Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første test med 4 på terningen

Startet av Rio, lørdag 25. januar 2014, klokken 11:13

« forrige - neste »

Rio

Hva med følgende:

La oss betale årsavgift for elbil, slik som fossilbiler. Og la pengene gå direkte til kommunene vi bor i (ev. arbeidsplasskommunen) øremerket for å montere vanlige billige ladestolper på gatenivå.

Joda, vi trenger hurtigladere også, men ikke glem vanlig lading mens man jobber eller sover (begge deler for noen!  ;D )

Setter vi prisen på en dobbel ladestolpe til 10000 kr (?), så vil man ha en ladeplass for hver eneste elbil i løpet av 2 år (rundt regnet). (10000 kr for 2 plasser, 2 år @ 3000 kr).

Tenk hvilken effekt det vil ha når ladestolpe etter ladestople blir tilgjengelig.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Rio

Sitat fra: Ronny på lørdag 18. januar 2014, klokken 11:29
Neitakk, jeg har nok biler å betale på.

Joda, det har jo de fleste, men hvem er det da du mener skal betale ladestrukturen for oss. Det gir mye mer verdi til bilene hvis man kan parkere og lade "overalt", fremfor ikke å kunne kjøre til et sted, fordi det ikke er ladeinfrastruktur der.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Avh

Du kan jo si det sånn: Når betalte vi for bensinpumpene?
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: Avh på lørdag 18. januar 2014, klokken 11:55
Du kan jo si det sånn: Når betalte vi for bensinpumpene?

Hver eneste gang du fyller bensin, men det tar noen minutter. Og likevel koster det mange hundre kroner.

Nå har vi biler som gjerne tar 8 timer å fylles, og hadde det tatt 8 timer å fylle bensin så hadde man nok funnet på en annen betalingsmodell ved pumpene.

Poenget er dog at vi må gjøre noe for å få opp nok ladestasjoner til at det blir enkelt å bruke elbil. Vi har betalt rundt 250000 kr for bilene, da er 3000 kr for å få brukt dem relativt beskjedent.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Er det ikke et tillegg på ca 12.000kr for at de "minste" teslaene skal få tilgang til hurtigladernettverket?

Hadde helt fint betalt tilsvarende for å få tilgang til hurtiglading "overalt", for da kunne fossilbilen kastes med en gang. Men for Leaf sin del måtte jo disse laderne stå med ~10mils avstand på alle større veier for at man skal kunne kjøre fornuftig.

Elbil fundamentalist

Nei takk til høyere årsavgift. Elbiler gir store helsegevinst.
Det er på sin plass og fortsatt stimulere til flere elbiler med økonomiske fordeler.
Det er viktig med flere ladestolper, men fordelene med elbiler for luftkvalitet og støy overgår kommunens utgifter med ladestolper. Dette kan finansieres med å innføre betaling for å kjøre særlig forurensende biler ved å utvide oblatordningen for piggdekk. Å kjøre rundt i en gammel stinkende dieselbil burde koste en del. Det burde koste mye å forpeste andres bomiljø og bidra til at flere barn får astma. Disse nye oblatinntektene kan gjerne øremerkes for å fremme elbil.

Med flere elbiler, blir det ikke nødvendigvis bedre luftkvalitet da det er en voldsom boligvekst i Oslo med tilhørende flere biler. Trafikkveksten fører til verre luftkvalitet til tross for flere elbiler. Spesielt den voldsomme økningen av dieselbiler fra 2007. Hvor stor andel elbiler av totaltrafikken man trenger der for å få bedre luftkvaliteten i byene, burde være styrende for elbilfordelene ikke ett fiktivt antall som i dag; 50.000 biler. Det er kanskje behov for 1.5 millioner elbiler for å få forbedret luft forurensningen i de store byene. Da blir det stusselig og stoppe ved 50.000 elbiler....
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Electrix

Tommel ned. At det er så mang som velger å unngå å lade hjemme og heller lader I byen eller på arbeidsplassen er ikke et godt argument for at elbilene våre skal bli 30 000 dyrere pr tiår. Da må man heller få til en ordning med betaling på disse slik at flere blir ledige til de som trenger de og de som setter opp får dekket utgiftene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ronny

Sitat fra: Electrix på søndag 19. januar 2014, klokken 19:28
Tommel ned. At det er så mang som velger å unngå å lade hjemme og heller lader I byen eller på arbeidsplassen er ikke et godt argument for at elbilene våre skal bli 30 000 dyrere pr tiår. Da må man heller få til en ordning med betaling på disse slik at flere blir ledige til de som trenger de og de som setter opp får dekket utgiftene.

+1
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

elektrolux

Nei takk.

Da forsvinner muligheten for mange til å kjøpe Elbil som tillegg til fossilbilen. De aller fleste av oss betaler allerede full årsavgift for en bil som kanskje brukes 4-5 ganger i året. Bruk heller disse pengene, eller de 400 vi nå betaler for hver eneste elbil vi har på ladestolper.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

En del av poenget er at byer som f. eks. Larvik har 2 (!) ladeplasser, og Sandefjord har 1 (!), og den er privat.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

God tanke, men helt urealistisk.
Hvis pengene "øremerkes" i overføringene til kommunene vil mange kommuner heller bruke pengene på andre ting, eller la det gå inn i eget driftsbudsjett hos teknisk etat. Elbilistene vil neppe nyte godt av dem utenom i Oslo.

Opprettes det en egen "ladeplass-komite" som skal gjøre jobben forsvinner mesteparten i administrasjon, og det vil ta årevis før man ser noe til plassene. Kommunene eier den kommunale grunnen, og alle ladeplasser må innom kommunen for politisk godkjenning, og en evig krangel om skilting, strømbruk osv osv osv. Driften av plassene må også betales.

Så en årsavgift på elbil til bruk på ladestasjoner blir nok kun en måte å finansiere ekstra offentlige ansatte.

Det hadde vært mye bedre om elbilforeningen satte ned en liten "ladeplasskomite" som utarbeidet guider til hvordan man kan påvirke kommunene. Eller arbeidet aktivt med å påvirke enkeltkommuner til å opprette ladeplasser. 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

pottle

Jeg tror jeg er den mest negative her med hensyn til opprettelse av mange offentlige ladeplasser.

Mitt synspunkt er at det ikke er særlig rimelig å belaste norske kommuner med krav om å lage ladestasjoner overalt. Det er veldig mye infrastruktur og "strøm" som skal på plass for å få dette til. Det er uten tvil en god tanke at det burde være ladestasjoner over alt, men jeg tror samfunnet ville få problemer med logistikken.

Sitat fra tidligere innlegg. Hvis en i tiden framover skal se en eksplosjon på antall ladestasjoner i det offentlige rom så vil jeg tro at utstyret vil forfalle over tid på grunn av uforsiktig bruk, vær og vind og f.eks påkjørsler. Pga det store antallet så vil statistikken jobbe mot sikkerheten. Hvor ligger ansvaret for å sjekke at snøplogen ikke var uheldig og kom borti stolpen og ledningene? Kan det ligge en potensiell dødsfelle der? 220V, 16A og 3680kW biter rimelig godt fra seg når barna leker i nærheten. Hvem har ansvaret for å se at utstyret virker og ikke gir deg støt. Klarer eier å ha oversikt over samt vedlikeholde tusen ladepunkt? Hva med 50 tusen ladepunkt?

Hva skjer når kommunen velger å utsette vedlikeholdet? Bare se på hvordan vedlikehold på skolebygg blir neglisjert. Slik jeg har forstått dette fram til nå, så er ladepunkt dyrt utstyr og enda dyrere å vedlikeholde.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Rio

Sitat fra: pottle på mandag 20. januar 2014, klokken 14:38
Jeg tror jeg er den mest negative her med hensyn til opprettelse av mange offentlige ladeplasser.

Mitt synspunkt er at det ikke er særlig rimelig å belaste norske kommuner med krav om å lage ladestasjoner overalt. Det er veldig mye infrastruktur og "strøm" som skal på plass for å få dette til. Det er uten tvil en god tanke at det burde være ladestasjoner over alt, men jeg tror samfunnet ville få problemer med logistikken.

Sitat fra tidligere innlegg. Hvis en i tiden framover skal se en eksplosjon på antall ladestasjoner i det offentlige rom så vil jeg tro at utstyret vil forfalle over tid på grunn av uforsiktig bruk, vær og vind og f.eks påkjørsler. Pga det store antallet så vil statistikken jobbe mot sikkerheten. Hvor ligger ansvaret for å sjekke at snøplogen ikke var uheldig og kom borti stolpen og ledningene? Kan det ligge en potensiell dødsfelle der? 220V, 16A og 3680kW biter rimelig godt fra seg når barna leker i nærheten. Hvem har ansvaret for å se at utstyret virker og ikke gir deg støt. Klarer eier å ha oversikt over samt vedlikeholde tusen ladepunkt? Hva med 50 tusen ladepunkt?

Hva skjer når kommunen velger å utsette vedlikeholdet? Bare se på hvordan vedlikehold på skolebygg blir neglisjert. Slik jeg har forstått dette fram til nå, så er ladepunkt dyrt utstyr og enda dyrere å vedlikeholde.

Husk at det ofte er elskap allerede på fortauet, så det er ikke verre enn noen meter graving og en stolpe. Vedlikeholdet blir likt.

Det som er ille med prisen er at det eneste man egentlig trenger er en vanlig industristikk 230V 16A, så har man dekket 90% av behovet. Det koster nesten ingenting, og i motsetning til Schuko så takler det 16A. (Det er samme kobling, det er bare pinnene i kontakten som er tykkere.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

svingen

tror det er bedre og gå på "lokale" politikere/parkerings plasser en årsavgift.
men litt lobby virksomheter nok mye gjort slår og reklame får ladekameratene https://www.zeemaps.com/map?group=594342
flere som registere seg her til enklere blir det jo og kjør elbil,er mange som har lagt inn flere og flere kommer,på sikt så er det kanskje rimlig bra "dekning" dem som bor sentralt kan jo kanskje stille med et stikk og folk legg igjen noen kr etter dem har ladet,hvis slike ting fungere enda i norge da....
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA