen på henger hadde han ikke betalt for bil nr.2. Da sjefen for bomselskapet ble spurt om dette svarte han at slik måtte det være fordi hvis det var gratis å bli slept gjennom bommen ville alle bilene hatt tau mellom seg og blitt slept.  Så det trodde han.......

Det har tidligere vært diskutert om man skulle ha krav om å være "plugget inn" for å få stå på elbilplass. Poenget mitt var at en parkeringsplass er såpass verdifull at folk vil bare plugge inn, selv om de ikke trenger det.

Altså "funker det ikke" å kreve at man skal plugge inn.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: cra på mandag 17. mars 2014, klokken 20:29
Sitat fra: Rio på mandag 17. mars 2014, klokken 19:10
Sitat fra: cra på mandag 17. mars 2014, klokken 11:06
Jeg tror riktig måte å gjøre det på er å sette opp ladestasjoner for "treglading"

Hurtiglading prises av markedet

Da trenger man mange vanligladeparkeringsplasser, fremfor en rekke hurtigladere, som folk står i kø for.

Ja, det var det jeg mente med "tregladding"; vanlige shucko-stikk der man kan stå en stund hvis man har behov for det, men at det koster å stå der, slik at plassene blir "minst mulig brukt". Dette for at de som virkelig trenger å lade skal ha større sjanse for å finne en ledig plass. Det kan forsåvidt være billigere enn plassene ved siden av, men poenget er at det må  være dyrere enn å stå på vanlige P-plasser. Vil man spare de kronene kan man parkere gratis, og evt. hurtiglade ved behov. Eller en kombo; stå på betalplass deler av dagen så man er sikker på å komme seg hjem, og stå gratis resten av dagen. Det vil innebære flytting av bilen, så for noen er det nok uoverkommelig.

Sitat fra: Rio på mandag 17. mars 2014, klokken 19:10
Et stort antall av selv 16 A, 230 V uttak vil gjøre en stor forskjell for mange som da kan kjøre hver dag. Slik det er nå i Oslo så er det vanskelig å finne ladeplass.

Jo flere jo bedre, det er helt klart. Problemet med manglende ladeplasser kan (i dag) løses ved å ta betalt for de som er der. Da "tvinger" man fram ledige plasser. Selvsagt er det best med nok gratis plasser til alle, men den tid trur jeg desverre er forbi.

Målet må jo være at færrest mulig skal kjøre fossilbil, og at de som må kjøre bil faktisk kjører elbil. Da må man gjøre det så lett som mulig å få ladet (inkl for de som bor i byene (ikke bare de som kjører inn for å jobbe)). En hurtiglader er nødvendig for å kjøre langt, men de færreste ønsker å hurtiglade hver dag.

Treglading er langt bedre for strømnettet, bedre for batteriet, man kan ha treglading over alt (man kunne satt det på hver gatelampe om man ønsket det), og man kunne lett gjort det slik at det var tilgjengelig på veldig mange flere plasser enn i dag.

Folk betaler 1500 kr måneden for å parkere (noen steder mer). Hvis en tregladestople kan settes opp på gateplan for 10000 kr (tar to biler, og flere bruker den hver dag), så tilsvarer det litt over 3 måneder parkering i et parkeringshus.

Absolutt verdt pengene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Sitat fra: TorC på mandag 17. mars 2014, klokken 22:55
Sitat fra: Rio på mandag 17. mars 2014, klokken 22:14
[
Absolutt verdt pengene.

Ja, verdt VÅRE penger for at DU skal slippe ja...

Nei, ikke for meg. Jeg har reservert ladeplass. Personlig vil jeg "tape" penger på det, bortsett fra de få gangene i året jeg trenger å lade andre steder i Oslo eller andre byer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Tenken bak denne tråden er god men dessverre så tror jeg pengene forsvinner ut i papirmøllen og går til helt andre ting enn det som er formålet. Se på for eksempel penger som vi nå betaler i veiavgift. Hvor mye er det som går tilbake til oss egentlig?
Fremtiden er elektrisk.

Electrix

Sitat fra: Rio på mandag 17. mars 2014, klokken 22:14
Målet må jo være at færrest mulig skal kjøre fossilbil, og at de som må kjøre bil faktisk kjører elbil. Da må man gjøre det så lett som mulig å få ladet (inkl for de som bor i byene (ikke bare de som kjører inn for å jobbe)). En hurtiglader er nødvendig for å kjøre langt, men de færreste ønsker å hurtiglade hver dag.
Så hvorfor vil du da skremme bort folk fra å velge elbil? Elbilinsentivene har jo fungert glimrende, hvis du nå argumenter for å gå fra veldig lav årsavgift til skyhøy årsavgift, hvordan tror du bilkjøpere reagerer på dette?

Bruken av ladeplasser har vært diskutert mange ganger med mange meninger. Saken er jo at om alle etterhvert skal gå over til elbil så kan du ikke forvente at det skal finnes gratis kontakter rundt omkring til absolutt alle biler I Norge. Det har vært en enkel løsning til nå å tilrettelegge med gratis strøm, men man må forvente at etterhvert som flere går over til elbil så må man fordele broken av disse litt. Den enkleste løsningen mener jeg da er å innføre en form for betaling for disse, slik at det blir ledig for de som har behov.

Ladeplikt eller nok kontakter til alle vil bare føre til at ennå flere vil velge å bare lade på gratis strøm istedet for å lade hjemme. Det er mer hensiktsmessig om folk flest lader hjemme og betaler litt for å lade borte når det er behov. Det er selvfølgelig fritt frem for bedrifter og kjøpesentre å tilby gratis lading for å tiltrekke kunder/ansatte, men det er ikke det offentliges oppgave å gjøre dette. Og ihvertfall ikke gjennom en årsavgift for alle elbileiere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Kjell Leaf

Sitat fra: Rio på mandag 17. mars 2014, klokken 22:08
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 17. mars 2014, klokken 19:32
Sitat fra: Rio på mandag 17. mars 2014, klokken 19:11
Sitat fra: sven erik på mandag 17. mars 2014, klokken 18:43
det første vi må gjøre er å la lade stedene være lase plass å ikke parkering  for de er utrolig mange som parkerer uten å lade  da jelper det ikke å lage fler

Hvis det blir billig nok å sette opp enkle ladestolper, så løser vi et stort problem for mange.

Et krav om "lading" hjelper ikke, for alle kan bare sette i kabelen.
Nei, alle hadde ikke giddet å sette i kabelen, hvorfor skulle de gjøre det ? Det er jo mye enklere å parkere på en vanlig parkering når man f.eks er på et kjøpesenter.
Det er ikke vanlig at alle har kabelen med seg heller fordi de ikke har behov for å lade andre steder en hjemme.
Med en tankegang om at alle vil stå på elbilparkeringen uansett hvor tungvint det er bare på trass, ja da nytter det jo ikke å løse noen ting ......
Et godt eksempel på slik tullete holdning viste bomselskapet som hadde tunnellen til Stord : En kar slepte bilen til dattera gjennom bommen fordi bilen hadde stoppet. Han måtte da betale for begge bilene, men hvis han hadde hatt bilen på henger hadde han ikke betalt for bil nr.2. Da sjefen for bomselskapet ble spurt om dette svarte han at slik måtte det være fordi hvis det var gratis å bli slept gjennom bommen ville alle bilene hatt tau mellom seg og blitt slept.  Så det trodde han.......

Det har tidligere vært diskutert om man skulle ha krav om å være "plugget inn" for å få stå på elbilplass. Poenget mitt var at en parkeringsplass er såpass verdifull at folk vil bare plugge inn, selv om de ikke trenger det.

Altså "funker det ikke" å kreve at man skal plugge inn.
Mange steder er ikke disse plassene verdifulle. På mine kanter er det gratis å parkere f.eks på kjøpesenter, og man kan faktisk komme enda næmere inngangen på vanlig parkeringsplass men der er det selvsagt ofte fullt. Men det er uansett enklere å parkere litt lenger vekk enn å plugge i.
Uansatt vil man få bort ganske mange elbiler fra ladestasjonene, spesielt på enkelte steder.
Det virker vel som at det er motstand mot dette forslaget blandt de som selv stjeler ladeplass.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

cra

Å innføre en skyhøy åprsavgift for å ha gratis lading blir bare tull. Hva med å innføre 20.000 i årsavgift på fossilbiler, så kan de fylle gratis de også?

Nei, behovene hos bilistene er altfor ulike til at en slik ordning vil oppleves som rettferdig, og som nevnt over er fritak for årsavgifta ett av incentivene som funker. Når man ser hva staten tar inn i årsavgift kontra hva man "får igjen" som bilist er det på tide at årsavgifta fjernes. Egentlig burde den ha vært fjernet i sin helhet, eller redusert til en symbolsk sum for drift av kjøretøyregister etc. Å beholde en lav avgift på elbil for alltid er en bra måte å snu dette på.

Bedre tilgang på ladeplasser kan oppnås vha flere tiltak, med varierende effektivitet:

Flere ladeplasser. Må komme, men økt salg av elbiler vil nok medføre at det blir færre plasser pr bil.
Ladeplikt på plassene. Kan innføres over natta, og vil hjelpe litt, da de lateste parkerer litt lenger borte. De "gjerrigste" og "lateste" vil bare plugge i og stå der som før. Hjelper lite i områder der det er lite P-plasser generelt
Betal for parkering med ladetilgang. Vil medføre at bare de som trenger å lade bruker plassene. Prisen kan gjerne være lavere enn parkering på plassene ved siden av, men rene P-plasser bør være gratis for elbiler. Dette vil være det mest effektive tiltaket.
Hurtiglading. Skal aldri være "parkering", da de er ment for "forbipasserende". Plassering i nærheten av pølsebu er fint for de som lader. Plassering i nærheten av kjøpesenter o.l er ikke bra. Det bør alltid være plass til å plassere minst to biler pr ladeuttak, slik at andre kan lade selv om noen slurver med å flytte bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Sitat fra: Electrix på tirsdag 18. mars 2014, klokken 12:25

Så hvorfor vil du da skremme bort folk fra å velge elbil? Elbilinsentivene har jo fungert glimrende, hvis du nå argumenter for å gå fra veldig lav årsavgift til skyhøy årsavgift, hvordan tror du bilkjøpere reagerer på dette?

Bruken av ladeplasser har vært diskutert mange ganger med mange meninger. Saken er jo at om alle etterhvert skal gå over til elbil så kan du ikke forvente at det skal finnes gratis kontakter rundt omkring til absolutt alle biler I Norge. Det har vært en enkel løsning til nå å tilrettelegge med gratis strøm, men man må forvente at etterhvert som flere går over til elbil så må man fordele broken av disse litt. Den enkleste løsningen mener jeg da er å innføre en form for betaling for disse, slik at det blir ledig for de som har behov.

Ladeplikt eller nok kontakter til alle vil bare føre til at ennå flere vil velge å bare lade på gratis strøm istedet for å lade hjemme. Det er mer hensiktsmessig om folk flest lader hjemme og betaler litt for å lade borte når det er behov. Det er selvfølgelig fritt frem for bedrifter og kjøpesentre å tilby gratis lading for å tiltrekke kunder/ansatte, men det er ikke det offentliges oppgave å gjøre dette. Og ihvertfall ikke gjennom en årsavgift for alle elbileiere.

Poenget er jo nettopp at hvis man har et robust antall ladestolper, så blir det langt mer attraktivt å kjøre elbil enn dersom man skal bruke 1 time på å finne en ledig ladeplass, eller stå 1 time i kø for å få hurtigladet.

Selvsagt er det best hvis samfunnet ruller ut 10000 ladestolper, men det er lite sannsynlig.

Vi får så mange fordeler (ingen mva, ingen engangsavgift, ingen bompenger, osv osv osv) at å betale tilsvarende årsavgift for vår egen fordel (at vi får en langt bedre ladestruktur og slipper å bekymre oss) synes jeg faktisk er verdt det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Mippen på tirsdag 18. mars 2014, klokken 09:57
Tenken bak denne tråden er god men dessverre så tror jeg pengene forsvinner ut i papirmøllen og går til helt andre ting enn det som er formålet. Se på for eksempel penger som vi nå betaler i veiavgift. Hvor mye er det som går tilbake til oss egentlig?

Det går fint an å øremerke pengene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: cra på tirsdag 18. mars 2014, klokken 13:31
Å innføre en skyhøy åprsavgift for å ha gratis lading blir bare tull. Hva med å innføre 20.000 i årsavgift på fossilbiler, så kan de fylle gratis de også?

Nei, behovene hos bilistene er altfor ulike til at en slik ordning vil oppleves som rettferdig, og som nevnt over er fritak for årsavgifta ett av incentivene som funker. Når man ser hva staten tar inn i årsavgift kontra hva man "får igjen" som bilist er det på tide at årsavgifta fjernes. Egentlig burde den ha vært fjernet i sin helhet, eller redusert til en symbolsk sum for drift av kjøretøyregister etc. Å beholde en lav avgift på elbil for alltid er en bra måte å snu dette på.

Bedre tilgang på ladeplasser kan oppnås vha flere tiltak, med varierende effektivitet:

Flere ladeplasser. Må komme, men økt salg av elbiler vil nok medføre at det blir færre plasser pr bil.
Ladeplikt på plassene. Kan innføres over natta, og vil hjelpe litt, da de lateste parkerer litt lenger borte. De "gjerrigste" og "lateste" vil bare plugge i og stå der som før. Hjelper lite i områder der det er lite P-plasser generelt
Betal for parkering med ladetilgang. Vil medføre at bare de som trenger å lade bruker plassene. Prisen kan gjerne være lavere enn parkering på plassene ved siden av, men rene P-plasser bør være gratis for elbiler. Dette vil være det mest effektive tiltaket.
Hurtiglading. Skal aldri være "parkering", da de er ment for "forbipasserende". Plassering i nærheten av pølsebu er fint for de som lader. Plassering i nærheten av kjøpesenter o.l er ikke bra. Det bør alltid være plass til å plassere minst to biler pr ladeuttak, slik at andre kan lade selv om noen slurver med å flytte bilen.

Eksempelet med bensin/diesel er overhodet ikke sammenlignbart for treglading.

Elbiler har det best med treglading nær der føreren skal. Beløpene til "drivstoff" er ganske små, i motsetning til bensin. 20000 kr i årsavgift er noe helt anet enn 3000 kr. Ikke bare det, disse pengene går til OSS.

Det som er vesentlig for svært mange elbilkjørere er at man får ladet der man skal, og at man slipper å vente 1 time på en hurtigladestasjon for noe som er langt bedre og billigere gjort mens man står parkert.

Det som koster her er utbyggingen av infrastrukturen. Det gjør det attraktivt for oss. Er det 100 personer med elbil i Sandefjord så blir det til kanskje 50 ladestolper, fremfor det som står der nå (nesten intet).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Kommersiell lading blir lett like dyrt pr km ladet som diesel pr km tanket. TM sin ide om å inkludere evig fri lading i bilens salgsum er svaret som konkurrentene kan bli tvungent til å kopiere dersom de ønsker å forbli elbilfabrikanter.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA