Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan ta kontakt med Tesla i Oslo på effektiv måte?

Startet av Powerflux, fredag 24. januar 2014, klokken 22:35

« forrige - neste »

Powerflux

Har Jap Leaf, 13 modell.
BNH gjorde et stor nummer ut av at Leaf solgt originalt her på berget var kulde specet og særlig dette varmeteppet skulle være gull!
Kom ut i morges med -8 og fyret opp både bil og LeafSpy og temperaturen i batteriet var på -2.
Skulle ikke nettopp dette varmeteppet holde batteriet på + siden?
PS: Den har stått på laderen hele natten egrenset til 80%
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Lysholm

Mener de først slår inn ved -15 eller -20. Alle Euroleaf har varmeteppe om de er kjøpt ny i Norge eller sideimportert.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Powerflux

Sitat fra: Lysholm på fredag 17. januar 2014, klokken 21:36
Mener de først slår inn ved -15 eller -20.
Husker ikke eksakt hva som ble sagt men 15-20 kalde var IKKE slik jeg forstod det(med forbehold om at jeg ikke fikk det med meg riktig)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

johncl

Når jeg var og hentet min Leaf i dag hos Sande Auto Vest i Bergen så sa han også at varmeteppet kun koples inn ved temperaturer ned under -15 grader.
Perlehvit Leaf 2014

TB

#4
Er vel berre Tesla S og BMW i3 som har aktiv varme på batteriet av elbilar i salg idag?
Leaf har ein funksjon som skal hindre skade.
Trilling har ingen varmefunksjon.

Korriger meg om eg tar feil.

Edit: Lagt til BMW i3, ref BE sin kommentar  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Jærbuen

Er det et teppe da? Er det ikke varme-elementer mellom cellene i batteriet?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

BE

Sitat fra: TB på mandag 20. januar 2014, klokken 20:29
Er vel berre Tesla S som har aktiv varme på batteriet av elbilar i salg idag?
Leaf har ein funksjon som skal hindre skade.
Trilling har ingen varmefunksjon.

Korriger meg om eg tar feil.
Det stemmer nesten, Tesla Model S samt BMW i3 har aktiv varme/kjøling av batteripakken slik at den har optimal temperatur. (Men det er vel enda ikke levert ut i3 til kunder enda?)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Daeedor

Står i boka at batterivarmer koples inn ved minus 17 grader... ( Euroleaf september 2013)

Haahov

Dere som har LeafSpy: Hva tilsvarer de forskjellige batteritemperatur strekene i grader?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Leif Leaf

Sitat fra: Powerflux på fredag 17. januar 2014, klokken 21:28
Har Jap Leaf, 13 modell.
BNH gjorde et stor nummer ut av at Leaf solgt originalt her på berget var kulde specet og særlig dette varmeteppet skulle være gull!
Kom ut i morges med -8 og fyret opp både bil og LeafSpy og temperaturen i batteriet var på -2.
Skulle ikke nettopp dette varmeteppet holde batteriet på + siden?
PS: Den har stått på laderen hele natten egrenset til 80%

"Varmeteppet" som det refereres til her består av et sett med 8 små varmeelemnter som befinner seg "on and in the stacks in the battery". Disse slås på ved -20 C (-4 F) forutsatt mer enn 30% batteri igjen evt. at bilen er koblet til strøm.

Merk at temperaturen i uteluften skal være en god del kaldere enn -20 C for at batteriene når denne temperaturen. Jeg har merket at "varmeteppet" på min bil slår seg på ved rundt -25 C i uteluft. Når elementene slås på blinker den midterste blå ladedioden - de slår seg av når batteritemperaturen har nådd -10 C.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Daeedor

#10
Sitat fra: Leif Leaf på tirsdag 21. januar 2014, klokken 08:42
Sitat fra: Powerflux på fredag 17. januar 2014, klokken 21:28
Har Jap Leaf, 13 modell.
BNH gjorde et stor nummer ut av at Leaf solgt originalt her på berget var kulde specet og særlig dette varmeteppet skulle være gull!
Kom ut i morges med -8 og fyret opp både bil og LeafSpy og temperaturen i batteriet var på -2.
Skulle ikke nettopp dette varmeteppet holde batteriet på + siden?
PS: Den har stått på laderen hele natten egrenset til 80%

"Varmeteppet" som det refereres til her består av et sett med 8 små varmeelemnter som befinner seg "on and in the stacks in the battery". Disse slås på ved -20 C (-4 F) forutsatt mer enn 30% batteri igjen evt. at bilen er koblet til strøm.

Merk at temperaturen i uteluften skal være en god del kaldere enn -20 C for at batteriene når denne temperaturen. Jeg har merket at "varmeteppet" på min bil slår seg på ved rundt -25 C i uteluft. Når elementene slås på blinker den midterste blå ladedioden - de slår seg av når batteritemperaturen har nådd -10 C.

Jeg vil gjerne få gjøre oppmerksom på at Japan Leaf 2013 og Euroleaf 20134 ikke er like , og at Euroleef varmeteppe slår inn ved -17 C grader..... 

Leaf_entusiast

Sitat fra: Leif Leaf på tirsdag 21. januar 2014, klokken 08:42
Sitat fra: Powerflux på fredag 17. januar 2014, klokken 21:28

Merk at temperaturen i uteluften skal være en god del kaldere enn -20 C for at batteriene når denne temperaturen. Jeg har merket at "varmeteppet" på min bil slår seg på ved rundt -25 C i uteluft. Når elementene slås på blinker den midterste blå ladedioden - de slår seg av når batteritemperaturen har nådd -10 C.

Interessant. Er et andre måter å se på om bilen har "varmeteppe"? Merker du om varmen trekker mye strøm?

Leif Leaf

Sitat fra: Leaf_entusiast på tirsdag 21. januar 2014, klokken 10:04
Sitat fra: Leif Leaf på tirsdag 21. januar 2014, klokken 08:42
Sitat fra: Powerflux på fredag 17. januar 2014, klokken 21:28

Merk at temperaturen i uteluften skal være en god del kaldere enn -20 C for at batteriene når denne temperaturen. Jeg har merket at "varmeteppet" på min bil slår seg på ved rundt -25 C i uteluft. Når elementene slås på blinker den midterste blå ladedioden - de slår seg av når batteritemperaturen har nådd -10 C.

Interessant. Er et andre måter å se på om bilen har "varmeteppe"? Merker du om varmen trekker mye strøm?

Så vidt jeg vet har alle Leafer dette varmeteppet. Ja, den trekker en del strøm. Ved en anledning lot jeg bilen stå uten å være koblet til strøm, den var ladet til 100% og et døgn senere var batterikapasiteten på 80%. Dvs. den hadde brukt rundt 20% (4 kW...?) i løpet av de 24 timene.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

emil

Sitat fra: Leif Leaf på tirsdag 21. januar 2014, klokken 11:13
Så vidt jeg vet har alle Leafer dette varmeteppet. Ja, den trekker en del strøm. Ved en anledning lot jeg bilen stå uten å være koblet til strøm, den var ladet til 100% og et døgn senere var batterikapasiteten på 80%. Dvs. den hadde brukt rundt 20% (4 kW...?) i løpet av de 24 timene.

Synes det ville vært merkelig å ikke ha batterivarmen i alle bilene hvis ikke bilene sørover i Europa eller USA har blitt solgt med begrensningen om at de ikke må kjøres til kalde steder...

Ellers synes jeg ikke 4kWh på et døgn var veldig mye, under 200W kontinuerlig. Det står vel andre steder på nettet at batterivarmen er på ca 300W.

Thomas Parsli

"Varmeteppet" ble solgt på SL-versjonen (siden 2011) og har vært standard siden 2012.
Hovedfunksjonen er å beskytte batteriet fra frostskader, jeg tviler sterkt på at det er forskjell på US, Japan og EU-biler.

Brukermanualen har klar advarsel om temperatur (har ikke Norsk versjon som PDF):


To prevent damage to the Li-ion battery:
* Do not expose a vehicle to ambient temperatures above 120F (49C) for over 24 hours.
* Do not store a vehicle in tempera- tures below −13F (−25C) for over seven days.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA