Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Store Drammen

Startet av GeirH, fredag 24. januar 2014, klokken 18:49

« forrige - neste »

GeirH

Hei.
Satt her og diskuterte hva som skjer nå vi setter bilen i revers. Er det en form for utveksling eller snur selve elektromotoren retning.

En annen ting vi lurte på er hvordan bremsekraftforsterkeren virker. Der er vel en slik et sted. Går den på strøm eller er den en elle annen form for mekanikk?

Skikkelig nyttig å vite.

Geir

Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

BE

Motoren er direktekoblet til hjulene med en fast utvekslikg, så ja, den går motsatt vei i revers.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

hkaspenberg

Motoren snur retning. Bremskraftforsterkeren får vakuum fra en egen elektrisk vakuumpumpe. Så enkelt er det.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

TB

#3
Sitat fra: GeirH på fredag 17. januar 2014, klokken 19:36
Hei.
Satt her og diskuterte hva som skjer nå vi setter bilen i revers. Er det en form for utveksling eller snur selve elektromotoren retning.

Spørsmålet er alt besvart, for Leaf, og andre moderne elbilar. Kan legge til at det finnes bilar som er bygd om frå fossildrift, der original girkasse og kobling er intakt,  Micro-Vett har bygd om fleire Fiat modellar og Ford ecar KA ev er eit anna eksempel, finnes sikkert fleire. Der brukes nok girkassa for revers. Girkassa står igjen for at ombygging skal vere enkelt. Den vil gi tap i overføring, og ekstra vekt i bilen.

Sitat
En annen ting vi lurte på er hvordan bremsekraftforsterkeren virker. Der er vel en slik et sted. Går den på strøm eller er den en eller annen form for mekanikk?

På trilling kan du tydleg høyre den elektriske vakumpumpa starte om du pumpar padalen raskt fleire gonger. Gjer du dette ei kort tid så går alarmen om for lite vakum. Mulig pumpa på Leaf er større, slik at dette ikkje er mulig og framprovosere.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Lynet

Det er IKKE vacumforsterker i Leaf, det er elektrisk drevet servo.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

flux

Det er bare motoren som snur, jeg pleier å "kaste" bilen i revers rett fra D, det går fint ved lav fart og er litt artig.

Kjell Leaf

Sitat fra: flux på fredag 17. januar 2014, klokken 23:26
Det er bare motoren som snur, jeg pleier å "kaste" bilen i revers rett fra D, det går fint ved lav fart og er litt artig.
Hva skjer da?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Ronny

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 18. januar 2014, klokken 17:55
Sitat fra: flux på fredag 17. januar 2014, klokken 23:26
Det er bare motoren som snur, jeg pleier å "kaste" bilen i revers rett fra D, det går fint ved lav fart og er litt artig.
Hva skjer da?
Bilen bytter retning
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Kjell Leaf

Sitat fra: Ronny på lørdag 18. januar 2014, klokken 18:10
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 18. januar 2014, klokken 17:55
Sitat fra: flux på fredag 17. januar 2014, klokken 23:26
Det er bare motoren som snur, jeg pleier å "kaste" bilen i revers rett fra D, det går fint ved lav fart og er litt artig.
Hva skjer da?
Bilen bytter retning
Men det røsker vel i drivverket og kan ikke være særlig lurt?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

BE

Neida, det er ingenting som røsker noen plass. Det er mye mindre belastning på drivverket enn å gå fra gasspådrag til regenerering. Det er helt safe, dersom  du har for stor fart piper et bare og bilen går i nøytral (juksenøytral, for "ekte" nøytral finnes ikke på Leaf.)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Leon

Sitat fra: Ronny på lørdag 18. januar 2014, klokken 18:10
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 18. januar 2014, klokken 17:55
Sitat fra: flux på fredag 17. januar 2014, klokken 23:26
Det er bare motoren som snur, jeg pleier å "kaste" bilen i revers rett fra D, det går fint ved lav fart og er litt artig.
Hva skjer da?
Bilen bytter retning

Har en liten nedoverbakke i boligfeltet rett før jeg er hjemme. Har som en vane begynt å sette bilen i R på toppen av denne bakken. Da går bilen direkte i N (fri), og jeg får brukt bremsene litt, for å unngå at bremsene ruster. Kjører da i 10-15 km/t. Dette skjer stille og rolig, det røsker ikke i drivverket, og den begynner ikke å rygge... :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

flux

#11
Ved lavere fart forover går bilen rett i revers, og gir du gass får du en veldig rask negativ akselerasjon, litt Tesla feeling i revers :)

TorT

Ser at folk setter bilen i revers mens de kjører forover for å få bilen i fri.
Når jeg holder spaken mot venstre, og i midtstilling i ca 1 sek, så går den i fri. Føler det er litt tryggere metode, og sikkert slik Nissan hadde tenkt det.

Mvh TorT

Leaf

Hei
Ser det blir skrevet at motoren er direktekoblet via utveksling til drivehjulene, men i brosjyren til Nissan står det at det er 4 trinns automatkasse. Noen som vet hva som er riktig ?

//Tom
Euro Leaf, Acenta, Blue pearl, okt 2013

Lynet

Utrolig at Nissan ikke kjenner sitt eget produkt! Det er nok reklamefolka som ikke vet bedre.
De skrev også at bilene hadde direkte innsprøytning når indirekte innsprøytning ble vanlig på 90-tallet.

Det er et rent reduksjonsgir i konstant inngrep.

Kan du ikke legge inn en kopi av reklamen?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA